RVF400-Upprustning till banhoj

janric

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha FJR1300, Triumph Street Triple R
Tack för tipsen ...

... och god forts.

Första dagen i år med solsken och plusgrad. Månde det bli många fler.

Tar åt mig av tipsen och hoppas få se mer RVF-donande på minst denna och Svedbergs tråd.

Nu Stjärnorna på Slottet, eller inte.:rolleyes:
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite förbättringar inför säsongen pågår.

Gör mig av med hastighetsmätaren, behåller oljetryckslampan. Övriga idiot lights" går bort.
IMG_5406.jpg

Byter lameller mot lite tåligarer variant.
Här kan man även se hur det blivit lite grader som i längden gör att frikoppling går trögare. Går att slipa lite så man får en jämnare yta utan problem.
IMG_5403.jpgIMG_5404.jpg
IMG_5405.jpg

Sen har jag plockat på en lättare bakram, minus 2,5kg:tummenupp

IMG_5437.jpgIMG_5438.jpg

Sen skall vi se vad lite byte av munstycken gör. Går upp en storlek. Shimsar även upp nålen. Hoppas jag blir av med lite svackor i registret.
IMG_5395.jpgIMG_5397.jpg


Annat som är på gång är fasta distanser till framhjulet, bak behövs ju inte då det bara är att hänga på hjulet som på en bil.
 

janric

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha FJR1300, Triumph Street Triple R
The rest of the story?

... och vad hände sedan i detta projekt? (Samma fråga till Svedberg)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
... och vad hände sedan i detta projekt? (Samma fråga till Svedberg)

Jag kör och jag kör. Mycket Gelleråsen och lite Knutstorp. Går som en klocka. (Förutom när det blev regn och nya bakramen gjorde att det kunde spruta vatten på tändboxen. Fixat nu!)

Vinterns förbättringar är ganska modesta. Ny tempmätare då den gamla visar för lite. Allmän service ventiler och allt det där.
IMG_5957.jpg

Hur går det själv?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Och hur rolig är den på en skala från 1-100?:)
Porrigt...

:tummenupp Minst 105.

Seriöst då..
Jag trivs väldigt bra. Rolig att köra, trevligt ljud, lite racing historia, skojiga tekniska lösningar.
Väldigt kul hoj i depån oxå, många som kommer fram och pratar och kollar.

Den låga effekten gör att man inte behöver inteckna huset för att köpa däck. Ej heller vara livrädd för att highsida i tid och otid.
Det är väl också det tråkigaste, man får tåla att bli omåkt på rakorna då nästan alla har 600 och uppåt på bana.
Skulle man sen vara välväxt blir det nog trångt också.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kul att se att du använder hojen! Den blev väldigt läcker som jag skrev tidigare men det tåls att säga igen! =)

Ser även att du skaffat dig en rs250? Kul! släng upp bilder på den också, en ny tråd kanske? :rolleyes:


EDIT: Hittade din andra tråd nu, jag blev både kär och avundsjuk när jag såg din rs :kär
 
Last edited:

janric

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha FJR1300, Triumph Street Triple R
Kör och kör

Jag kör och jag kör. Mycket Gelleråsen och lite Knutstorp. Går som en klocka. (Förutom när det blev regn och nya bakramen gjorde att det kunde spruta vatten på tändboxen. Fixat nu!)

Vinterns förbättringar är ganska modesta. Ny tempmätare då den gamla visar för lite. Allmän service ventiler och allt det där.
View attachment 345863

Hur går det själv?

Det jag gjorde i vintras var översyn och lite reparation av kylsystemet. Bytte termostat och givare. Fick det nedre kylet provtryckt och uppfräschat. Har sett över gaffelbenen och bytt packboxar bl.a. Hojen går alldeles utmärkt.
Hade problem med att framhjulet tog i gallret i frontkåpan. Ett nytt däck med rätt profil - 60 - fixade detta.
I övrigt har det blivit lite reparation av sönderbrutan kåpfästen, de som håller ihop båten bl.a.
Inga avacerade åtgärder således. Just nu återstår bara förrådsställning. Funderar på att fixa bättre stötdämpning - man är ju ingen 65 kg-japan direkt. Framgaffeln är förspänd i bott för att få rätt sag.

Min är ju gatlegal så jag har kört en del landsväg hemkring. Inte den bekvämaste touringhojen men rolig. För touring åker jag FJR. Har kört några SMC-kurser, Gotland, Gelleråsen och Kinnekulle.

Håller med om detta med motorstyrkan men för min del motsvarar den mina förarfärdigheterna. Kan dock konstatera att jag radikalt annorlunda bromspunkter, svängpunkter och vägval än de flesta större hojar.
Det är svårt att gå från FJR:en till RVF:en. Annorlunda vrid.
Håller med om att highsider är osannolikt men på Gelleråsen 18 september släppte det faktiskt. Men den dan hade roddbåt passat bäst.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vad fin den blev!

