RVF400-Upprustning till banhoj

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Inspirerad har man blivit av att läsa andras byggtrådar. Alltid kul att se hur bra det blir och fundera på hur man själv skulle ha gjort. Så nu när meksäsongen är igång som bäst är det väl min tur att dela med mig av mitt övningsprojekt.

Mitt mål med det hela var att bli bättre allmänt på att meka med mc. Har hittills haft så fräscha hojar att det varit onödigt att skruva sönder något som fungerar. Har mest blivit service och lite racekåpor. Och i ERF har förarna i teamet haft vänligheten att hålla sig på hjulen så det har mest blivit att se till att det går långsamt att byta framhjul:rolleyes:.
Vidare ville jag lära mig lite om import och ta tag i det här med att handla på ebay. Någon gång måste man ju börja.

Har alltid varit svag för Honda RVF 400 NC35. Ganska race inspirerad från början, kul chassi, enkelsving, upp o ner gaffel redan-94 och V4-motor. Udda i Sverige men ändå "Honda säker".
Honda_RVF400_NC35.jpg

Efter att ha läst på på diverse forum hittade jag ett lämpligt objekt på autotrader som var lagom kraschat och därmed inte för dyrt. Ville ju inte dra till med för mycket pengar då man är nybörjare på det här. Tog kontakt med Mark Jennings som fick hämta hem skrotet. Ett bra sätt om man inte har möjlighet att åka själv.

Så i våras stod den här:
IMG_3302.jpg
IMG_3308.jpg
Hojen verkade ha varit med om en del. Sista smällen lär ha varit med bil bakifrån då jag fann lite glas här och där samt skadad bakfälg och knäckt ljuddämpare. Satt helt nya däck på dock. Antagligen för att ägaren skulle få ut pengar på försäkringen.(Den hade anmärkning på det om man gick in och kollade på engelska bilprovningen där man kan se protokoll).
Skrotfirman i England hade rört bort nyckeln vid hämtningstillfället. Gissa om jag blev misstänksam, men det löste sig då den dök upp på posten ett tag senare efter lite telefonerande. Så det blev till att lära sig tjuvkoppling till att börja med.
Jag var nöjd, hojen var lagom skrotig. Ville inte ha för svårt projekt så det blev ett mc-pussel i lådor som jag inte orkade slutföra då man är orutinerad.
Så nu var det bara att sätta igång.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Målet för dig säger du är att du ska bli bättre på att meka, men vad är målet för hojen? Man väljer ju inte denna hoj enbart för att bli bättre på att meka.

Kommer följa projektet med spänning och hoppas att du dokumenterar ditt arbete väl. Något jag undrar över är hur du kollar upp hojen i det engelska fordonsregistret?
 

Dr.Bike

Guest
Kul Mr.Moto!

Hoppas att du vet att du har en expert på just den hojen i Karlskoga?

PM:a vid intresse.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hej, kul att ni hittat hit. Hann inte skriva så mycket igår. Tack för de olika tipsen.
Din tråd Svedberg har jag läst tidigare både en och två gånger, det blir riktigt bra. Hoppas du får tid att fortsätta. Men för att använda en sportmetafor, ditt projekt är i elitserien och jag kommer nog att hållla mig mer till korpen eller något.:)

Jo målet med själva hojen är att den skall bli en banåkarhoj i bra skick för mindre banor. Kommer att köra på standardutseende då jag vill att det skall gå att känna igen den som en 90-tals racer. Var ju ung på den tiden, körde sporthoj och drömde om dess större bröder RC30 och RC45, så jag kommer bra överens med det utseendet. Vill man vara modern kan jag ju alltid ta 600:an.

För att det skall passa min budget kommer jag att återanvända så mycket standarddelar jag kan. Visst hade det varit roligt att spara vikt men det får bli en senare fråga. Viktigt är för mig att få ihop en cykel som rullar och det inte blir en hoj som ligger i lådor. Sen får det bli uppdatering lite bit för bit. Bl.a vet jag redan nu att fjädringen är undermålig och kylarna har sett sina bästa dagar. Så det kommer i framtiden även om de delarna åker på till att börja med. Som sagt handlar mycket om att lära sig vad som går och inte går.

Så nu var det mycket snack och lite hockey, (var tvungen att skriva så då man bor 300 m från FBK´s hockeylada...).

Här kommer en liten resumé för att ta oss fram till dagsläget.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det sista jag gjorde innan jag började nedmontering var att lyssna lite hur motorn lät för att få reda om något verkade alldeles galet. Kunde då också se hur reg/rectifier började gå upp i rök bokstavligt talat. Tydligen vanligt fel på denna modellen, så heavy duty version får införskaffas.
IMG_3483.jpg

Ett styck skitig motorcykel:
IMG_3480.jpgIMG_3498.jpg
IMG_3500.jpgIMG_3503.jpg
Är noga med att märka upp det mesta så jag vet vad som hör vart. Kan tänka mig att det som är självklart nu kan vara svårt när Alzheimern fått jobba lite.

Det märks att man kör året runt i England. Verkar vara en del salt med i bilden också. Att tänka på för den som lockas av priserna där. Finns stor risk att aluminium mm är illa åtgånget. Var en hel del gropar i motorn på denna hojen.

Hade nyligen varit någon och bytt bränsleledningar och kletat smörja här och där. Så lite TLC verkar den ha fått.

