Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sant :hihi

Men lite pulver måste den ha haft.Vann ändå hela mästerskapet med en tung xr :)

Vad väger era specialbygge? Under 100?
Fransosens diagram visar ett hyfsat brett register och en kurva utan några svackor, bara det gör hojen lättare att köra fort med, och visst har den säkert bra med pulver!

En Minimono kanske väger 85-95kg och en fullvuxen* Supermono 115-130kg. Eftersom jag använder en lätt Husaberg-motor (30kg), stannade vågen på ca 105kg. Yamaha och BMW-motorerna väger lite mer, men går också och ta upp i kubik och klämma ur en hel del kraft.

* RR250-storlek
 

MC Doktorn

Guest
Fransosens diagram visar ett hyfsat brett register och en kurva utan några svackor, bara det gör hojen lättare att köra fort med, och visst har den säkert bra med pulver!

En Minimono kanske väger 85-95kg och en fullvuxen* Supermono 115-130kg. Eftersom jag använder en lätt Husaberg-motor (30kg), stannade vågen på ca 105kg. Yamaha och BMW-motorerna väger lite mer, men går också och ta upp i kubik och klämma ur en hel del kraft.

* RR250-storlek

...................
 
Last edited:

sehlis

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Gilera Piuma
Min hoj...

Här kommer ett alternativ till att göra livet mer spännande.
Som en dröm när allt fungerar och däremellan är den grymt lätt att renovera :rolleyes:
Till nästa säsong fyller den 20 bast. Tänkte försöka ge den en värdig avslutning innan det är dags att bli pensionär (gissa vem).

Att den är fabriksbyggd som en Supermono racer och endast några få exemplar finns kvar så blir detta mitt PPM-val...

/Christer


Gilera Piuma,

Technical specifications: 1990 model

Engine : Watercooled, four valves, belt driven single
Bore * stroke : 98 * 74 mm
Capacity : 558 cc
Output : claimed 58 bhp at 8500
Compression : 1: 10.5
Power from : 5000 rpm upwards

Engine weight : 44 kg without carburetor
Carburation : 41.5 mm Dell'Orto without acceleration pump
Valves : 34/31mm (in/out)
Ignition : Ignitech, rev limiter at 8800 rpm
Gearbox : Special 5 speed close ratio
Clutch : Multi plate oil bath

Chassis : Carpental (aircraft alloy) twin spar weight 8 kilo's
Suspension front: Öhlins UPSD
Suspension rear : Rising rate alloy swingwarm with Öhlins unit
Head angle : 23.5 degrees
Wheelbase : 1340mm
Brakes front : 260mm full floating Brembo with four piston caliper
Brake rear : 210 Brembo disk with 2 piston Brembo caliper

Wheel front : 17 / 3.60 inch magnesium Marvic
Wheel rear : 17 / 4.50 inch magnesium Marvic
Weight : 118 kg dry
Weight distrib. : 53/47% (front/rear)
 

Bifogat

  • Piuma1.jpg
    Piuma1.jpg
    18.9 KB · Visningar: 363
  • piuma2.jpg
    piuma2.jpg
    17.9 KB · Visningar: 328

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag köpte en gång ett Mito 125-chassie med målet att montera en Yamaha 660-motor och förse den med Turbo. Skaffade en massa delar och provmonterade motorn. Projektet var nog för ambitiöst, för jag tappade lusten bara av att tänka på allt som kunde gå fel.

Nu blir jag sugen att på enklast möjliga sätt montera en fungerade motor i chassiet och köra en tävling. Fast jag är lite rädd att cykeln ska vara helt underlägsen konkurrenternas. Extra rädd blir jag när jag ser andras bänkpapper på 88 hästar. Min maskin (Yamaha 660) har kanske 45 hästkrafter. Det jag hört är att den är försedd med högkompressionskolv och annan kamaxel. Avgassystemet är bytt till andra krökar och högljudd ljuddämpare. Förgasarna är original. Cykeln väger 100 kg som den är på bilden. Startklar kanske 120kg?

