KTM 525 exc. vs. 530 exc-f

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Vad har ni som har ägt bägge dessa hojar för några synpunkter på dem för/nackdelar? Verkar inte som att efterföljaren 530 har blivit lika populär som den gamle "klassikern" 525 exc. Den har ju varit väldigt populär hos både enduro, grusåkare, supermotard samt "åka ut o plocka svamp" folk.

Har själv tävlat i cross, stubbrace och supermotard (en 1:a plats i motard:))samt kört en hel del gata med en o samma hoj. Utan o bygga om fjädring etc. Tycker den funkar riktigt bra till det mesta utom touring...

Går ju fortfarande att hitta fynd bland 525:eek:rna som bara har gått 15-30 tim. Som ägaren i princip bara puttrat runt på skogsvägar med.
530:n verkar ju vara mest tävlingsåkare som säljer och då har de i regel gått en hel del timmar samt ser ganska slitna ut.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Förare av dessa hänger väl mest på andra forum...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nya motorn är lite mer optimerad läs:skör än den gamla. Att dela upp oljevolymen i 2 var kanske inte riktigt en kanonidé. Plus i kanten för bättre ventiler dock....
Den stora uppgraderingen tycker jag dock är chassit, betydligt trevligare på den nya. Både fjädringskomponenternas inställning och ramens utförande i övrigt.

//En som har en ännu inte startad 450 EXC av gamla generationen parkerad i garaget för framtida bruk
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nya motorn är lite mer optimerad läs:skör än den gamla. Att dela upp oljevolymen i 2 var kanske inte riktigt en kanonidé. Plus i kanten för bättre ventiler dock....
Den stora uppgraderingen tycker jag dock är chassit, betydligt trevligare på den nya. Både fjädringskomponenternas inställning och ramens utförande i övrigt.

//En som har en ännu inte startad 450 EXC av gamla generationen parkerad i garaget för framtida bruk

:mad:

//En som får bröta runt på sin jävla cross tills nån kommer på att han inte vill ha sin EXC längre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men det löser väl sig självt när vevaxeltätningen ger sig?;)

Eller man gör som på fabriksmopparna i WEC och fräser upp en passage mellan halvorna...

Såg lite häftiga bilder från när en kille plockade ner en ex Knight fabriksmoppe. Kopplingen och kylsystemet var direkt från RFS motorn och de båda oljebaden var förenade till ett.....
Så mycket för KTM konstruktörerna...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Eller man gör som på fabriksmopparna i WEC och fräser upp en passage mellan halvorna...

Såg lite häftiga bilder från när en kille plockade ner en ex Knight fabriksmoppe. Kopplingen och kylsystemet var direkt från RFS motorn och de båda oljebaden var förenade till ett.....
Så mycket för KTM konstruktörerna...
Den hydrauliska kamkedjesträckare var väl förmodligen utbytt mot en manuell också?
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Såå.. om man står inför ett eventuellt köp av en 525/530 som ska användas till allt, dvs motard, enduro, stubbrace och iskörning. Vilken är mest PRISVÄRD (med motard och endurokit)? Vågar man köpa en 525-03 för runt 35 eller ska man satsa på en 530-08/09 för runt 75? Eller kanske något mittemellan?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såå.. om man står inför ett eventuellt köp av en 525/530 som ska användas till allt, dvs motard, enduro, stubbrace och iskörning. Vilken är mest PRISVÄRD (med motard och endurokit)? Vågar man köpa en 525-03 för runt 35 eller ska man satsa på en 530-08/09 för runt 75? Eller kanske något mittemellan?

En 525 helt klart.... Man får dock se till att budgetera för det uppdämda behovet av underhållskostnader. Kolv+stakrenovering+ramlager+ventiler är ett byte som kommer att behöva ske förr eller senare och köper man en beg hoj är det bättre att göra det direkt om där finns minsta indikation. När grejerna väl är renoverade går de minst 200h vidare och så länge lever ändå inte övriga cykeln...
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Blir bara mer belåten med 525:an ju mer man kör den:tummenupp
Känns som de största begränsningarna sitter bakom styret.
Den räckte till att ta starten och behålla ledningen i 2 varv i årets stubbrace innan en annan var total slut... (jag var enda endurohoj i tävlingen)

Har även kört lite enduro nu i höst och hojen blir trevligare ju mer man kör.
Provkörde en Yamaha WR 450 -05 och den kändes ljusår omodernare och klumpigare än 525:an:rolleyes:
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
håller med föregående talare, den bästa hoj jag haft(å då har jag ändå haft ca 30st)har en 525exc 04 den har gått 200timar, 2 klick kvar på sträckarn, så nu skall jag byta kolv å kamkedja.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top