Klasser i Dragracing

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Sitter och kollar lite på klasser för att bestämma mig för vad det blir efter SGB och blir lite brydd..

Är det så illa att det blir Prostreetbike, finns det ingen klass där i mellan?
har även försökt att få fram vad det är för klass BO i div. klasser men hittar inget.

Det jag hittat här:
Streetbike 10,0/6.40
Supergasbike 9.50/6,20
Twinbike 11,30/7,20
Dom har ju något i MSDR som heter Eliminator Bike som har 8,0/5,20 i BO.

sen då? är det banans BO som gäller eller??

Finns ju Supercomp bike, varför används inte den klassen?? 8,80 BO, det är ju ett lagon steg från 9,50.

Är det någon som kan klargöra detta lite, är som sagt nybörjare på riktig Dragracing..
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
SuperCompBike körs i NDRS. Med tanke på utvecklingen i ProStreetBike så hade det ju inte varit fel att den klassen även kom in på TSDS agenda men vi kan inte kräva 1 klass till utan att någon annan stryks o då e min fråga om det verkligen behövs 2 instegsklasser StreetBike/TwinBike?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
SuperCompBike körs i NDRS. Med tanke på utvecklingen i ProStreetBike så hade det ju inte varit fel att den klassen även kom in på TSDS agenda men vi kan inte kräva 1 klass till utan att någon annan stryks o då e min fråga om det verkligen behövs 2 instegsklasser StreetBike/TwinBike?

Låter onekligen som överkurs, streebike är väl en braketklass så det spelar väl ingen större roll hur fort det går, eller har jag fel då? har inte satt mig in hur det funkar..
Men som jag har fattat det så sätter man sin indextid och den som kommer närmas sin index vinner..typ.

jag tänker lite som så att när man har kört ett par år i SGB och får lite snurr i hojen, börjar närma sig 9:eek:r, men inte så pass snabb så man kan köra EB med 8,00 i BO utan kanske är kvar i SGB och får lov att släppa på gasen för att inte köra BO, då är väl idéen med dragracing gått lite förlorad... jag vill då hålla fult.

Trots allt så är -1 sek på 402m ganska många Hk.
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Min personliga inställning för dragbike racing är att köra med klasser så att man hela tiden kan gå uppåt i sin egen takt, med StreetBike som bracket ner till 10,0 SuperGasBike 9,5 SCB 8,8 o sen blir det säkerhetrisk med indexklasser så då får det bli headsup klasser som idag ProStreetBike/ProTwinBike FunnyBike/Topgas. Va tycker ni andra?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag håller med, låter som ett stort steg att gå från SGB till PSB..
Även att dom som inte vill köra PSB men har en för snabb hoj för SGB får något att köra i, och att man har en klass som man kan köra ett par år i så man hinner få ihop pengar till trimdelar så man kan köra vidare i högre klasser=)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Låter onekligen som överkurs, streebike är väl en braketklass så det spelar väl ingen större roll hur fort det går, eller har jag fel då? har inte satt mig in hur det funkar..
Men som jag har fattat det så sätter man sin indextid och den som kommer närmas sin index vinner..typ.

jag tänker lite som så att när man har kört ett par år i SGB och får lite snurr i hojen, börjar närma sig 9:eek:r, men inte så pass snabb så man kan köra EB med 8,00 i BO utan kanske är kvar i SGB och får lov att släppa på gasen för att inte köra BO, då är väl idéen med dragracing gått lite förlorad... jag vill då hålla fult.

Trots allt så är -1 sek på 402m ganska många Hk.

Ärligt talat, så är det väl så i alla indexklasser att man inte kan hålla full mutter hela repan om man ska ha någon chans att vinna.

