Honda NSR180 projekt

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Keihin är bra skit :tummenupp
Spelar väl inte så stor roll tycker jag, men så länge den är för 2t funkar det nog :) tänkte om du inte visste något om den :p men googla på modellen så hittar du nog nått :)
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag har inte hittat mycket om förgasaren. Vad jag vet är att den suttit original i kawa och honda 250 och 500 crossar bla. Men den blir nog bra :)
Killen ska titta förbi jobbet med den imorgon. 300 lär du ju vara värd iaf :D

Det blir till att tillverka ett nytt insug till den på något sätt. Sen ska jag nog även kolla hurvida jag behöver porta blocket något genom att prova lite med en vattenmanometer och damsugare om det nu kan funka :)

Det kan antagligen även bli en ny luftburk med snorklar fram till luftintagen uppe i kåpan. Men vi får se.

Nu ska jag bara sänka cylindern lite tror jag genom att ta bort cylinderfotspackningen. Det för att få ned squishen till närmare 1mm. Jag har för mig att den låg på drygt 2mm idag :rolleyes: Sen ska den plockas ihop med de fräshaste delarna från båda cyklarna. Provköras lite och sedan trimmas med förgasaren och pipan jag har snackat om... Eller något i den stilen.

Får se om det kan bli något gjort i helgen. Mitt bilprojekt tar upp min tid nu men bör med lite tur blir färdigt i helgen också.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Den blir nog rätt härlig att köra sen med 180cc och fet förgasare :tummenupp Coolt om du lyckas med luftburken. Kan dock tänka mig att förgasaren blir jobbig att ställa in så att den går lika bra i hög fart som i låg.

Ska du verkligen ta bort packningen? Kommer det inte att läcka då?

Hade 2,3mm squish på min innan och det sög. Nu ligger den på nästan rimliga 1,6mm.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Den blir nog rätt härlig att köra sen med 180cc och fet förgasare :tummenupp Coolt om du lyckas med luftburken. Kan dock tänka mig att förgasaren blir jobbig att ställa in så att den går lika bra i hög fart som i låg.

Ska du verkligen ta bort packningen? Kommer det inte att läcka då?

Hade 2,3mm squish på min innan och det sög. Nu ligger den på nästan rimliga 1,6mm.

Jag tänkte fixa en eller två venturidivider innan trotteln vilket borde ge bättre gashastighet vid lägre trottellyft.

Jag ska såklart ersätta packningen med något annat :) Jag har hört att man kan använda tunnt tunnt med silikonpackning, så det tänkte jag prova.Bara det inte kommer ut i spolportarna men det ska det inte göra om man gör det rätt... Men jag har 0,4mm packningspapper hemma också. Får se vilket som blir bäst. Cylinderfotspackningen som sitter är enligt mitt ögonmått 1mm tjock.

Om jag minns rätt från i höstas mätte vi upp 2,4mm på min men det var med lödtenn och genom att rotera motorn för hand. Drar man på starten kanske man får lite mindre pga hastigheten och flexet i maskineriet.

Jag måste kolla avgasdurationen om jag sänker cyllen så pipan blir korrekt sen bara.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Har fått förgasaren. Till min stora överaskning var det en flatside också :)
Jag knäpper några bilder på den sen också :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gött att det var flatside :)

Jag tänkte fixa en eller två venturidivider innan trotteln vilket borde ge bättre gashastighet vid lägre trottellyft.



Jag måste kolla avgasdurationen om jag sänker cyllen så pipan blir korrekt sen bara.

Vad är det för något? Jag menade att motorn kommer att gå snålare i hög fart eftersom vinden trycker på.

Originalpipan? Cyllen kommer väl att få ca 2-4 grader lägre avgasdur och ca 2 grader lägre spoldur. Lite lågvarvigare blir den alltså med samma pipa annars är det ingen skillnad förutom att blowdownen blir lite mindre och i sin tur påverkar pipans funktion ytterst lite.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Gött att det var flatside :)

Vad är det för något? Jag menade att motorn kommer att gå snålare i hög fart eftersom vinden trycker på.

