Thailand, när, var och pris?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Två pers, två veckor i Thailand i vinter är planen.

Södra känns lite väl turistigt men jag har ingen erfarenhet av de norra öarna,
det får gärna vara lugnt, bra dyk/snorkel och fin natur.
Är Koh Tao så nice som dom säger?

Ska man satsa på sista minuten då eller köpa nu med avbesskydd?
Semesterveckor måste bokas snart och kan sen inte flyttas,
lutar mot januari nu.

flygvaruhuset.se
supersavertravel.se
flygstolar.se, vart hittar man bäst priser men också bra översikt och smart datum justering?
Helst söka fritt inom en viss månad utan att speca dag.

Övriga tips, kanske thailand inte är vad man ska åka till,
hur är Goa t.ex?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Goa är ju Indien och dit reser man inte om man mot förmodan inte har betalt för det.

Jag har bokat med Seat24 samt STAtravel när vi har åkt till Thailand, och senaste gången med Erawantravel och det funkade skitbra. Jag ringde bara sistnämnda och sa vart vi ville åka och när så fixade de bästa pris med bästa flyg och jag hittade inget billigare heller och jag slapp sitta och leta själv på nätet. Så testa det, jag fick själv tipset här på sporthoj.
Västra Thailand är sämre än östra, där är alla muslimer och dem vill du inte träffa på mer än nödvändigt och på östkusten finns det inte en enda jämfört med västkusten.
Har inte varit på Koh tao själv men en tjejkompis som har varit i hela Thailand sa att det samt Koh Lipe var det bästa stället hon hade varit på i Thailand.

Koh Chang är min favorit och man kan åka på fina dykturer härifrån och naturen är riktigt fin, djungeltrekking på egen hand är inget problem.
Spelar egentligen ingen roll när du åker mellan januari till slutet av mars, ungefär samma väder men lite ostadigare ju längre neråt man kommer i bukten.
Jag kommer åka till Thailand flera gånger men ALDRIG mer västkusten tror jag. Har varit på Lanta, Krabi och Phiphi men då kan man lika gärna skippa Thailand om man mot förmodan inte åker dit för att supa med kompisar eller åker dit med småungar.

Edit/ Två veckor in i januari så är det mycket lättare att hitta både flyg och boende till vettigare priser, största peaken är runt jul/nyår och 10-14 dagar framåt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Goa är ju Indien och dit reser man inte om man mot förmodan inte har betalt för det.

Jag har bokat med Seat24 samt STAtravel när vi har åkt till Thailand, och senaste gången med Erawantravel och det funkade skitbra. Jag ringde bara sistnämnda och sa vart vi ville åka och när så fixade de bästa pris med bästa flyg och jag hittade inget billigare heller och jag slapp sitta och leta själv på nätet. Så testa det, jag fick själv tipset här på sporthoj.
Västra Thailand är sämre än östra, där är alla muslimer och dem vill du inte träffa på mer än nödvändigt och på östkusten finns det inte en enda jämfört med västkusten.
Har inte varit på Koh tao själv men en tjejkompis som har varit i hela Thailand sa att det samt Koh Lipe var det bästa stället hon hade varit på i Thailand.

Koh Chang är min favorit och man kan åka på fina dykturer härifrån och naturen är riktigt fin, djungeltrekking på egen hand är inget problem.
Spelar egentligen ingen roll när du åker mellan januari till slutet av mars, ungefär samma väder men lite ostadigare ju längre neråt man kommer i bukten.
Jag kommer åka till Thailand flera gånger men ALDRIG mer västkusten tror jag. Har varit på Lanta, Krabi och Phiphi men då kan man lika gärna skippa Thailand om man mot förmodan inte åker dit för att supa med kompisar eller åker dit med småungar.

Edit/ Två veckor in i januari så är det mycket lättare att hitta både flyg och boende till vettigare priser, största peaken är runt jul/nyår och 10-14 dagar framåt.

Så att vänta och jaga sista minuten då, en bit in i januari är kanske grejen?

Jag va där senast 1995 och mycket lär ju ha ändrat sig, redan då tyckte jag det va lite för lätt-rest, men tjejen lär ju tycka det är bra.
Då va jag på Samui, koh phangan, krabi och phiphi, idag skulle jag noh bara vilja återse krabi.
Att det va mer muslimskt på vissa ställen la jag inte märke till då, men då kom jag från en väldigt seg luff genom indonesien så man va väl avtrubbad.

