RVF400-Upprustning till banhoj

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag fattar som att gaffelbenen går i ramen om de buntbandade gummistoppen glider åt sidan

På original bryggan sticker det upp några metalklackar. De slår mot ramen precis vid styrhuvudet på avsedd plats. Vid kraftigt slag vid t.ex vurpa kan de till och med gå av. Och det reparerar man inte så lätt. Så metall mot metall är inte riktig bra vid racing.
Då jag har styrdämpare klarar jag inte riktig fullt utslag så jag hade byggt på lite vid ramen med fastskruvade mellanlägg förut. Fanns tom en förlaga från HRC man hade för detta ändamål.

Med nya bryggan så funkar det inte då de ej fanns metallklackar som matchar. Ville inte börja borra och härja i den heller.
Så det fick bli denna lösning som till principen är samma som det man får när man köper "riktiga" styrstopp för racing. Biltemalösningen är vanligt förekommande i SM depån. De vrider sig inte i första taget. Kommer göra sitt jobb om man får ett riktigt styrfladder. Skonsamt mot ram och annat. Vidare har de funktionen att man inte klämmer händerna då styrutslaget inte kan bli så stort. Antar det är det är därför det tas upp i reglementet också.
Skulle de mot förmodan vrida sig så är det styrkronan som tar i först vid styrhuvudet på min hoj inte gaffelbenen. Det kommer bli skapliga märken i kronan isf. Därefter ryker styrdämparen. Men nu slipper jag förhoppningsvis detta.

Baksidan på denna typ av styrstopp är naturligtvis oljetanker svängradien vid manövrering vid lastning och sådant. De begränsar ju utslaget en del.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ett litet steg framåt. Det gick att få till det med batteri i normalstorlek nör jag byggde min egen hållare. Passar även på att flytta in CDI till en mindre blöt plats då jag haft problem i bland vid regn.20190115_212835.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det ser precis ut som om du har TVÅ RVF400. Stämmer det?

Korrekt iakttagelse. Du har ögonen med dig. Jag gillar ju de här hojarna insåg jag. Och den jag tog hem först plågas ju ganska friskt på banan. 5000 mil, okänd servicehistorik, och 14000 varv på banan och i motorn.... Så jag tänkte att det var bäst att skaffa en reservcykel när motorn säger upp sig på den första. Nu har ju inte det hänt än. Så där står den. Passade på att regga den här i Sverige iaf då det inte var en inlöst hoj. Gjorde samma resa som i en blogg här på forumet med e-märkta lampor och allt. Men det gick till slut.
Så frågan är vad man gör med den?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Blogghojen är nog min, skulle jag påstå. Bloggen är inte min, utan Pelles.
Den andra hojen... Tjaa, man kan ju åka på den? Eller sälja den våldsamt dyrt?
 

Brit

Is lost in translation...
Gick med
9 May 2007
Ort
Super Duper Skane
Hoj
Something old, something new, something borrowed and something blue
Very nice thread Mr Moto and look forward to meeting up again on and off the track.
My winter 400 rebuild is progressing well and I had a QS fitted recently.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Blogghojen är nog min, skulle jag påstå. Bloggen är inte min, utan Pelles.
Den andra hojen... Tjaa, man kan ju åka på den? Eller sälja den våldsamt dyrt?

Jaha, det är där den håller hus nu. Kul!

Jag har portförbjudit mig själv på vägen så närmast tillhands ligger väl att göra om den andra med till banhoj. Då skulle jag kunna öva hopp mellan cyklar àla Marquez när det börjar regna. Det närmaste jag kommer MotoGP:rodnar
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Very nice thread Mr Moto and look forward to meeting up again on and off the track.
My winter 400 rebuild is progressing well and I had a QS fitted recently.

Yes your bike will be very fresh now with new paint etc. The quickshifter how does it install? Do you have an ignitech CDI or does it work with OEM stuff?

Knutstorp is one of my very favourite tracks with RVF400. You can mix it with the big boys and not feel too much in the way. Even embarass some of them:hihi. So I´m looking to do a "tour of Skåne" this year too with SSEMSE. See you!?
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Vad heter dom där rackarna på biltema? Styrstoppen alltså.
 

