Skönaste ljudet någonsin!?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag gillar i princip alla motorljud, vassa tvåtaktare, både motorcyklar, gamla rallybilar och snöskotrar (även om variatordriften förtar en hel del).

Men en favorit är gammla våldvässade sugmotor-rallybilar, speciellt Oplarna hade ett underbart sound.
Får mig att minnas barndomen då man stod i en snödriva ute i mörka skogen, man hörde bilarna flera kilometer innan, alla nerväxlingar inför kurvorna, alla pådrag ut ur kurvorna, man började se ljset från bilarna dansa mellan snötyngda träd och helt plötsligt kom dom ut kurvan, trumpetade en trudelutt, växlade ner med ett par rejäla knallar och kastade sig in i nästa böj och försvann...

Där kunde man stå i timmar i -25 och mysfika choklad och ostmackor...
Rule Brittania.
[YOUTUBE-ID]1qcxu6A6qLM[/YOUTUBE-ID]
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Underbar tråd!
Jag har haft ynnesten att uppleva både Top Fuel, F1 och Motogp (-03) på nära håll. Folk tycker ofta att man är konstig bara för att man njuter mer av motorljud än musik. :D Det första jag hörde -03 när jag steg ur taxin i Brno var detta: http://www.ducati.com/docs_eng/phot...unds/0304mgpstraight/desmosedici_straight.mp3
Fy fan, vilken orgasm.
Annars har ni träffat av många av de bästa hojljuden tycker jag.
Vad gäller bilar är jag även lite nörd på MB:s åttor [YOUTUBE-ID]IVrJWakIMnk[/YOUTUBE-ID] Och naturligtvis BMW:s sexor.
Att stå nära när Fredrik Tiger (vet att han redan varit upp) blåser förbi är så jävla skönt :) [YOUTUBE-ID]-uCUtE6ANbM[/YOUTUBE-ID]
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Vet vad du menar ,, jag stog 50M bakom Monica Öbergs top fuel bil i lindesberg när hon startade upp den ,, snacka om ljudtryck :tummenupp

Det värsta jag upplevt var att stå precis bredvid motorn på en varvande Top-Fuel dragster med 7000hk. Man mådde fysiskt illa och det kändes som knytnävsslag i magen varje gång de varvade till.

Annars finns det ju motorsång och motorsång....

[YOUTUBE-ID]XRXwWbo_mX0[/YOUTUBE-ID]
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Jag är ytterst svag för passageljud, något det här klippet illustrerar suveränt. Lugnet före, man kan höra fåglar, lite lågmält prat, och sen anar man en annalkande hoj i fjärran och innan man vet ordet av har den passerat under ljudet av en ständig acceleration. Det är så jag blir tårögd...

[YOUTUBE-ID]pe7F6cOkQJU[/YOUTUBE-ID]

Fyfan, skulle aldrig våga det där, åka av där så är man platt eller halverad av någon stolpe! :brinnerup

Tänk vad nice om vi kunde ha sådana tävlingar i Sverige :yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fyfan, skulle aldrig våga det där, åka av där så är man platt eller halverad av någon stolpe! :brinnerup

Tänk vad nice om vi kunde ha sådana tävlingar i Sverige :yoparty
"You got to be carefull."

[YOUTUBE-ID]yZBrlaBJ79w[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]abUifFeC4_M[/YOUTUBE-ID]
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Ljud upplevelser

Bästa sättet att uppleva ljudet är alltid live!
Har varit på GP tävlingar och haft förmånen att kunna komma nära banan och boxarna och de hojarna låter så det gör ont fysiskt! Helt sjukt när de drar förbi och det slår i bröstet. Det är även stor skillnad när man är på tävlingar i Sverige när man står vid banan och även hör ylandet. Det går inte tyvärr, att fånga ljudet och känslan på Tuben..

Har även haft tillfälle att åka med en Ferrari med en som kunde hantera bilen och ljudet ifrån V8 :an som ylade bakom nacken är en smått religiös / sexuell upplevelse!

Tjong!!
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag läste ju så jävla fel man bara kan.
"Skönaste ludret någonsin!?" och tänkte va i fan helvete är det här??
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag är ytterst svag för passageljud, något det här klippet illustrerar suveränt. Lugnet före, man kan höra fåglar, lite lågmält prat, och sen anar man en annalkande hoj i fjärran och innan man vet ordet av har den passerat under ljudet av en ständig acceleration. Det är så jag blir tårögd...

[YOUTUBE-ID]pe7F6cOkQJU[/YOUTUBE-ID]

Satan vad det gick :eek:
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Är också väldigt svag för tvåtaktssaabar, det är nåt speciellt när de kommer ylande genom granskogen...
[YOUTUBE-ID]dXVRdSbKDT8&NR=1[/YOUTUBE-ID]
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är också väldigt svag för tvåtaktssaabar, det är nåt speciellt när de kommer ylande genom granskogen...
[YOUTUBE-ID]dXVRdSbKDT8&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Det låter betydligt mer än det går framåt i alla fall :rolleyes:

Han kan ju inte haft högre fart än 70 när han kom ut ur skogen där men det lät som han gjorde 250 knyck :näsblod
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det låter betydligt mer än det går framåt i alla fall :rolleyes:

Han kan ju inte haft högre fart än 70 när han kom ut ur skogen där men det lät som han gjorde 250 knyck :näsblod
Det var ju det coolaste av allt. Det lät som om det skulle komma ett eldsprutande monster på tvären ut ur skogen men ut gled en röd Saab i maklig takt. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top