Tack för söktipset, man kan ju lägga hur mycket tid som helst på detta på nätet.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Sista minuten funkar alltid, men ring som sagt Erawan travel och säg vad du vill ha så återkommer de med det som finns hos dem och det var mest intressant för oss och det var inte sista minuten den gången.
Krabi var så jävla smutsigt och äckligt så jag trodde att jag skulle få HIV och gulsot bara av att titta på maten. Railey beach var skapligt men mer var det ju inte, man måste nog vara påtänd för att gilla det hela.
Panghan är schysst om man vill ha natur och lite lugn och ro, när vi var där så bodde vi på totalt motsatt sida av partystranden och det resulterade i en helt egen strand på ett riktigt bra hotell med avslappnad stämning så man kunde inte begära mer där.
Men Chang erbjuder allt möjligt och letar man ordentligt så hittar man riktiga pärlor där, men vid en första anblick kan det se lite turistigt ut antar jag. Eller det är ju vad det är men man har ändå stora valmöjligheter.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Koh Chang är min favorit och man kan åka på fina dykturer härifrån och naturen är riktigt fin, djungeltrekking på egen hand är inget problem.
Spelar egentligen ingen roll när du åker mellan januari till slutet av mars, ungefär samma väder men lite ostadigare ju längre neråt man kommer i bukten.
Jag kommer åka till Thailand flera gånger men ALDRIG mer västkusten tror jag. Har varit på Lanta, Krabi och Phiphi men då kan man lika gärna skippa Thailand om man mot förmodan inte åker dit för att supa med kompisar eller åker dit med småungar.


Nu stal du ju mina ord! :)

Håller fullständigt med, var på koh chang i 3 veckor i januari, tog 2 PADI cert och hade det riktigt trevligt, jag skulle dock inte bo på White Sand Beach, jag bodde på Lonley beach mest, kai bae och bang bao är också fint.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu stal du ju mina ord! :)

Håller fullständigt med, var på koh chang i 3 veckor i januari, tog 2 PADI cert och hade det riktigt trevligt, jag skulle dock inte bo på White Sand Beach, jag bodde på Lonley beach mest, kai bae och bang bao är också fint.

Precis, White sand är det sämsta tänkbara och sämre än chaweng på sina håll... Lonely beach är fint som fan, fast vi fastnade för Klong prao tror jag det heter. Nära till det mesta men ändå lite avsides och inte så man hör någon trafik.
Sen får man inte glömma att de bästa hojvägarna i thailand finns på Koh chang :Bugar Man behöver inte ha speciellt mycket motorstyrka för att ha skoj där, har inte träffat på något roligare än efter många resor utomlands.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Precis, White sand är det sämsta tänkbara och sämre än chaweng på sina håll... Lonely beach är fint som fan, fast vi fastnade för Klong prao tror jag det heter. Nära till det mesta men ändå lite avsides och inte så man hör någon trafik.
Sen får man inte glömma att de bästa hojvägarna i thailand finns på Koh chang :Bugar Man behöver inte ha speciellt mycket motorstyrka för att ha skoj där, har inte träffat på något roligare än efter många resor utomlands.

Okey, klong prao va väl den där jättestranden?

haha ja vägarna... hyrde en scooter å åkte ner mot piren och förbi, hittade en skjutbana där jag hade lite roligt med diverse vapen :D dock vare inge kul å köra på guppen i 100+ som kom helt oväntat vid små broarna de byggt, sen råkade jag glömma bort vänstertrafiken ett par kilometer tills jag fick möte :gnissla

Sen fick jag lära mig att INTE ligga bakom vattenbilarna i backarna :tungan
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Jag tycker inte att Kho Chang är någon jättehöjdare. Vi brukar åka dit ibland på helgerna och hälsa på tjejens föräldrar som bor där.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tycker inte att Kho Chang är någon jättehöjdare. Vi brukar åka dit ibland på helgerna och hälsa på tjejens föräldrar som bor där.

