Köpa båt, daycruiser

Merovingian

Guest
Jo, jag går i köpetankar inför nästa säsong. Då förutsatt att jag lyckas ragga båtplats, annars får det vänta tills det ger sig.

Vad jag tittar på är en DC runt 20 fot. Ett måste är hytt av absolut minimalt slag så man slipper tälta när man sover på sjön.
Vidare får det inte vara hardtop, men så pass hög ruta att man kan köra med kapell.
Vidare får båtskrället inte ha en toppfart under 30 knop.
Blocket kan jag kika lika bra som ni, så vi kan skippa tipslänkar av direkt slag.
Vad jag däremot är ute efter är råd vad jag ska och inte ska på de här punkterna:

-Båtmärke. Är Bayliner bra eller skit, till exempel.
-Inom- eller utombordare?
-Stor V8 eller mindre radmotor?

En kollega beskriver sin 21-fotare med V8 han hade förr i tiden som ekonomisk då man efter planing kunde ligga på oerhört lågt varvtal och marscha tack vare stor motorvolym.
Vidare verkar min fars Ockelbo HT19 med B23a dra påfallande mängder soppa i och med högt varv, eller inte. Det är här jag inte riktigt kan dra en paralell eftersom erfarenhet saknas.
Man vill ju helst inte slösa mer bensin än nödvändigt.

Jag kan tänka mig att jag nästan uteslutande kommer köra mig själv och kvinnan för stunden, och kanske lasta full med människor när det beger sig.
Här gör sig valet av inom- och utombordare prominent, vill jag inbilla mig.
Eller?

Prisklass rör sig om 40 till 80 tusen svenska riksdaler.

Skepp ohoj! :yoparty
 
Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Bayliners dras med dåligt rykte sedan 80-talet, men efter mitten på 90 och framåt är de oftast ok för den slant de betingar.
Personligen skulle jag välja en inombordare i den prisklassen då den är betydligt tystare än en utombordare för samma peng. När det gäller förbrukning skall man fundera på hur mycket man egentligen kör. Utslaget på de få timmar en båt normalt används under ett år så blir inte skillnaden hiskelig. Skall man använda den mycket så blir det givetvis viktigare.
När det gäller båtar så är det som med motorcyklar. Finns lika många åsikter om vad som är bäst, som det finns märken. Lycka till.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Du får tyvärr ingen bra båt med det du vill ha för 80.000:-, men lycka till i letandet..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ska du ha upp åbäket i över 30 knop så är det ju en 8:a du ska ha på båten.
En kompis har en 89:ans Bayliner tror jag, med en 3-liters sexa och den fick vi aldrig upp i mer än 28 knop med bara oss två i båten och medvind på ån.
Han gav ungefär 80k för sin, det är inte mycket båt man får för pengarna om du ska köpa Bayliner verkar det som men det är min högst personliga uppfattning.
Själv kollade jag på en Four Winns för några år sedan och var sugen på att handla men hade inte plats för den just då :( Det var mycket mer båt för pengarna (4,6l 8:a och samma utrustning och storlek som min kompis Bayliner, men betydligt billigare) anser jag men jag är inte tillräckligt insatt antagligen för att råda någon gällande båtköp...

Edit/ Fler än mig som tycker så antar jag...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Vi importerade båt från USA, nyare Bayliner 2455. Lite för stor kanske för att räknas som daycruiser men ändå...

Men innan båt köps är nog båtplats bra att ha, om du inte kan tänka dig att förvara båten på trailer och köra den i och ur vattnet vid varje tur. Detta gjorde de amerikanare som vi köpte vår båt av, men då stog båten under tak på ett varv precis vid sjön. Att få båtplats i Sthlm är inte det lättaste, vi lyckades genom att ligga på som bara den på den båtklubben vi var intresserade av. Man kan få vänta i flera år! Har du nån båtplats på gång?

Men låt oss bortse från båtplats. Bayliner som tillverkare: I förhållande till priset är de väl mkt prisvärda, håller inte samma detaljfinish. När vi skjutsade några amerikanare i båten så gick en utfällbar soffa sönder när de satt på den. Hög vikt och trä som sugit åt sig fukt är inte bästa kombinationen. Såna saker är det som jag kan tänka mig att det är sämre kvalitet på. Vad gäller motorn är det ju väldigt vanliga motorer om man tittar på V8:eek:rna i Bayliner (murcury). Samma block som man hittar i amerikanska bilar.

