Dåliga däckventiler

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Finns det något sätt att rent okulärt bestämma skicket på en däckventil? Jag har köpt på mig en hoj som har gått på bana de senaste åren. Detta betyder att däcken har krängts av och på manuellt utan att lämna in fälgarna till däckverkstad. Detta i sin tur betyder förmodligen att det är ett bra tag sedan ventilerna på fälgarna bytades ut.

Kan ventilerna bli för gamla och börja läcka luft, eller i värsta fall gå sönder helt när man kör och belastar däcket?

Edit: Lagt till bilder
 

Bifogat

  • Bild0033.jpg
    Bild0033.jpg
    80 KB · Visningar: 193
  • Bild0036.jpg
    Bild0036.jpg
    76.7 KB · Visningar: 431
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, för att ventilerna skulle slitas ut av att man kör mycket med hojen ska nog rätt mycket annat slitas ut först :)

Har du problem med att det pyser ut luft mellan körningarna? Isf kanske det kan vara läge att köpa ventilhattar i metall. När det går riktigt fort så slungas ventilkäglan ut (trycks in i ventilen) och då pyser det ut luft. Har man orginalplastventilhattar så pyser det ut i världen då, metallventilhattar med en O-ring tätar och håller luften på rätt ställe.

Men för att vara på den säkra sidan kan du ju skurva ur ventilen (Biltema har verktyg för 29,90) och titta så att ytan där ventilen ska täta är ren och hel.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Spreja lite såpa vatten på och böj dom lite ser du ju om det bubblar.Annars är det väl bara att bytadesa dom.
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Spreja lite såpa vatten på och böj dom lite ser du ju om det bubblar.Annars är det väl bara att bytadesa dom.

Bra tips. Jag tror att dom är ok. Ventilen är inte helt rak utan står lite på sniskan (inte helt vinkelrät mot fälgen). Det var bra med luft i däcket innan jag krängde av det så jag tror inte det är nån fara utan det var mest att jag ville höra om det var något specifikt man skulle kunna kolla på för att med blotta ögat se om ventilen var dålig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra tips. Jag tror att dom är ok. Ventilen är inte helt rak utan står lite på sniskan (inte helt vinkelrät mot fälgen). Det var bra med luft i däcket innan jag krängde av det så jag tror inte det är nån fara utan det var mest att jag ville höra om det var något specifikt man skulle kunna kolla på för att med blotta ögat se om ventilen var dålig.
Aha, du menar så :)
Isf skulle jag kolla på gummikroppen, är den illa torr och sprucken så skulle jag byta vid nästa däckkrängning. Annars skulle jag bara köra å va glad :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bra tips. Jag tror att dom är ok. Ventilen är inte helt rak utan står lite på sniskan (inte helt vinkelrät mot fälgen). Det var bra med luft i däcket innan jag krängde av det så jag tror inte det är nån fara utan det var mest att jag ville höra om det var något specifikt man skulle kunna kolla på för att med blotta ögat se om ventilen var dålig.

Om du känner dig osäker på ventilen varför inte byta ut den....?
Åk till en däckfirma och köp en ny...kostar inte många kr, tror jag gav en
guldpeng / st när jag bytta på en bilfälg som hade "pyspunka"
/KentW
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Aha, du menar så :)
Isf skulle jag kolla på gummikroppen, är den illa torr och sprucken så skulle jag byta vid nästa däckkrängning. Annars skulle jag bara köra å va glad :)

Gummit ser ut och känns fräscht men ventilen är som sagt inte helt rak.

Om du känner dig osäker på ventilen varför inte byta ut den....?
Åk till en däckfirma och köp en ny...kostar inte många kr, tror jag gav en
guldpeng / st när jag bytta på en bilfälg som hade "pyspunka"
/KentW

Jag är av naturen lat, men kommer förmodligen ta med mig dom fyra fälgarna jag har och åka och byta ventilerna. Inget vidare att stå vid sidan av banan med platta däck för att man inte "orkade" byta ventilerna :huvet
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tänk bara på att man byter dem från insidan , så nästa gång du byter däck så kan det vara bra o byta.

Så slipper du oroa dig.

