RVF400-Upprustning till banhoj

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Men till bakfälgen är frågan öppen. 160/60 17 skall funka på min 4,5 tums fälg.

Jag skall ju inte krama ur den sista tiondelen utan letar mer efter bra livslängd. Har ju inte så mycket effekt heller.

Jag tror starkt på Michelins nya Pilot Power Pure

De ska vara marknadens lättaste däck.. efter ca 30 pass på Gelleråsen på en Honda cbr1000rr, såg de knappt använda ut.. :galen


Ett annat spännade däck är Dunlops nya Sportsmart med N-Tec teknologi och ännu bättre livslängd.. :3freak

/ Micke
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu skall vi se om jag kan få detta att fungera.
Lite torrgasa! Och ja, den är varmkörd innan:tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ngMf99iix2o&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ngMf99iix2o&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Mycket fin!!! Grattis och bra jobbat :tummenupp

Tackar tackar!

Se nu till att få lite tid till ditt bygge och lägg inte all tid på hästar.
Vore kul att ses på någon bana.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den blev så jäkla fin den där hojen! Verkligen bra jobbat!
Jag har inte läst så nogrant här på slutet men hur gick de egentlgien till med lackering o sånt?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Den blev så jäkla fin den där hojen! Verkligen bra jobbat!
Jag har inte läst så nogrant här på slutet men hur gick de egentlgien till med lackering o sånt?

Ja det blev en del erfarenheter. Det var ju en hel del rekommendationer att köpa "fin" färg och inte "ful" färg. Jag bestämde mig för att bilda mig min egen uppfattning för framtida projekt. Vet att andra redan provat men kunde inte låta bli.

Förra hojen köpte jag 1k sprayfärg som täcktes med 2k klarlack. Det i en affär som fyller burkarna själv. Funkade bra och har hållt för banåka i ett antal år. En burk kostar väl 2-300 kr. Går åt 1-2 burkar av varje. Tål bensinspill mm.

Den här hojen har jag gjort med Biltemafärg, dvs grundfärg, färg o klarlack. Det innebär 1k lack. Hållbarheten kommer inte att vara lika bra som 2k. Häller jag bensin eller annat starkt lösningsmedel på kan jag nog räkna med att det löser färgen. Nu är ju tanken originallack så det bör inte vara ett stort problem. Men att tänka på när man skall ha bort klisterolja och sånt.
Det var ingen större skillnad vid själva sprayandet, ungefär lika svårt att undvika rinn mm.
Däremot fick jag problem med att det vita gulnade av klarlacken. Blev någon reaktion. Vet inte varför? Fick slipa ned och lägga nytt och då gick det bättre.
En stor skillnad är att denna färg var MYCKET odRyg. Svårt att få att täcka dessutom. Slutfinnishen duger för en banhoj men inte gata tycker jag.

:mattiasMin slutsats som även delas av andra,se tidigare i tråden: Det är bättre att satsa på "riktig" sprayfärg. Kostnaden blir ungefär den samma då den är mycket drygare. Vidare så håller den bättre.

För övrigt kan jag också säga att film som man köper på reklamfirma är väl så bra för mindre färgfält. Det röda och vita är lack. Det svarta, blå och dekalerna har jag skurit ut själv. Sen använt diskmedel och vatten när jag klistrar. Då har man chansen att flytta runt det lite innan det fastnar. Klockrent!
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
nån som kan länka en 2k klarlack?
håller också på att måla fälgar och skulle tvätta rent sen för fälgstripe, tog papper och broms rengöring, bakfälgen släppte det på för mej.
däremot så hade jag sprutat klarlack en bit över fälgen så det fick singla ner, vart rätt så bra slutresultat men det släppte.
på fram däremot så hade jag cirka 20-30cm avstånd från burken till fälgen och det satt kvar efter crc bromsrengöring.
nån som har en hypotes?
gillar bygget btw! =D
biltema fälgfärg och klarlack har jag använt
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Premiären blev av trots allt. Men en ganska våt och kall sådan.
Det började regna lagom till man skulle köra. Ny cykel, ringrostig efter vintern, slicks, och blött = låååångsamt.
Så jag har ingen aning om hur hojen är i kurvorna men rakt fram gick det bra. Allt låt som det skulle och det fungerade. Så det verkar som om man gjort något rätt!
Men efter ett pass var det bara att packa och åka hem igen. Vore ju synd att fresta lyckan för mycket med fel däck.
20100428016.jpg20100428018.jpg
 

Kara

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Underbar hoj. Ska dock sälja min nu så är någon sugen så ligger en annons uppe :(
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Intressant tråd, har inte sett den tidigare...

