R1-turbo !

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Med risk för att låta tråkig, men skulle jag turbokonvertera en "sliten" gammal R1:a i okänt skick så skulle jag börja med att gå igenom hela motor och åtgärda/byta allt som ligger utanför tolerans. Lager, mäta upp veven, oljepump, koppling, drevtänder, skiftgafflar, topp, kolla/rikta stakarna osv.

Ska man fördubbla effekten så blir ju ofta ev svagheter självmarkerande annars, plus en massa följdskador som ofta är dyrare än den detalj som orsakade raset.

Din tanke är helrätt och det blir troligtvis även helrenov av motorn. Att jag bygger på just R1 beror på att jag dels gillar hojen men även på att jag tidigare rivit ett par motorer. Jag kan alltså även motorerna ganska bra! Har ju ägt 3 st R1 or tidigare. Vinner mycket på detta då jag har liksom inte behöver läsa på om allt .Har även en hel del motordelar mm liggandes.

nej har inte turbokonverterat den själv men har ju alla delar om du vill ha mått och sånt vi bor ju inte alltför långt ifrån varandra

Vore KANON!! :tummenupp
Bor du inne i Jkpg eller?

För det första så är jag imponerad av hur många som visar intresse för mina planer, sjukt kul!

Har försökt svara Noc, Crazy och några fler men mina inlägg har nog hamnat lite här och där av någon anledning. Men läser ni så ser ni det. Har liksom blivit sittandes framför datorn ikväll då planerna sprack på att skruva ner hojen i molekyler ikväll.
Men de närmsta dagarna kommer det hända grejor. Bilder kommer i stora lass under resans gång!

Tar tacksamt emot ideer och kunskap av er!
 
Last edited:

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Din tanke är helrätt och det blir troligtvis även helrenov av motorn. Att jag bygger på just R1 beror på att jag dels gillar hojen men även på att jag tidigare rivit ett par motorer. Jag kan alltså även motorerna ganska bra! Har ju ägt 3 st R1 or tidigare. Vinner mycket på detta då jag har liksom inte behöver läsa på om allt .Har även en hel del motordelar mm liggandes.



Vore KANON!! :tummenupp
Bor du inne i Jkpg eller?

För det första så är jag imponerad av hur många som visar intresse för mina planer, sjukt kul!

Har försökt svara Noc, Crazy och några fler men mina inlägg har nog hamnat lite här och där av någon anledning. Men läser ni så ser ni det. Har liksom blivit sittandes framför datorn ikväll då planerna sprack på att skruva ner hojen i molekyler ikväll.
Men de närmsta dagarna kommer det hända grejor. Bilder kommer i stora lass under resans gång!

Tar tacksamt emot ideer och kunskap av er!

bor utanför vetlanda så det är ca 9 mil till jönköping men det är ju bara runt hörnet hahah
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Äntligen är hojen på plats!

Efter lite fixande och trixande kom hojen in i källaren idag. Ivrig som man är så började jag plocka ner lite till och börjar inse att min budget som iofs inte är fastställd kommer att hålla. När man står och skruvar börjar tankarna gå på magnesiumfälgar, racepinnar öhlinsgaffel, fetare styrkronor, AP-bromsdetaljer mm mm mm. :va

Wake up!
Får nog desvärre hålla mig i verkligheten, tror jag kan komma långt ändå!
Kvällens bestyr stod i att hänga upp hojen i taket och börja plocka bort lite småskit. Inser även att jag måste städa upp de gamla mc-delarna så man inte blandar ihop de med de gamla som legat och skrotat något år eller två.
Kanske läga att "blocka" en del. Finns säkert någon som kan behöva mina dammsamlare. Har alltså inte hänt sådär jättemycket ikväll, men jag är faktiskt ledig i morgon så det är nog inte omöjligt att jag hamnar i källaren en sväng till. Dags att tömma olja och kylvätska. Vem vet jag kanske hinner plocka motorn också .
Kanske inga jätteroliga bilder men bifogar ett par ändå!
Håll till godo!:tungan
 

