Katolska kyrkan, gör de gott eller ont?

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Katolska kyrkan verkar vara en skum sammanslutning. Senaste exemplet på Irland, där kyrkans ledare medvetet skyddar präster som begår sexövergrepp mot barn. Historiskt ser det också dystert ut. Man har korstågen, inkvisitionen, förföljelse av judar, protestanter, homosexuella på sitt samvete. Dessutom orsakar katolska kyrkan med sitt kondomförbud oändligt lidande och fattigdom i världen.

Gör denna kyrka ngt gott, eller borde den förbjudas?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Religionsfrihet bör råda, så förbjuda katolska kyrkan är nog att ta i. Däremot borde kyrkans företrädare ta sig en ordentlig funderare på vad det är för ormar man när vid sin barm. Övergrepp och annat måste beivras såväl från kyrkans sida som från samhällets. Det som sker i katolska kyrkan visar ju med all önskvärd tydlighet att kyrkans tjänare knappast är andligt mer högtstående än vanliga.

Historiskt så har väl i stort sett alla religioner medfört mycket elände och lidande. Råder enligt min mening ingen tvekan om att religion och kyrkor varit ett utmärkt sätt för många att berika sig själva på såväl pengar som makt. Tittar man på svenska förhållanden, så kanske gårdagens präster kan jämföras med dagens politiker. Kyrkan då, politiken nu är för många ett sätt att leva gott på andras bekostnad.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sexövergreppen och mörkläggningen av dem på Irland är inget annat än en jätte skandal. Det måste finnas ett allvarligt systemfel inom den katolska kyrkan inte bara på Irland utan även på andra håll i världen. Vem såg inte dokumentären för något år sedan hur kyrkan skyddade sina pedofilanklagade och betalade ut enorma skadestånd för att tysta ner skandalerna? Prästerna flyttades till annan ort där de kunde fortsätta med övergreppen.

http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2009/1126/breaking73.htm

Katolska kyrkan har oerhört stort inflytande i världen. Dess inflytande och makt sträcker sig långt över nationsgränserna. Deras historia är långt ifrån fläckfri. Man har blod på sina händer. Samma sak kan man nog säga om de flesta religioner. Att gå så långt som att säga att de inte för något gott med sig är nog att gå för långt. Det är institutionerna och företrädarna för religionerna som handlat fel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Då de lurar miljontals med människor med sina påståenden så gör de ju mer ont än gott, då dessa människor annars skulle ha en verklighetsanknytning, vilket kan behövas.
Kolla bara på påven, det finns inget gott med honom. Han kanske själv anser sig vara god etc men i själva verket är han bara en översittare med för mycket makt.
Bara en sån grej som att INTE tillåta preventivmedel är ju helt sjukt. Att sedan vilja bestämma över andra människors rätt till abort är också helt sjukt, jag skulle vara den första som firade om Vatikanen skulle råka sjunka genom jorden...
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Jag tror inte på Religion eller någon av dessa fanatiska anhängare...

Men ordet förbjuda har jag aldrig varit ett fan av heller..

Låter folk sköta sin egna sak så länge den inte försöker få andra att tro att de kommer till helvetet för att de har roligt..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med tanke på vilket klientel både sekter och religiösa samfund lockar och vilka som sedan leder och blir präster där så kan man ju onekligen fundera på om det är något större fel i huvudet på dom.

Eller så har dom bara en större insikt och har rätt till allt de gör och säger,vi övriga har bara inte utvecklats mentalt än så vi ser sammanhanget fullt ut och därför tror att det är fel att sexuellt förgripa sig på personer i beroendeställning och driva folk till mord/självmord och allt annat spännande som sker,tål att tänkas på.

Eller så bevisar det bara att gud finns och är en liten sadist som hade en trasig barndom.

Henrik
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Sexövergreppen och mörkläggningen av dem på Irland är inget annat än en jätte skandal. Det måste finnas ett allvarligt systemfel inom den katolska kyrkan inte bara på Irland utan även på andra håll i världen.

När jag såg tråden tänkte jag nån nytta gör de väl men för i....., nästan så man kan starta ett världskrig för saken.

Sist var det väl 600 eller 1000 präster som de jagade i USA för dessa brott, sjukt.

:kulspruta:machinegu

http://www.deliverusfromevilthemovie.com

en brittisk tv-dokumentär som sändes på söndagskvällen pekas påven Benedictus XVI ut som delaktig i systematisk mörkläggning av fall där katolska präster begått sexuella övergrepp mot barn.

http://www.expressen.se/1.430943

Är det en pedofilklubb?
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Då de lurar miljontals med människor med sina påståenden så gör de ju mer ont än gott, då dessa människor annars skulle ha en verklighetsanknytning, vilket kan behövas.

Ja man kan tycka det men folk är ju för fan dumma i huvudet och behöver nåt att "tro" på och ledare att följa.

Religionsfrihet bör råda

Håller inte med. Religion bryter mot så många lagar och allmänt vettiga åsikter så det borde tamejfan bestraffas hårt. Enda anledningen till att ha religion kvar, se ovan givna svar till DeeCati.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur många av dessa präster borde/måste inte ha varit småpojkarna som för 40-60 år sedan blev rövknullade av 40-60 år gamla präster?......

Hela religionsskiten är så jävla falsk
du skall icke döda, hur många liv har inte religioner på sitt samvete?
du skall inte rövknulla knulla småpojkar i röven - hur många präster, inkl. okänt antal mörkertal, sysslar inte med just detta?

