Land Rover Discovery?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Här på lidingö är det ganska vanligt med defender, ska tydligen behövas i stadsdjungeln :gnissla

tack för alla svar!
Defendern är lite för skogsbetonad... när man är och jagar behöver man inte köra bilen rakt ut i skogen utan det sköter man själv =)
Kan bli många mil i bilen under jakten och en discovery är nog i dem bil som ligger på gränsen till väl skogbetonad.

Blev dock kär när jag hittade denna på blocket
http://www.blocket.se/jamtland/Land_Rover_Defender_90_23469376.htm?ca=10&w=3&last=1 :yoparty

Någon sådant hade jag tänkt mig
http://www.blocket.se/horby/Land_Rover_Range_Rover_2_5_TD_Lastbilsrega_24153550.htm?ca=10&w=3


Subaru Forester har jag kollat på men har svårt att smälta designen på den =/
Jag behöver verkligen inte ha diesel eller automat men på en större jeep eller diesel så skulle jag nog föredra automatlåda. Men en outback så skulle det nog bli manuel låda. Någon som ägt en subaru med H6 motorn? måste vara läcker ljud i dom boxer 6:eek:rna! men förbrukningen förmodligen inte bättre än en range rover 4.6 hse...
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Duger det inte med en jämthund och lite slitna flanellskjortor? :)
Vet inte om du skämtade lite men visst vet du att det heter strävhårig foxterrier :rolleyes::)

Ånej. Den Rävhåriga Foxterrorn är en klart mer krävande hund och behöver stimuleras dagligen. En ställande toppfågelhund med kraft och kräm. Människan har ju avlat på den i hundratals år och nu finns även Rövhårig Foxterror men den lämpar sig mer till grytjakt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nog den första tråden jag läst någonsin på ett ej specifikt Land Rover forum som innehar så positiva ordalag om bilmärket ifråga :rolleyes:

Dom må ha gjort bilar som rent teoretiskt är kickass i terrängen men med så många fel statistiskt sett så har ägarna inte varit särskilt nöjda... överlag. Var på en invigning av en anläggning för märket i fråga någon gång under det tidiga 2000-talet varav jag pratade med en av mekanikerna på stället. När vi avhandlade ämnet kamremsbyte hurvida det var ett krångligt ingrepp eller inte så skruva han lite på sig och svarade något i stil med:

-Mja, alltså man byter i regel motor innan den serviceintervallen är uppnådd.

Han visste väl alltså inte riktigt pga det :tummenupp

Jag har inte nog med erfarenhet för att svara för hur de står sig genom historien kvalitetsmässigt men åren runt 2000 har jag hört väldigt mycket skit om Land Rover och det verkar vara de TS tittar på. Sen bör man ju ha det i åtanke att även om bilen i sig kanske är prisvärd jämförelsevis så blir det pannkaka iaf om service/reparationskostnaderna skenar iväg samt att tillförlitligheten inte duger.

Toyota Land Cruiser, Subaru eller möjligen någon Jeep känns som förnuftigare alternativ, Jeep är kanske inget överflöd av kvalitet men åtminstone de äldre är förhållandevis lättskruvade.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nog den första tråden jag läst någonsin på ett ej specifikt Land Rover forum som innehar så positiva ordalag om bilmärket ifråga :rolleyes:

Dom må ha gjort bilar som rent teoretiskt är kickass i terrängen men med så många fel statistiskt sett så har ägarna inte varit särskilt nöjda... överlag. Var på en invigning av en anläggning för märket i fråga någon gång under det tidiga 2000-talet varav jag pratade med en av mekanikerna på stället. När vi avhandlade ämnet kamremsbyte hurvida det var ett krångligt ingrepp eller inte så skruva han lite på sig och svarade något i stil med:

-Mja, alltså man byter i regel motor innan den serviceintervallen är uppnådd.

Han visste väl alltså inte riktigt pga det :tummenupp

Jag har inte nog med erfarenhet för att svara för hur de står sig genom historien kvalitetsmässigt men åren runt 2000 har jag hört väldigt mycket skit om Land Rover och det verkar vara de TS tittar på. Sen bör man ju ha det i åtanke att även om bilen i sig kanske är prisvärd jämförelsevis så blir det pannkaka iaf om service/reparationskostnaderna skenar iväg samt att tillförlitligheten inte duger.

Toyota Land Cruiser, Subaru eller möjligen någon Jeep känns som förnuftigare alternativ, Jeep är kanske inget överflöd av kvalitet men åtminstone de äldre är förhållandevis lättskruvade.

Nja. Så risig är inte kvallen. Väldigt många av de första bilarna är fortfarande i bruk. Päronen har haft väldigt få problem med sin -98 men då var det ju BMW-diesel i den en snabbis. men den är ingen upplevelse att köra jallafall.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
vi hade en 01a diesel förut.
kanon bil med motorn är rätt så seg.
Vi montera en KCR-box tror jag det var och då blev den riktigt fin att köra :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När vi avhandlade ämnet kamremsbyte hurvida det var ett krångligt ingrepp eller inte så skruva han lite på sig och svarade något i stil med:

-Mja, alltså man byter i regel motor innan den serviceintervallen är uppnådd.

Ja det är en jävla skitkvalitet på bitarna från BMW... :hihi
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nej det är jättefina bilar....

[YOUTUBE-ID]WNkvASxfEWQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]m9MfnKoTM6c&feature=PlayList&p=1FC6D68712A40657&playnext=1&playnext_from=PL&index=1
[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]q0hoPNmY4oU&feature=PlayList&p=A9365E9CE77F3B1B&playnext=1&playnext_from=PL&index=42[/YOUTUBE-ID]

.... men kanske inte riktigt just sådan som TS söker :tummenupp Skulle verkligen vilja testa den senaste V8 killen och crawlerfunktionen som dom har infört.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo det klart. Att se ut som engelsk jakt och vara dyrare att serva blir den ju så slagen av Roven på förstås.

I stand corrected.

Land Rovern tar sig fram resor bättre än en Hilux. Pickisarna är gjord för att lasta och bar bladisar eller för tuffa spiraler bak.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top