R1-turbo !

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tja!
Har varit sugen på turbo-hoj ett tag och efter lite studerande här på SH så har väl suget blivit för stort. Har alltså nu köpt ett bra objekt för detta.
En R1 a som är lite sliten och har varit sin förra ägare ganska trogen.
Målet med denna gamla slitna hoj är att bygga något kul som även ser bra ut rent kosmetiskt. Kommer även behöva hjälp av "turbokillarna" här på SH för att kunna slutföra hela processen. Finns ju många med grym kunskap i ämnet.
Ska även försöka uppdarera med info och foton vart det lider.

Börjar med ett par bilder från i kväll!
 

Bifogat

  • utgång.jpg
    utgång.jpg
    243.2 KB · Visningar: 700
  • nerplock.jpg
    nerplock.jpg
    244.8 KB · Visningar: 743

12 O`clock

ADRENALINE IS A LIFESTYLE
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ljungnäs
Hoj
Yamaha R1-05 Gsxr 750 -98 stuntedition
Niiice=)
Kul att du vill satsa både på in och utsidan så att säga! Kommer följa ditt bygge och önskar dig lycka till:tummenupp
Har följt ett par andra riktigt grymma byggen här på SH och blivit imponerad av både kunskap i ämnet och hur dom hanterar svetsar m.m!!
Tycker du gör helt rätt med att ta vara på andras kunskaper som man kanske själv inte fixar och behöver hjälp med!!

Ha d gott och lycka till som sagt!!
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Niiice=)
Kul att du vill satsa både på in och utsidan så att säga! Kommer följa ditt bygge och önskar dig lycka till:tummenupp
Har följt ett par andra riktigt grymma byggen här på SH och blivit imponerad av både kunskap i ämnet och hur dom hanterar svetsar m.m!!
Tycker du gör helt rätt med att ta vara på andras kunskaper som man kanske själv inte fixar och behöver hjälp med!!

Ha d gott och lycka till som sagt!!

hej
jag ska följa ditt bygge det ska bli skoj att få ännu en turbobroder men som du vet är turbo mycket beroende framkallande
så kom igen o fråga om du behöver hjälp
:tummenupp
mvh peterpain
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Niiice=)
Kul att du vill satsa både på in och utsidan så att säga! Kommer följa ditt bygge och önskar dig lycka till:tummenupp
Har följt ett par andra riktigt grymma byggen här på SH och blivit imponerad av både kunskap i ämnet och hur dom hanterar svetsar m.m!!
Tycker du gör helt rätt med att ta vara på andras kunskaper som man kanske själv inte fixar och behöver hjälp med!!

Ha d gott och lycka till som sagt!!

Tja!
Ja visst låter det kul. Tanken är att det ska bli ett bygge med lite klass. Det finns som sagt en del byggen här som liksom liksom satt ribban ganska högt. Får se om mitt bygge kommer upp i den klassen, hoppas det!
Klart man måste anv sig av kunskap som finns här då de flesta är ganska hjälpsamma och delar med sig. Tänkte fortsätta att riva ner hojen idag, men det blev lite många Redbull / Vodka igår så vi får se hur det går.
Lovar däremot att uppdatera rikligt med bilder då jag själv tycker det är kul att följa andras trådar.
Tack för visat intresse!

hej
jag ska följa ditt bygge det ska bli skoj att få ännu en turbobroder men som du vet är turbo mycket beroende framkallande
så kom igen o fråga om du behöver hjälp
:tummenupp
mvh peterpain

Tja Peterpain!
Har lusläst bla din tråd och följt ditt bygge så du är faktiskt en av de som inspirerat mig att ta steget. Kommer garanterat behöva lite hjälp av dig inom snar framtid. Tack för ditt erbjudande! :yoparty
 
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Planer mm

Har inte satt någon direkt tidsplan men förhoppningsvis ska hojen vara klar någongång i vår. Jag kommer inte köpa något turbo-kit utan bygga allt. Har tyvärr ingen maskinpark eller liknande utan endast tillgång till verkstad. Har snackat med den "lokala" svetsfirman så jag får hjälp med tigsvetsning till plenum och grenrör mm.
Hojen står nu i grannens garage då jag fick hem den i förrgår. Men som sagt, kan bara min baksmälla släppa lite så ska hojen ner i min källare idag så jag kan lyfta ur motorn ikväll. Allt ska rivas ner och ramen,sving,fälgar ska in på pulverlack.Bakdämpare,gaffelfjädrar,styrdämpare är/ ska bli Öhlins. Har faktiskt tittat effter Öhlins gaffelben men det är svårt att få tag på till vettiga pengar. Hojen kommer få nya lager i sving/hjul,styrhuvud mm. Chassit ska vara i nyskick så även nya lager i länkage mm.
Kåpset blir nog lite blandning av R6/R1 och hemmabygge. Har alltid tyckt R6 -06 fronten är snygg och "NOC" har gjort en GRYM hoj med denna front så det lutar däråt. Vad det gäller motor och ladd så är tanken att den ska ge ca 220-230 hkr hojen ska användas även till vardagskörning.
Som tidigare nämt så kommer jag uppdatera med mycket bilder då jag själv tycker det är skitkul att läsa era trådar/byggen!
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
låter som ett spännande projekt, dehär kommer jag att följa :yoparty

Tja!
Måste komentera ditt bygge, GRYMT,GRYMT!!!!
Ditt bygge har definitivt inspirerat mig att ta steget och köpa detta objekt.
Sjukt läcker hoj du byggt!
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Tja!
Måste komentera ditt bygge, GRYMT,GRYMT!!!!
Ditt bygge har definitivt inspirerat mig att ta steget och köpa detta objekt.
Sjukt läcker hoj du byggt!