- Blev det fler körningar i sommar?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hmm, kanske dags för en resumé över hur det blev att köra med hojen.

Har blivit ca 10 träningar på Gelleråsen, en tur till Knutstorp, Sturup och Kinnekulle.

Det är en väldigt rolig cykel att köra, framför allt när man tar i. Jag kör mycket aktivare med den här än 600 då man inte har så mycket effekt att rädda sig med. Skall man ta sig om en större cykel kräver det mer av mig då jag inte kan gasa förbi. Nu får man planera och se till att det sker på ett bra sätt i samband med kurvkombinationer t.ex på utsidan i snabbvänstern innan depåhögern på Gelleråsen. Svårt men väldigt kul när man lyckas. Man kan ha riktigt hög kurvhastighet.
Så jag tycker själv att jag utvecklats mycket som förare den här säsongen. Kul!

Det är en väldigt rolig cykel att ha i depån också. Kommer alltid fram folk och pratar och frågar. Händer ju inte när man har en "vanlig" radfyra.

En annan positiv sak har varit ljudet. Kör med öppet slip on och är ändå citat" föredömligt tyst" på t.ex Knutsorp med SSEMSE. Så inga problem med det vilket är viktigt idag om vi skall få köra vidare.

Vad är tråkigt då? Det är inte någon annan som kör 400. Så man har inte så många att rejsa med.
Det blir väl stor fartskillnad ibland på rakorna. Kombinerar man det med att en del upptäcker att det är svårt att bromsa ut en 400 med en fet 1000 kubikare så blir det väl spännade ibland att vika in i kurvan ibland.


På de banor jag varit funkar hojen alldeles utmärkt. På Sturup är den ju riktigt bra för här kan man köra åttor runt det mesta tack vare den fina motorn. Tyckte dock inte något vidare om alla räcken där!

På Knutstorp lyckades jag dyka i blötan i halkhögern efter halkvänstern. Men krashpucken och mitt skinnställ gjorde det de skulle så det blev små skador på kåpan bara. Hade jag inte lackat med Biltemafärg hade det nog inte blivit något alls:rolleyes:. Lättlagat.
IMG_4802.jpgIMG_4803.jpgIMG_4805.jpg


Så sammanfattnigsvis är jag väldigt nöjd.

DSC_8013.JPGDSC_8256.JPG

Så nu är frågan vad gör jag i vinter......?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Du verkar gilla hojen mycket - har du börjat titta efter lite prestanda prylar till den?

Högkompskolvar, andra kammar - flatside förgasare? Portade toppar? Helsystem osv :) Något att göra i vintern, och så får du dessutom lite mer fart på raksträckorna om det är det du önskar :)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Du verkar gilla hojen mycket - har du börjat titta efter lite prestanda prylar till den?

Högkompskolvar, andra kammar - flatside förgasare? Portade toppar? Helsystem osv :) Något att göra i vintern, och så får du dessutom lite mer fart på raksträckorna om det är det du önskar :)

Jo det är kärlek.

Hur jag än trimmar så är det ljusår till närmsta 600. De som gjort det mesta och kör total loss, ram air mm ligger på ca 75 hk på bakhjul. Är först och främst ute efter tillförlitlighet, läs ekonomi, så det begränsar ju valen en del.

En del vikttrim kan det bli. En alu bakram gör ca 1,5 kg

Fick prova en RVF med HRC-box och helsystem men i övrigt original. Den kändes överlag lite piggare och hade inte effektsvackor som min. Finns programmerbar tändning att köpa som inte är allt för dyr.
Skall åtminstone jobba på bestyckningen.
Men att ge mig på topp osv. får vara.
 

janric

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha FJR1300, Triumph Street Triple R
Hobbyfördjupning

Nu har den stått här ett tag, KARAS ex. Förflyttades bara ett par km. Den vill gärna iväg på tur men jag har sagt "nej, inte när det är snö".