Originalpipan? Cyllen kommer väl att få ca 2-4 grader lägre avgasdur och ca 2 grader lägre spoldur. Lite lågvarvigare blir den alltså med samma pipa annars är det ingen skillnad förutom att blowdownen blir lite mindre och i sin tur påverkar pipans funktion ytterst lite.

Eller det kanske inte är en riktig flatside? Trotteln är snarare oval. Men ingen vanlig rund trottel iaf :)

Jaha, du menade så. Ja, man får bestycka den något litet på feta sidan så blandningen blir rätt med det ökade luftflödet. Jag tror dock inte att det kommer att påverka såå mycket med tanke på var luftintagen sitter. För bästa "ram-effekt" ska man ha ett luftintag längst fram i mitten i helt ostörd luft. Det lär visa sig dock.

Jag tänkte att jag skulle räkna ut den nya pipan med den faktiska nya durationen som blir när jag sänker cyllen. Som du säger så är det nog inte supernoga men jag tänkte göra det iaf :tungan
Blowdown kan väl inte påverkas mer än ytterst lite?

Här kommer hur som helst några bilder på nya förgasaren PJ38an. Den hade tydligen suttit på en KTM 250 sa han nu men i telefon sa han Kawasaki KX250 :va jaja..

IMG_6298.jpg

IMG_6299.jpg

IMG_6300.jpg

IMG_6301.jpg

IMG_6302.jpg

IMG_6303.jpg

IMG_6305.jpg

IMG_6306.jpg

IMG_6309.jpg

IMG_6310.jpg

IMG_6313.jpg


Sen är är en bild på en första "pipa" som jag gjorde för att testa lite, men den ska bli lite annorlunda och jag att jag kommer att bygga den direkt på hojen så jag får rätt passform. Hur jag ska göra med ljuddämpare vet jag ännu inte.
DSC00841.jpg
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Eller det kanske inte är en riktig flatside? Trotteln är snarare oval. Men ingen vanlig rund trottel iaf :)

Jaha, du menade så. Ja, man får bestycka den något litet på feta sidan så blandningen blir rätt med det ökade luftflödet. Jag tror dock inte att det kommer att påverka såå mycket med tanke på var luftintagen sitter. För bästa "ram-effekt" ska man ha ett luftintag längst fram i mitten i helt ostörd luft. Det lär visa sig dock.

Jag tänkte att jag skulle räkna ut den nya pipan med den faktiska nya durationen som blir när jag sänker cyllen. Som du säger så är det nog inte supernoga men jag tänkte göra det iaf :tungan
Blowdown kan väl inte påverkas mer än ytterst lite?

Här kommer hur som helst några bilder på nya förgasaren PJ38an. Den hade tydligen suttit på en KTM 250 sa han nu men i telefon sa han Kawasaki KX250 :va jaja..



Sen är är en bild på en första "pipa" som jag gjorde för att testa lite, men den ska bli lite annorlunda och jag att jag kommer att bygga den direkt på hojen så jag får rätt passform. Hur jag ska göra med ljuddämpare vet jag ännu inte.

Först och främst, fin förgasare! Lycka till med bestyckningen, det lär du behöva :hihi Det är en vanlig flatside.

Det ända som avgasdurationen i sig påverkar på rörets design är längden, alltså det avstämda varvtalet. Har du samma rör fast på en motor med 3 grader högre avgasdur så blir den 100-200 rpm högvarvigare.

Blowdownen ändras väl inte så mycket, men den spelar stor roll för vilken karaktär du vill ha på motorn. Räserhojar har stor blowdown, dvs låg spoldur i kombination med brantare diffusor. Avgaserna får då mer tid på sig att evakuera, men färskgaserna får mindre tid på sig att fylla cylindern. Därför krävs ett högre undertryck från pipan (vilket man ju får med brantare diffusor). Det starka undertrycket kommer dock att levereras under ett kortare rpm-område än om diffusorn var mindre brant. Detta ger en väldigt peakig motor.

För bättre mellanregister och körbarhet har man lite högre spoldur och snällare diffusor.

Om du PMar din mail så kan jag skicka ett program som heter riseport. Där ser du hur många grader portarna ändras vid höjning/sänkning av cylinder.

Vilket program använder du till röret? Vad är det för durationer på cyllen?