Förstå mig rätt men har du en moppe so klarar precis 6,20 så kräver det ju 100% av dig både i start 60 fot och växlingar mm. Har du inte gjort det 100 % ja då går det inte 6,20 då går det 6,40 tex. Känner du att starten inte satt till hundra då håller du full mutter utan att backa av, satt starten då backar du av lite (olika mycket på hur snabb moppen är)
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Ärligt talat, så är det väl så i alla indexklasser att man inte kan hålla full mutter hela repan om man ska ha någon chans att vinna.

Förstå mig rätt men har du en moppe so klarar precis 6,20 så kräver det ju 100% av dig både i start 60 fot och växlingar mm. Har du inte gjort det 100 % ja då går det inte 6,20 då går det 6,40 tex. Känner du att starten inte satt till hundra då håller du full mutter utan att backa av, satt starten då backar du av lite (olika mycket på hur snabb moppen är)

Jag klara inte riktigt 6,20 ännu, är för fet=) ligger kanske konstant mellan 6,35 och 6,40.
men jag menar att när man är klar med SGB och vill gå upp ett steg, då blir det lite tuft kanske med PSB, för där går det väl väldigt fort..
och om man tittar på MSDR som jag kör så är det väldigt många (typ 80%) som måste ligga och kolla bakåt för att se hur mycket dom kan släppa va utan att förlora, skulle inte det vara roligare för dom om dom kan få köra på lite ochså, jag vill inte hamna där när man har en hoj som är god för en låg 9:a/hög 8:a och inte kan använda moset..
Då låter väl det som en bra idé med SCB med BO 8,80.

Eller?
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Lösningen på ditt problem om du vill fortsätta köra MSDR så är det ju att ni förare tar kontakt med ledningen för den serien annars kan du ju köra NDRS där dom redan kör SCB o det finns förare som jobbar för att även TSDS ska ta in den i sitt seriesystem. Men det är ju som så med indexklasser med breakout att det e alltid några som har lite för mycket pulver o sen får släppa, vill man slippa det så är det headsup klasser som gäller.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag klara inte riktigt 6,20 ännu, är för fet=) ligger kanske konstant mellan 6,35 och 6,40.
men jag menar att när man är klar med SGB och vill gå upp ett steg, då blir det lite tuft kanske med PSB, för där går det väl väldigt fort..
och om man tittar på MSDR som jag kör så är det väldigt många (typ 80%) som måste ligga och kolla bakåt för att se hur mycket dom kan släppa va utan att förlora, skulle inte det vara roligare för dom om dom kan få köra på lite ochså, jag vill inte hamna där när man har en hoj som är god för en låg 9:a/hög 8:a och inte kan använda moset..
Då låter väl det som en bra idé med SCB med BO 8,80.

Eller?

Det blir ju samma 8,8 som jag sa tidigare med sgb bara det att det är lättare sagt gjort att åka 8,8 :D
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Jag håller med, låter som ett stort steg att gå från SGB till PSB..
Även att dom som inte vill köra PSB men har en för snabb hoj för SGB får något att köra i, och att man har en klass som man kan köra ett par år i så man hinner få ihop pengar till trimdelar så man kan köra vidare i högre klasser=)

Låter ju kul om det är så :död
Har inte kört en seriös tävling ännu, men tänker ändå åka PSB 2010, och satsa så mycket det går på alla tävlingar. Är väl troligen korkad som går från att leka på Kjula till att göra detta. Men vad fasen några ska ju vara på nedre halvan och lära sig också..
Så, hoppa på det du, så slipper du du tänka på annat än att hålla stumt hela resan..
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Jag ska åx hoppa in i PSB nästa år..:confused:. måste hålla med om att det är ett långt steg mellan SGB och PSB. Känns som det finns utrymme för SCB att bli större..
Det ser dock ut som att PSB kommer bli en ganska stor klass till nästa år så man får försöka satsa på att få vara med i elemineringen iaf.. för upp till galenpannorna i toppen har man en låååång väg kvar...
Men en sak är säker... ska bli skönt att slippa hålla igen på gasen...
Kommer dock att sakna den tighteheten som var i SGB,, vem som helst som var med i top 16 var ju potentiell vinnare...:tummenupp

