Kostnad för att spränga?

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
Ska bygga ett hus där sommarstugan står idag. Ett av våra önskemål är att spränga in ett garage under det framtida huset.

Men vad tusan kostar det att spränga? :va

Ytan är c:a 12x12 meter, dvs runt 150m2. I bakkant behöver det sprängas c:a 2 vertikala meter, och i framkant inget alls. Således är det c:a 150 m3 granit som behöver sprängas.

Närmsta grannhus är c:a 14 meter bort och står på samma berg.

Materialet behöver inte forslas bort då det ska användas som fylle på andra ställen på tomten.

Så det jag skulle vilja veta är vad en sådan sprängning kostar, mellan tummen och pekfingret, inklusive besiktning & försäkring av grannhusen (4st) men exklusive bortforsling av material.

Antar att det finns någon i SH:s samlade kompetens som kan ge en kvalificerad gissning vad en sådan sprängning skulle kosta? 100'? 200'? 500'? 1M+?
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det beror lite på men om det är berg i dager och du inte har något hus, rivet om jag förstod dig rätt så skulle jag säga att man kan räkna med ca 900-1000 kubiken.. Grannen sprängde 2-3 meter från sitt hus och det gick bra men då kan man inte ta i lika mycket och det tar längre tid = större kostnad..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Utan att veta hur det ser ut ,så låter det inte som det är värt pengarna.

Det är dyrt att spränga,sen skall du ha en grävmaskin som skall reda ut det efter sprängning, knacka skut ev mer sprängning,allt beror på hur berget svara när dom spränger.

Ibland så blir det jättebra,ibland blir det mindre bra allt beroende på berget.

Sen är ju frågan vad du skall använda stenen till sen,behöver du krossa den eller kan du använda den som den är ,det blir mest stor sten.

Andra saker som kan vara bra att tänka på är ju hur berget går,vattnet följer berget .
Man vill ju inte skapa en naturlig pool.
 
Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Tänkte på det också faktiskt, för dem pengarna så får du ett fint dubbelgarage för det är ju inte bara sprängningen som måste göras. Förmodlligen får du ett STORT dubbelgarage med övervåning (gäststuga) för pengarna...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Pm'a Bärgren på forumet, han är ju sprängare. Tror jag, eller så har jag drömt.

Tänkte på det också faktiskt, för dem pengarna så får du ett fint dubbelgarage för det är ju inte bara sprängningen som måste göras. Förmodlligen får du ett STORT dubbelgarage med övervåning (gäststuga) för pengarna...

Problemet är ju kanske att tomten inte är anpassad för det hela så att ett underjordiskt garage kanske är det bästa?
Om inte annat så är det ju bra mycket tuffare med ett garage under huset än ett på tomten.

Om jag bygger kåk så vill jag bygga en enorm källare under kåken som inte finns med på byggritningarna, där kan man gömma allt möjligt :fritzl
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Om jag bygger kåk så vill jag bygga en enorm källare under kåken som inte finns med på byggritningarna, där kan man gömma allt möjligt :fritzl

Helt rätt!

och till alla andra tråkmånsar:

why_so_basement.jpg


:hihi
 

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
Pm'a Bärgren på forumet, han är ju sprängare. Tror jag, eller så har jag drömt.

Problemet är ju kanske att tomten inte är anpassad för det hela så att ett underjordiskt garage kanske är det bästa?
Om inte annat så är det ju bra mycket tuffare med ett garage under huset än ett på tomten.

PM skickas till honom inom kort, tack!

Helt korrekt, vi kan inte klämma in ett dubbelgarage på tomten på något vettigt sätt. Dessutom är det jäkligt trevligt att kunna gå från garaget in i huset utan att behöva gå ut. Eller att kunna knata ner till motorcykeln i kalsongerna fastän det är smällkallt ute...
 

Gabor

Guest
ta kontakt med någon av armens ing.trupper. de gör det gratis för att få öva lite.....:D..sen upp med filmen på Y-tuben...
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Lyftning av gammal tråd, inte vart inloggad på länge.

Räkna på 600kr kvadraten = 90.000
Besiktning 25.000
Täckning 15.000
Etablering 10.000

Ungefärligt pris ca 140.000 om berget inte behöver avtäckas.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om jag bygger kåk så vill jag bygga en enorm källare under kåken som inte finns med på byggritningarna, där kan man gömma allt möjligt :fritzl
Lars "Bombmannen" Tingström sprängde ju ut en bunker under sin lilla stuga där han satt och ägnade sig åt bombtillverkning och illegal telefonavlyssning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är besiktning av grannkåken/arna inräknande i det priset, före/efter? Vet inte hur mkt mer det kan kosta men känner en som påpeka att de lät få det gjort när dom panga.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Är besiktning av grannkåken/arna inräknande i det priset, före/efter? Vet inte hur mkt mer det kan kosta men känner en som påpeka att de lät få det gjort när dom panga.
Ja, mer än 25.000 ska det inte kosta att besikta granntomterna. Vill du vara helt säker tar du kontakt med Bergsäker och hör med dem, de utför besiktningar så de kan ge dig ett mer precist svar.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top