Har varit enormt intressant att följa rvf-ombyggnationerna på forumena.

Har bara hunnit påbörja lite enkel service. Olje-/filterbyte är gjort - bara 2.5 l! Skall göra en check av kylsystem - fläkt, termostat, tempgivare - för ros/skojs skull. Bromsvätska och allmän översyn av bromsar. Stiften får nog också en koll. I övrigt blir det nog mest puts och underhåll. Har tänkt att ha den original så fin som den är och så mycket till mekaniker är jag inte.

Det där med viktbesparing fixar jag på gymmet. Finns ett gäng kilon att ta på. Och bättre varvtider blir det garanterat men framförallt säkert väldigt kul.

Ni som har erfarenhet av denna hoj, några frågor;

- Dränering förgasare, är det nödvändigt? Haynes säger inget om det.
- Däckdimensioner - funkar det bra med 160 bredd bak/finns det anledning att öka bredd från 150? Har annars fått bra råd från Tom på Hojdäck.se vad gäller däcktyper.
- Stötdämpning - vilka alternativ finns för bakdämpare och annan fjäder fram?
 

Bifogat

  • RVF2.jpg
    RVF2.jpg
    230.3 KB · Visningar: 165
  • RVF7.jpg
    RVF7.jpg
    228.7 KB · Visningar: 148

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
160däck bak ska du ha på den hojen. Wilbers bakstötdämpare gör sig nog utmärkt på den hojen liksom deras cartridge i gaffeln. Öhlins är inte fel heller.
Förgasare ska dräneras varje år - oavsett vad som står var.

Riktigt fin hoj, spara i originalskick.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Ni som har erfarenhet av denna hoj, några frågor;

- Dränering förgasare, är det nödvändigt? Haynes säger inget om det.
- Däckdimensioner - funkar det bra med 160 bredd bak/finns det anledning att öka bredd från 150? Har annars fått bra råd från Tom på Hojdäck.se vad gäller däcktyper.
- Stötdämpning - vilka alternativ finns för bakdämpare och annan fjäder fram?

Ett hett tips är att ringa tillbaka till Tom på Hojdäck... Han kan en del om hojen oxå
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
160däck bak ska du ha på den hojen. Wilbers bakstötdämpare gör sig nog utmärkt på den hojen liksom deras cartridge i gaffeln. Öhlins är inte fel heller.
Förgasare ska dräneras varje år - oavsett vad som står var.

Riktigt fin hoj, spara i originalskick.

Kul tips.

Med std bakfälg är det 150 som gäller. Wilbers gör mig veterligen ingen dämpare till en RVF400. Framgaffelkit finns från Rick Oliver i England, men jag är skeptisk till att Öhlins eller Wilbers har brytt sig om att ta fram ett cartridgekit till denna uddahoj.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har kört med både och i sommar.
Mest 160. Detta av 2 orsaker. Jag har tillgång till 120/70 framdäck, original är ju 60 profil. Därför är det lämpligt för mig att få motsvarande höjning bak med ett 160/60. Att hojen behåller "höjden" bak är mer värt för mig än att profilen på däcket inte blir riktigt optimal då fälgen ju är gjord för 150.
Sen finns det större utbud på 160 däck.

Det blir trångt mellan sving och däck när man pysslar med däckvärmare. Men det tar inte i när man kör.

Välj det du får bäst pris på. TIllräckligt bra för gatåka vilket som.

Som jag nämde i mailet är Rick killen man skall prata med. England överhuvudtaget är bäst vad gäller delar och pris.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Kul tips.

Med std bakfälg är det 150 som gäller. Wilbers gör mig veterligen ingen dämpare till en RVF400. Framgaffelkit finns från Rick Oliver i England, men jag är skeptisk till att Öhlins eller Wilbers har brytt sig om att ta fram ett cartridgekit till denna uddahoj.

Man kör på 160. Punkt.
Wilbers gör dämpare till 400an i denna tråd och vilken du kan välja på hittar du här: http://www.so-products.com/fileadmi...n_2009/Wilbers_Federbeine_ECOLINE_2009_01.pdf
Framgaffelkitet gissade jag mest på men det finns fjädrar från Öhlins som även passar till RVFen.

Detta gör mig sugen på att asa ut min 400RR inför sommaren 2011. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top