Index är ett enkelt sätt att hålla isär klasser... men inte alltid så lyckat..

mvh
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Jag ska åx hoppa in i PSB nästa år..:confused:. måste hålla med om att det är ett långt steg mellan SGB och PSB. Känns som det finns utrymme för SCB att bli större..
Det ser dock ut som att PSB kommer bli en ganska stor klass till nästa år så man får försöka satsa på att få vara med i elemineringen iaf.. för upp till galenpannorna i toppen har man en låååång väg kvar...
Men en sak är säker... ska bli skönt att slippa hålla igen på gasen...
Kommer dock att sakna den tighteheten som var i SGB,, vem som helst som var med i top 16 var ju potentiell vinnare...:tummenupp

Index är ett enkelt sätt att hålla isär klasser... men inte alltid så lyckat..

mvh
Kul med steget upp till PSB, helt rätt attityd :tummenupp

Tycker även att ovanstående är ett av dom bättre inläggen i klassdebatten på år och dag.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Kul med steget upp till PSB, helt rätt attityd :tummenupp

Tycker även att ovanstående är ett av dom bättre inläggen i klassdebatten på år och dag.

Bra Mats.

pwillen: det jag och säkert fler önskar just nu är ett klargörande om eventuella regeländringar i PSB?

Blir det oförändrat eller ?

Kommer turbohojar att begränsas mer, kommer sug att få andra fördelar tex gas, vikt mm?

Du är ju duktig att dra saker framåt, har du möjlighet att driva på detta?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Bra Mats.

pwillen: det jag och säkert fler önskar just nu är ett klargörande om eventuella regeländringar i PSB?

Blir det oförändrat eller ?

Kommer turbohojar att begränsas mer, kommer sug att få andra fördelar tex gas, vikt mm?
Nja, jag kan ju inte tala för SVEMO. Jag har haft fel många gånger men, nej, jag tror inte att blir några ändringar i Pro Street Bike av den digniteten som diskuteras av PSB-förare inför 2010.

Vi får se, det var iallafall ett SVEMO-möte nu i veckan och vad jag förstår så var det inte på tapeten. Protokollet är lämnat till SVEMO.se men det tar tyvärr lite tid för Norrköping att få ut info på SVEMO.se. Detta är inte dragracingsektionens fel.

SVEMO tycker att en regelbok måste få leva ett ärligt liv, två säsonger gäller för nuvarande dragbike-regler (2009 t.o.m. 2010) och utan det så blir det ingen stadga. Håller helt med där.

Nu blev det extremt med Källgrens och Blanckens rätt häftiga bedrifter på banan men det gäller att tänka sig för så regeländringar håller på lång sikt och ger en utveckling av sporten.

Sen finns det ju en gammal regel (numera oskriven inom SVEMO) för i princip alla motorsporter som säger att tekniska regeländringar av det slag som krävs för att få paritet mellan turbo- och sug-hojar i PSB inte ska göras från en säsong till en annan. Typ att beslut om ändringar som tas 2009 får inte börja gälla förrän 2011 så att alla inblandade får en vettig chans för planering, budgetering etc. Ska vi köra enligt det stuket (ja, det borde vi göra) så säger det sig självt att det inte blir ändring 2010. Men samtidigt så kräver det upplägget en regeländring nu i år för att det ska bli nåt till 2011. Lite knivigt att balansera det där, tiden går rätt fort ibland.

Lustgas är helt uteslutet och min egen syn på det hela anses väl som vanligt vara lite radikal men med kluriga vänner i bägge lägren så stickar jag gärna ut hakan om det hjälper till att skapa en nyanserad debatt.

Så. Super Gas Bike är stort, i mitt tycke den bästa sportsmanklassen i Sverige idag (oavsett bil/MC). Klassen fylls på med nya åkare och samtidigt vill andra erfarna SGB-åkare vidare vilket är kanonbra för sporten som helhet.

