Hur pass vältränad och hälsokostig är ni som tävlar?

Hur hälsosam är du, egentligen?


  • Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Roadracing är ju inte bara att sitta på en hoj och gasa som många utomstående verkar tro :rolleyes: Men det finns ju många som vilar sig i form tom till Vasaloppet, och i en RR-depån tycker jag mig skönja allt från deffade atleter till mer robusta kroppsformer :rolleyes:

Hur pass vältränade och hälsomedvetna är RR-förare egentligen? Tränar ni kondis och gym 5 dagar i veckan och väger allt ni äter, eller är ni vilda och tar trappan istället för hissen ibland? Och har ni märkt skillnader på banan, kanske mest varvtiderna, kontra eran egen fysik?

Själv försöker jag gymma några gånger i veckan, och går så mycket jag kan, cykelträningen ska komma igång framåt våren igen. Fast det går ju inte fort för det :hihi Äter gör jag, det som kommer ivägen hamnar i magen, äter 1 salladsblad om året, oftast av misstag och vräker i mig sötsaker och obskyra mängder choklad :hihi

Det finns säkert nån sån här tråd redan, men folk kommer ju och går :)
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det skiljer oerhört mycket på hur mycket olika förare behöver anstränga sig på hojen. Jag för min del kör 2 sekunder långsammare så snart jag försöker låta bli att klänga o klättra så mycket, medan andra ofta mycket snabbare förare bara sitter rätt upponer o ser helt oengagerade ut. Så jag behöver vara i bättre kondis än vad jag är.

Slappast och fetast av alla är humlan, därefter Oscar.
 

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Intressant!

Någon som vet vilken arbetspuls en RR-förare kan ha mitt under ett race? Någon borde ju ha testat detta med pulsklocka.

Och även om körningen inte är allt för konditionskrävande, så är det nog rimligt att anta att bra syreupptagningsförmåga (kondis) ger uthållighet även när det gäller skärpan, och bra skärpa borde ju vara gynnsamt i det långa loppet så att säga...
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Intressant!

Någon som vet vilken arbetspuls en RR-förare kan ha mitt under ett race? Någon borde ju ha testat detta med pulsklocka.

Och även om körningen inte är allt för konditionskrävande, så är det nog rimligt att anta att bra syreupptagningsförmåga (kondis) ger uthållighet även när det gäller skärpan, och bra skärpa borde ju vara gynnsamt i det långa loppet så att säga...

Håller med. Det vore även intressant att se pulsmätning hos RR förare i jämförelse med, både andra motorsporter och sporter som inte har med motor att göra..
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Skulle nog själv behöva ha lite mer kondis, som det är nu flåsar jag med hela truten innanför hjälmen så den immar igen lätt :tungan

Å andra sidan så jobbar jag på volvo å där tillverkar man bilar å då går man inte i onödan, man tar bilen :brinnerup
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Håller med. Det vore även intressant att se pulsmätning hos RR förare i jämförelse med, både andra motorsporter och sporter som inte har med motor att göra..
Det där skiljer ju mkt från förare till förare också, kommer inte ihåg om jag läste det eller om det var så att jag såg det i Faster eller hur det nu var. Men då kollade man iaf på Rossi och vem det nu var, kan ha vart Biaggi. Då hade iaf Rossi en betydligt lägre puls och körde helt oansträngt och avslappnat, han kör för att det är kul. Medan Biaggi klamrar sig fast i hojen för glatta livet, klättrar runt och försöker hålla sig på banan (i jämförelse alltså) och hade en mkt högre maxpuls. Båda ruskigt snabba, men jag behöver knappast säga vem som var snabbast... :rolleyes:

I januari numret av superbike står det också om en racerförare (brittisk tror jag) som håller på och tränar sig i form, han gick ner 3,5kg och minskade sin varvtid med 4 sekunder. Fokus för honom verkar ha legat på att gå ner i vikt, löpträning och lite gym när han hunnit står det. Ingen biffig snubbe hursomhelst...
Själv så började jag bli jävligt trött i benen efter typ 15 min på gokartbana i somras, borde nog träna upp lite kondis där.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag har läst Petter Janssons "Äta&Träna" artikel i Highsider Magazine. En vacker dag när jag börjar tävla kommer jag vara lika vältränad som vilken elitidrottare som helst:yoparty:D :NOTmeniallafallnågotlättaresmiley;)
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
jag tränar mma 3-4 dagar i veckan och tyckte fortfarande att mc körningen tar kol på mig iaf nu i början när jag testat på enduro..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Som f.d. rökare och inmundigare av ohällsosam kost och livstil kan jag bara säga att det är som natt och dag.