Bränsleförbrukning är inget glädjande, kanske du bör titta på modeller med dieselmotorer? Annars ska det väl framför allt vara en mindre båt för att få mindre förbrukning.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Du får tyvärr ingen bra båt med det du vill ha för 80.000:-, men lycka till i letandet..

Min far slantade 55k för en båt som absolut skulle kunna duga trådskaparen. En Renken Classic tror jag den heter. -88, 20 fot. 4,3liters radfyra :gnissla. Var lite småpill, men inget som inte tog mer än ett par helger. Köpt på våren, innan finanskrisen.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har själv en DC Formula 242LS, beroende på hur mycket hoj du kör osv så bör du ju tänka på att det krockar rätt fett. Fint väder vill du vara på sjön och samtidigt åka hoj :va

Annars är det jävligt skoj och en trevlig gemenskap om man bortser från gardingrabbarna som inte uppskattar V8:a båtar.
 

Bifogat

  • nått.JPG
    nått.JPG
    35.9 KB · Visningar: 308
  • nått2.jpg
    nått2.jpg
    139.5 KB · Visningar: 785

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Min far slantade 55k för en båt som absolut skulle kunna duga trådskaparen. En Renken Classic tror jag den heter. -88, 20 fot. 4,3liters radfyra :gnissla. Var lite småpill, men inget som inte tog mer än ett par helger. Köpt på våren, innan finanskrisen.

Ok :tummenupp jag skulle personligen inte köpa båt i den prisklassen men är man duktig och har tid att göra massa själv så...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har själv en DC Formula 242LS, beroende på hur mycket hoj du kör osv så bör du ju tänka på att det krockar rätt fett. Fint väder vill du vara på sjön och samtidigt åka hoj :va

Annars är det jävligt skoj och en trevlig gemenskap om man bortser från gardingrabbarna som inte uppskattar V8:a båtar.

Man tar ju hojen till marinan såklart, det går att köra i seglarskor och backslick också :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vi importerade båt från USA...

Styr upp en Baja 29 Outlaw med stor enkelsnurra i bra skick åt mig! Har bara hittat singelbajor med småmotorer och en och annan med 496. Den senare med kompressor skulle funka annars vill jag ha en 500 EFI eller 525, 540.
Den kom med 496, 500EFI, 525 och 575 orginal men har bara hittat med 496.

Har en annan firma på kroken för hemleverans av båt om jag hittar någon men ni kanske är bättre?.

Har själv en DC Formula 242LS, beroende på hur mycket hoj du kör osv så bör du ju tänka på att det krockar rätt fett. Fint väder vill du vara på sjön och samtidigt åka hoj :va

Annars är det jävligt skoj och en trevlig gemenskap om man bortser från gardingrabbarna som inte uppskattar V8:a båtar.

Fin jäkla båt! Arronovskroven är grymt bra. Studsa ner till Sthlm så bildar vi ett offshoregäng.


Till TS: Päronen har några bryggor med båtplatser ute på Värmdö där det kan finnas någon ledig. Klockrent läge i skyddad vik med farleden precis utanför mitt i mellan Vaxholm och Sandhamn med Grinda och Möja rakt utanför.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tackar jao den ligger fint i vattnet skulle dock hellre vilja ha en bättre båt för övernattning med bättre toa kylskåpt osv...

Man vill väl inte bajsa inne i sin egen båt? Alexandra Portapotti är det första som åker ut när jag köper min Baja-29. Att knalla ner i ruffen på sin fina båt och sätta sig att skita och impregnera hela inredningen med "valnötsarom" och sen ha vällingen skvalpandes runt när man klapprar vågor känn väldigt främmande.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Man vill väl inte bajsa inne i sin egen båt? Alexandra Portapotti är det första som åker ut när jag köper min Baja-29. Att knalla ner i ruffen på sin fina båt och sätta sig att skita och impregnera hela inredningen med "valnötsarom" och sen ha vällingen skvalpandes runt när man klapprar vågor känn väldigt främmande.


Jag vet inte hur välbevandrad du är i 242:an men där lyfter man på en del av "sängen" för att sätta sig där och kräma, helt öppet i båten.
kl 04:35 -Du gumman rullar du över lite, jag måste göra tvåan.

alt situation 2 är när man sitter nere i ruffen och dricker pilsner så kan man ju med lätthet forstätta konversationen även om man har behovet av att skita.
 

Bifogat

  • mugg.jpg
    mugg.jpg
    52.7 KB · Visningar: 291
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top