Info om Pro Superbike 2010 ?

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Nja.Troligen inte....

Standardreglementen brukar ha klausul om att man måste kunna återstarta motorn med staortmotorn i parcferme. Har dock inte kollat i IDM reglementet....


det är okej... Tror gör man i äktenskap :tummenupp
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Tekniskt reglemente för Pro Superbike är samma som förra året. Något har inte presenterats av STCC.

Enligt det som nu finns tillgängligt så är det bland annat som följer:

3.9.29:4 Motorcykeln skall gå att starta med sin egen startmotor. Inga externa hjälpmedel får användas.

3.9.37 Allt som inte nämns eller beskrivs i ovanstående reglemente skall vara som på original homologerad motorcykel. Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tekniskt reglemente för Pro Superbike är samma som förra året. Något har inte presenterats av STCC.

Enligt det som nu finns tillgängligt så är det bland annat som följer:

3.9.29:4 Motorcykeln skall gå att starta med sin egen startmotor. Inga externa hjälpmedel får användas.

3.9.37 Allt som inte nämns eller beskrivs i ovanstående reglemente skall vara som på original homologerad motorcykel. Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.

enligt superstock 1000 reglementet på svemos hemsida så får man plocka bort startmotorn
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Från www.highsider.se:

"Filip Backlund fortsätter att vänja sig med sina nybyggda cyklar och med de nya Continental-däcken. Tack vare det nya IDM-reglementet tror man att man kan plocka ur ytterligare 15-20 hästkrafter ur Suzukin. Dessutom har man kunnat banta ner cykeln många kilo då man till exempel inte behöver en startmotor."
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Från www.highsider.se:

"Filip Backlund fortsätter att vänja sig med sina nybyggda cyklar och med de nya Continental-däcken. Tack vare det nya IDM-reglementet tror man att man kan plocka ur ytterligare 15-20 hästkrafter ur Suzukin. Dessutom har man kunnat banta ner cykeln många kilo då man till exempel inte behöver en startmotor."

Hur man skulle få ut mer effekt med detta reglemente vet jag inte då man inte får trimma mer i motorn utan det är sprutet man får mecka med. Kollade på IDM hemsidan och startmotor får demonteras, så jag hade uppenbarligen fel innan...

40. Alternator, Generator, Electric Starter
No modifications are permitted. The electric starter (including all relating starting system parts and
connections) may however be removed.
It must at all times (practice/ race) be possible to start the engine of the motorcycle, if necessary with
the assistance of an auxiliary starting device (or electric starter).
Annotation: The alternator must supply the battery with charging tension whilst the engine is running.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla

Men jag har för mig att det har stått nånstans officiellt att de går
över till IDM reglementet, kan dock inte minnas var jag läst det.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.

Men var det inte till i år som det endast skulle va ett reglemente i hela norden? Trodde det togs beslut på det i höstas, allt för att slippa problem med bromspumpar och fuskande finnar?
Jag fick med för mig att IDM skulle gälla även PRO men det kanske jag har drömt?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur man skulle få ut mer effekt med detta reglemente vet jag inte då man inte får trimma mer i motorn utan det är sprutet man får mecka med. Kollade på IDM hemsidan och startmotor får demonteras, så jag hade uppenbarligen fel innan...

När Backis körde 600 hittade dom 7 hästar extra till varje race.. Så det är normalt psyksnack från hans sida att man hittar massa effekt hela tiden. Så inget nytt. Så har dom alltid sagt sen dess. ;)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Men var det inte till i år som det endast skulle va ett reglemente i hela norden? Trodde det togs beslut på det i höstas, allt för att slippa problem med bromspumpar och fuskande finnar?
Jag fick med för mig att IDM skulle gälla även PRO men det kanske jag har drömt?



Fuskande finnar har det funnits sen Superbike (Standard på den tiden) infördes.
Speciellt på CB1100R`s glansdagar i Superbike.
Vet inte hur många ggr det visade sig att de körde ostrypt.
På den tiden var det 100 Hk som gällde som max i Sverige och det var det som stod i reglementet också.

