Index SGB 9,20?

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Enligt protokoll från Nordiska mötet för dragbike så har det inkommit önskemål om sänkning av index till 9.20 i Super Gas Bike,se länk: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3045/ImageVaultHandler.aspx

Bra eller inte bra?
SGB är en klass som har många deltagare, tajt racing.
Kommer det att öka deltagarantalet?
Är det ett allmänt önskemål eller någon enstaka som vill sänka index.
En nackdel tror jag är att det kommer att kosta mer att hänga med för större delen av deltagarn. Steget från street bike till SGB ökar.

DEBATT!!!!

Björn
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Låt SGB va som det är idag sen försöker vi istället få in SCB i TSDS o även på andra ställen där den klassen inte körs, så att dom som vill gå vidare från SGB kan köra där som ett mellansteg till dom e mogna att gå vidare till PSB. Det blir en trestegs trappa från street Bike till heads up racing.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag tvivlar, ska man även köra SCB så är det ingen bra ide. Kör resten av Norden kvar med 9.5 så blir det ju också rent fel.
Jag har ingen aning om vem som kommit på det, eller varför? Speak up!
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag vet inte var ni fått informationen i från, men jag har i alla fall fått veta att det inkommit ett förslag till Svemo angående indexsänkning i klassen SGB. Hur som så tycker jag inte det är ett bra förslag då det alltid kommer att finnas åkare som tycker att indexet ska sänkas då dom lyckat få hojen att gå lite för fort.... Det är min åsikt vad det nu vara värt ;-)

edit: bäst att ha källan med: text taget från Svemos hemsida

99. Inkomna skrivelser
Sektionen har fått in förslag om indexändringar i Super Gas Bike. Förslaget kommer att vidarebefordras till NDRS.


Mer info på denna länk: http://www.svemo.se/Grenar/DragracingMCSnoskoter/Dokumentcenter/Protokoll/

Om man undrar vad förslaget innebär är det ju bara att lyfta luren & ringa Svemo....
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Hur som så tycker jag inte det är ett bra förslag då det alltid kommer att finnas åkare som tycker att indexet ska sänkas då dom lyckat få hojen att gå lite för fort...
Håller med föregående talare. Vitsen med olika klasser är väl att när man vuxit ur en klass så går man vidare, inte att man gör om klassen?

Å andra sidan så skulle ett 9,2-index i SGB minska spridningen av SCB... :tungan
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
jojje skrev:
Jag tvivlar, ska man även köra SCB så är det ingen bra ide. Kör resten av Norden kvar med 9.5 så blir det ju också rent fel.
Jag har ingen aning om vem som kommit på det, eller varför? Speak up!
Finnarna la förslaget till Nordiska Mötet men även SVEMO har fått ett förslag till ändring från förare här i Sverige.

Noteras bör att SVEMO har skickat frågan vidare till NDRS.

NDRS kör sin egen ET-klass, Super Comp Bike, med index på 8.80. Att dom skulle stödja en sänkning av SGB-indexet ter sig inte speciellt rimligt.

Håller med Bellon, "DEBATT!!!!". Det är en bra grej att vädra åsikter runt det hela här och/eller på andra sajter som läses av SVEMO DR.
 

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
nu försöker jag igen
skulle justera tidigare inlägget men det försvann
som sagt

ang index i SGB i norden rättar sig finland o norge efter det indexet som körs i sverige är det 9.5 så kör de 9.5 så gjorde de 2003 när det ändrades då

jag tror kanske att 9.2 är ett stort steg o sänka men varför inte sänka en tiondel till 9.4 o 6.1 dessa ändringar börjar ju inte gälla förrän 2011då har förarna tid på sig att gör ev nödvändiga justeringar tycker o tror att det vore bra med en sänkning för att visa att även indexklasser kan justera sig till det bättre o visa att vi utvecklas :)
många hojar i sgb idag går för fort eller går nermappade till befintligt index eller har som mål (har vi väl alla) att köra fortare o utveckla sin hoj o då närma sig satt index

vi gjorde ju en sänkning av indexet 2003 till 9.5 o 6.2 o det tycker jag slog mkt väl ut kanske dags igen efter 7 år att sänka det 1 !!!! tiondel för att undvika för stora "hopp"

beträffande ndrs så har de INTE nåt med att göra ang index i SGB däremot har de att göra m index i SCB!!!!! det är SVEMOS jobb att ta reda på våran ev önskan beträffande index i SGB!!!

men som sagt om nu det kommit in förslag på sänkning kanske det är dags att vi funderar om vi vill göra en sänkning jag tror det inte gör nåt då vi ex har i 16 st inkvalade inom en tiondel visst tajt racing men jag tror det är en indikation på att indexet är lite fel .....

tror heller inte steget från SB till sgb blir för stort då sb är snart utdöende hur många riktiga icke ombyggda sb kör idag en kanske o totalt 3 sb på en tävling har ju gått så långt att arrangörer inte tar m sb eller att de som dyker upp får köra i SGB isåfall

men om nu inte förarna (vi ) inte väljer att sänka så kör vi på som vanligt :)

men hursom så skadar nog inte lite debatt i detta ämne

mvh Micke (kört alla säsonger i SGB sedan 2002 :tummenupp )
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Micke,
Bara en fråga: Kan du inte tänka dej att gå upp till SCB istället? Eller tycker du att steget är för stort från SGB?

