Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ja, hur man kan brinna så för en fråga som har med ren stöld att göra fattar inte jag. Jodå, jag har lyssnat på Mikael Nilsson och hans dravel om värnande av frihet och integritet, men då han i samma stund säger "vi har ingen åsikt om ekonomi och budgettak" då börjar jag virra på huvudet. Hur f-n kan man säga att man är politiker och inte ha nån åsikt om det som påverkar oss mest?

Vad är nästa steg "Jag vill inte betala TV-licens partiet"?

Det var väl så Miljöpartiet startade? De hade en hjärtefråga, de kom in i riksdagen och sedan tog de in andra frågor efter hand, så till sist blev de ett "riktigt" parti.

Man måste ju börja någonstans och att vara vågmästarparti är absolut ingen dålig sits att hamna i.

Det är lite konstigt. Stjäls en mc så blir folk här inte direkt glada, men ett parti som delvis bildats för att göra det fritt fram att sno immateriella tillgångar är ok. :va

Det är inte stöld då originalet finns kvar. Det är däremot självklart en förlorad inkomst. Men att som idag säga att varje nedladdat verk är en förlorad inkomst är att göra självmål. Jag har laddat ner och upptäckt ny musik jag inte skulle gjort ifall jag gått till affären, då jag endast köpt det gamla beprövade. Så grovt uppskattat är 90% av det jag hämtat ner inte något jag skulle köpt. Mitt bidrag till artisterna är att jag istället gått på en del konserter. Då många gånger sett band jag inte vetat om att de fanns om det inte varit för nedladdningsmöjligheterna.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ganska väntat att Markus (puss!) inte kunde hålla tillbaka sina egna åsikter och skriva de korrekta namnen i partilistan. Därför vägrar jag också kryssa där.

Lite mer oväntat och ganska skrämmande att dryga 20% av de som röstat är smygnassar. Nu blir det förståss påståenden om att så inte är fallet, men varför hymla?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Ganska väntat att Markus (puss!) inte kunde hålla tillbaka sina egna åsikter och skriva de korrekta namnen i partilistan. Därför vägrar jag också kryssa där.

Lite mer oväntat och ganska skrämmande att dryga 20% av de som röstat är smygnassar. Nu blir det förståss påståenden om att så inte är fallet, men varför hymla?

Man är inte nazist bara för att man lägger sin röst på SD.
De har rätt så fina idéer i många frågor. Synd bara att de flesta av dem är så tappade.

Man är inte nazist om man vill begränsa invandringen. Att de inte vill ha homoäktenskap i kyrkan är kanske lite tramsigt men varför vill egentligen en bög gifta sig i kyrkan när den förföljt&dödat sådana i all evighet? :va
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Man är inte nazist bara för att man lägger sin röst på SD.
De har rätt så fina idéer i många frågor. Synd bara att de flesta av dem är så tappade.

Man är inte nazist om man vill begränsa invandringen. Att de inte vill ha homoäktenskap i kyrkan är kanske lite tramsigt men varför vill egentligen en bög gifta sig i kyrkan när den förföljt&dödat sådana i all evighet? :va

Man behöver inte hålla med om exakt VARENDA punkt ett parti står för. Huvudsaken är att de representerar ens generella politiska inriktning så bra som möjligt. I övrigt har du rätt.

Jag tycker det är lite lustigt att många svenskar fullständigt tappar koncepterna när de talar om SD, när resten av den civiliserade världen tycker att deras politik är mer eller mindre självklar.

Sen ska ju folk passa sig noga för att kasta skit omkring sig innan man har kikat i eget bo.
 

Gabor

Guest
Man behöver inte hålla med om exakt VARENDA punkt ett parti står för. Huvudsaken är att de representerar ens generella politiska inriktning så bra som möjligt. I övrigt har du rätt.

Jag tycker det är lite lustigt att många svenskar fullständigt tappar koncepterna när de talar om SD, när resten av den civiliserade världen tycker att deras politik är mer eller mindre självklar.