Jag har bara vart i Thailand 1 gång hittills och då åkte jag till Koh Chang, jag hittade de jag ville ha där, vilket var, lungt men ändå möjlighet att festa, dyka, stränder (inga storslagna stränder på koh chang men de dög tycker jag, sen var båtturen till koh mak väldigt trevlig)

Polarna drog till krabi å phi phi söp sönder sig själva, blev magsjuka, rånade på visakorten. Såklart hade de otur

De skulle vara i thailand från jan-apr "så länge pengarna räckte", deras budget var således större än min som skulle vara borta i 4 veckor, 2 av polarna mötte jag på krogen hemma i början av februari (de hade kommit hem innan mig :D)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tycker inte att Kho Chang är någon jättehöjdare. Vi brukar åka dit ibland på helgerna och hälsa på tjejens föräldrar som bor där.

Allt är möjligtvis relativt, det är klart bättre än västkusten men ska man ha något riktigt bra så ska man leta upp en liten ö helt utan det kommersiella skiten som är överallt. Själv är jag för bekväm för sånt, jag måste ha ac på rummet, bar, närhet till affärer så jag kan handla grogg samt groggvirke etc :D
Men som helhet så tycker jag att Koh Chang är en höjdare då det är riktigt fin natur om man gillar sånt, och man kan dyka och fiska på bra vatten utan att behöva åka speciellt långt också.

Wobbly, två av dina kompisar heter möjligtvis inte Matte och Jimmy? Träffade på två killar där som råkade ut för samma sak nämligen på dessa ställen, från sthlm... Iofs passar det nog in på många fler också :D
Sorry för offtopic TS :hej
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Wobbly, två av dina kompisar heter möjligtvis inte Matte och Jimmy? Träffade på två killar där som råkade ut för samma sak nämligen på dessa ställen, från sthlm... Iofs passar det nog in på många fler också :D
Sorry för offtopic TS :hej

Nä Tom, Ivo, Sacarias å danne :tungan

haha, ska meddela de att de inte bara va de de, btw så blev danne slagen av en transa också :rofl
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Efter bland annat bips från Dee_cati har jag och familjen bokat resa till koh chang och klong prao i början av januari. Det blir fösta månaden av min pappaledighet och det ska bli sååå jävla gott :)
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Efter bland annat bips från Dee_cati har jag och familjen bokat resa till koh chang och klong prao i början av januari. Det blir fösta månaden av min pappaledighet och det ska bli sååå jävla gott :)

:tummenupp Ni kommer gillare :)

Kanske ses då, om jag vågar mig dit :gnissla hade en liten incident sista dagarna där som jag har min norska dykinstruktör och 6 vodka/redbull buckets att tacka för :huvet
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Efter bland annat bips från Dee_cati har jag och familjen bokat resa till koh chang och klong prao i början av januari. Det blir fösta månaden av min pappaledighet och det ska bli sååå jävla gott :)

Fyfan, jag vill också :(
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
:tummenupp Ni kommer gillare :)

Kanske ses då, om jag vågar mig dit :gnissla hade en liten incident sista dagarna där som jag har min norska dykinstruktör och 6 vodka/redbull buckets att tacka för :huvet

Dom gamla hinkarna kan vara farliga men det ser jag fram emot :)
Jag och farsan ska hinka buckets som bara den medan frugan och morsan får ta hand om lillgrabben, he, he.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Koh lipe var riktigt shysst. Men det är mer soft och lugnt. Kritvit mjölsand och turkost vatten..

TURK-OST, va fan stavas det så haha.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag tycker inte att Kho Chang är någon jättehöjdare. Vi brukar åka dit ibland på helgerna och hälsa på tjejens föräldrar som bor där.

Vad är det som är fel på Chang? Funderar på att resa dit och vill ha så mycket info som möjligt.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Koh Tao är najs, var ett tag sen jag var där men då var det ett av dom
skönaste ställena jag varit på, inte bara i thailand.
Bodde på Sunshine Resort, lite sunkigt men som det ska :tummenupp
Lite mer off men absolut inte dött, dricka hinkar och dyka lite ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tack alla för råd och utlåtande, vi lutar mot norr eller sydost.

Men det stora frågetecknet är bokning och tid.
Om man tar semester typ mån - fre, spelar det nån roll på pris?
Kan det t.ex vara billigare att åka tis - ons?

Hur mycket lägre pris kan man få på sista minuten?
1000kr lägre eller mer, kontra att boka redan nu?
Är det värt osäkerheten lixom.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vilken bangkok flygplats ligger bra till? Suvarnabhumi (BKK) ?

Ungf restid från koh chang till flyget?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top