Bifogat

  • Inne.jpg
    Inne.jpg
    237.8 KB · Visningar: 313
  • Picture 017.jpg
    Picture 017.jpg
    229.9 KB · Visningar: 329
  • rullande.jpg
    rullande.jpg
    233.8 KB · Visningar: 288
  • öhlinare.jpg
    öhlinare.jpg
    234.9 KB · Visningar: 285
  • styrdämpare.jpg
    styrdämpare.jpg
    236.2 KB · Visningar: 294

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Kul projekt.....

Har ett Motec M4 sprut tillsalu ,komplett med elsystem/spjällhus tiggerskivor basmappar sensorer mm mm som är bolt on på en 99.



/micke
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Kul projekt.....

Har ett Motec M4 sprut tillsalu ,komplett med elsystem/spjällhus tiggerskivor basmappar sensorer mm mm som är bolt on på en 99.



/micke

Tja!
Det vore riktigt nice, men jag har en känsla av att det är lite högre pris än vad som ryms i min budget. Vad begär du? Hur gammalt är det?
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
köpte boxen ny för 2 år sen köpte till adv/logging funktioner !
bara boxen o all sensorik har kostat ca 20k

du kan få köpa allt för 12k
 

Bifogat

  • DSC01036.jpg
    DSC01036.jpg
    67.2 KB · Visningar: 292
  • DSC01059.jpg
    DSC01059.jpg
    60.1 KB · Visningar: 212

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Fredagsmys!

Tjaa!
Hem från jobbet och ner till hojen. Hemma runt 19.00 med ett par pilsner i näven . Lite avkoppling, skruva hoj och trycka in ett par bärs i hålet mitt i skallen. Går sakta men säkert framåt! Jobb i morgon och söndag så därför blir det inte roligare än såhär. Slänger upp ett par bilder från kvällens skruvande.
Vill snart åka TURBOOOO,:banana
 

Bifogat

  • motorn ur.jpg
    motorn ur.jpg
    229.7 KB · Visningar: 221
  • motor.jpg
    motor.jpg
    237.6 KB · Visningar: 244
  • mattsvart.jpg
    mattsvart.jpg
    227.4 KB · Visningar: 220
  • snart ren.jpg
    snart ren.jpg
    231.2 KB · Visningar: 241

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ser ju bra ut än så länge :D ska följa detta projekt:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Couglin, jag som många andra har följt en massa andra byggen och varit mycket imponerad. Så detta bygge följer jag med ett leende på läpparna. Lycka till ..:tummenupp

Uppskattas, kommer jobba för att bli en dräpare både exteriört och prestanda.
Dock runt 220-250 hk som maximalt pga körbarhet.:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Gaffelben trillar bort???

Jaha, då är ramen ren och dags för ångtvätt och blästring. Sedan pulverlack och det roliga börjar med att börja bygga och inte riva!:banana

Blev lite fundersam när jag plockade bort framhjulet då ena gaffelbenet trillade bort (undre) och oljan flödade över golvet. Visade sig alltså att föregående ägare eller hans mek felmonterat gaffelbenen när han bytte packboxar och fjädrar. Betänk att killen piskat hojen på "bulten" enligt uppgift med endast ett gaffelben som egentligen höll fast hjulet.:arsele
Bakhjulskörning med ett gaffelben:va
Fan va det känns bra att bygga upp hojen från grunden då jag VET att inga klåpare varit och skruvat.
Frågan är bara hur många hojar rullar på våra vägar som kan vara i samma skick utan att ägaren vet något??