BULLSHIT!
Och Gud är fan den "person" som alltid behöver mest pengar av alla "jag känner". fucking unbelievable. :mad:

Och varför skulle kondomer vara så jävla onda saker? eller p-piller... eller utveckling och framsteg i allmänhet för den delen?

Jag rövknullar religion! :yoparty :banana
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det kanske blir så här när man på fullaste allvar tror att vuxna människor ska leva i celibat av egen fri vilja ute i den verkliga världen. Till och med onani är ju syndigt. Då är det väl klart att det spiller över till slut.

Skulle inte tro att småpojkar är förstahandsvalet för de flesta av gubbarna. Snarare så att de ofta finns nära till hands och är lätta att utnyttja och manipulera.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Skulle inte tro att småpojkar är förstahandsvalet för de flesta av gubbarna. Snarare så att de ofta finns nära till hands och är lätta att utnyttja och manipulera.

Förhoppningsvis(?) sant, men det förändrar inte det sjuka i det hela samt resultatet. Sen kan man ju klura på vad som är värst, själva dådet eller att en hel församling/ett gäng präster stötar (varandra?) så dom kan fortsätta eller iallafall komma undan utan straff.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I de katolska länderna är det vanligt att barn skickas till katolikskola när de är väldigt små. Har fått berättat för mig hur prästerna frågat barn inte mer än 5- 6 år gamla ifall de har syndat genom att smeka sig själv. Hur sjukt är inte det? Behöver jag säga att dessa män aldrig kommer att skicka sina egna barn till katolikskola?

Tyvärr tror jag att präst är ett av de yrken som pedofiler söker sig till. Kan tänka mig att de även söker sig till dagis, skolor, fritidsgårdar och olika typer av idrotter. Det vill säga miljöer där de kan träffa barn på naturlig väg utan att det väcker misstankar.

Det är beklämmande att kyrkan skyddat dessa individer och gjort det möjligt för dem fortsätta göra övergrepp utan att straffas för det. Den där dokumentären ovan var väldigt sevärd när den sändes.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske blir så här när man på fullaste allvar tror att vuxna människor ska leva i celibat av egen fri vilja ute i den verkliga världen. Till och med onani är ju syndigt. Då är det väl klart att det spiller över till slut.

Skulle inte tro att småpojkar är förstahandsvalet för de flesta av gubbarna. Snarare så att de ofta finns nära till hands och är lätta att utnyttja och manipulera.

Har som student bott på ett katolskt studenthem och med den erfarenheten tror jag du gissar väldigt nära sanningen.
Inga kvinnor på rummen, knappt att det är ok träffa kvinnor över huvudtaget. Så även om dom skulle vilja ha kvinnor finns dom inte tillgängliga.

Städ- och köks-personalen där jag bodde och var ju från den kvinnliga hushållsskolan vägg i vägg med vårt hus. Men dom fick man inte prata med, det var inte ens ok att säga tack när dom ställde fram mat på bordet. Inte ens säker på att det var en skola, kan lika gärna ha varit billigt inhyrda polskor.

I mina ögon betede sig dessa troende människor oftast sämre än den icke troende delen av huset. Ljög flitigt i misslyckade försök att förklara t.ex vissa husregler.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja man kan tycka det men folk är ju för fan dumma i huvudet och behöver nåt att "tro" på och ledare att följa.

Jag tror ju att de är dumma i huvudet just PÅ GRUND AV DETTA och inte avsaknaden av religion. För extremt stort antal troende är ju just dumma i huvudet.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
mjaa, folk i allmänhet har nåt slags behov av att tillhöra olika grupper, organisationer och kategorier och det där med att man behöver en ledare går ju igen i andra sammanhang. Folk som på allvar tycker att just de representeras av Reinfeldt eller Sahlin eller vem det nu må vara. Vet inte om de har problem med att ta ansvar eller vad det är.

Sen är det ju naturligtvis så att dessa redan klena hjärnor fuckas upp desto mer av olika religiösa skrifter som säkert passade in alldeles utmärkt i samhällsbilden runt år 0 eller på 600-talet.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ja man kan tycka det men folk är ju för fan dumma i huvudet och behöver nåt att "tro" på och ledare att följa.



Håller inte med. Religion bryter mot så många lagar och allmänt vettiga åsikter så det borde tamejfan bestraffas hårt. Enda anledningen till att ha religion kvar, se ovan givna svar till DeeCati.

Det blir nog svårt att förbjuda folk att tro på något. Nu är jag i och för sig inte särskilt väl påläst när det gäller olika religioner, men jag måste ändå ifrågasätta att religioner skulle bryta mot lagar, åtminstone i Sverige. Däremot kan man måhända tänka sig att diverse trossamfund, religiösa sammanslutningar av olika slag gör sig skyldiga till lagbrott. I fallet med prästpedofilerna är det ju uppenbart att katolska kyrkans företrädare i form av biskopar och annat, har försökt dölja vad som hänt. Men dessa företrädare är inte kyrkan och inte religionen. Företrädarna som felar bör straffas hårt, såväl enligt världsliga lagar som möjligen också gudomliga, så småningom. Men inte går det att med någon trovärdighet säga att övergreppen är katolicismens fel.

Sen kan jag hålla med om att religioner är roten till jävligt mycket ont i världen och att livet förmodligen hade varit enklare utan religion. Problemet beror dock inte på religionen som sådan utan på utövarna.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top