Honda CR500 1984 restaurerings projekt

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tjenare,

Då får man väl lägga upp en projekt tråd här med, håller på och restaurerar en 1984 års luftkyld Honda CR500 en av dom gamla "monsterna" ska bli intressant att köra när man väl är färdig. Har en renoverings blogg där ja uppdaterar mest vad som händer, enklast att följa den där. Annars kommer man väl uppdatera denna tråd lite titt som tätt med vad som händer.

Vart sugen på att köpa en CR500 ett bra tag och när tillfället gavs samt att man har en kontakt som kunde hjälpa en med de mekaniska så var de bara att slå till. Hämtade den i en liten "håla" som heter Botten ligger mellan Alingsås och Trollhättan. Sen var de bara att skeppa hem den på flaket och gå över de som behövs göras för att få i ordning på den i hyfsat skick, så original som möjligt kommer de bli.

Motorn är komplett men fick den nedmonterad i lådor. De enda som bör åtgärdas på motorn är en av halvorna som ska bytas. Sen ska jag nog byta transmissions kåpan med då den var illa åtgången men hel. Sen är de allmän översyn av resten av prylarna.

Cylinder/Topp/kolv är i utmärkt skick så där är de inte så mycket fel som behövs åtgärdas. Sen ska plasten bytas ut med då förre ägaren hade målat tanken svart och satt på svarta skärmar och kåpor på den. Ska vara original Honda "röd/orange" för de årtiondet.

Här är en bild på hur den såg ut när jag hämtade den / fick hem den:

IMG_0638.jpg


Så här blev den efter jag gjort rent den och putsat lite på den samt börjat fixa bort färgen på tanken:

IMG_0650.jpg


Så här blev resultatet efter att jag jobbat med värmepistol och skrapa för att få bort den sista färgen från tanken:

cr500tank.jpg


Jobbar på en tankdekal i original färg som kommer vara perforerad och användas på tanken för att smidigast få till ett bättre utseende på den. fått mängder med förslag på hur man annars kan göra på de men ser inte tanken som de största bekymret och hojen ska användas inte stå och samla damm. :D
 

Racern

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Fbg
Hoj
Honda Nsr
Ska bli kul att följa! :tummenupp Har du en länk till bloggen för mer läsning?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nått åt de här hållet är väl tanken att den kommer vara sen när den är klar.

honda_cr500_84.jpg
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Nått åt de här hållet är väl tanken att den kommer vara sen när den är klar.

honda_cr500_84.jpg



Om du får den i orginalskick like så.
Jag ver en som tävlade på en sådan 1984. Han skulle bli rörd då...haha
jag har en CR500-98 som jag tränar å leker med
Jag ska göra en 87:a till orginal jag vill köra vetarna klass med den
//BC
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja med tanke på hjälpen jag har av en viss herre/mekaniker så kommer han inte nöja sig förens den är så original som möjligt. Plasten har jag fått tag på så kommer skärmar/kåpor och nummerskylten fram helt original. Styret är väl de som inte kommer vara orginal vad jag vet.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
En liten uppdatering på fronten, fått fatt på bättre begagnat gashantag/rulle som är orginal samt kopplingsgreppet. Då dessa inte var original så blev de ju tvunget till att bytas. Allt "In the spirit of resturation" Tror inte de är nått speciellt jag saknar sen i del väg. Men de ger sig när de ska sättas ihop sen. Ska hala ner den till ett större varmgarage där den ska få stå och mekas med istället för i mitt köldhål så siktet är instället på att de ska köras till våren med den. :D

CR500_Throttle.jpg
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Läckert!

Du får 5 tummar upp av mig om du anstränger dig och gör nån gammal "replica".

Vet inte om Jörgen Nilsson eller Carla t.ex åkte Honda när det begav sig?

Annars finns det ju "David Bailey" replica kit till moderna hojar. Vore läckert att ta det som inspiration och göra en riktig replica?

Kolla på transworldmotocross.com och sök på David Bailey.

Gör inget halvdant nu bara för guds skull!
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Läckert!

Du får 5 tummar upp av mig om du anstränger dig och gör nån gammal "replica".

Vet inte om Jörgen Nilsson eller Carla t.ex åkte Honda när det begav sig?