Så här långt har jag kommit på min pipa :) http://www.fjollhoj.se/tre/viewtopic.php?f=6&t=751&start=105

Tänk på att det är viktigt att headern går rakt in i diffusorn, ingen vinkel alltså.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Först och främst, fin förgasare! Lycka till med bestyckningen, det lär du behöva :hihi Det är en vanlig flatside.

Det ända som avgasdurationen i sig påverkar på rörets design är längden, alltså det avstämda varvtalet. Har du samma rör fast på en motor med 3 grader högre avgasdur så blir den 100-200 rpm högvarvigare.

Blowdownen ändras väl inte så mycket, men den spelar stor roll för vilken karaktär du vill ha på motorn. Räserhojar har stor blowdown, dvs låg spoldur i kombination med brantare diffusor. Avgaserna får då mer tid på sig att evakuera, men färskgaserna får mindre tid på sig att fylla cylindern. Därför krävs ett högre undertryck från pipan (vilket man ju får med brantare diffusor). Det starka undertrycket kommer dock att levereras under ett kortare rpm-område än om diffusorn var mindre brant. Detta ger en väldigt peakig motor.

För bättre mellanregister och körbarhet har man lite högre spoldur och snällare diffusor.

Om du PMar din mail så kan jag skicka ett program som heter riseport. Där ser du hur många grader portarna ändras vid höjning/sänkning av cylinder.

Vilket program använder du till röret? Vad är det för durationer på cyllen?

Så här långt har jag kommit på min pipa :) http://www.fjollhoj.se/tre/viewtopic.php?f=6&t=751&start=105

Tänk på att det är viktigt att headern går rakt in i diffusorn, ingen vinkel alltså.

Tack jag börjar väl att bestycka förgasaren metodiskt med lågfart, nål osv... Men jag skulle nog behöva ett gäng munstycken och nålar också:rolleyes: Tydligen är det en tidig version av flatslideförgasare. Finns andra varianter som har små hjul på trotteln o så.

Som jag har förstått det behöver inte headern gå exakt rakt in i diffusorn, utan det viktiga är att de har korrekta vinklar? Jag har för mig att jag läste nått sånt Bells bok. Man ska inte snedkapa headern och sätta mot en rakt kapad diffusor tex. Det för att den avstämda längden inte ska ändras framför allt. Jag har gjorde en vinkel på 6-7 grader mellan headern och diffusorn på denna pipa. Skulle ha haft 6,5 på båda men det gick inte att ha decimaler i konprogrammet. Men det är ju rätt lätt gjort att se till att man inte har någon vinkel i skarven mellan header och diffusor iaf. Jag ska ju ändå göra en ny pipdesign.

Det där med hur mycket höjden på cyllen påverkar durationerna beror ju också i allra högsta grad på hur tex hur lång vevstake man har. Stakens längd har jag nämligen inte mätt då jag inte har haft isär motorn än därför föredrar jag att mäta upp den nya durationen.

Jotack, jag vet hur blowdownen påverkar karaktären. Tidigare i GP-sammanhang ökade man blowdownen och vevhuskompressionern sakta men säkert tills hojarna blev otroligt peakiga att de inte gick att köra längre. På 80-talet vill jag minnas, men senare gick man ifrån detta tankesätt lite och jobbade på andra områden för att få mer kraft och körbarhet, pipa tex.

Jag vet inte om man vågar yttra vad man använder för program här :D Det är ett hemmaknackat program som heter Rexxys och däri använder jag Gordon Blairs formel för pipan :)

Jag har inte mina anteckningar här nu och har inte sett de sen i höstas:näsblod men jag har för mig att det är 196 eller 197 i avgasduration nu iaf. Jag ska kolla upp det.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Som jag har förstått det behöver inte headern gå exakt rakt in i diffusorn, utan det viktiga är att de har korrekta vinklar? Jag har för mig att jag läste nått sånt Bells bok. Man ska inte snedkapa headern och sätta mot en rakt kapad diffusor tex. Det för att den avstämda längden inte ska ändras framför allt. Jag har gjorde en vinkel på 6-7 grader mellan headern och diffusorn på denna pipa. Skulle ha haft 6,5 på båda men det gick inte att ha decimaler i konprogrammet. Men det är ju rätt lätt gjort att se till att man inte har någon vinkel i skarven mellan header och diffusor iaf. Jag ska ju ändå göra en ny pipdesign.