tack så mycket de värmer i höstmörkret :tummenupp. varför sitter du vid datorn, ut och riv ner hojen nu och ta lite kort:yoparty
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
Couglin, jag som många andra har följt en massa andra byggen och varit mycket imponerad. Så detta bygge följer jag med ett leende på läpparna. Lycka till ..:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
tack så mycket de värmer i höstmörkret :tummenupp. varför sitter du vid datorn, ut och riv ner hojen nu och ta lite kort:yoparty

Suttit vid datorn nästan hela dagen, efter en hård utekväll igår. Givetvis för mer inspiration till bygget. Var hos grannen för att hämta hojen för en stund sedan men han kunde inte hjälpa till att lyfta ner hojen (magsjuk). Det är nämligen så att hojen ska lyftas upp på min altan och sedan ner genom en lucka då källartrappen är under altanen och källartrappen inne i mitt hus är för snäv. Själv har jag haft ryggskott i två veckor och den andra grannen likaså.
Blir så jävla frustrerad, ska det va så svårt att få ner hojen. :huvet
Vill inget heldre än att riva ner hojen ikväll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ska ringa några till polare men de flesta verkar bakis och inte sugna på att resa sig ur sofforna. Men ner ska den ! :mad:
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Couglin, jag som många andra har följt en massa andra byggen och varit mycket imponerad. Så detta bygge följer jag med ett leende på läpparna. Lycka till ..:tummenupp

Tack, det kommer nog behövas stöd då man stöter på patrull. Har ju som sagt själv lusläst alla andra byggen här på SH. Är mäkta imponerad av många byggen och vilken grym kunskap många sitter inne med. Man blir extra taggad av andras intresse. Tack!

Nä måste nu fixa ner hojen i källaren på något sätt!:huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om bromsarna är intakta, kan ni då inte bara leda den försiktigt nedför trappan och hålla emot med frambromsen?
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Ska bli kul att följa det här
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Trevligt med fler R1-turbosar! Ska bli intressant att följa! :)
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
couglin... om ändå hojen ska ner i delar så börja riv på altanen, bara att rigga en bygglampa på 1000w o börja; );) ska följa detta bygget, MYCKET bilder är ett måste i höstrusket!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med risk för att låta tråkig, men skulle jag turbokonvertera en "sliten" gammal R1:a i okänt skick så skulle jag börja med att gå igenom hela motor och åtgärda/byta allt som ligger utanför tolerans. Lager, mäta upp veven, oljepump, koppling, drevtänder, skiftgafflar, topp, kolla/rikta stakarna osv.

Ska man fördubbla effekten så blir ju ofta ev svagheter självmarkerande annars, plus en massa följdskador som ofta är dyrare än den detalj som orsakade raset.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Med risk för att låta tråkig, men skulle jag turbokonvertera en "sliten" gammal R1:a i okänt skick så skulle jag börja med att gå igenom hela motor och åtgärda/byta allt som ligger utanför tolerans. Lager, mäta upp veven, oljepump, koppling, drevtänder, skiftgafflar, topp, kolla/rikta stakarna osv.

Ska man fördubbla effekten så blir ju ofta ev svagheter självmarkerande annars, plus en massa följdskador som ofta är dyrare än den detalj som orsakade raset.

men halva kicken är ju att man inte vet om skiten rasar när man bombar helvetet med den sen ;)
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ska bli kul att följa det här

Tja Crazy!
Har du konvererat din hoj själv eller ? Skulle vara kanon och komma i kontakt med någon som byggt på en likadan som min. Har ännu inte stenkoll på hur man löser alla detaljer, men det kommer lösa sig. Finns uppenbart många som gärna delar sin kunskap. :tummenupp

Trevligt med fler R1-turbosar! Ska bli intressant att följa! :)

För det första så måste jag tacka och bocka, du/din hoj är en av de största orsakerna till detta. Superjuste hoj du byggt! Kommer konsultera dig i vissa frågor då du tidigare erbjudigt dig. Tack!

couglin... om ändå hojen ska ner i delar så börja riv på altanen, bara att rigga en bygglampa på 1000w o börja; );) ska följa detta bygget, MYCKET bilder är ett måste i höstrusket!!

Tanken slog mig att riva hojen i grannens garage , men jag behöver bara vänta tills i morgon så ska det lösa sig. Har liksom baxat upp och ner mina hojar samma väg de sista 5 åren. Under veckan kommer det hända en del!
 
Last edited:

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Tja Crazy!
Har du konvererat din hoj själv eller ? Skulle vara kanon och komma i kontakt med någon som byggt på en likadan som min. Har ännu inte stenkoll på hur man löser alla detaljer, men det kommer lösa sig. Finns uppenbart många som gärna delar sin kunskap. :tummenupp



För det första så måste jag tacka och bocka, du/din hoj är en av de största orsakerna till detta. Superjuste hoj du byggt! Kommer konsultera dig i vissa frågor då du tidigare erbjudigt dig. Tack!



Tanken slog mig att riva hojen i grannens garage , men jag behöver bara vänta tills i morgon så ska det lösa sig. Har liksom baxat upp och ner mina hojar samma väg de sista 5 åren. Under veckan kommer det hända en del!

nej har inte turbokonverterat den själv men har ju alla delar om du vill ha mått och sånt vi bor ju inte alltför långt ifrån varandra
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top