2007 var mitt första tävlingsår, jag rökte och tänkte inte alls på vad jag stoppade i mig i tid och otid. Ett race på Anderstorp var som ett maraton lopp, jag var helt knäckt.
På hösten samma år slutade jag röka, började träna kondition med löpning, styrketränade 3 ggr i veckan, var lite mer noga med vad jag stoppade i mig. Inte att jag slaviskt följde ett kostprogram, utan jag undvek såser, försökt äta fibrer/fullkorns produkter, åt 95% hemlagad mat.
Påföljande år 2008 så kändes samma race på Anderstorp som en semester i jämnförelse.

Min erfarenhet säger mig åtminstone att prestationen och koncentrationen ökar dramatiskt med god fysik och rätt energi i kroppen.

Sen finns det självklart undantag som bekräftar regeln :tummenupp T.ex. Watz som körde halva kvalet superstock 600 på Åsen i somras , efter 10 min och en varvtid på 1.07.nånting åker han in i depån och sätter sig på läktaren och röker :rolleyes: , finns undantag som sagt.

Lycka till

/Nitrous
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Själv så började jag bli jävligt trött i benen efter typ 15 min på gokartbana i somras, borde nog träna upp lite kondis där.

Det är mkt jobbigare att kasta runt en stor SH på en så liten bana då du aldrig får chans att vila utan hela tiden måste arbeta på hojen! På en stor blir det lite uppehåll mellan momenten och därför chans för "återhämtning" dock så är bromsningarna långt mer krävande på stor!
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Annars kan jag meddela att en dålig kost/livsstil (nej, jag pratar inte om min vilja att borra GSXR1100RRRRRR) är en outsinlig källa för bortförklaringar samt behov av framtida investeringar i form av extra lull-lull på hojen. Låt mig ge några exempel.

1: Nä, jag väger ju mycket mer än de där andra räkorna, det är därför det går så långsamt i kurvorna.
2: Ha, jag kan också köra 1.39 på Anderstorp, men just nu har jag så jävla ont i en av fettvalkarna att det får räcka med 1.50.
3: Orginaldämpare? Jojo, om man är liten som Nitrous eller väger som en normal japan, dvs inget alls, DÅ funkar det. Annars förstår du lilla gumman så måste man införskaffa det senaste Öhlins som existerar för att ens kunna starta hojen. Du vill väl inte att jag inte skall kunna köra?
4: Kvala? Kan vi inte bara dra en öl och lotta startordningen?
5: Ska det stråla ut i armen såhär?

Se?! Jag väger 100kg och har alltid ett försvar till hands. Nobody messes with a fat guy!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det skiljer oerhört mycket på hur mycket olika förare behöver anstränga sig på hojen. Jag för min del kör 2 sekunder långsammare så snart jag försöker låta bli att klänga o klättra så mycket, medan andra ofta mycket snabbare förare bara sitter rätt upponer o ser helt oengagerade ut. Så jag behöver vara i bättre kondis än vad jag är.

Slappast och fetast av alla är humlan, därefter Oscar.

Dessutom är både oscar och jag snabbare än du:arsele
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Annars kan jag meddela att en dålig kost/livsstil (nej, jag pratar inte om min vilja att borra GSXR1100RRRRRR) är en outsinlig källa för bortförklaringar samt behov av framtida investeringar i form av extra lull-lull på hojen. Låt mig ge några exempel.

1: Nä, jag väger ju mycket mer än de där andra räkorna, det är därför det går så långsamt i kurvorna.
2: Ha, jag kan också köra 1.39 på Anderstorp, men just nu har jag så jävla ont i en av fettvalkarna att det får räcka med 1.50.
3: Orginaldämpare? Jojo, om man är liten som Nitrous eller väger som en normal japan, dvs inget alls, DÅ funkar det. Annars förstår du lilla gumman så måste man införskaffa det senaste Öhlins som existerar för att ens kunna starta hojen. Du vill väl inte att jag inte skall kunna köra?
4: Kvala? Kan vi inte bara dra en öl och lotta startordningen?
5: Ska det stråla ut i armen såhär?