Det där med hur mycket höjden på cyllen påverkar durationerna beror ju också i allra högsta grad på hur tex hur lång vevstake man har. Stakens längd har jag nämligen inte mätt då jag inte har haft isär motorn än därför föredrar jag att mäta upp den nya durationen.

Jotack, jag vet hur blowdownen påverkar karaktären. Tidigare i GP-sammanhang ökade man blowdownen och vevhuskompressionern sakta men säkert tills hojarna blev otroligt peakiga att de inte gick att köra längre. På 80-talet vill jag minnas, men senare gick man ifrån detta tankesätt lite och jobbade på andra områden för att få mer kraft och körbarhet, pipa tex.

Jag vet inte om man vågar yttra vad man använder för program här :D Det är ett hemmaknackat program som heter Rexxys och däri använder jag Gordon Blairs formel för pipan :)

Jag har inte mina anteckningar här nu och har inte sett de sen i höstas:näsblod men jag har för mig att det är 196 eller 197 i avgasduration nu iaf. Jag ska kolla upp det.

Nja, Bell påstår att det är viktigt att det är rakt mellan header och diffusor.

"The main point to keep in mind, when you set about making the pipe fit, is to keep
the header pipe entry into the diffuser cone smooth (FIGURE 4.11) and avoid the
temptation to flatten the chamber anywhere. If the header entry is not smooth, gas
flow out of the cylinder will suffer because any abrupt change in direction here, where
gas velocity is very high, creates turbulence."


Använder du cone? Testa med punkter ist för kommatecken :tummenupp

Rexxys mopedprogram? Själv kör jag med Exhaust calculator 2 och teorin från Bells och Jennings böcker. Gillar inte Blairs formler av någon anledning.

Du kan ju googla efter vevstakslängden på NSR ;) I programmet skriver man in vevstakslängd, slag, gammal duration och ny duration så får man ut hur många mm man ska höja/sänka.

Bra att du har koll på blowdown. Det är svårt att se hur påläst någon är utan att ha diskuterat :)

Vad är det för cylinder du har? Har för mig att Polini 180cc till Mito har typ 187 grader på avgas, alltså snällare än org.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Nja, Bell påstår att det är viktigt att det är rakt mellan header och diffusor.

"The main point to keep in mind, when you set about making the pipe fit, is to keep
the header pipe entry into the diffuser cone smooth (FIGURE 4.11) and avoid the
temptation to flatten the chamber anywhere. If the header entry is not smooth, gas
flow out of the cylinder will suffer because any abrupt change in direction here, where
gas velocity is very high, creates turbulence."


Använder du cone? Testa med punkter ist för kommatecken :tummenupp

Rexxys mopedprogram? Själv kör jag med Exhaust calculator 2 och teorin från Bells och Jennings böcker. Gillar inte Blairs formler av någon anledning.

Du kan ju googla efter vevstakslängden på NSR ;) I programmet skriver man in vevstakslängd, slag, gammal duration och ny duration så får man ut hur många mm man ska höja/sänka.

Bra att du har koll på blowdown. Det är svårt att se hur påläst någon är utan att ha diskuterat :)

Vad är det för cylinder du har? Har för mig att Polini 180cc till Mito har typ 187 grader på avgas, alltså snällare än org.

Det står ju inte uttryckligen i den text du citerar att headern måste sitta rakt på diffusorn. Men att det kan vara lämpligt är ju en annan femma.

Jag har googlat efter vevstakslängden faktiskt men den var svårare att hitta än jag trodde. Men jag har ju ändå motorn lös för tillfället så jag ser inget problem med att göra en andra mätning av durationerna.

Japp, Rexxys. Jag försäkrade mig om att det inte var något problem att använda formlerna på större motorer genom att fråga utgivaren först.

