Moto Guzzi Breva (750)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Ja, en motorcykel som trotts relativt låg effekt ändå har sin charm. Tog körkortet på en sådan. Det första jag la märke till var hur låg tyngdpunkten var. Mycket bra stabilitet, nästan som att hojen försökte kommunicera "jag VILL inte att du välter" till mig. Men det bästa med den var något jag kom underfund med långt efter utbildningens slut, efter att jag hade prövat ett antal olika sorters hojar. Den var härlig att köra, på sitt sätt. Den är långsam jämfört med sporthojar, utan att för den saken upplevas som tråkig. Det är en entusiasthoj som man drar ut för att njuta på. Av vädret, vinden, och friheten det innebär att köra en hoj. Sen råkar jag helt enkelt gilla den sorters motorkonstruktioner, dvs en v-twin med topparna pekandes utåt och med kardandrift såklart.

Nån som äger/har äget en och känner för att tillägga något så shoot!

Inlägget är inte komplett utan lite bilder.
 

Bifogat

  • Moto-Guzzi_Breva_V750_I_E_2004_01_1024x768.jpg
    Moto-Guzzi_Breva_V750_I_E_2004_01_1024x768.jpg
    98.6 KB · Visningar: 2,960
  • 3353.jpg
    3353.jpg
    98.1 KB · Visningar: 212
  • moto-guzzi-breva-750ie.jpg
    moto-guzzi-breva-750ie.jpg
    53.2 KB · Visningar: 261
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Min far har en. Och jo, det är en trevlig liten motorcykel. Bara kört den någon enstaka gång, men motorn ger intryck av att ha mer än vad effektsiffran antyder.
Smidig och lätt och ser bra ut. :)

(Men Ben Parts "Zagato-Guzzi" i en av bilderna där har väl ändå inte så jättemycket med Brevan att göra? ;) )
 

HurbanX

Basic Biker
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
1988, Suzuki DR600R
Min sambo har en sådan. Sanslöst trivsam maskin. Balanserad och avstressad. Ett förstahandsval för såväl nybörjare, återfallare och kortväxta då sadelhöjden med den lägre tillbehörssadeln blir riktigt låg.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
den där caféracer varianten var ju grymt ball!!
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport

Bifogat

  • guzzi 1 svart vit.jpg
    guzzi 1 svart vit.jpg
    193 KB · Visningar: 166
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Hej, håller med dig att det är lätta tt fasta i Guzziträsket...
Jag startade oxå en tråd i ämnet för en tid sedan..

Välkommen i Guzziland :tummenupp
Jo, i vissa fall svor jag över den, i andra älskade den. Antar att det är tecken på äkta kärlek, haha. :banana

Effekten räcker gott och väl, men det som jag (och många andra) har anmärkt på är att den (breva 750) är för lågt utväxlad, alternativt saknar en sjätte växel. Kommer ej ihåg exakt vilka varvtal den låg på i laglig motorvägsfart, men definitivt för höga. Kändes som att den skulle varvas ur vid 140 typ. Det ironiska är att den ändå har ett bra bottenvrid och ett starkt mellanregister, så en maskin som denna ska inte köras på höga varv.

Hur upplever du guzzis mekaniska kvalitet & hållbarhet? Kräver de mycket kärlek eller är det bara å fylla på olja lite dådå och köra på?
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hur upplever du guzzis mekaniska kvalitet & hållbarhet? Kräver de mycket kärlek eller är det bara å fylla på olja lite dådå och köra på?

Jag köpte min i maj så jag är inte jätteerfaren vad det gäller Guzzi. Dock är ju tekniken simpel vad gäller motorn mm så den tror jag håller i evigheter.

Mycket av stötdämpare, gaffel, elektronik (Ducce) och reglage (Honda) delar den med andra märken så det är nog inga problem heller.

Sedan märker jag att vissa struntsaker (klena skruvar/bultar, konstiga lösningar, instrument immar, osv) verkar vara sämre finish på än min Bandit 1200 jag hade innan......dock inget som lite kärlek kan lösa.

Som jag känner nu kommer jag köra Guzzi LÄÄÄÄÄNGE till..:tummenupp

Guzziklubben har ett kanonforum som hjälper med detaljfrågor om man har problem..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fina cyklar, har alltid gillat Guzzi! Har på senare år spanat in de nakna varianterna California Stone och Jackal och inte minst "la bella" Bellagio! :)

Snyggare och coolare glidare än de amerikanska hojarna (ni vet vilka jag menar) i mina ögon. Dessutom kör de, om jag inte missuppfattat det hela, i cirklar runt dessa välkända amerikaner... eller har jag fel där?
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Snyggare och coolare glidare än de amerikanska hojarna (ni vet vilka jag menar) i mina ögon. Dessutom kör de, om jag inte missuppfattat det hela, i cirklar runt dessa välkända amerikaner... eller har jag fel där?

Där har du helt rätt....det räcker inte med cirklar, det blir åttor runt de amerikanska bojsänkena..:D

Jag gillar oxå de nakna (som du ser nedan), dock något mer åt det sportiga hållet (även om jag till fullo håller med dig om Bellagio.
 

Bifogat

  • Kopia av guzzi 2.jpg
    Kopia av guzzi 2.jpg
    224.1 KB · Visningar: 153
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top