Kurvteknik rätt/fel?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Ni som är inbitna kurv fantomer, har ni något att anmärka på min kurvteknik, finns det något general fel som jag gör som man ska tänka på utifrån bilderna. Är det bättre att luta hojen mer eller luta lite och istället hänga ut med kroppen?

Hur mycket mer kan man luta hojen innan den når sin begränsning, jag är nojig att det kommer att släppa om man lutar alltför mycket, funderar att gå en SMC kurs i år.
 

Bifogat

  • vlcsnap-82152.jpg.jpg
    vlcsnap-82152.jpg.jpg
    30 KB · Visningar: 591
  • vlcsnap-4890.jpg
    vlcsnap-4890.jpg
    29.2 KB · Visningar: 3,448
  • vlcsnap-2010-01-03-01h24m55s110.jpg
    vlcsnap-2010-01-03-01h24m55s110.jpg
    37.4 KB · Visningar: 598

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Något som jag lägger märke direkt är att du ligger i fel fil - den för mötande fordon. Om vägen nu inte är enkelriktad. Annars ser det fint ut:D
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är ingen expert, men min bedömning är:

Du lutar hojen men motarbetar med kroppen. Istället för att hänga ut med överkroppen så vrider du upp den över mc:n istället.

Sen finns det ingen rätt körställning...

Jämför din körställning med bild nedan.

motogp-qatar-jorge-lorenzo-pole-631.jpg
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
På denna bilden:

attachment.php


Så ser det ut som att du motlutar med överkroppen. Så kan man göra om man vill att hojen ska luta så mycket som möjligt.
Annars lutar du ner överkroppen mer, vilket gör att du inte behöver luta hojen lika mycket för att ta kurvan i samma hastighet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Gå en SMC kurs! Det går inte att lära sig "hänga rätt" genom att läsa sig till det. Men kan ändå skriva tips.

Huvudet ska framåt och neråt mot backspegeln. Överdriv detta tills du känner dig löjlig.
Flytta bak ca 10 cm från tanken och flytta ut rumpan lite på sidan men inte så mycket. Överkroppen/huvudet är viktigast. Titta dit du ska, bortåt i kurvan.

Om du börjar känna att underarmen vilar mot tanken hänger du rätt bra. Bör dock bara tränas på bana tycker jag då det inte alltid är så lätt att försöka göra en undanmanöver då man hänger så mkt.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Du har ju redan skrivit svaret, gå en kurs (tex smc).
Du kommer garanterat få både mer o bättre kritik än vad nån på detta forum kan ge efter att ha sett några foto.

Dessutom är det KUL!:tummenupp
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Några punkter som jag skrev ihop efter gått California Superbike School 1-2:

Lägg på gas tidigt och öka gasen genom hela kurvan. Ingen semestergas!

Sitt som en hösäck, avslappnad i hela överkroppen

Armbågarna ska vara mot knäna så att du får underarmarna rakt mot styret. Vid motstyrning ska du skjuta ifrån, inte trycka ner. Håll in armbågarna.

Använd motstyrning mer medvetet genom att skjuta ifrån mjukt, inte hårt och våldsamt. Om du skjuter ifrån för länge så kommer hojen bli instabil.

Försök hela tiden få en sen apex. Tidig apex ger större nerläggsvinkel, svårare att ge på gas tidigt och därmed en instabil hoj och långsam utgång.

Flytta ut rumpan, men inte mer än till rövspringan. Endast en skinka ska vara utanför hojen.

Yttre knät ska följa tanken vilket den gör om du inte hänger ut för mycket.

3-step. Vid kurvtagning så ska du först kolla svängpunkten, sedan ska du kolla vart du vill träffa apex och sist ska du kolla vart du vill att utgången ska vara. När du är säker på att du har siktet inställt i dom olika lägen så flyttar du blicken till nästa punkt, stanna inte kvar med blicken. Höja blicken som man lärt sig är alltså inte helt sant, du ska aldrig ha blicken längre bort än du dit du är på väg, då riskerar du se in i nästa kurva och missa den du befinner dig i.

Pick-up. Genom att dra i i det inre handtaget så rätar du upp hojen i utgången på kurvan, du ska fortfarande hänga ut med kroppen. På det sättet kan du lägga på gas tidigare och hårdare eftersom hojen är mer upprätt. Fungerar inte i alla kurvor men är en utmärkt teknik på väg ut mot en raka.

Flytta ut rumpan innan kurvan, dock ska huvudet fortfarande innanför hojen. När du sedan är i kurvan ska du hänga ut.

Använd hela banan, genom att på träning prova olika spår och på det sättet få bättre förståelse för banans bredd och skick.

Använd alltid referenspunkter, referenspunkter kan och ska flyttas beroende på hastighet och förhållanden.

I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Skulle ni gå en sån kurs om ni hade en bandit ? eller lämpar det sig bara för Sporthojjar? :va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
har du (trådskaparen) funderat på att köra bana så gör det, där kan du få mycket tips av de mer erfarna förarna samt föråkarna:tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Skulle ni gå en sån kurs om ni hade en bandit ? eller lämpar det sig bara för Sporthojjar? :va

jag har sett både HD och guldwinge, kursen passar alla typer av hoj och förare. man anpassar bara farten efter deltagare
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top