R1-turbo !

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
det får vänta lite med hoj till dottern:)
jäkligt sugen på såna själv men måste lägga pengar på annat till hojen först:huvet

Sjukt snygga ISR prylar! Problemet med hojbygge är att allt kostar fläsk!
Måste nog själv ta allt i rätt ordning så jag inte sätter Julskinkan på spel. Får beställa efter jul och se om Tomten kommer med lite extra-stålar.
Men håll med om att det är riktigt fina prylar!:Bugar
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Sjukt snygga ISR prylar! Problemet med hojbygge är att allt kostar fläsk!
Måste nog själv ta allt i rätt ordning så jag inte sätter Julskinkan på spel. Får beställa efter jul och se om Tomten kommer med lite extra-stålar.
Men håll med om att det är riktigt fina prylar!:Bugar

Pappa vill ha hårda paket till jul:banana
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Dags för pulverlack!

Snart dags för pulverlack!
Ni som TOKBYGGER och har 45 tim per dygn ber , Peterpain, Crazy, Noc mfl.
Ber om ursäkt, men ni har väl hört citatet: Fint folk kommer sent!:D
Nu är ramen ren så dags för lack!:banana
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Snart dags för pulverlack!
Ni som TOKBYGGER och har 45 tim per dygn ber , Peterpain, Crazy, Noc mfl.
Ber om ursäkt, men ni har väl hört citatet: Fint folk kommer sent!:D
Nu är ramen ren så dags för lack!:banana

Glömde ju bild!:dricka:dricka
 

Bifogat

  • felparkering.jpg
    felparkering.jpg
    238.6 KB · Visningar: 338

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ram och allt som ska pulverlackas är klart efter ångtvätt, MEN blev nu osäker om jag inte skulle glasblästrat allt. Någon som VET om jag ska bromsa lackeringen? Grejorna ska lev till lackering i veckan men ej upphämtat ännu . Är det dumt att inte glasblästra, kommer lacken flagna? Är ju då mest rädd för svingen då den är utsatt. Lägger så pass mycket tid/pengar och vill inte hojen ser ut som ett "amatör" bygge efter en säsong.
Glasblästring var min tanke från början men han som ska pulverlacka sade att det inte behövdes. Känner inte killen själv !
Tacksam för svar från ni som kan och vet!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ram och allt som ska pulverlackas är klart efter ångtvätt, MEN blev nu osäker om jag inte skulle glasblästrat allt. Någon som VET om jag ska bromsa lackeringen? Grejorna ska lev till lackering i veckan men ej upphämtat ännu . Är det dumt att inte glasblästra, kommer lacken flagna? Är ju då mest rädd för svingen då den är utsatt. Lägger så pass mycket tid/pengar och vill inte hojen ser ut som ett "amatör" bygge efter en säsong.
Glasblästring var min tanke från början men han som ska pulverlacka sade att det inte behövdes. Känner inte killen själv !
Tacksam för svar från ni som kan och vet!
Säg till lackeraren att blästra ramen till dig så blir det bra, kostar inte många lappar och det blir rätt från början.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Jag kan ju haft otur o sprungit på ett gäng amatörer, men när jag lämnade in för glasblästring kom grejerna tillbaxs mend yta grov som 60kornspapper:huvet

Det är ju just det jag funderar på. Beror ju säkert på vem som blästrar och hur seriös han är. Troligtvis slänger han bara upp ramen och gör jobbet han blivit tillsagd om. Men när man pulverlackar stål så har jag ju definitivt för mig att man bara tvättar det som ska lackas och sedan in i ugnen. Är du säker på att de använde glasblästermedel?

Säg till lackeraren att blästra ramen till dig så blir det bra, kostar inte många lappar och det blir rätt från början.

Tror det får bli så! Men går det inte att köpa glasblästermedel och göra det själv? Isåfall var får man tag på det?
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tror det får bli så! Men går det inte att köpa glasblästermedel och göra det själv? Isåfall var får man tag på det?


Såvitt jag vet så är glas bra att blästra med om man ska pulverlacka, klart du kan göra det själv om du har grejer till det.

Biltema kanske har det, pröva där.