Cylindern jag har är en malossi 180cc och efter ytterligare funderingar har jag är jag rätt säker på att den hade avgasduration på 196*, vilket i närheten av originalcyllen. Den ser nästan precis ut som originalet faktiskt fast lite maffigare bara.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Rexxys mopedprogram har man använt endel :) Finns mycket roliga funktioner att leka med där :p

Jag använde en delning på 8 koner av headern och 128 grader allt som allt från avgasport till diffusor. Det verkade bli en rätt bra vinkel och röret är nu helsvetsat, men har ingen möjlighet att passa in det på hojen bara :p En jävla massa snö ivägen..

Håller på att bygga ljuddämpare till mitt rör också så det är ba fråga på om du behöver tips eller så :)
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Liten uppdatering här :)
Jo de senaste dagarna har jag ägnat lite tid till min lilla hondamotor. Jag har haft bort topp, kolv och cylindern från motorn.
Det jag har gjort är att polera kolvkronan, polera förbränningskammaren i toppen och sedan monterat tillbaka cylindern med endast minimalt med siliconpackning. att jag har tagit bort cylinderfotspackningen borde ha resulterat i att squishen nu är minst 0,5mm mindre. Max 1,9mm borde den totalt ligga på nu tillskillnad från tidigare då den låg på 2,4mm. Så squishhastigheten borde stiga en del vilket lär gynna förbränningen.

Med 2,4mm squish hamnar maximala hastigheten på 13.08m/s vid 14* btdc.

Med 1,9mm squish hamnar maximala hastigheten på 17,62 m/s vid 13* btdc.

Med 1,8mm squish hamnar maximala hastigheten på 18.75 m/s vid 13* btdc.
Med 1,7mm squish hamnar maximala hastigheten på 19.96 m/s vid 13* btdc.

Optimalt vore om jag kunde komma ned till 1,4mm squish då skulle maximala hastigheten vara 24.31 m/s vilket vore önskvärt då runt 25m/s är optimalt.

Sen så har jag tillverkat en liten gradskiva lika stor som svänghjulet vilket gör det lite enklare att mäta durationer osv. vilket jag också har mätt :)

Nya durationerna är enligt följande:
Avgas 195* och 145* med stängd RC-ventil, alltså 1* lägre innan jag tog bort cylinderfotspackningen.
Boost 130*
Spool 128*

Sedan så sitter tändningsmarkören på svänghjulet vid 32* btdc också.

Bilder kommer ikväll eller imorgon.

Nu ska motorn tillbaka i hojen.

Jag funderar lite på hur jag ska bygga nya insuget till 38mm förgasaren. Lutar åt att bygga ett i stålplåt även om det antagligen inte är optimalt. Men det är ju lite knepigt eftersom det svänger ned mot blocket. Det eller köpa ett aluminiumblock och börja karva...
Hur har andra gjort som satt på större förgasare?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Optimalt vore om jag kunde komma ned till 1,4mm squish då skulle maximala hastigheten vara 24.31 m/s vilket vore önskvärt då runt 25m/s är optimalt.


Jag funderar lite på hur jag ska bygga nya insuget till 38mm förgasaren. Lutar åt att bygga ett i stålplåt även om det antagligen inte är optimalt. Men det är ju lite knepigt eftersom det svänger ned mot blocket. Det eller köpa ett aluminiumblock och börja karva...
Hur har andra gjort som satt på större förgasare?
Kul med en uppdatering :)

Var står det att 25 m/s är optimalt? Säker på att du inte har blandat ihop det med medelkolvhastigheten? Man brukar säga att man inte ska varva högre än 25 m/s medelkolvshastighet om man vill ha en någorlunda hållbar motor.
På 125:a går det att köra på 0,8mm squish om man vill.

Det mest stilrena är självklart att fräsa aluminium om du nu har tillgång till maskin :yoparty
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Nja tror inte att jag blandar ihop det med medelkolvshastigheten men vem vet. Jag läste det nånstans, men minns inte vart. När man går över 25m/s squishhastighet finns det risk för att det börjar spika ute i squishen.

Jo, på en 125a ja ;) men sen får man inte glömma att ta hänsyn till hur brett squishband man har.