Men som tidigare sagt, några droppar såpa i vatten och sen i en fönsterputsflaska så du kan spreja ventilen så ser du direkt om den är otät
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
På bilderna ser det ut som inte själva gummi delen av ventilen helt genom dragen i fälgen. Ventilen ska dras igenom så att den hamnar i själva födjupningen
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
När jag mekade så hände det en gång att Gummiventilen gick av, med vurpa som följd. Bryt fram och tillbaka, kolla efter sprickor..När du byter se till att du får korta gummiventiler.Du rör sig en del av centrifugalkrafterna, eller byt till vinklade i alu, Rör sig inte alls och lättare att fylla på luft..
My 2 cent..
ps. sett det på en turbo busa på gata också, men då blev det bara pyspunka.
 
Last edited:

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Har du låst däcket med skivbromslås eller kedja? För låset kan ha tryckt på ventilen, och ventilen blivit böjd, och därmed har det blivit sprickor vid ventilen. (egna erfarenheter :näsblod)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Ventiler är en så'n sak man byter vart tredje år typ, bara för att vara på säkra sidan, en ventil som går rakt av har orsakat mer än ett tillbud... Passa på när ventilen är borta att kolla kanterna runt hålet så där inte är något gjutskägg eller andra skarpa kanter, vilka i så fall filas jämna
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Fjanterier!

Det är den lilla fjäderbelastade prylen som sitter i påfyllnads-mojengen som skall bytas varje år. typ!

OCH Luften!!, man kan inte vinterförvara med Sommar-Luft i däcken!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Egentligen byter man alltid ut hela ventilen vid däckbyte bara för att vara säker. Jättelätt att byta när man har rätt verktyg.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Börjar bli dax för nytt framdäck. Köpte typ ett 50 pack med sådana ventiler 2012 på.Biltema, fanns inga småpack. Använt ca 4st.
De har förvarats mörkt och svalt i påse samt luktar fortfarande som de gjorde som nya.

Kan man använda dem med gott samvete eller lär man skaffa nya?
Lade en i fickan för värma upp den och känna så att den inte är stenhård och det är den inte....
Ingen big deal att köpa nya, bara undrar rent teoretiskt?
 

Bifogat

  • Resized_20200102_051459.jpg
    Resized_20200102_051459.jpg
    241.7 KB · Visningar: 38
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gillar inta att slänga fungerande saker, men är inte skrotsamlare för det :hihi Tänk på Greta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Börjar bli dax för nytt framdäck. Köpte typ ett 50 pack med sådana ventiler 2012 på.Biltema, fanns inga småpack. Använt ca 4st.
De har förvarats mörkt och svalt i påse samt luktar fortfarande som de gjorde som nya.

Kan man använda dem med gott samvete eller lär man skaffa nya?
Lade en i fickan för värma upp den och känna så att den inte är stenhård och det är den inte....
Ingen big deal att köpa nya, bara undrar rent teoretiskt?

Har du inga torrsprickor i gummit när du böjer och vrider på dem så är det nog ingen fara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Själv tyckte jag att med erfarenheterna från Sprint RS med 90 graders ventiler i original att det i Juni 2019 var dags för det också på Busan.
Så det blev 2 st 31380-1, kostade då 260kr inkl moms och frakt.
https://webbshop.safetyseal.se/ventiler/mc-ventiler.html
Monteras så ventilen pekar utåt på högra sidan av hojen, den sida som pekar lite uppåt når hojen står på sidostödet.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Börjar bli dax för nytt framdäck. Köpte typ ett 50 pack med sådana ventiler 2012 på.Biltema, fanns inga småpack. Använt ca 4st.
De har förvarats mörkt och svalt i påse samt luktar fortfarande som de gjorde som nya.

Kan man använda dem med gott samvete eller lär man skaffa nya?
Lade en i fickan för värma upp den och känna så att den inte är stenhård och det är den inte....
Ingen big deal att köpa nya, bara undrar rent teoretiskt?

Inga problem när de är ok lagrade som i ditt fall. Det ska till rejält med åldrande innan de riskerar att brista.
Jag kör med en påse från Biltema som inte är köpt efter 2006 iaf och de funkar fortfarande fint.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top