Bilder kommer!:banana
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Hur går det med bygget:)
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Hur går det med bygget:)

Blir frustrerad när jag läser din och andras trådar då ni jobbar på som fan.
Har ni fler timmar på dygnet?
Har inte hänt så mycket då man jobar till 18.15 (butik) och sedan hem till lillgrabben och läsa nattsaga mm. Hållt på med annat skit som att lägga på vinterdäck på bilarna och snickra kök och bytt varmvattenberedare mm så tjejen är lugn i Jul så man kan lägga lite tid på hojen. Hinner ju inte så mycket på veckorna och jobb två helger i rad:huvet

Men, däremot har jag letat delar på nätet och hittade lite justa ISR prylar som nog få bli Julklapp till snälla mig!:yoparty
Ska förhoppningsvis få iväg ramen och fälgar på pulverlack i nästa vecka så jag hinner få tillbaks prylarna innan Jul.

Måste säga att ditt bygge är grymt juste, blir nice som FAN!
Följer din tråd!


Någon som har två gaffelben till R1 -02/03 till salu? (svarta)
 

Bifogat

  • ISR grevens.jpg
    ISR grevens.jpg
    16.5 KB · Visningar: 124
  • p_20081121132149.jpg
    p_20081121132149.jpg
    14.1 KB · Visningar: 124

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Blir frustrerad när jag läser din och andras trådar då ni jobbar på som fan.
Har ni fler timmar på dygnet?
Har inte hänt så mycket då man jobar till 18.15 (butik) och sedan hem till lillgrabben och läsa nattsaga mm. Hållt på med annat skit som att lägga på vinterdäck på bilarna och snickra kök och bytt varmvattenberedare mm så tjejen är lugn i Jul så man kan lägga lite tid på hojen. Hinner ju inte så mycket på veckorna och jobb två helger i rad:huvet

Men, däremot har jag letat delar på nätet och hittade lite justa ISR prylar som nog få bli Julklapp till snälla mig!:yoparty
Ska förhoppningsvis få iväg ramen och fälgar på pulverlack i nästa vecka så jag hinner få tillbaks prylarna innan Jul.

Måste säga att ditt bygge är grymt juste, blir nice som FAN!
Följer din tråd!


Någon som har två gaffelben till R1 -02/03 till salu? (svarta)

Mitt dygn består av 30 timmar:D
nä du så bra har jag det inte man får ta sig tid när det blir över har en dotter på 13 månader också som tar tid
Kul du gillar bygget hur mycket ska du ge för broms o kopplingshandtagen från isr
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Mitt dygn består av 30 timmar:D
nä du så bra har jag det inte man får ta sig tid när det blir över har en dotter på 13 månader också som tar tid
Kul du gillar bygget hur mycket ska du ge för broms o kopplingshandtagen från isr

Tja Crazy!
Shit, dotter på 13 mån och hinner ändå bygga hoj så snabbt. Bra det!
Har två barn men det är ju mest lillgrabben som vill va me pappa på kvällen när man kommer hem. Kul med ungar, börjat bygga på hoj till lilltjejen då?

Hoppas som sagt mitt projekt tar lite fart nästa vecka. Hittade ISR pumpen och kopplingsgreppet på Grevens mc. Förvånad över priset, 1350 kr för kopplingsgrepp och 3000 kr för pumpen. Tycker det var helt ok!
Tycker de är så grymt justa! Kanske något för din Fighter också!
Ha re gött!:tummenupp
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Tja Crazy!
Shit, dotter på 13 mån och hinner ändå bygga hoj så snabbt. Bra det!
Har två barn men det är ju mest lillgrabben som vill va me pappa på kvällen när man kommer hem. Kul med ungar, börjat bygga på hoj till lilltjejen då?

Hoppas som sagt mitt projekt tar lite fart nästa vecka. Hittade ISR pumpen och kopplingsgreppet på Grevens mc. Förvånad över priset, 1350 kr för kopplingsgrepp och 3000 kr för pumpen. Tycker det var helt ok!
Tycker de är så grymt justa! Kanske något för din Fighter också!
Ha re gött!:tummenupp

det får vänta lite med hoj till dottern:)
jäkligt sugen på såna själv men måste lägga pengar på annat till hojen först:huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top