RVF400-Upprustning till banhoj

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
ser riktigt bra ut! kul att d lägger ner tid på att rengöra allting också. precis så det ska vara! det kommer följas! Lycka till:)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Upptäckte att någon engelsman som varit van att dra fast lastbilshjul monterat oken vid tillfälle. Skruvarna hade mer midja än en fotomodell. Man kan därför ana en liten missformning av hålen på gaffelbenen då det glappat. Kan det funka att borra upp och sätta i utbytesgängor eller blir det för lite gods runt kanten? Någon som har något bra förslag?

Hmm... Hålen i gaffelbenen är inte gängade? Är gängorna i oken trasiga? Ja, vad menar du egentligen?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Scissor gears, dom jobbar för mindre knackande, sitter sånna på TL1000 oxå, o förmodligen många fler.
det är vanligt o ta bort dom där, för att spara massa i motorn, finns några fler ställen i den motorn o ta bort dom på oxå.

Man får en tickande motor istället. Smaksak.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hmm... Hålen i gaffelbenen är inte gängade? Är gängorna i oken trasiga? Ja, vad menar du egentligen?

Ja, vad menar jag egentligen? Åberopar tillfällig sinnesförvirring till följd av inhalerande av lättflyktiga ångor vid lackering. Hjärnsläpp alltså. Så glöm det jag skrev.

Nä visst är det så att oken är gängade och i gaffelbenet är det bara hål. Men dessa hål är lite deformerade pga av att skruven som gått igenom har dragits så hårt så de smalnat av och detta har i sin tur lett till glapp och att oken kunnat röra sig lite. Det är väldigt liten deformation, och om jag ser rätt, inte helt genomgående. Skall prova med nya skruv och se om glappet försvinner när de är dragna med rätt moment. Fungerar inte det är frågan vad man gör? Kan man gå upp en dimension i skruv och därmed gänga om oken och borra upp hålen i gaffeln? Eller blir det för lite gods. Det här är ju en detalj som man gärna vill ha ordning på.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ljuddämparen var knäckt i infästningen, lite repor mm
IMG_3317.jpg

Borrade ur nitar och kapade av den ett par cm. Nya sen var det bara att sätta ihop igen. En del repor gick inte att polera bort men det får duga till banåkning.
IMG_3918.jpg

Om de nu blir så mycket åkt med denna till följd av ljudnivån. Fick tag i en originaldämpare på ebay för 5£ som får vara med i reserv.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu var det äntligen dags att få börja lacka lite. Då jag har väldigt begränsat utrymme, 9m2, blev det en lowtech biltema sprutbox i duschkabinstorlek. Men det fungerar om man ser till att ha mask och jobbar snabbt. Sen kan man gå någon annanstans ett tag och få lite frisk luft.
IMG_3919.jpg

Först lite grundfärg.
IMG_3922.jpgIMG_3928.jpg

Jag kommer att göra all lack själv med burk. Skall bli intressant och se hur bra det blir om man är noggrann.
Det fick bli sammetssvart för att få det där mellantinget mellan blank och matt. Det gråa på gafflarna fick bli Biltemas allra finaste.

IMG_3931.jpgIMG_3933.jpgIMG_3935.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Styrkronan rengjord.
IMG_4013.jpg

Och lackad:
IMG_4018.jpg

Beige fälgar, lite desert storm tema kanske? oj vad ensam man skulle vara om det.
IMG_4019.jpg

Nä, det blir vanlig svart. Var inne en del på "magnesium guldfärg" men hittade inte rätt kulör. Eller vet någon om det finns sprayfärg som har rätt kulör, ja ni vet hur guldfälgar brukar se ut på racerhojar.
IMG_4028.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
För att kunna få ihop cykeln har lite specialverktyg tillverkats.
man behöver bl.a ha ett verktyg för att kunna montera svingen där man kan dra låsmuttern med moment samtidigt som man håller emot axeln.
Slipade ned lite lagerbanor också för att få något att knacka på vid lagerbyte.
IMG_4022.jpg

Har fått byta styrlager, hjullager. Det visade sig att nållagren i länkage mm. klarat sig så det slapp jag.
För att få dit styrlagret la jag ut kronan i -20C och lagerbanan i ugnen på 100C. Vips så halkade det på så fint så. Nästan inget våld alls.
IMG_4021.jpg

I den här burken sitter både vanligt rullager och nållager. Klarade inte av att byta det så där fick eurospeed hjälpa mig. Något speciallager som var dubbelt.
IMG_4023.jpg
Intressant konstruktion för mig som inte haft cykel med enkelsving på förut. Genom att rotera hela grejen flyttar man bakaxeln och spänner kjedjan, fiffigt. Ja samma princip som på en del kedjespännare på vanliga svingar när jag tänker efter.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu har jag nått fram till det skede där jag är idag. Det är precis dags att börja montera ihop saker och ting igen. Känns väldigt bra att det inte blir fler delar. Litte mätt på slutet var man också på att plocka fram ny låda med saker att rengöra. Ville liksom inte ta slut.