Sen ska ju folk passa sig noga för att kasta skit omkring sig innan man har kikat i eget bo.

:tummenupp:yoparty
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Från SD's åsiktssammanfattning:
Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter.

Inte fan är det mest invandrare som sitter i häktet, i finkan eller blir dömda för något brott.. har hört fler som säger att det flesta är svenskar av andra som känner folk inom
häktet.

Sen skriver de längre ner på deras sida(om man går in på deras sammanfattning av åsikter) att Sverige inte har klarat av att ta hand om så mycket "kultur" som strömmat in i Sverige. känns det itne som att de ser ner lite på vårt samhälle?

Visst känns SD så kramgoa när de skriver som det gör?:zpy

För att stödja vad jag skriver:
Från Brottsförebyggande rådet, Brå
De allra flesta brott begås av personer födda i Sverige

2005-12-14

De allra flesta brott begås av personer födda i Sverige - men utrikes födda är överrepresenterade

De som är födda utomlands har en högre risk att misstänkas för brott, än personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. Men 88 procent av dem var inte misstänkta för brott överhuvudtaget under en femårsperiod. Motsvarande andel bland dem som var födda i Sverige av svenskfödda föräldrar var 95 procent. Det konstaterar Brottsförebyggande rådet (Brå) i en rapport som publiceras i dag.

Visst att jag älskar Sverige och att jag gärna vill att vår egna kultur ska få mer plats och att vi ska vara stolta över det, invandrare kan gärna få lära sig mer om vår kultur, men att ha argumentet att nationalistisk politik minskar brottslighet, dvs att invandring skapar mer brottslighet, vilket dvs är direkt menat att det är invandrarnas fel och att de är en majoritet bland de kriminella, är så sjukt fel att jag inte ens vet var jag ska börja någonstans med hur fel det är!:huvet
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Skälet till höga hyror på nybyggda lägenheter beror ju till stor del på byggkostnaden som i stort sett alltid överstiger 20k/kvm och ofta ligger närmare 30k/kvm. För att den blivande fastighetsägaren ska kunna gå med vinst inom en rimlig framtid krävs ju dom hyrorna som idag sätts på nyproduktion. Men får man ner byggkostnaden genom subventioner så är det ju ett steg på vägen till lägre hyror i allmännyttan. *fortsättning längre ner*



Kan man handen på hjärtat säga att jag slår dövörat till varje gång Mona ska uttala sig så att det var dessa räntesubventioner som var på tapeten igen hade jag faktiskt ingen koll på. Jag trodde i min iver att det var själva byggkostnaderna dom fokuserat på istället. Där finns det mycket som kan bli bättre med statens hjälp, samt att man relativt enkelt faktiskt kan bygga billiga hyresrätter.


Har du inget att göra på jobbet eller? :D
Anledningen till att hyran är så hög är ju bruksvärdesprincipen Redan där är hyran högre och sedan kan man ta ut mer hyra beroende på kostnaden för att bygga huset.
Vilket betyder att lägenheten redan är dyrare, (men är ju finare och har bättre grejer) och sedan får dem lägga på mer pengar på det.. Då spelar det ingen roll om du subventionerar lite skruv och spik som leverantörerna och byggbolagen ändå kommer äta upp det mesta av.
Bruksvärdesprincipen gör att en nyare alltid är dyrare än en gammal, då spelar din byggkostnad ingen roll.

Om man inför marknadshyra istället så kommer det lösas naturligt, i nuläget med nuvarande hyreslag så är det väldigt svårt för bostadsbolagen att tjäna pengar på något annat än nybyggda hyresrätter och därför är det många äldre hus som ombildas till bostadsrätter. Då tjänar dem pengar på affären och kan bygga mera nya hyreshus med monster hyror.
Med marknadshyra blir det tillgång och efterfrågan, precis som på vilken annan marknad som helst.
Ju mindre politiker är inne och pillar i saker ju bättre brukar det bli.

