Skönaste ljudet någonsin!?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar i princip alla motorljud, vassa tvåtaktare, både motorcyklar, gamla rallybilar och snöskotrar (även om variatordriften förtar en hel del).

Men en favorit är gammla våldvässade sugmotor-rallybilar, speciellt Oplarna hade ett underbart sound.
Får mig att minnas barndomen då man stod i en snödriva ute i mörka skogen, man hörde bilarna flera kilometer innan, alla nerväxlingar inför kurvorna, alla pådrag ut ur kurvorna, man började se ljset från bilarna dansa mellan snötyngda träd och helt plötsligt kom dom ut kurvan, trumpetade en trudelutt, växlade ner med ett par rejäla knallar och kastade sig in i nästa böj och försvann...

Där kunde man stå i timmar i -25 och mysfika choklad och ostmackor...

Den här hittade jag i somras, äkta B20 nostalgi. Man hör att det är ståldrev till kammen isf originalbakeliten

[YOUTUBE-ID]7JnVl0xNy7s&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Den här är också fin merca för oss gubar som gillar det gamla fina sugmotorbrölet mellan snövallarna. :Bugar Äkta James Bond in Chamonix.

[YOUTUBE-ID]wbcig5SC9sk&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
För er pjunisar födda på 80-talet eller senare, som tog körkort i en bil med ABS och airbag... och som aldrig kört en bil eller hoj med förgasare, trumbromsar, brytarspetsar och stötstänger...och som definitivt aldrig kört eller åkt raggarbil eller hotrod.:tungan
Här har ni pogopedagog-rulle visandes en legendarisk motorkonstruktion från kalla kriget, en sk Hemi med sixpack. På med maxvolym och edra WoW-hörlurar nu!

[YOUTUBE-ID]2Omj6zxtIB0[/YOUTUBE-ID]

And the winner is... Chrysler 426 Hemi! Fy fan så ska det låta!
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Wankel är riktigt häftigt......

Bra mycket häftigare än dagens dieselådi....

Äntligen någon som fattat :) Har två wankelprojekt i garaget :) 4Rotor är alla wanklars våta dröm. Men min 2rotor-turbo med 3" rostfritt dånar gott den oxå... mumma!
 

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Äntligen någon som fattat :) Har två wankelprojekt i garaget :) 4Rotor är alla wanklars våta dröm. Men min 2rotor-turbo med 3" rostfritt dånar gott den oxå... mumma!

Kan någon som vet hur man gör lägga upp en favorit från Youtube som heter:
The sound of DTM.

Tack på förhand
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Jag trodde jag var ensam om att sitta i timmar på tuben och kolla på ljudklipp!

Jag är faktiskt modellflygare också, när jag inte kör motorcykel. Den våtaste av våta drömmar för oss modellflygare är att äga en moki "stjärna" De är svindyra, ligger runt 15-20000 för en sådan motor. Tillverkas enbart på beställning, men vilket ljud!

http://www.youtube.com/watch?v=oHfvbxim2_o

Njut!


Sedan så måste jag säga att en spitfire som gör en flyby är bland det vackraste som finns. Rolls Royce Merlin V-12:a i en av det snyggaste flygplanskropparna ever! På detta klippet med en p51d mustang. Lite dåligt ljud, men det blir så härlig resonans när de kommer i rote.

http://www.youtube.com/watch?v=oHfvbxim2_o
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
För er pjunisar födda på 80-talet eller senare, som tog körkort i en bil med ABS och airbag... och som aldrig kört en bil eller hoj med förgasare, trumbromsar, brytarspetsar och stötstänger...och som definitivt aldrig kört eller åkt raggarbil eller hotrod.:tungan
Här har ni pogopedagog-rulle visandes en legendarisk motorkonstruktion från kalla kriget, en sk Hemi med sixpack. På med maxvolym och edra WoW-hörlurar nu!
Lustigt, har lyssnat igenom hela tråden...och visst en del låter riktigt bra, det måste erkännas.
Men så hör man detta :yoparty
Det går fanimej inte att bräcka. Det finns något primalt i det där vrålet som
inte går att värja sig för...rakt in i själen bara.:Bugar:Bugar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Godis för öronen!

[YOUTUBE-ID]pQcMlJmz2Zs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]rkXJST4bExs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]mPWoWNzjYTM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
[YOUTUBE-ID]qIi9aAUTAIk[/YOUTUBE-ID][YOUTUBE-ID]SPylWsqdk6Q[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top