Vad tror ni som har erfarenhet av serien? Är chassiet/motorn något att bygga på? Skulle jag kunna tävla med den utan att hamna tre varv efter? (jag kan ju inte köra heller)

(Av erfarenhet vet jag att min motivation sinar fort, så om någon skulle vilja köpa grejerna skulle jag nog inte säga nej, för att slippa uppleva besvikelsen av att ha gett upp igen.)
 

Bifogat

  • dsc_3396.jpg
    dsc_3396.jpg
    93.2 KB · Visningar: 949
Last edited:

Harris1

Super Mono Racing
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Stord
Hoj
95 Harris Super Mono
Jag köpte en gång ett Mito 125-chassie med målet att montera en Yamaha 660-motor och förse den med Turbo. Skaffade en massa delar och provmonterade motorn. Projektet var nog för ambitiöst, för jag tappade lusten bara av att tänka på allt som kunde gå fel.

Nu blir jag sugen att på enklast möjliga sätt montera en fungerade motor i chassiet och köra en tävling. Fast jag är lite rädd att cykeln ska vara helt underlägsen konkurrenternas. Extra rädd blir jag när jag ser andras bänkpapper på 88 hästar. Min maskin (Yamaha 660) har kanske 45 hästkrafter. Det jag hört är att den är försedd med högkompressionskolv och annan kamaxel. Avgassystemet är bytt till andra krökar och högljudd ljuddämpare. Förgasarna är original. Cykeln väger 100 kg som den är på bilden. Startklar kanske 120kg?

Vad tror ni som har erfarenhet av serien? Är chassiet/motorn något att bygga på? Skulle jag kunna tävla med den utan att hamna tre varv efter? (jag kan ju inte köra heller)

(Av erfarenhet vet jag att min motivation sinar fort, så om någon skulle vilja köpa grejerna skulle jag nog inte säga nej, för att slippa uppleva besvikelsen av att ha gett upp igen.)

En plass skal en begynne, med lite hester er det ikke sikkert at en er sist. Jeg har ca 75 HK. i min Harris, vikt ca 135-140 kg og jeg er tung som bly...Men jeg har det morro på banen, og prøver å lære meg å kjøre fortere i sving, og bremse senere.
Bygg ditt prosjekt og så blir veien til undervegs .

Lykke til . Mvh Roger # 46 i Mono
 

MC Doktorn

Guest
Klassen verkar vara helt rätt på många sätt men problemet att det bara verkar finnas gammal skåpmat om man inte vill bygga själv.
Såvida man inte tänker köra en SM690.

KTM har haft något som liknar RC8 och deras duke fast med kåpor.

1207-ktm-rc4690-3.jpg
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Klassen verkar vara helt rätt på många sätt men problemet att det bara verkar finnas gammal skåpmat om man inte vill bygga själv.
Såvida man inte tänker köra en SM690.

KTM har haft något som liknar RC8 och deras duke fast med kåpor.

1207-ktm-rc4690-3.jpg

Det finns kit i Spanien att köpa för att bygga en racer av endurohojar, även Sanders i USA har färdiga kit.

Skåpmat....min Yamma kan bli en vinnare med rätt förare i sadeln. Jag tog den till pallen i mitt andra monorace 2008
 

MC Doktorn

Guest
Det finns kit i Spanien att köpa för att bygga en racer av endurohojar, även Sanders i USA har färdiga kit.

Ok kanske kan vara intressant om man inte vill köra i anknäbb cup

Skåpmat....min Yamma kan bli en vinnare med rätt förare i sadeln. Jag tog den till pallen i mitt andra monorace 2008

Syftade mer på produktionshojar och inte era prototyphojar.
Jag vill köra mer än skruva och rätt förare tror jag knappt att jag är varken för att skruva eller köra en racer.
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ok kanske kan vara intressant om man inte vill köra i anknäbb cup



Syftade mer på produktionshojar och inte era prototyphojar.
Jag vill köra mer än skruva och rätt förare tror jag knappt att jag är varken för att skruva eller köra en racer.

