Honda CR500 1984 restaurerings projekt

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag spräckte ett motorblock på en CR 250 och det var inga problem att köpa ett nytt, samt montera ihop med det gamla. Kedjan gick av i en stubbracestart o piska hål i blocket. :(

Ska följa denna upprustning med nöje. :tummenupp
/Jim
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tror inte de ska vara några större problem, hört mig för med morsans gubbe som är de stora stödet när de gäller motorn och meka ihop de och han är en sån där som "GuW" beskrev nedan... En Gubbe som passerat bäst före datumet som renoverar mängder med motorcyklar som gjort de med. Var mest Husqvarna Crossar modell för 1970 tidigare men nu är de lite av varje. Men dock har han en regel, Dom får inte ha ALU fälgar utan måste vara ekrade och sen är de trumbromsar som gäller och inga skivor. sen har han kört cross och pysslat med crossar som senaste 30 åren skulle ja gissa.

Dock är den CR500R jag fixar med ett undantag då han anser att de kan bli ett upperligt objekt.

Om du ändå räknar med att få byta en halva så se om du kan få den svetsad.
Jag hade en cr 500 -90 motor som jag lät svetsa på svetsfirma det blev skit bra.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Om du ändå räknar med att få byta en halva så se om du kan få den svetsad.
Jag hade en cr 500 -90 motor som jag lät svetsa på svetsfirma det blev skit bra.

Få den trasiga halvan svetsad ? Här nedan kan ni se varför jag kommer få byta ena halvan. :D Har varit nån på redan och försökt sig på den så vet inte om de går att få de bättre ?!

Skadorna är inom de rödmarkerade områdena, de är den högra halvan där kicken sitter.

IMG_0627_1.jpg


IMG_0631_1.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nja. det där såg ju inge vidare ut.. Trodde mer att det var en spricka eller så.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nja. det där såg ju inge vidare ut.. Trodde mer att det var en spricka eller så.

Jepp dom jag kolla med konstaterade att de var nog enklare och troligen billigare och köpa en ny/bättre beg, så de fick de bli. Dessutom blev de inte bättre av att nån varit på de redan med en pinnsvets och försökt laga då de inte funkar så bra på den legering som motorblocket är gjort med. :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såna motorblock växer väl inte på träd. Kanske läge att snacka med någon annan firma? Blockhalvorna bör troligen bytas gemensamt eftersom dom ofta är samborrade.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har redan fixat via företaget som jag lade in tidigare om. "Yamahaoftroy" där finns de delar så de räckte och blev över (Usa har dom en hel del till dessa gammal 2 stånker) men i övrigt inom närmare avstånd är de nästan omöjligt att finna dessa. :D
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Då har man efter lite små letande och en hel del hjälp från folket borta på http://cr500riders.com fått fatt i färgen som tramen ska lackas med.

R-119 83-87 CR Flash Red

Så får återkomma med bilder när man monterat ner återståeende delarna av cykeln så man frigjort ramen för slipning/blästring och lackering.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Händer en del fortfarande med bygget, men inte fått så mycket bilder på nedplockniungen av den men får plåta lite i garaget så får jag uppdatera med mer sen.

Lite väntande på delar man köpt på nätet, fixat växelspak och kopplingsgrepp dock lokalt hos en handlare.

IMG_0800.jpg
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nu så har man varit ute och tagit nya tag i att plocka ner den inför blästring och lack. Sista prylarna (Svingen med bakdämparen samt framgaffeln åker av i morgon. Fanns vissa irritations moment när man plockade ner den iom att tidigare ägare har anv. en hel uppsjö av blandade skruvar till den samt har hemma mekat ihop trumbroms skölden vilket jag slänger in en bild på hur de ser ut. Funkar kanske bra för att lappa ihop och köra men inte när man är pedant. :tummenupp

Hemma meckade bromskölden
IMG_0839.jpg


Nedplockning

IMG_0819.jpg


IMG_0820.jpg


IMG_0821.jpg


IMG_0826.jpg


IMG_0827.jpg


IMG_0828.jpg


IMG_0829.jpg


IMG_0832.jpg


IMG_0834.jpg
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Dåligt med uppdatering från min sida på bygget, men är mest saker utanför mina händer som skett, har fått ramen svetsad på ett par ställen där den behövdes förstärkas. Samt att den är inne på blästring nu. slipning var itne ett alternativ då de behövdes en rejäl slipning i så fall då de var flera lager färg på ramen och lack släpp lite här och var så.

Återkommer med fler bilder så fort jag hämtat den från blästringen när de är dags för lack. Lite före och efter bilder.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Uppdaterade bloggen igen, såg att de var dags då de var en månad sen sist. Ramen är på Lackering och motorn ska ner till Skåne och sättas ihop inom kort så de går framåt. Får återkomma med bilder. Finns lite på bloggen på den lilla uppdatering jag gjort. Blivit en del Ebay fyndande i väntan på att de andra ska bli klart. :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fågelpinnsskyddet bör du ju DEFINTIVT hitta tag i ett gammalt "kult" Renthal från 80-90 talet.

