Hur fort får en lätt mc gå lagligt?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Enligt hastighetsbegränsningarna. Finns alltså ingen speciell fart som en lätt mc inte får gå över. Som en bil :)
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Enligt min körskolelärare så får inte hojarna gå över 100km/h p.g.a. nåt jävla krav från försäkringsbolagen men ja har svårt att tro att de skulle vara så eftersom många fabriksnya cyklar går en bit över 100.

Ja skulle väl vilja säga att hojen får gå så fort som den kan med den tillåtna effekten.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Enligt min körskolelärare så får inte hojarna gå över 100km/h p.g.a. nåt jävla krav från försäkringsbolagen men ja har svårt att tro att de skulle vara så eftersom många fabriksnya cyklar går en bit över 100.

Ja skulle väl vilja säga att hojen får gå så fort som den kan med den tillåtna effekten.

Den var ny :p
Aldrig hört något liknande
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Man borde sätta dit strömlinjeformade kåpor på sin 125:a och testa den i vindtunnel :D Man borde kunna få dom att gå ganska snabbt väl?
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
ja somsagt så får den gå i 1000km/h om du nu får upp den i det med en godkänd effekt.
sen får man ju inte köra snabbare än hastighetsbegränsningarna
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hmm det enda jag kan tänka mig han menat är att vissa inte får gå snabbare än vad tillverkarens angett som maxhastighet(?)
 

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Orion 125cc -10
menade liksom ska köpa lätt mc vill att den ska gå lagligt och då vilken fart går den i laglig eller effekt?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
menade liksom ska köpa lätt mc vill att den ska gå lagligt och då vilken fart går den i laglig eller effekt?

ca 100-130 km/h strypt, beror på om det är 4t eller 2t och vilken modell. 2t ostrypt går ca 140-170 km/h beroende på modell, mycket bättre acc också :)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
I ditt CoC-intyg/registreringsbevis kan det finnas en konstruktiv maxhastighet, min gamla RS hade en sådan på 120 km/h. Så vissa 125:eek:r, och säkerligen andra fordon, kan ha en max hastighet som den får gå i.

Jag vet inte hur det är på nyare 125:eek:r, men jag kan tänka mig att detta förekommer mer och mer ju nyare de är?!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
I ditt CoC-intyg/registreringsbevis kan det finnas en konstruktiv maxhastighet, min gamla RS hade en sådan på 120 km/h. Så vissa 125:eek:r, och säkerligen andra fordon, kan ha en max hastighet som den får gå i.

Jag vet inte hur det är på nyare 125:eek:r, men jag kan tänka mig att detta förekommer mer och mer ju nyare de är?!
Polarens gamla Husaberg FS650e hade en konstruktiv maxhastighet på 85km/h och den går ju lite snabbare än så :tuttar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top