Se?! Jag väger 100kg och har alltid ett försvar till hands. Nobody messes with a fat guy!
:mad: Dö ditt helvete :mad:
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Jag har läst Petter Janssons "Äta&Träna" artikel i Highsider Magazine. En vacker dag när jag börjar tävla kommer jag vara lika vältränad som vilken elitidrottare som helst:yoparty:D :NOTmeniallafallnågotlättaresmiley;)


Så länge man sitter i racetälten med en spetsad lemonas å går på ........ så blir man bara snabb i baren......:banana






Sen finns det självklart undantag som bekräftar regeln :tummenupp T.ex. Watz som körde halva kvalet superstock 600 på Åsen i somras , efter 10 min och en varvtid på 1.07.nånting åker han in i depån och sätter sig på läktaren och röker :rolleyes: , finns undantag som sagt.

Lycka till








Jag kan dra en Paralell.
Det finns en Världsmästare i Motocross som rökte som en dåre. Joel Robert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joël_Robert

Okey det var på 60-70 talet. Men får ju inte glömma att heaten var 30min långa

Det mesta handla om åkteknik..
Hur man jobbar på hojen. Anlag.
Visst alla har inte lätt.
Jag har alltid fått kämpa.

Ju fetare desto bättre. Gör ont o ramla på ben:fakta




Ja men man ramlar tyngre....å sen räcker ju inte orginalpumpen till :näsblod
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag kan dra en Paralell.
Det finns en Världsmästare i Motocross som rökte som en dåre. Joel Robert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joël_Robert

Okey det var på 60-70 talet. Men får ju inte glömma att heaten var 30min långa

Stannade inte Håkan 'Carla' Carlqvist (MX) och drog i sig en starköl då han hade stor ledning en gång??!? Eller e det kanske bara myt. Har för mig att jag läst nått sånt nån gång.

Men det var ju förr när inget var farligt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Sen finns det självklart undantag som bekräftar regeln :tummenupp T.ex. Watz som körde halva kvalet superstock 600 på Åsen i somras , efter 10 min och en varvtid på 1.07.nånting åker han in i depån och sätter sig på läktaren och röker :rolleyes: , finns undantag som sagt.

Det är för att han är sån talang som 'testar' och inte 'tränar' när han är på banan och kör. Mycket orättvist. :gnissla
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Annars kan jag meddela att en dålig kost/livsstil (nej, jag pratar inte om min vilja att borra GSXR1100RRRRRR) är en outsinlig källa för bortförklaringar samt behov av framtida investeringar i form av extra lull-lull på hojen. Låt mig ge några exempel.

1: Nä, jag väger ju mycket mer än de där andra räkorna, det är därför det går så långsamt i kurvorna.
2: Ha, jag kan också köra 1.39 på Anderstorp, men just nu har jag så jävla ont i en av fettvalkarna att det får räcka med 1.50.
3: Orginaldämpare? Jojo, om man är liten som Nitrous eller väger som en normal japan, dvs inget alls, DÅ funkar det. Annars förstår du lilla gumman så måste man införskaffa det senaste Öhlins som existerar för att ens kunna starta hojen. Du vill väl inte att jag inte skall kunna köra?
4: Kvala? Kan vi inte bara dra en öl och lotta startordningen?
5: Ska det stråla ut i armen såhär?

Se?! Jag väger 100kg och har alltid ett försvar till hands. Nobody messes with a fat guy!



Vadå försvar...dåligt jag väger 115kg och satte 1.40.8 på mitt först rookie race i våras...

Stannade inte Håkan 'Carla' Carlqvist (MX) och drog i sig en starköl då han hade stor ledning en gång??!? Eller e det kanske bara myt. Har för mig att jag läst nått sånt nån gång.

Men det var ju förr när inget var farligt.



http://www.youtube.com/watch?v=kZWzNd1DLac
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det är mkt jobbigare att kasta runt en stor SH på en så liten bana då du aldrig får chans att vila utan hela tiden måste arbeta på hojen! På en stor blir det lite uppehåll mellan momenten och därför chans för "återhämtning" dock så är bromsningarna långt mer krävande på stor!
Det stämmer nog det. Ska bli stor bana i sommar tänkte jag :)
Är inte så säker på att bromsningarna är mindre "krävande" på liten bana.
Jag hann inte klämma om tanken mellan vissa kurvor, vilket resulterade i att så fort jag slog av på gasen och bromsade så hoppade jag framåt och slog pungen i tanken :gnissla ...ska fixa tank treadz på nya hojen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top