Land Rover Discovery?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Land Rovern tar sig fram resor bättre än en Hilux. Pickisarna är gjord för att lasta och bar bladisar eller för tuffa spiraler bak.

Nu syftade han iofs på Land Crusiern och där håller jag med honom om att det är en bättre bil, skulle välja Toyotan alla dagar i veckan framför Land Rovern oavsett äventyr, även om Land Rovern var det självklara valet på 50-60talet.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu syftade han iofs på Land Crusiern och där håller jag med honom om att det är en bättre bil, skulle välja Toyotan alla dagar i veckan framför Land Rovern oavsett äventyr, även om Land Rovern var det självklara valet på 50-60talet.

Land Rovern tar sig nog fan fram bättre än den också men där är det nog slut på fördelar. Land Cruisern är en jäkligt grym bil. Stryktålig och hyfsat bekväm.
Den gamla Hiluxen och Land Cruisern hade samma chassie. men nu är Hiluxen en kingcab-bil och Cruisern förädlats till FN-ambasadörkärra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu syftade han iofs på Land Crusiern och där håller jag med honom om att det är en bättre bil, skulle välja Toyotan alla dagar i veckan framför Land Rovern oavsett äventyr, även om Land Rovern var det självklara valet på 50-60talet.

I det valet skulle jag som gammal Land Rover ägare självklart välja...

Toyota.

Det är väl tre bilar som brukar användas av "Äventyrsfolk" som behöver pålitliga, stryktåliga bilar.

Toyota Landcruiser
Land Rover
Mercedes Geländewagen

Jag har haft Land Rover och kört dom andra, sämst personbilskomfort har du nog i Land Rovern, mest tillbehör finns nog till Toyotan.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
I det valet skulle jag som gammal Land Rover ägare självklart välja...

Toyota.

Det är väl tre bilar som brukar användas av "Äventyrsfolk" som behöver pålitliga, stryktåliga bilar.

Toyota Landcruiser
Land Rover
Mercedes Geländewagen

Jag har haft Land Rover och kört dom andra, sämst personbilskomfort har du nog i Land Rovern, mest tillbehör finns nog till Toyotan.


....samt Nissan Patrol såklart. Fan man skulle ha en av varje...:gnissla

Själv slår jag ett slag för Toyota Camry, Här lämpligt parkerad på en sandynn i Sahara.... Grääääääääääääääääva.....:död
 

Bifogat

  • 977.jpg
    977.jpg
    41.9 KB · Visningar: 45

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur är Mercan att göra? De ser man få av.

Mercan är underbar, speciellt dom äldre med 3 mekaniska diffspärrar.

Tyvärr är det mercedespriser på det mesta till dom, ÅAS finns det ju gott om personbilar att plocka delar ifrån.

Jag skulle vilja ha en med orginalmärken på, dvs en Steyr Puch, det är mycket tuffare än att ha en stjärna i grillen...

Steyr-Puch-240.jpg


Dessutom brukar Puch-modellerna vara befriat avskalade från lull-lull.

Dom rostar som satan dock, speciellt bakhörnen och bakluckan.
Oavsett om det står Mercedes eller Steyr-Puch på dom....
 
Last edited:

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Toyotan verkar helt ok! men som sagt med alla stora bilar är det diesel och lb-reg som gäller för min ekonomi iaf =/

inte många landcruiser ute på blocket och dom verkar ha bra andrahandsvärde vilket borde betyda att folk är nöjda med dom?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo det verkar dom vara överlag, inte för inte att dom används flitigt i Afrika och Australien bla.

Det ÄR en fruktansvärt bra bil Toyotan, men Toyota är det enda bilmärke det finns gott om delar till i Afrika, det kan vara en bidragande orsak till att man väljer det märket just där.

Dom kör ju gärna omkring med upprostade F-serie bussar i Afrika också, det är inte för att dom är bra, det är för att dom är vanliga.

En jobbarkompis till mig sålde sin F-seribuss till en omkringresande uppköpare som exporterade den till Afrika.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det ÄR en fruktansvärt bra bil Toyotan, men Toyota är det enda bilmärke det finns gott om delar till i Afrika, det kan vara en bidragande orsak till att man väljer det märket just där.

Dom kör ju gärna omkring med upprostade F-serie bussar i Afrika också, det är inte för att dom är bra, det är för att dom är vanliga.

En jobbarkompis till mig sålde sin F-seribuss till en omkringresande uppköpare som exporterade den till Afrika.

När vi var i Kenya noterade jag att de stod Nissan, Honda, allt möjligt på bilarna men de var i själva verket Toyotor allihopa.
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
även jag som är landrover freak o farsan haft 1 defender, 1 RR sport och 1 RR så är toyota LC bättre. Bra kvalitet och håller för det mesta.

Finns väl en anledning till att militären använder LC :tummenupp
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det ÄR en fruktansvärt bra bil Toyotan, men Toyota är det enda bilmärke det finns gott om delar till i Afrika, det kan vara en bidragande orsak till att man väljer det märket just där.

Dom kör ju gärna omkring med upprostade F-serie bussar i Afrika också, det är inte för att dom är bra, det är för att dom är vanliga.

En jobbarkompis till mig sålde sin F-seribuss till en omkringresande uppköpare som exporterade den till Afrika.

Just Landcruisern har ju blivit nominerad till världens bästa bil. Jag kommer dock inte ihåg hur den placerade sig. Men en sådan lista kommer du aldrig att finna en landrover.

Kolla förövrigt i arabstaterna. Där går det nästan uteslutande Landcruisers när det kommer till terrängbilar. Å det lär ju knappast vara för att det saknas pengar eller annat.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det ÄR en fruktansvärt bra bil Toyotan, men Toyota är det enda bilmärke det finns gott om delar till i Afrika, det kan vara en bidragande orsak till att man väljer det märket just där.

Det är en parameter i det hela men det jag syftade på var tillförlitligheten som med största sannolikhet värderas ganska högt i bushen =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top