Brit

Is lost in translation...
Gick med
9 May 2007
Ort
Super Duper Skane
Hoj
Something old, something new, something borrowed and something blue
Yes your bike will be very fresh now with new paint etc. The quickshifter how does it install? Do you have an ignitech CDI or does it work with OEM stuff?

Knutstorp is one of my very favourite tracks with RVF400. You can mix it with the big boys and not feel too much in the way. Even embarass some of them:hihi. So I´m looking to do a "tour of Skåne" this year too with SSEMSE. See you!?

There was some modification of the wiring loom needed and the QS is a Cordona one.
I believe my CDI unit is HRC along with a few other parts / spec.

I have a love for Sturup as its a perfect small bike track and I hope to see you down here again.
I'm still interested in using the 400 in any classic races too :)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad heter dom där rackarna på biltema? Styrstoppen alltså.

Gummimellanlägg kallas de. Hittas på valfri Volvo 740 framför korvgrillen....
Ursprungsanvändningen är fascinerande. Slitna fjädrar...hmm vi knör in gummibitar och fortsätter köra. Blir bra det.
Skall jag skall använda resten av paketet till bakfjädringen på hojen tro?.:näsblod Varför hålla på och byta fjädrar med olika styvhet, johomenseruatte.:hihi

Men som styrstopp alldeles utmärkt. Bara att borra lämpligt antal hål för buntband och sen fästa.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/spiralfjadertillbehor/gummimellanlagg-6-st-2000016402
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
There was some modification of the wiring loom needed and the QS is a Cordona one.
I believe my CDI unit is HRC along with a few other parts / spec.

I have a love for Sturup as its a perfect small bike track and I hope to see you down here again.
I'm still interested in using the 400 in any classic races too :)

I´m just about to send a request for "maskin kort" in Supersport 88-98. So we will know soon if there is a class where we are welcome to compete? Fingers crossed!
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Gummimellanlägg kallas de. Hittas på valfri Volvo 740 framför korvgrillen....
Ursprungsanvändningen är fascinerande. Slitna fjädrar...hmm vi knör in gummibitar och fortsätter köra. Blir bra det.
Skall jag skall använda resten av paketet till bakfjädringen på hojen tro?.:näsblod Varför hålla på och byta fjädrar med olika styvhet, johomenseruatte.:hihi

Men som styrstopp alldeles utmärkt. Bara att borra lämpligt antal hål för buntband och sen fästa.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/spiralfjadertillbehor/gummimellanlagg-6-st-2000016402

Hehe, tveksam originalsyfte minst sagt... Stort tack för länken!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Innerskärm och regnlampa på plats.
20190131_154554.jpg
Ser snett ut på något vis. Bättre IRL som tur är
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu så! I stort klar för säsongen.
Service här och där med olja, filter, fett.
Förgasare rengjorda, CBR600 Öhlins, spänndrev på kamaxlar bort, radial bromspump, ombyggd innerskärm och batterihållare, regnlampa, fet styrkrona med lager, mekanisk tempmätare, lite sprayfärg och nya nummer bakgrunder med siffror.
Kvar: Skruva fjädring och test åka. Sen nya skivor fram när jag provat radialpump. Vill inte ändra allt på en gång utan känna vad som gör vad där. Så jag kan bli testförare åt Repol Honda eller så.

Hoppas jag får maskinkort nu då i Classic?!
20190211_212947.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En fin överraskning i postlådan på fredag! Maskinkort! Så nu kan man tävla med den också. Hoppas fler dammar av sina 400:eek:r och dyker upp. Blir ju lite besvärligt att köra om "fuskarna" på 600, hehe.
20190222_171317.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu så! I stort klar för säsongen.

radial bromspump, Sen nya skivor fram när jag provat radialpump.
Hoppas jag får maskinkort nu då i Classic?!
View attachment 447744

RUGGIGT snyggt!!!! :Bugar:Bugar En fråga om radialpumpen; när jag läser reglementet till Classic Supersport så får jag INTE ha radialpump. Hoppas du har kollat så du får ha det i F2...:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top