kolv m.m Honda Nsr

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
knivsta
Hoj
zx6r -05
Tja
plockade av cylinder och kolven på hojen för att kolven behövs bytas och vad jag förstår så står det under cylindern vad det är för dimension på kolven man har så man vet vilken man ska köpa, under min cylinder stod det dels 235 E och brevid det stod det 7R D.

På geiwiz kan man köpa dimesioner från 53,97 till 54,01 på kolven och sen finns det size A-E villken ska jag ha ? någon som vet?:va

När jag kollade lite närmare på cylindern så fanns det bara 1 avgasventil det ska väl ändå finnas två ? På geiwiz kan man iallafall beställa höger och vänster ventil.

På bilderna kan man också se att det är en stor skåra ifrån där den andra ventilen har suttit, men om man köper en ny borde det väll inte spela så stor roll eftersom den andra ventilen stannar och inte stängs helt, eller ?

Lägger upp bilder på hela...
tack på förhand:)

Mvh Markus
 

Bifogat

  • SANY0414.JPG
    SANY0414.JPG
    75.6 KB · Visningar: 65
  • SANY0428.JPG
    SANY0428.JPG
    71.5 KB · Visningar: 78

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
I cylinderfoten står det vilken kolv du ska ha, A-E

Går fint att beställa därifrån.

Avgasventilerna går att köpa för sig av en honda återförsäljare, annars ligger de på runt 500kr för båda när jag köpte
 

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
knivsta
Hoj
zx6r -05
okej, jag har hittat flera bokstäver och siffror vilken är det jag ska gå efter lägger upp bilder.

Det finns begagnade ventiler på Geiwiz för typ 100 kr så kör nog på det.
 

Bifogat

  • IMG_0118.JPG
    IMG_0118.JPG
    46.6 KB · Visningar: 59
  • IMG_0120.JPG
    IMG_0120.JPG
    42.7 KB · Visningar: 55

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ring Ebos, de har bra koll på kolvar och cylindrar till de hojarna.
 

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
knivsta
Hoj
zx6r -05
har kollat med ebos men dem kunde inte hitta något det enda som dom trodde skulle fungera vara att köpa ett helt nytt cylinder kit för 3000 kr :gnissla.
någon måste väll ha beställt en kolv till sin Nsr från här på forumet och kunna säga vilken bokstav på cylindern dem gick efter? :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
har kollat med ebos men dem kunde inte hitta något det enda som dom trodde skulle fungera vara att köpa ett helt nytt cylinder kit för 3000 kr :gnissla.
någon måste väll ha beställt en kolv till sin Nsr från här på forumet och kunna säga vilken bokstav på cylindern dem gick efter? :)


Då du byter för att kolven garanterat är sliten kan du glömma de bokstavsmarkeringar som anger storlek.

Mät upp diametern på cylindern eller lämna till firma som gör det. Kolla sedan i manualen vad det mätvärdet motsvarar för bokstav.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Då du byter för att kolven garanterat är sliten kan du glömma de bokstavsmarkeringar som anger storlek.

Mät upp diametern på cylindern eller lämna till firma som gör det. Kolla sedan i manualen vad det mätvärdet motsvarar för bokstav.

Om en kolv t.ex är 55,95mm. Ska loppet vara 55,95mm då för att kolven ska passa eller är själva kolven 55,95mm? Det ska ju vara ett visst spel, vet dock inte hur mkt :va
 

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Ort
knivsta
Hoj
zx6r -05
Då du byter för att kolven garanterat är sliten kan du glömma de bokstavsmarkeringar som anger storlek.

Mät upp diametern på cylindern eller lämna till firma som gör det. Kolla sedan i manualen vad det mätvärdet motsvarar för bokstav.

jo det förstår jag men jag har för mig att man ska kunna använda sig av bokstäverna på cylindern ?

den manual jag fick med till min hoj är för den äldre årsmodelen så det fungerar nog inte så bra att gå efter den.

kan man inte mäta koven och beställa en likadan ? eller har den slitits ner så att det blir fel ?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om en kolv t.ex är 55,95mm. Ska loppet vara 55,95mm då för att kolven ska passa eller är själva kolven 55,95mm? Det ska ju vara ett visst spel, vet dock inte hur mkt :va



Om en ny kolv är tex 55.95 ska loppet (cylindern) vara tex 56.00. Detta ger 0.05 eller fem hundradelar spel mellan kolv och cylinder. Detta spel minskar när motorn blir varm och kolven sväller. Därav ska du inte ha för lite spel, tråkigt nog ger för stort spel överdrivet stort slitage.

Så lagom spel :tummenupp



Spelet jag nämnt är nu inte exakt för någon viss modell, utan ett ungefärligt spel för motorer med borrning 50-60mm i racetrim eller som det räjsas med. för en standardmotor går det att ha mindre, olika materialval i kolvar etc spelar också roll.
Följ därför instruktionsbok eller om det är eftermarknadskolv kolvtillverkarens rekommenderade spel om du inte ändrar användningsområde.

jo det förstår jag men jag har för mig att man ska kunna använda sig av bokstäverna på cylindern ?

den manual jag fick med till min hoj är för den äldre årsmodelen så det fungerar nog inte så bra att gå efter den.

kan man inte mäta koven och beställa en likadan ? eller har den slitits ner så att det blir fel ?



Du kan använda dig av bokstäverna på cylindern OM cylindern inte är sliten. Om du inte mäter vet du inte om cylindern är sliten = tillbaka till att antingen mäta själv eller lämna till någon för mätning. :krama


En kolv som är tex 55.95 original kan mäta 55.90 efter ett tags användande, så mäta kolven är inte lämpligt.

Mät cylindern!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top