Esko Kuparinen var en av dem.

EKUPA82.JPG
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Vi kanske ska hålla isär begreppen.
Pro Superbike har ett eget tekniskt reglemente (för SM) som inte är identiskt med Superstock 1000 (för NM/SO).
Har så varit under alla år tidigare och intill det att ett nytt tekniskt reglemente för Pro Superbike presenteras officiellt, så är det det gamla som gäller där.
Kan hända att Backis har en egen ny kristallkula att kika i.
Den förra han hade och såg insugstrattar i, var visst inte riktigt så bra.

ProSBK har inget eget reglemente? ProSBK har "Tilläggsregler" (TR)..
Och nu är det ju faktist officiellt med IDM:s reglemente i år. Sen kan det ju komma TR. Så Filip behöver inte någon kristallkula :tummenupp
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
ProSBK har inget eget reglemente? ProSBK har "Tilläggsregler" (TR)..
Och nu är det ju faktist officiellt med IDM:s reglemente i år. Sen kan det ju komma TR. Så Filip behöver inte någon kristallkula :tummenupp

Det är jättebra, men var finns det att läsa eller var har det publicerats?
Enligt STCC står det så här:

3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”, med undantag för punkt 6a som gäller bränsle samt punkt 7 som gäller däck.


Och på Svemos RR sida så här:

Tekniskt reglemente 2010 Superstock 600

Tekniskt reglemente 2010 Superbike Challenge

Nordic 125cc technical code 2010.pdf

Nordic Superstock 600 technical 2010.pdf

Nordic Superstock 1000 technical 2010.pdf


Nordic SOC rules 2010.pdf


Roadracing SR 2009-2010.


Var finns Pro Superbikes tekniska reglemente 2010 utgåva 2.3 att läsa fullt ut?

Det är klart att man börjar fundera över om det är i kristallkulor man måste läsa det.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tillägsregler är det som berör reglerna för banan och som skickas ut innan racen. Dvs vad heter domaren för det racet, vart finns miljöstationen, vilken sida kör ambulanserna på den banan, när stänger grinden till infarten på kvällarna osv. TR har inte som uppgift att ta upp tekniska regler. Finns det sådanna med är det isf som en påminnelse för nya ändrade regler att man ska notera dom. Alla race måste ha ett TR.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Reglementet för Pro Superbike 2010 heter "Nordic Superstock 1000
Technical Regulations 2010" och har funnits publicerat på www.svemo.se under en tid:
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3238/ImageVaultHandler.aspx

Det är i princip en kopia av det reglementet för IDM Superbike 2010 som finns här:
http://www.idm.de/dokumente/Technical_Regulations_IDM_SUPERBIKE_2010.pdf

Under punkt 40 framgår det klart och tydligt att startmotorn får tas bort.

And he´s back! :fakta
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Reglementet för Pro Superbike 2010 heter "Nordic Superstock 1000
Technical Regulations 2010" och har funnits publicerat på www.svemo.se under en tid:
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3238/ImageVaultHandler.aspx

Det är i princip en kopia av det reglementet för IDM Superbike 2010 som finns här:
http://www.idm.de/dokumente/Technical_Regulations_IDM_SUPERBIKE_2010.pdf

Under punkt 40 framgår det klart och tydligt att startmotorn får tas bort.

Läs, vad jag frågat om!
Var finns:
3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”,


Det hänvisas till ett specifikt reglemente. Var finns det?
Det är inte frågan om ifall det är likt IDM s eller Första Moseboken. Var finns det specificerade reglementet att läsa.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Läs, vad jag frågat om!
Var finns:
3.3.1 Specifikation Pro Superbike
Alla motorcyklar skall alltid i detalj uppfylla det av Svemo publicerade ”Tekniskt reglemente Pro Superbike 2010, utgåva 2.3”,


Det hänvisas till ett specifikt reglemente. Var finns det?
Det är inte frågan om ifall det är likt IDM s eller Första Moseboken. Var finns det specificerade reglementet att läsa.

Ett tydligare svemo :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top