Annars finns det ju "David Bailey" replica kit till moderna hojar. Vore läckert att ta det som inspiration och göra en riktig replica?

Kolla på transworldmotocross.com och sök på David Bailey.

Gör inget halvdant nu bara för guds skull!

Nått halvdant är nog ingen risk att de blir. Har som sagt morsan gubbe som mekhjälp och han är som en piska på att de ska bli så orginal som möjligt och i så bra skicka som möjligt.

Vet att Jörgen Nilsson åtminstone har en sån fortfarande:

http://www.sverigecross.com/news.asp?newsID=98

Nästa steg nu till nästa helg blir att få in den i morsans gubbes garage så lär de ta fart igen.
 

ppr

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
gyttorp
Hoj
ktm 450-16 .yamaha xtz 750 is ,suzuki gsxr 750-85-hoj-89
coolt håller själv på att orginal renovera en yamaha yz 490 -1982
ska bli klar till sommar säsongen.www.dcvmx.com är ett företag i usa som har grejor till äldre crossar mest nya delar lite beggat ...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
coolt håller själv på att orginal renovera en yamaha yz 490 -1982
ska bli klar till sommar säsongen.www.dcvmx.com är ett företag i usa som har grejor till äldre crossar mest nya delar lite beggat ...

Jepp dom känner jag till, beställde plasten till hojjen därifrån. :tummenupp

Fick tips om en annan site som har mycket delar till gamla hojar...

http://www.yamahaoftroy.com

Dom har mest honda prylar men mycket till Yamaha och Suzuki.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kör hårt!

Det här ska följas!

Inspiration!
 

Bifogat

  • IMG_2623.jpg
    IMG_2623.jpg
    246.4 KB · Visningar: 332

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nått halvdant är nog ingen risk att de blir. Har som sagt morsan gubbe som mekhjälp och han är som en piska på att de ska bli så orginal som möjligt och i så bra skicka som möjligt.

Vet att Jörgen Nilsson åtminstone har en sån fortfarande:

http://www.sverigecross.com/news.asp?newsID=98

Nästa steg nu till nästa helg blir att få in den i morsans gubbes garage så lär de ta fart igen.



Har själv haft en av jörgen nilssons gamla cr500. Kan lägga upp bild sen.
Kul projekt förässten, är sjävl cr500 frälst.
Du nämnde att du ska byta ett motorblock, är inte motorblock av den karaktären att de hör ihop i par, går väl inte att byta bara en då de är gjutna i par ?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skoj med 500:eek:r. Håller själv på renoverar ett par gamla crossar, en av dom är en KX500. Köpte ett gammalt isärplockat lik för ett par tusenlappar och har lagt ut mångdubbla beloppet efter det. :näsblod

Kommer följa den här tråden och hoppas på att få lite inspiration. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På TV-kanalen "Motors" kör dom entusiastreportage ibland.

En snubbe hade en av varje crossmodell någon större tillverkare (tror det var Yamaha) hade tillverkat sedan 70 talet och framåt..

En annan samlade på något uddamärke med jättetvåtaktscrossar.

Jag är inte ett dugg intresserad av crossar själv därav den knapphändiga informationen, men det är sådär mysigt att se gubbar som har passerat bäst före datum renovera hojar som också har gjort det.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har själv haft en av jörgen nilssons gamla cr500. Kan lägga upp bild sen.
Kul projekt förässten, är sjävl cr500 frälst.
Du nämnde att du ska byta ett motorblock, är inte motorblock av den karaktären att de hör ihop i par, går väl inte att byta bara en då de är gjutna i par ?

Tror inte de ska vara några större problem, hört mig för med morsans gubbe som är de stora stödet när de gäller motorn och meka ihop de och han är en sån där som "GuW" beskrev nedan... En Gubbe som passerat bäst före datumet som renoverar mängder med motorcyklar som gjort de med. Var mest Husqvarna Crossar modell för 1970 tidigare men nu är de lite av varje. Men dock har han en regel, Dom får inte ha ALU fälgar utan måste vara ekrade och sen är de trumbromsar som gäller och inga skivor. sen har han kört cross och pysslat med crossar som senaste 30 åren skulle ja gissa.

Dock är den CR500R jag fixar med ett undantag då han anser att de kan bli ett ypperligt objekt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top