61 timmar utan service! vad gör man?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
fick min hoj stulen men nu är den tillbaka igen men de har lyckats köra 61 timmar utan service så den är extremt svårstartad. Är det bara till att riva ner hela motorn nu då eller? timräknaren visar nu 127 timmar.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Skönt att du fått tillbaka den, men hur gör man med försäkringen här?
Detta kan ju bli dyrt för dig, plus värdeminskningen som blir på 61 timmar. Får du ersättning för sånt? Eller tycket FB att du ska vara nöjd att du fått tillbaka hojen och sen skiter de i resten?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Skönt att du fått tillbaka den, men hur gör man med försäkringen här?
Detta kan ju bli dyrt för dig, plus värdeminskningen som blir på 61 timmar. Får du ersättning för sånt? Eller tycket FB att du ska vara nöjd att du fått tillbaka hojen och sen skiter de i resten?
Man har rätt att göra ersättningsanspråk till polisen så kommer dom att processa det mot den som fordonet återfanns hos.

Jag har ett sånt som ligger o väntar på.... nåt...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Man har rätt att göra ersättningsanspråk till polisen så kommer dom att processa det mot den som fordonet återfanns hos.

Jag har ett sånt som ligger o väntar på.... nåt...

aha, ok. Men då måste du ju ta upp att du kommer behöva lämna in motorn på helrenovering på en auktoriserad mc-firma för genomgång. Dyrt...

Det hade jag gjort iaf!

Hur som helst, lycka till!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
aha, ok. Men då måste du ju ta upp att du kommer behöva lämna in motorn på helrenovering på en auktoriserad mc-firma för genomgång. Dyrt...

Det hade jag gjort iaf!

Hur som helst, lycka till!
Fixa en offert på arbete ifrån en verkstad o lämna in, sen får du se vad som händer. Förmodligen får man inte åt hela summan men kanske nån liten slant.
Jag fick en offert på nästan 20 +moms, det får jag inte ut, men får jag ut en del så är jag nöjd.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Nu vet jag inte vad för hoj det gäller, men i detta fallet kvittar faktiskt det.

Skulle det varit min skulle jag rivit direkt, bättre att lägga jobb och tid på hojen nu i vinter än att få ett ras mitt i sommaren.

Som någon skrev, man vet aldrig hur hojen körts.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Motorn är väl inte trasig bara för någon annan än du har kört den i 61 h.
Lugna ner er !!!
Byt olja och ställ ventilern, den kommer säkert att funka utmärkt.

Problemet sitter antagligen i ägarens huvud, -inte i motorn.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Motorn är väl inte trasig bara för någon annan än du har kört den i 61 h.
Lugna ner er !!!
Byt olja och ställ ventilern, den kommer säkert att funka utmärkt.

Problemet sitter antagligen i ägarens huvud, -inte i motorn.

Visst har du rätt.

MEN köra utan oljebyte på 61 h. Lär ju knappt finnas olja kvar. Asfaltskörningar av några ghetto turkar i förorten? Jag skulle byta vartenda lager....

Tyvärr, men så är det ju. Förortskörda asfaltsgasade crossar har man ju sett både en och två av! :näsblod
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Motorn är väl inte trasig bara för någon annan än du har kört den i 61 h.
Lugna ner er !!!
Byt olja och ställ ventilern, den kommer säkert att funka utmärkt.

Problemet sitter antagligen i ägarens huvud, -inte i motorn.

Nja, håller inte med.

Risken finns att den inte har fått ny olja/filter på länge.

Då är det bättre att renovera nu än köra tills det rasar och få betala de dubbla för att den ska starta igen.
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Vet du vem som stulit den? eftersom du vet att den är oservad..
byt olja å ställ ventilerna så kanke saken är biff.

Hehe. Det där lät lite roligt. :tungan
Jag tror inte det är så vanligt att typer som knycker hojar även servar hojen när dom åkt ett tag. :D
Men vem vet, det kanske finns såna oxå.

Men ontopic då, jag skulle nog göra en rätt grundlig koll av motor, och även resten av hojen givetvis.
Man vet aldrig hur aset som tog den har farit fram.

Lycka till!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man servar hojen, kollar den gamla oljan, magnetplugget osv kan man oftast få en aning om hur den har körts.

Att börja renovera motorn verkar vara ren nojja.:va

Tillverkarna är jäkligt fega i sina serviceinstruktioner, det finns mycket marginaler innan det börjar blir anledning till panik.


Det finns alldeles för många sönderservade motorer :yoparty
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
joo men försäkringsbolaget kommer nu stå för kostnaderna för service och eventuell reparation. Motorn och allt var i topp skick innan, startade oavsätt hur kallt det än var på första kicken, gick kanon bra i maskineriet. Föstår inte hur man kan ha sönder en MC sådär, inte ens om jag hade försökt så hade jag nog inte lyckats!
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Kräv motorrenovering direkt...
När vi kör bana med de motorerna så byter vi olja mellan 2 & 4 timmar, de kan ju pressa likvärdigt då de är snabba de där tjyvarna ;)
Polarn fick det direkt efter 5-6 timmar på sin stöld då han skulle serva sin innan...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
En service/renovering bör man väl kunna få på försäkringen
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
mm man tycker ju det... ska ringa till Cross&Enduro i göteborg och se om de kan ta sig av hojen. så får länsförsäkringar stå för notan ;)
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
61h timmar med en 525a är väl absolut inte bra. Inte för att hojen drar mycket oljan lär ju inte vara på topp.

Jag skulle nog försöka prata med försäkringsbolaget.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Det behöver inte betyda att bara för att dem snott den så kommer dem köra skiten ur den. Finns dem som snor och sen säljer till någon som sedan behandlar den som sin egen och byter olja osv...

Nu är det trist att den inte startar men det måste ju inte betyda att dem kört skiten ur den och inte bytt någonting under tiden den varit borta.

Enda sättet att veta är ju att ta en närmare titt på oljan och hur övriga slitagedelar ser ut. Det borde heller inte vara några problem att få ut det på försäkring om den varit låst och följt övriga kriterier för försäkringen ska gälla.
FB borde betala och sedan kräva in pengarna av den dem hittade hojen hos.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top