Edit: om du lämnar till lackerare och låter lackeraren blästra så kommer det kosta dig typ 1500 max, jag gav 1300 för att få min ram, sving och bakram blästrade och lackade.

Iofs på en motard så det går åt mindre färg, men ändå, det är inte vidare dyrt med pulverlack och blästring hos en lackerare.
 
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Såvitt jag vet så är glas bra att blästra med om man ska pulverlacka, klart du kan göra det själv om du har grejer till det.

Biltema kanske har det, pröva där.

Edit: om du lämnar till lackerare och låter lackeraren blästra så kommer det kosta dig typ 1500 max, jag gav 1300 för att få min ram, sving och bakram blästrade och lackade.

Iofs på en motard så det går åt mindre färg, men ändå, det är inte vidare dyrt med pulverlack och blästring hos en lackerare.

Har tillgång till bläster, modell mindre men det handlar ju mest om att få en lite matt yta för att färgen ska sitta bättre. Tema har inte! Har även sökt runt och det verkar vara svårt att hitta glasblästermedel. Men hoppas någon kan tipsa.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Såg bilden på ramen i duschen! :tummenupp

Efter att ha kämpat i 3 heldagar för att sula på mina Ebaykåpor så kan jag inte mer än säga att jag är grymt imponerad av dessa turbotrådar. Jag fattar inte hur ni håller reda på all skruv och lyckas få ihop allting, rena grekiskan för en annan... :huvet

Hur håller ni redan på alla muttrar o grejor så ni vet hur allting skall skruvas tillbaka?
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Såg bilden på ramen i duschen! :tummenupp

Efter att ha kämpat i 3 heldagar för att sula på mina Ebaykåpor så kan jag inte mer än säga att jag är grymt imponerad av dessa turbotrådar. Jag fattar inte hur ni håller reda på all skruv och lyckas få ihop allting, rena grekiskan för en annan... :huvet

Hur håller ni redan på alla muttrar o grejor så ni vet hur allting skall skruvas tillbaka?

Tja, det undrar jag med?? Skämt och sido, har ju byggt rivit endel hojar under åren . Men vid just detta bygge så har jag faktiskt använt mig av lite plastpåsar och papptejp som går utmärkt att skriva på.
Om 10 min kommer lite fler bilder från dagens arbete på gaffelbenen.
Tack för responsen!:Bugar
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Dagens meckande

Då det går lite trögt just nu med pulverlack av ram , sving mm så var jag idag tvungen att ge mig på det suraste jobbet av allt på hojen. Jodå, helt rätt! Gaffelhelvetet! Har ni läst min tråd tidigare så har ni kanske sett att ena gaffelbenet trillade isär när jag släppte på framhjulet och oljan flödade över golvet. Kändes liksom inte helt bra att ignorera det andra gaffelbenet då. Ska även tillägga att för inte så länge sedan var gaffeln inne på ompackning hos en känd mc-verkstad i Stockholm. Detta gjorde alltså förra ägaren som även är aktiv här på SH. Har faktiskt kvitto som styrker detta! Vill ändå inte hänga ut vederbörande mc-firma då jag själv inte betalt och lämnat in den för ompackning. Men det är FÖRJÄVLIGT!!:arsele
Kan även tillägga att förra ägaren fick toppbultarna / locken förstörda då KLANTSKALLEN som gjorde jobbet inte använde en fast nyckel. Hoppas fanskapet är avskedad!

Tilll saken, gaffeln är nu nerplockad i delar och jag kommer även byta packningar och bussningar i gaffelbenen då jag är tveksam till jobbet som gjordes . Alla delar uppmärkta och tvättade enligt bilder. Fick även tillverka ett par enkla verktyg för att kunna ta isär benen utan att skada dem. Simpelt men ack så bra!

Nu känner jag mig så nöjd så jag tagit mig en eller två "fulöl" :yoparty
Käns gott med RENA och fräscha delar!:banana
 

Bifogat

  • gaffelben.jpg
    gaffelben.jpg
    240.3 KB · Visningar: 207
  • verktyg.jpg
    verktyg.jpg
    244.8 KB · Visningar: 175
  • belöning.jpg
    belöning.jpg
    238.3 KB · Visningar: 143

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top