Som jag ser det så är SGB det nya SB, och nästa rimliga steg bör då bli SCB. Visst är det fräckare med PSB och dylikt, men det är ju helt tydligt att många inte är beredda att satsa de pengar och tid som det krävs för det, då stannar dom hellre i SGB. I mitt tycke så är SCB även en bra klass för att samla upp dom hojar som inte längre hänger med i dom högre klasserna, och ett stort plus är att man kan prova på att köra med wheeliebars utan att bygga/köpa en helt ny hoj, det kan man inte i någon annan klass än SCB
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Ifall ni som vill att SCB ska komma in i TSDS tar upp detta med era klubbar som är med i SDA så kan dom ju föreslå detta på SDAs möte i slutet på denna månaden då kanske SCB kommer in, men jag tror aldrig att det tas in en ny klass utan att en annan stryks o jag ´har svårt för att förstå varför vi på mc sidan ska ha 2 instegsklasser med få deltagare i det måste ju va bättre att slå ihop dom o få full 8 stege i en klass. Srif i Malmö kommer att försöka få in SCB o kommer även att köra den under sitt Malmö Bike Open hur det än går med TSDS.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Tycker det låter bättre att försöka få in SCB i stället för att sänka index i SGB..

Om man gör som Nils säger att man tar bort en instegsklass (twinbike) och kör en braketklass för alla hojar, SGB på 9,5 och SCB på 8,8, då blir ju stegen mellan klasserna "lagom" stort och man har råd att trimma lite varje vinter tills det brakar ända in i burträsk och man har en PSB=)
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag tror det blir svårt att få in nya åkare i Pro Twin Bike utan Twin Bike klassen, men det skiter kanske ni i?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag tror det blir svårt att få in nya åkare i Pro Twin Bike utan Twin Bike klassen, men det skiter kanske ni i?

Varför det? i index spelar det väl ingen roll vilken motor man använder.. funkar ju i roadracing..

På BSO i somras vann en Ducati streetbike klassen..
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hallå Peter, hur går resonemanget där?

Pippi, det vet du lika väl som jag att tidigare när det kallades Harley Drags så var det alltid så att både Harley Break Out (numera Twin Bike) och Harley Drags ( numera Pro Twin Bike) körde tillsammans. Detta skapade en väldigt bra gemenskap mellan de båda klasserna och gjorde att det var lätt att få tips och råd vid ett eventuellt kliv uppåt från Break Out till Drags.

Numera är det inte så många som kör som när jag började, det var oftast fyllda 16 stegar både i Break Out och Drags, vad det beror på överlämnar jag till proffstyckare ;-)

Hur som helst så tror jag det är lättare att värva nya åkare från en klass som Twin Bike till Pro Twin Bike genom att hålla dessa klasser tätt tillsammans.
Jag tror inte att det är lika lätt att värva förare från en bracket (braket???) klass till Pro Twin Bike.

Ni ville veta hur resonemanget gick, och nu fick ni veta det! Rätt eller fel???
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Det stora problemet e precis som du skriver att numera e det inte så många som kör i Twin Bike, 2009 så va det 11 förare sammanlagt startande på 3 deltävlingar av 13 möjliga deltävlingar i TSDS som förövrigt är enda seriearrangör av Twin Bike varav det endast va 2 förare som körde dom 3 gångerna , inte fullt så illa är det i Street Bike så därför anser jag med flera att en sammanslagning vore bra för att det överhuvudtaget ska bli körning. Gemenskapen o goda råd Twinåkare imellan har väl inte att göra med vilken klass du kör i?
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Nisse, det är väl klart att det är lättare om man kör samma tävlingar eller? Men om man tar bort Twin Bike och inför Super Comp Bike så har man ju inte minskat antalet klasser? Frågetecknen blir fler & fler......
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Nisse, det är väl klart att det är lättare om man kör samma tävlingar eller? Men om man tar bort Twin Bike och inför Super Comp Bike så har man ju inte minskat antalet klasser? Frågetecknen blir fler & fler......
Jag kan inte tala för Nizze men kan som vanligt inte hålla igen :näsblod

Super Comp Bike är en ren raceklass och är meningen att ge utrymme till åkare som vill vidare från Super Gas Bike.

Frågan om Twin Bikes vara eller inte vara gäller i sammanhanget instegsklass och att vi idag har två instegsklasser, Street Bike och Twin Bike. Dom ligger inom samma tidsintervall, alla Twin Bikes får tävla i Street Bike men inte tvärtom. Oavsett om man som du, Nizze och jag har rötterna i tvinn-världen så ter sig den biten inte helt klockren som utvecklingen ser ut idag.

Med det sagt så bör man givetvis ställa samma fråga avseende Super Comp Bike - Vad har SCB att göra på en tävling där det körs Pro Street Bike?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top