Jag körde alla våra bandagar och div andra bandar och racen 2008 jag bytte olja, filter och däck. WR Yamaha är skottsäker. Men Skruvsortiment lådan ska man ha med sig. Man tappar alltid något trots loctite
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag har en fråga, kanske någon som var på årsmötet kan svara.
Vad blev bestämt ang om vi ska vara med och köra någon tävling med Bott gänget?
 

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Ort
vimmerby
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Filar du till den lite i insuget o jackar kolven i framkant:tuttar så ska du se att du kan nog krama ur 63-65 hästar med originalförgasare så du har ingen som helst anledning att tveka....:banana:bananaSjälv kör jag med en nästan original Husaberg på kanske 57-58 nordsvenska pållar så det är nog bara att testa för det finns ju inget som höjer kurvhastigheten som en lite mildare motor...:yoparty:yoparty
Välkommen i klubben



Jag köpte en gång ett Mito 125-chassie med målet att montera en Yamaha 660-motor och förse den med Turbo. Skaffade en massa delar och provmonterade motorn. Projektet var nog för ambitiöst, för jag tappade lusten bara av att tänka på allt som kunde gå fel.

Nu blir jag sugen att på enklast möjliga sätt montera en fungerade motor i chassiet och köra en tävling. Fast jag är lite rädd att cykeln ska vara helt underlägsen konkurrenternas. Extra rädd blir jag när jag ser andras bänkpapper på 88 hästar. Min maskin (Yamaha 660) har kanske 45 hästkrafter. Det jag hört är att den är försedd med högkompressionskolv och annan kamaxel. Avgassystemet är bytt till andra krökar och högljudd ljuddämpare. Förgasarna är original. Cykeln väger 100 kg som den är på bilden. Startklar kanske 120kg?

Vad tror ni som har erfarenhet av serien? Är chassiet/motorn något att bygga på? Skulle jag kunna tävla med den utan att hamna tre varv efter? (jag kan ju inte köra heller)

(Av erfarenhet vet jag att min motivation sinar fort, så om någon skulle vilja köpa grejerna skulle jag nog inte säga nej, för att slippa uppleva besvikelsen av att ha gett upp igen.)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad tror ni som har erfarenhet av serien? Är chassiet/motorn något att bygga på? Skulle jag kunna tävla med den utan att hamna tre varv efter? (jag kan ju inte köra heller)

(Av erfarenhet vet jag att min motivation sinar fort, så om någon skulle vilja köpa grejerna skulle jag nog inte säga nej, för att slippa uppleva besvikelsen av att ha gett upp igen.)
Seså! Upp med hakan, Bearing!
Ditt material duger alldeles utmärkt. Med lite småfix får du nog ut 65 RWHP i ett åkbart register som passar original växellåda. Se till att få åka mycket så du får upp förtroendet för dig själv och hojen. Mitt tips är att sätta realistiska mål, så blir det lättare att hålla motivationen. Mot slutet på första säsongen kan du kanske börja fundera på varvtiderna, innan dess: -Ha kul i ett skönt gäng och kom imål!

Du kan ju redan nu undvika känslan av att ge upp genom att ta dig samman, knåpa ihop hojen och ta licens! :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Jag körde alla våra bandagar och div andra bandar och racen 2008 jag bytte olja, filter och däck. WR Yamaha är skottsäker. Men Skruvsortiment lådan ska man ha med sig. Man tappar alltid något trots loctite

Trodde att en supermono på närmare 75 hk krävde kolvbyten 2 ggr/säsong och byta vevramlager 1 ggr /säsong.
En MX åkare som körde CRF450 sa till mig att man bör byta kamkedja, kolv och ramlager 1ggr/säsong.

690 an är i jämförelse nästa underhållsfri och så har den startmotor.
Har du länkar till någon som byggt om sin 690:a :tummenupp
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Stånkarejs..

Tjohej,
På tal om "modifierade" KTM; här är en kille som inte har centraltumme http://www.kronslev.net/
..å så några bilder på min snik-räser... RGV chassi, XTZ660 spis. RGV chassiet är så stort att jag funderade på att montera dubbla motorer och köra BoTT med den istället.
...ok sluta flina nu; hur bifogar jag bilder?
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Trodde att en supermono på närmare 75 hk krävde kolvbyten 2 ggr/säsong och byta vevramlager 1 ggr /säsong.
En MX åkare som körde CRF450 sa till mig att man bör byta kamkedja, kolv och ramlager 1ggr/säsong.