Av olika anledningar tycker iallafall inte jag att Super Comp Bike är den bästa lösningen. Marknadsföringsmässigt är större klasser med heads-up-start-först-till-mål-vinner att föredra över fler indexklasser.

Sug på följande tankegång: förbjud turbo i Pro Street Bike så det blir lättare för en stor mängd Super Gas Bike-åkare att kliva in i en heads-up SM-klass. Jobba med SVEMO att ta tillbaka Super Pro Street Bike med samma regler som Super Street Bike i Tyskland och England så det blir åka av för turbo-snurrorna och kanonball racing även för åskådare och sponsorer.

Det går att få tillbaks en Super Pro Street Bike-klass utan inblandning av SVEMO, en serie kan köra en egen klass enligt ET-reglementet precis som NDRS har gjort med Super Comp Bike (SCB är alltså inte en klass som finns specad i SVEMOs regelbok).
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nja, jag kan ju inte tala för SVEMO. Jag har haft fel många gånger men, nej, jag tror inte att blir några ändringar i Pro Street Bike av den digniteten som diskuteras av PSB-förare inför 2010.

Vi får se, det var iallafall ett SVEMO-möte nu i veckan och vad jag förstår så var det inte på tapeten. Protokollet är lämnat till SVEMO.se men det tar tyvärr lite tid för Norrköping att få ut info på SVEMO.se. Detta är inte dragracingsektionens fel.

SVEMO tycker att en regelbok måste få leva ett ärligt liv, två säsonger gäller för nuvarande dragbike-regler (2009 t.o.m. 2010) och utan det så blir det ingen stadga. Håller helt med där.

Nu blev det extremt med Källgrens och Blanckens rätt häftiga bedrifter på banan men det gäller att tänka sig för så regeländringar håller på lång sikt och ger en utveckling av sporten.

Sen finns det ju en gammal regel (numera oskriven inom SVEMO) för i princip alla motorsporter som säger att tekniska regeländringar av det slag som krävs för att få paritet mellan turbo- och sug-hojar i PSB inte ska göras från en säsong till en annan. Typ att beslut om ändringar som tas 2009 får inte börja gälla förrän 2011 så att alla inblandade får en vettig chans för planering, budgetering etc. Ska vi köra enligt det stuket (ja, det borde vi göra) så säger det sig självt att det inte blir ändring 2010. Men samtidigt så kräver det upplägget en regeländring nu i år för att det ska bli nåt till 2011. Lite knivigt att balansera det där, tiden går rätt fort ibland.

Lustgas är helt uteslutet och min egen syn på det hela anses väl som vanligt vara lite radikal men med kluriga vänner i bägge lägren så stickar jag gärna ut hakan om det hjälper till att skapa en nyanserad debatt.

Så. Super Gas Bike är stort, i mitt tycke den bästa sportsmanklassen i Sverige idag (oavsett bil/MC). Klassen fylls på med nya åkare och samtidigt vill andra erfarna SGB-åkare vidare vilket är kanonbra för sporten som helhet.

Av olika anledningar tycker iallafall inte jag att Super Comp Bike är den bästa lösningen. Marknadsföringsmässigt är större klasser med heads-up-start-först-till-mål-vinner att föredra över fler indexklasser.

Sug på följande tankegång: förbjud turbo i Pro Street Bike så det blir lättare för en stor mängd Super Gas Bike-åkare att kliva in i en heads-up SM-klass. Jobba med SVEMO att ta tillbaka Super Pro Street Bike med samma regler som Super Street Bike i Tyskland och England så det blir åka av för turbo-snurrorna och kanonball racing även för åskådare och sponsorer.

Det går att få tillbaks en Super Pro Street Bike-klass utan inblandning av SVEMO, en serie kan köra en egen klass enligt ET-reglementet precis som NDRS har gjort med Super Comp Bike (SCB är alltså inte en klass som finns specad i SVEMOs regelbok).