Jag har inte tillgång till någon ordentlig fräs tyvärr. Det blir till att karva med roterande handverktyg isf. Men jag tror att det både blir enklare ock bättre med ett i stålplåt. Alu leder ju värme väldigt bra och jag vill inte att bränslet ska kondenseras i insuget om det blir för kallt. Men det kanske bara är jag som tänker några steg för långt och det inte spelar någon roll.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har du tänkt göra ett rör med en slangstump mellan insug och förgasare tycker jag du lika gärna kan göra i stålplåt :) Då kan du ju ha väldigt tunnt material jämfört med aluminium :p Ja det löser sig nog, lycka till och ser fram emot bilder :popcorn
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Här kommer lite bilder jag har samlat på mig senaste månaden :) Tyvärr bara mobilbilder... men de blev ändå hyfsade.

Först tvättning. Blev stor skillnad.
DSC00981.jpg

DSC00982.jpg

DSC00984.jpg


Kolvkronan före och efter polering.
DSC01004.jpg

DSC01010.jpg

DSC01012.jpg


Förbränningskammaren blev lite blankare. Men i verkligheten någonstans mellan vad bilderna visar.
DSC01013.jpg

DSC01016.jpg


Nya gradskivan och mätning av durationer.
DSC01022.jpg


Började på ett nytt insug idag också. Bara en modell i papp än så länge men ska göra den i stålplåt. Änden mot förgasaren kommer att knackas rund men pappen vill inte riktigt hålla den formen. (lite problem med ljuskänsligheten på kameran tyvärr gör det lite svårt med vitt mm ibland)
DSC01041.jpg

DSC01045.jpg

DSC01046.jpg

DSC01047.jpg

DSC01048.jpg

DSC01049.jpg


Svenne och trubbis: hur går det era pipor? Jag kickade lite på Svennes fjollhojstråd idag men blev avbruten så jag han inte kika på de sista sidorna...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Snyggt insug må jag säga :)

Jag kanske får min stinger bockad idag, sen ska den bara svetsas fast så är det klart :) Kolla in de sista sidorna i min tråd, där är lite mer bilder ;)

Nja tror inte att jag blandar ihop det med medelkolvshastigheten men vem vet. Jag läste det nånstans, men minns inte vart. När man går över 25m/s squishhastighet finns det risk för att det börjar spika ute i squishen.

Jo, på en 125a ja ;) men sen får man inte glömma att ta hänsyn till hur brett squishband man har.

Glömde att det var 180...
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Går rätt sakta för mig, har inte orkat hålla på med det på senaste tiden då det måste kapas och vinklas om en hel del :p Men det kommer väl :)
 

Sundberg

Medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Falun
Hoj
Yamaha RD350 YPVS - 83, Honda NSR 125 Malossi -90, Suzuki GT125 X4 -82
Dags för ett jättelikt trådlyft... :)

Alltid vart fascinerande av 2-taktare och nu på senare år så har det råkat bli så
att jag samlat/köpt/sålt diverse olika tvåtakts klassiker, stort som smått. ;)

Nu såg jag annonsen på denna 16års våta drömhoj å bara måste köpa ;)

Köpte denna hojen och reservdelshojen som ett litet projekt ibörjan på mars iår.
Allting var i smådelar och motorerna stod bredvid.

Kort och någorlunda gott så är det iaf så att den röd/vita hojen är ihopplockad och putsad å fin.
Så nu står i mitt garage tillsammans med storebror som är en Rd350 ypvs med Aprillia rs250 prylar på.

Nsr:en blev besiktad I fredags för först gången på 11 år med blankt papper!

Kördes lite häromdagen och turen slutade i stopp med bärgning hem på släp..
Kan bara säga att föregående ägares dåliga försök med att plocka bort cyl. fotspackningen
resulterade i att den tryckte ner allt kylvatten i vevhuset och som alla vet så brinner vatten
väldigt dåligt Och smörjer om möjligt sämre ändå.

Maskin åkte isär och nya packningar monterades så idag satte jag ihop det sista
och åkte på provtur, ca. 5mil blev det och allt verkar lira fint.
Hojen har bra effekt men ett smalt effektband då den fortfarande har orginal avgas
kvar.
Men den får vara så nu och så ska jag njuta av den i sommar och kanske köra lite gokart bana med ;)

Nåra bilder på den hade ju vart kul om det bara funkat att ladda upp dom... :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top