Det första jag gjorde var att montera grenröret då det är enklare innan motorn går in i ramen. Enligt verkstadshandbok skall man göra tvärs om, men hur de kommer åt en av muttrarna då fattar jag inte. Kanske med minihänder som krossas med en hammare så man får fler leder och kan böja dem åt alla håll??
IMG_4025.jpg

Motorn i ramen och på med framgaffeln.
IMG_4029.jpg

Ett par ok har jag fått tag i på Sams motor. Har suttit på en fireblade. . Det blir praktiskt för det är samma ok som på min cbr 600.
IMG_3924.jpg

Men bromspumpen måste uppdateras då den blir för liten för de större kolvarna och inte rymmer tillräckligt med vätska. Så letar nu efter bromspump till SP1, SP2 eller cbr 954. cbr600 får det bli i undantagsfall då jag helst vill ha separart vätskebehållare.


På posten ligger ett par EBC-skivor som jag fann på ebay och väntar.

Men lite handikappad är jag av att bakfälgen inte är tillbaka från riktning än. Skulle vara praktiskt så det bli lättare att flytta runt hojen.

Vi får se hur ofta det blir uppdateringar nu när jag ligger i realtid och det är snö även i Karlstad.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Packa om ljuddämparen med dämpull?

Nice hoj för övrigt/ Jock

Njae, ullen i var fräsch. Är nog bara så att en dämpare med hål rakt igenom inte dämpar tillräckligt för det mesta.
Men vore ju kul att inte behöva köra med gräsklippar ljud om det går. Men allra viktigast är ju att få köra överhuvudtaget och banägare idag har det nog lite kämpigt med kringboende.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Fast jag vill passa på att slå ett slag EMOT sprayfärg. Du blästrar bort den på tio minuters körande. Allt jobb ogjort, liksom.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Fast jag vill passa på att slå ett slag EMOT sprayfärg. Du blästrar bort den på tio minuters körande. Allt jobb ogjort, liksom.

Det blir även fult när man tvättar med avfettning, speciellt matt och sidenmatt färg..
Har gjort den missen när jag har varit lat nån gång och lackat nå smågrejer med sprayburk.. En tvätt med avfettning så är det massa vita missfärgade fält i det svarta.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Fast jag vill passa på att slå ett slag EMOT sprayfärg. Du blästrar bort den på tio minuters körande. Allt jobb ogjort, liksom.

Kan bara instämma. surt o lägga ner massa jobb för att lägga ett lager 1K sprayfärg. Det håller ju sig fint ungefär 1 körning.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det märks att man kör året runt i England. Verkar vara en del salt med i bilden också. Att tänka på för den som lockas av priserna där. Finns stor risk att aluminium mm är illa åtgånget. Var en hel del gropar i motorn på denna hoj.

Good point:tummenupp

Min SP2 hade bara 800 mil på mätaren när jag plockade hem den från UK. Väl hemma i garaget och avklädd var det ingen vacker syn, såg ut som någon kört enduro med den:gnissla Blev många timmars hårt gnidande innan allt såg ok ut.

Fö är din hoj en riktig karamell:tummenupp Letar själv banhoj o en RVF400 är defintivt en av kandidaterna. Den här kanske...

http://www.autotrader.co.uk/classif...onda/model/rvf/sort/priceasc/page/1&logcode=p

:banana
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Grymt fin hoj, grattis.

Fan vad fin motorn vart efter stålborsten, putsad aluminium är sååå porr!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Fast jag vill passa på att slå ett slag EMOT sprayfärg. Du blästrar bort den på tio minuters körande. Allt jobb ogjort, liksom.

Ja, jag har funderat en del på hur lackandet skulle gå till. Visst är det så att en riktig 2k lack skulle hålla mycket bättre, så vi får se hur mycket onödigt arbete det blivit? Framförallt nederdelen på framgaffeln och fälgarna tar ju mycket stryk

Jag resonerade som så att det var en banhoj och har jag otur planterar jag den i rabatten ganska snart Att då ha lämnat bort prylar för lackning till en för mig hög kostnad skullle inte vara så kul. Förhoppningsvis blir det jag gör nu tillräckligt bra. Hade det varit fråga om en cykel för gatan hade det nog inte varit frågon om annat än "riktig" lackering.
Har också spraylackat lite saker tidigare till andra hojar och inte riktigt gjort så dåliga erfarenheter vad gäller hållbarheten.

Men till nästa projekt vore det kul att kanske skaffa sig lite bättre grejor.

Tjenare !!

Kul att se bilderna och läsa om arbetet..

Jäklar vad du är flitig !! :3freak

Vi hörs !!

/ Micke

Hallå där, kul att höras!

Har ju sparat arbete för ett halvår innan jag började skriva. Så nu blir det nog lite trögare med uppdateringar:)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top