MC hjälm med inbyggd bluetooth/stereo

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Känns som en mindre bra hjälm, rent spontant.
Man får ju vad man betalar för, och det där var billigt :tungan

Såg att Harald Nyborg har hjälmar med inbyggt tjofräs också.
Kan vara värt att kolla där, går ju att testa om man bara petar i batterier.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bästa är väl att köpa den hjälmen som motsvarar de krav man har på passform, vikt, funktion etc för att komplettera med externt BT-headset.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Blir det verkligen nåt vidare ljud i en sån där hjälm? Med tanke på att det måste vara nån sorts högtalare i hjälmen som inte kan sluta lika tätt som t.ex. ett par in-ear hörlurar så måste ju vindbruset överrösta/störa ljudet vid redan ganska låga hastigheter?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Blir det verkligen nåt vidare ljud i en sån där hjälm? Med tanke på att det måste vara nån sorts högtalare i hjälmen som inte kan sluta lika tätt som t.ex. ett par in-ear hörlurar så måste ju vindbruset överrösta/störa ljudet vid redan ganska låga hastigheter?

Det kan jag lova att det inte gör. Det rekomenderas starkt att köra med öronproppar. Det är riktigt bra ljud i hjälmmonterade högtalare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det kan jag lova att det inte gör. Det rekomenderas starkt att köra med öronproppar. Det är riktigt bra ljud i hjälmmonterade högtalare.

Åh fan, där ser man. Håller dock med dig ovan, dvs hellre en välpassande hjälm och ett externt headset än en att tvinga in huvudet i en ev. felpassande hjälm bara för den har inbyggda högtalare.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Åh fan, där ser man. Håller dock med dig ovan, dvs hellre en välpassande hjälm och ett externt headset än en att tvinga in huvudet i en ev. felpassande hjälm bara för den har inbyggda högtalare.

vore ju bra om de flesta hjälmar var med förberedda från fabrik för BT, den där elementshjälmen verkar bra med med en fet svars och volymknapp
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Känns som en mindre bra hjälm, rent spontant.
Man får ju vad man betalar för, och det där var billigt :tungan

Såg att Harald Nyborg har hjälmar med inbyggt tjofräs också.
Kan vara värt att kolla där, går ju att testa om man bara petar i batterier.

Den har jag. Jag tycker hjälmen låter en hel del. Dock så är det ingen problem att höra varandra i laglig motorvägshastighet. Har inte testat fortare.
Men ljudkvalite för musik...... nä.. då hade jag hellre köpt något med pluggar.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag har en Xlite med Ncom installerat. Både sladd anslutningar för mp3 spelare samt blåtand för mobil eller mp3 spelare.

Fungerar riktigt jäkla bra. Kör blåtand och pratar i telefon fungerar upp till ca 100km/h sen är det svårt för den jag talar med att höra mig då det brusar lite väl mycket, men jag hör bra.

Lyssna på musik går bra upp till minst 150-160km/h. Jag kör med öronproppar för att slippa vindbruset och skurvar upp musiken och hör den ändå bra samtidigt som jag slipper vindbruset. Perfekt!

Är helt otroligt nöjd med musikfunktionen. Det enda jag kan klaga på är sladdarna som sticker ut i nacken som stör de gångerna man inte använder den eller kränger av/på hjälmen. Sen måste man ju komma ihåg att ladda hjälmen annars dör den ju :)

Hade jag fått önska helt fritt kunde de väl byggt in en jäkla mp3 spelare med och haft en usb kontakt för laddning/kommuniktion i sidan av hjälmen så hade man sluppit alla sladdar och saker! Nästa generation kanske!
 

Solid_hazard

Anlitad
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Ninja ZX9R
Jag har beställt denna hjälmen på Ebay. Tittade på samma hjälm som du först. Men fastnade bättre för den här. Så blir det faktiskt typ samma peng att beställa den från staterna. Kostar ju inte så mycket...så jag anser att det är värt å testa iaf.

attachment.php
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
försöker desperat att väcka denna tråden igen o se om nån kan komma med några heta tips om en hjälm med inbyggda högtalare?:)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
försöker desperat att väcka denna tråden igen o se om nån kan komma med några heta tips om en hjälm med inbyggda högtalare?:)
Det är väl bara att installera ett eftermarknadskitt (scala, sena osv)?

Vill du ha något som syns minimalt från utsidan så finns Nolan och deras n-com system.
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Det är väl bara att installera ett eftermarknadskitt (scala, sena osv)?

Vill du ha något som syns minimalt från utsidan så finns Nolan och deras n-com system.

mjo men nu va de ju så att jag är nyfiken på detta=) känns på nåt sätt som att de är bättre om de är integrerat direkt? hursomhelst, har nån tips på en hjälm med integrerat system, please share!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har tänkt köpa ny hjälm. Har försökt hitta rescensioner och läst en hel del, men troligtvis har man olika upplevelser. Ett par av de tänkta kandidaterna jag har är Suomy D20 med K1 och K2 (K1 är högtalare och mik, K2 är BT-adaptern) och så Schuberth S2 med sitt SRC. Suomy är bra mycket billigare och är en korvätarhjälm.

Det är två saker jag vill ha framför allt (förutom de självklara att den ska sitta bra på skallen) är att BT ska fungera bra och att hjälmen är tyst. Den jag har idag bullrar som fan pga fartvinden. Motorljud är ingen fara, det är fartvinden som är det jävliga.
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Jag har tänkt köpa ny hjälm. Har försökt hitta rescensioner och läst en hel del, men troligtvis har man olika upplevelser. Ett par av de tänkta kandidaterna jag har är Suomy D20 med K1 och K2 (K1 är högtalare och mik, K2 är BT-adaptern) och så Schuberth S2 med sitt SRC. Suomy är bra mycket billigare och är en korvätarhjälm.

Det är två saker jag vill ha framför allt (förutom de självklara att den ska sitta bra på skallen) är att BT ska fungera bra och att hjälmen är tyst. Den jag har idag bullrar som fan pga fartvinden. Motorljud är ingen fara, det är fartvinden som är det jävliga.

ska spana in dom! har ett hett tips också, http://youtu.be/dByC6I07YyA ! O'neal Commander, verkar dock bara att gå o beställa från USA, hade gärna kunnat prova storlekar osv men överväger att chansa.. med tull o frakt osv har du den hemma för 2800kr, klar med bluetooth och allting =)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Svarar mig själv.

Nu har jag själv köpt mig en sån här: http://sharkspeed.com/product-v270bluetoothblank

Har bara snabbtestat lite utefter vägen och vanligt telefonsamtal både hörs och skickar med bra ljud. Men för att lyssna på musik (vilket jag inte är intresserad av på hoj) håller de inte måttet, visst det går, men blir inget vidare ljud.
Personligen ska BT främst användas till telefonsamtal och gps-navigering, och till detta verkar den funka kanon.
En annan grej jag diggar med hjälmen är de inbyggda "solbrillorna" som man enkelt fäller ner med ett reglage på sidan om man får solen i nyllet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top