690 an är i jämförelse nästa underhållsfri och så har den startmotor.
Har du länkar till någon som byggt om sin 690:a :tummenupp

Man kan ju välja...lätt hoj ok motor med rätt trim så behövs det inte så mycket kärlek. Snackar du 75Hk så har du jobb jämt...Det är inte många som kör med så många hk i våran klass. Jag har också startmotor på min ktm, dock har jag inte kopplat in strömmen än, tycker min motogp starter funkar bra.

Här kommer en länk: Dock är det för 450 hojar, men hur svårt kan det vara
med en dremmel och lite distanser. Va fan kan du skruva ihop en trasig människa fixar du detta också, tänk fredag, bra musik, valfri öl...det är kallt ute, du jobbar för allt kul kommande sommar. Blir det svårt rigga en tv i garaget och kör alla gp lopp i repris.:tummenupp Jo det är kul att mecka..
Blir det extra jobbigt drick en öl till och en till......

http://www.450gp.com/EN/vehicles.html#ktm
 
Last edited:

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Supermono.

Ett två, yxi kaksi fffff (blåser). Måste ju testa först ifall jag klarar av att kommunicera på denna tråd. MVH. Kalevi.
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Multihoj.

I ett miserabelt skick träffade jag Micke.G. på MC mässan senast, köp en KTM 690 då så är det bara att rejsa direkt. Hustrun följde med som en trogen hund när jag stövlade iväg till Andreas Grieger där jag frågade vilken av alla dessa jag ska ha. Lyssnade ej ordagrant på det han sa utan det jag trodde han menade= lönnfet, så jag måste ha markfrigång, kör året runt= Enduro modell. Tack Andreas och Micke, ljuset kom åter efter idoget letande efter färdig racer till klass 7c. Supermono ångrar jag ej en sekund, lite stressigt i racen men däremellan tar vi cyklarna var vi än befinner oss för nya kulturella upptäckter.
Vi cyklade en ring runt Knutstorp, fröforskningsinstitutet och Weibulls stora anläggning i Svalöv fick ett besök. I Våler var det hattparad och förkolnade rester efter kyrkan som just brunnit ner. Mo i Rana var en upplevelse, vi tog Supermono hojen och åkte på MC semester direkt efter racen. Det blev runt hela glaciären (Svartisen) Saltströmmen och alla små gamla körbara bergspass. Linköping måste nämnas, de flesta MC sporter på samma plats, hojmarknad, fest och lycka. MC sporten är billig, för när det finns mer lyckliga tankar än skulder efter en säsong så kan det ej vara uppe i sitt rätta värde. MVH. Kalevi.
 

Bifogat

  • Mars April 09 270.jpg
    Mars April 09 270.jpg
    129.9 KB · Visningar: 284
  • Huså Funäsdalen 09 022.jpg
    Huså Funäsdalen 09 022.jpg
    128.3 KB · Visningar: 260
  • Huså Funäsdalen 09 099.jpg
    Huså Funäsdalen 09 099.jpg
    53.9 KB · Visningar: 238
  • Huså Funäsdalen 09 073.jpg
    Huså Funäsdalen 09 073.jpg
    124.9 KB · Visningar: 261
  • Sommaren 09 470.jpg
    Sommaren 09 470.jpg
    172.3 KB · Visningar: 249
  • Sommaren 09 344.jpg
    Sommaren 09 344.jpg
    178.5 KB · Visningar: 223
  • Sommaren 09 460.jpg
    Sommaren 09 460.jpg
    90.4 KB · Visningar: 268

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Hej igen.

Har tydligen samma nummer på fler bilder jag förminskat. Så tre bilder blev fel, när jag får tid så rättar jag till det. Nu måste jag skynda till kolmilan och skotta kol i säck, sen upp till Kåsaträningen där jag ska träna på att ge Service. MVH. Kalevi.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top