Mera skruva:
IMG_3518.jpgIMG_3619.jpg
IMG_3626.jpg
Lite att rengöra!
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Några timmar med högtryckstvätt och diverse rengörningsmedel. Det som fixade jobbet till slut var Biltemas fälgrengöring.
IMG_3633.jpg

Sen lite före och efter på motorn. Är långt kvar till riktigt fint skick men jag nöjer mig så här. Diverse stålborstar var grejen.
Och dremeln här och där, har nog blivit beroende av den. Att man kan göra så mycket med en sådan liden grej.
IMG_3637.jpgIMG_3643.jpg

Mer gnidande:
IMG_3645.jpgIMG_3650.jpg
IMG_3651.jpgIMG_3653.jpg

Pust!
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Riktigt trevligt objekt.
En av det snyggast orginalhojar som finns tycker jag.
Detta bygge kommer att följas !:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite delar börjar ramla in. Rick Oliver och Tyga fick bli huvudleverantörer.
IMG_3654.jpg

Kåpor är skrymmande. Kändes dock som god kvalitet på Tyga kåpor, får se om jag tycker det efter montering oxå...
IMG_3656.jpgIMG_3658.jpg

Dyr HRC-special racer expansionskärl måste man ju ha för snabba varvtider:rolleyes:
IMG_3660.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då var det svinto dags.
FöreIMG_3661.jpg

Efter
IMG_3663.jpg

Länkaget var illa åtgånget av rost så det blev så där. Men den delen är ju lackad original så det jan säkert bli bra ändå.
IMG_3671.jpgIMG_3672.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ser riktigt trevligt ut, skulle själv kunna tänka mig att ta en likadan, men renovera & köra på gatan med.


vad fick du ge för hojen i uk ? frakt ? länkar ?
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Mkt fint!
Detta kommer att följas !
Varit sugen länge på en Rvf 400, skulle dyka upp någon slår man kanske till i framtiden :)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
...Något jag undrar över är hur du kollar upp hojen i det engelska fordonsregistret?

Det jag gjorde var att gå in på deras bilprovningshemsida, VOSA Vehicle & Operator Agency http://www.motinfo.gov.uk/

Här kan man ta del av MOT Test Certificate. Du behöver ett nr som står på det där runda skattemärket de har på hojen och numret på besiktningsprotokollet eller numret på V5C, deras registreringsbevis. Kan ju vara bra med det senare för då vet man ju att det finns ett sådant.
Går att se lite historia på hojen och vad som varit fel, ägare mm. Allt hjälper ju när man handlar på distans.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
ser riktigt trevligt ut, skulle själv kunna tänka mig att ta en likadan, men renovera & köra på gatan med.


vad fick du ge för hojen i uk ? frakt ? länkar ?

Skall du ha en kvaddad gissar jag på runt 1000 till 1500 £.
De som är körbara verkar gå för ca 2000 till 3000£ på ebay.co.uk

Det handlar då om gråimporterade hojar från Japan. Om du skall ha den på gatan vet jag inte hur det funkar med framlyset om du måste byta hela pga. vänstertrafiken. Däremot slipper man byta hastighetsmätare då det är km/h som gäller i Japan och de flesta bara klistrat på en mph-skala.

Frakten är dyr, det är ju en ö. Jag valde att få hojen hämtad och fraktad till Sverige av Mark Jennings. Han är ju van med att frakta hojar och vet hur registreringsbevis skall se ut. Beroende på vart det är i England får du nog räkna med en 6000-7000 kr.
Börjar man räkna på vad det skulle kosta att göra resan själv med tid och allt så blir även det en hel del pengar. Men skall man ändå dit på semester t.ex. kommer ju detta alternativ i ett annat läge.
Ännu ett alternativ är ju att flyga lågprisflyg och köra hojen hem men där har jag inte koll på hur man gör med försäkring mm.

Har gjort mig en exelsammanställning där jag listar alla kostnader och frakt. Kan vara bra som erfarenhet inför kommande projekt och för att hålla min budget.
Kanske inte så rolig läsning men kan ju vara bra att ha ett mått i kr på ens egen galenskap. Dock skall jag be att få hålla den för mig själv:näsblod

http://www.autotrader.co.uk/bikes

http://www.markjenningsab.se/
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
denna hoj är kärlek!
har lite ångest för att jag sålde mitt exemplar.. :huvet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du bygger inte i realtid va?

Det ser lite varmare ut i karlstad, än här..

Snyggt blire iaf.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sen var det dags att ge motorn en liten översyn. Oljeläckage vid vattenpump, trött o-ring vid termostathus, filter och olja, tändstift och kolla ventiler mm.
Gjorde riktigt rookie mistake här. Van med 600:an, där finns ju inga vipparmar utan man mäter mellan kammen och shims. Precis när jag var klar och hade flyttat runt shims så det dög kom jag på att de ju är mellan vipparm och shims jag skall mäta:rodnar. Står klart och tydligt i verkstadshandboken....
Nåja, fick ju upp hastighet på att kolla ventilspel med så mycket övning.

På bilden ser ni orsaken till det karakteristiska vinandet från motorn, de kuggdrivna kammarna. Vad jag förstår kan man ta bort de smala hjulen till vänster, "quitening gears" och få ännu högre ljud och dessutom en lättare vevaxel. Om motorn skall isär helt kan det vara läge att trimma lite.
IMG_3675.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sen var det dags för framgaffeln. Någon intresserad av lite bättre begagnad gaffelolja:näsblod.
IMG_3892.jpgIMG_3893.jpg

Upptäckte att någon engelsman som varit van att dra fast lastbilshjul monterat oken vid tillfälle. Skruvarna hade mer midja än en fotomodell. Man kan därför ana en liten missformning av hålen på gaffelbenen då det glappat. Kan det funka att borra upp och sätta i utbytesgängor eller blir det för lite gods runt kanten? Någon som har något bra förslag?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top