Min står under ett kapell och väntar på bättre tider...nu bygger jag en verkstad så jag skall ha nånstans att greja vidare.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag väntar med spänning på ditt verkstadsbygge så du kan greja vidare. Ditt hojbygge är ju något alldelses speciellt:tummenupp

Här är det också spännande. Har inte kört sedans 2014. Fick ge mig själv körförbud ett tag för att ta mig igenom de mest intensiva småbarnsåren. Man fick mest tid att leta delar och köpa hojar istället. Farligt det där med ebay i telefonen vid läggningstid. Men det är en annan historia...

Igår damp licensen ned i postlådan. På onsdag nästa vecka börjar träningarna på Gelleråsen! Så nu får vi hoppas RVF:en är i form? Kul att vara på banan igen bokstavligt och bildligt talat.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu då! Efter att ha varit lite arbetshäst och ett visst försummat underhåll var det dags igen. Lite uppdateringar på hojen och i denna avsomnade tråd.

Den har rullat ganska problemfritt under några år nu. Men i somras ville den inte riktigt vara med p lågvarv i hårnålar. Låt som jag hade traction control om än ofrivilligt.
Mycket talade för igensatt lågfartsmunstycke.
Så efter lite allmän service och ultraljudsrengöring av munstycken hoppas jag ha rått bot på problemet. Sen blev det som vanligt, nu när jag ändå skruvar... om jag skulle ta och....

20181111_202415.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Passade på att ta bort spänndreven på kamaxlarna. Så nu kommer den rassla lite mer Ducatiskt. Den liila vinsten man får är väl lite rappare gassvar då man tar bort lite roterande massa. Billigt trim iaf.20181116_153322.jpg

Bättre tändspolar. De här sitter på många Hondacyklar och köpes för småpengar Ger bättre gnista. Så förhoppningsvis även det en förbättring vid lågvarv.
20181123_213009.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vidare hade stötdämparen gett upp, var som att åka med en fjäder utan komp och retur. Sjösjuk:zpy

Så nu försöker jag få dit en CBR600 Öhlins som har skräpat för länge på en hylla. kräver lite justeringar av batteriplacering men skall nog gå bra.
20181128_000409.jpg20181128_133645.jpg

Byta fjäder var spännade, inga fingrar ivägen om det skulle släppa.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu riktigt vedbo trim!
HRC har ju gjort en bricka i glasfiber som passar i V:et mellan cylindrarna. Detta för att skydda förgasarna mm. från värmen och därmed få kallare bränsle osv.
Är ju bara det att med en sådan monterad blir det än jävligare att få lös förgasarna.
En fyndig Peter Sköld löste det med en lastbilspresenning istället på en annan hoj jag har.
Smart. Går ju mycket lättare att peta den åt sidan när man skal skruva på klämmorna på insugsgummi. Kul när man kan göra bättre än självaste HRC.

Jag syr själv i brandfilt, ser ut som en mössa till klanmöte.
Så där!
20181130_200206.jpg

20181130_222044.jpg

Blir intressant att se om det blir skillnad.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite grövre dimensioner och inte gjort i stearin- och ost-legerat aluminium.

20181211_212615.jpg

Tempmätaren gick att få dit efter lite modifiering av mätarhuset.
Är lite förälskad i de där mätarna efter att ha sett Joeys on board lap. (Kameran stor som en tankväska för övrigt)
Jag kan inte sluta stirra på tempmätaren med det där darret på nålen. Vet inte vad det tyder på för diagnos:3freak
Skall försöka och inte göra samma när jag kör själv:crash
Mätaren var kraschad ordentligt så innanmätet var helt böjt och buckligt. Lyckade peta isär den och böja rätt så nu funkar det.
20181214_154353.jpg20181206_153926.jpg20181207_153203.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Med nya gaffelbryggan krävdes så klart nya styrstopp. Det fick bli Biltemas variant.
6st a 49 kr. Hur mycket långsammare går nu min hoj när jag inte köpte en plastbit avsedd för mc i en riktig mc butik tro? De kostar ju bara 300 spänn för ett par där...:näsblod20181219_201314.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Med nya gaffelbryggan krävdes så klart nya styrstopp. Det fick bli Biltemas variant.
6st a 49 kr. Hur mycket långsammare går nu min hoj när jag inte köpte en plastbit avsedd för mc i en riktig mc butik tro? De kostar ju bara 300 spänn för ett par där...:näsblodView attachment 446904

Finns det såna styrstopp i mc butik? Där hade jag nog tänkt om. Stumma stål mot stål räddar mycket av kylare, ram och tank vid vurpa. När de där vibrerat runt och vurpan inträffar pajar massor av jobbiga grejer
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Finns det såna styrstopp i mc butik? Där hade jag nog tänkt om. Stumma stål mot stål räddar mycket av kylare, ram och tank vid vurpa. När de där vibrerat runt och vurpan inträffar pajar massor av jobbiga grejer

Alla roadracing-hojar som ska gå träning eller tävling måste ha styrstopp.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top