Jag har ett fult vitt med blå text ligger gömmorna nånstans TROR jag. Vore käckt med ett nytt fast i gammal design iofs. Mitt som ligger är nog inte speciellt vackert...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Får gå in och Ebay:a lite mer låter de som. klart man måste ha lite retro där med annars skär de sig med övriga helhetsbilden. tack för tipset.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Efter lite snabb letning på Ebay så hittade jag dessa två, frågan är om nått av dessa skulle funka. annars kanske man kan gå in på Renthal sidan och designa en egen med lite mer "retro" stuk på.
 

Bifogat

  • BarPad_blue.JPG
    BarPad_blue.JPG
    5.4 KB · Visningar: 1,118
  • BarPad_Red.JPG
    BarPad_Red.JPG
    5.7 KB · Visningar: 1,108

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kan ta ett kort på mitt "90"tals skydd så får du se. Tror nästan även det ser lite för modernt ut!

En lite kul grej gällande Renthal styren är att på dom nyare finns det "200 world championships" bla bla.

Medans på ett riktigt gammalt kan det stå "53 championsships"....

Brukar stå på ett klistermärke under styrskyddet! Lite "kult" sådär...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Eftersom de aldrig löste sig med blockhalvan från Yamaha of Troy så har jag suttit och letat beg. på nätet. För ett par dagar sen så dök de upp en auktion på Ebay och den var man så klart med på. Den gick ut i morse 04.23 svensk tid och jag fick den. Fick hålla mig lugn och sansad för att lägga ett bud i sista stunden så att ev andra budare inte kunde buda över :D

Ganska mycket billigare än den på Yamaha of Troy samt att jag fick både Höger och Vänster halvor för de priset. Så nu är den betalad och väntar "confirmation" från säljaren att pengar trillat in och att han packat och skickat varan. :tummenupp

Ser mycket bra ut i skicket, i allafall den delen som jag var ute efter. Men andra halvan ser helt ok ut med. Hittade även lite MUGEN prylar till CR500:an som min hjälp nere i skåne absolut tyckte jag skulle köpa, helst direkt. :D
 

Bifogat

  • CR500_Crankcase_R.JPG
    CR500_Crankcase_R.JPG
    31.4 KB · Visningar: 166
  • CR500_Crankcase_L.JPG
    CR500_Crankcase_L.JPG
    36.6 KB · Visningar: 154
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Sysselsatte mig med att rengöra samt popnita fästena till Luftboxen igår afton, den tråkiga kladdiga biten var ju rengöringen. X antal lager smuts/lera och olja som satt där. Men med en hel del varmvatten/avfettning/5-56 och en borste så gick de med. Sen var de den enkla biten kvar med nitnigen av lådan. Resultatet ser ni nedan, helt ok och håller för bruk.
 

Bifogat

  • Air1.jpg
    Air1.jpg
    175.3 KB · Visningar: 129
  • Air2.jpg
    Air2.jpg
    159.8 KB · Visningar: 143

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Då har man gett sig på ytterligare framsteg i restuareringen av crossen. Denna ggn ger jag mig på tanken för att få den snygg igen. Efter ha läst en tråd på forumet (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141941&page=2) om hur en annan nisse lackat sin gamla KTM tank med lyckat resultat så var jag tvungen att testa.

Igår och idag har gått åt med att slipa tanken först med 240 papper sen med 800, efter detta blev de "målning" av tanken med epoxy. Resultatet är vad ni ser nedan på bilderna. Nu ska de bara stå och torka/härda i 8tim så är de dags att applicera puttyn på tanken för att släta ut den efter lite slipning när de har torkat/härdat (4-6tim). Så får återkomma när ja har kört på puttyn samt slipat den med fler bilder.
 

Bifogat

  • IMG_0893.jpg
    IMG_0893.jpg
    233.8 KB · Visningar: 158
  • IMG_0894.jpg
    IMG_0894.jpg
    225.7 KB · Visningar: 153

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
I väntan på att "puttyn ska torka så man kan slipa tanken och måla så letade man en Service/reparations manual på nätet. Men inte hittat nått ännu. dock hittade jag lite inspiration i form av en bild på en totalrenoverad CR500 -84:a. de är hög vill ha faktor på denna. kanske man skulle köra på matt svart ram istället ?! såg riktigt bra ut i allafall.

Återkommer när jag gjort fler framsteg med tanken. :huvet
 

Bifogat

  • 100_0437.jpg
    100_0437.jpg
    192.4 KB · Visningar: 252
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top