Jag håller med dig helt och hållet.

Jag fattar dock inte att vi inte får åka med gas, hur många hojåkare på tävlingsbanan hela värden över har skadat sig pga gas ?

Super prostreet dog ju pga att det inte fanns deltagare, hette ju super streetbike en gång i tiden.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Sug på följande tankegång: förbjud turbo i Pro Street Bike så det blir lättare för en stor mängd Super Gas Bike-åkare att kliva in i en heads-up SM-klass. Jobba med SVEMO att ta tillbaka Super Pro Street Bike med samma regler som Super Street Bike i Tyskland och England så det blir åka av för turbo-snurrorna och kanonball racing även för åskådare och sponsorer.

Ja, det låter som en idé:tummenupp
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
En liten fråga till...

Angående reglemente för Super Comp Bike och Top Eliminator eller Eliminator Bike som dom kallar klassen i MSDR, vart hittar jag det?
Eller är EB samma sak som PS?
När jag går inte på regler på NSDR sida får jag inte upp något, bara 404.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Angående reglemente för Super Comp Bike och Top Eliminator eller Eliminator Bike som dom kallar klassen i MSDR, vart hittar jag det?
NDRS representerar sig själva på en sida som heter http://dragracing.se

Där kan man gå ner till den svenska avdelningen och klicka på "Klasser & regler". Tyvärr finns det ingenting bakom länken till deras MC-regler för sportsmanklasserna så man måste gå till den engelskspråkiga avdelningen.

Där hittar man följande info:
"Super Comp Bike. Free tuning allowed, slicks allowed, wheelie bars allowed. Unleaded gasoline, ethanol or methanol can be used, no NO2. Breakout: 8,80 1/4 mile, 5,70 1/8 mile." Lägg till där att man måste följa SVEMOs reglementen för teknik och säkerhet för dragbikeracing.
____________

Notera att Top Eliminator Bike och Eliminator Bike är två helt olika klasser :näsblod
____________

Top Eliminator Bike: Serien TSDS tog fram det reglementet som framför allt är till för att slickshojar typ Funny Bike och Super Twin Top Gas ska kunna tävla på dom stora TSDS-tävlingarna (dom klasserna hade var för sig inte tillräckligt med ekipage för att få köra där annars).

Reglerna finns på TSDS.se men är inte heller helt enkla att hitta så texten följer här:
"Top Eliminator MC: Ny klass enbart för TSDS enligt SVEMOs ET-reglemente som i huvudsak är en ersättningsklass för Funny Bike och Super Twin Top Gas. Klassen är även öppen för motorcyklar som t.ex. fd Super Pro Street Bike, Pro Stock Bike, Super Twin Top Fuel och Top Fuel Bike. Klassen är även till för de tävlande som kör SM/RM-klassade MCs på deltävlingar utanför SVEMOs nationella mästerskapsserier för Super Twin Top Gas, Pro Street Bike och Pro Twin Bike.

För att få köra i Top Eliminator MC så ska motorcyklen klassa in i en av SVEMOs eller UEMs klass-reglementen. Efter säsongen ses klassen över och ligger det då t.ex. 8 Funny Bikes i topp-10 eller dylikt så tar man en diskussion om att bryta ut dom till en egen klass för 2010."
____________

Eliminator Bike är en helt annan klass, den körs i serien MSDR och av någon anledning tog man ett namn som var mycket likt det som TSDS hade jobbat med ett tag. Det har tyvärr gett upphov missförstånd ute på tävlingarna.

Reglerna för MSDRs Eliminator Bike finns på MSDR.se, lite mer exakt på http://www.msdr.se/klassernamc/topeliminator/tebo0750.htm
Notera helt fria regler runt alla aspekter på hojen, typ motor och chassie, däck, wheeliebars. Eliminator Bike har ett breakout på 8,0 sekunder över 402 meter.

Kul nästan jämt :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top