Sen kan jag egentligen inte förstå varför man vill bo i en hyresrätt överhuvudtaget, förutom om man bara ska bo en kortare tid.
Men det är väl bara min personliga uppfattning.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Från SD's åsiktssammanfattning:


Inte fan är det mest invandrare som sitter i häktet, i finkan eller blir dömda för något brott.. har hört fler som säger att det flesta är svenskar av andra som känner folk inom
häktet.

Sen skriver de längre ner på deras sida(om man går in på deras sammanfattning av åsikter) att Sverige inte har klarat av att ta hand om så mycket "kultur" som strömmat in i Sverige. känns det itne som att de ser ner lite på vårt samhälle?

Visst känns SD så kramgoa när de skriver som det gör?:zpy

För att stödja vad jag skriver:
Från Brottsförebyggande rådet, Brå


Visst att jag älskar Sverige och att jag gärna vill att vår egna kultur ska få mer plats och att vi ska vara stolta över det, invandrare kan gärna få lära sig mer om vår kultur, men att ha argumentet att nationalistisk politik minskar brottslighet, dvs att invandring skapar mer brottslighet, vilket dvs är direkt menat att det är invandrarnas fel och att de är en majoritet bland de kriminella, är så sjukt fel att jag inte ens vet var jag ska börja någonstans med hur fel det är!:huvet

Nu är du allt riktigt ute och cyklar grabben. Om en enda invandrare gör ett brott i Sverige så har han ökat andelen brott. Punkt. Det är den enda statistik som behövs.
Sen kan man ju anta att man måste räkna med en viss höjning av brottsligheten när man har invandring. Alla människor är ju inte fläckfria, inte ens svenskar. Men tycker du på allvar att vi ska behöva ta hand om andra nationers misslyckanden? Har vi inte nog med vår egna skit att ta hand om? När någon bjuder in dig att bo hos sig efter att ditt hus har brunnit ned, visar du då din tacksamhet genom att bajsa i hans vardagsrum?

Jag har ABSOLUT inga som helst problem med skötsamma invandrare, däremot har jag problem med invandrare som inte sköter sig. Det beror inte på att de har svart hår, mörk hy, luktar lök eller kör BMW. Det beror på att jag tycker det är fulare av folk att göra skit hos nån annan, som andra får betala för att städa upp, än de som gör det "hemma". Mitt lands misslyckanden kan jag gå med på att betala för men inte nåt pajasland i mellanöstern t ex.
Och jag tycker Sverige har tagit in fanimej för mycket invandrare mot vad vi klarar av att försvenska. Dessutom blir jag förbannad på den jävla fegvänstern som inte ens törs ta upp diskussionen kring ämnet.

Här har du lite annan info från deras sida som du "glömde" att ta med.
Skriv gärna vad du tycker är så fasansfullt, nazistiskt och fel med dessa förslag:

En ansvarsfull invandringspolitik
Sverige har tagit emot alltför många invandrare på för kort tid, och endast en bråkdel har varit flyktingar. Detta har orsakat enorma ekonomiska, sociala och kulturella problem i vårt land, samtidigt som det minskat vårt utrymme för att förbättra stödet till de verkligt nödlidande människorna runt om i världen. Inget politiskt parti kan i dag med trovärdighet tala om förbättrad offentlig service eller sänkta skatter utan att först redovisa hur invandringens kostnader skall sänkas. Den oansvariga och kravlösa svenska integrations- och invandringspolitiken har även gett upphov till segregation, rotlöshet, kriminalitet och ökade motsättningar. Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen.

Sverigedemokraterna vill:


Stoppa massinvandringen och återgå till en ansvarsfull invandringspolitik där invandringen begränsas till en nivå som inte är högre än i våra grannländer.

Att tillfälliga och inte permanenta uppehållstillstånd skall vara regel.

Höja biståndet i takt med att kostnaderna för invandringen minskar och satsa på att hjälpa verkliga flyktingar i deras närområden.

Höja återvandringsbidraget och stimulera utlänningar utan skyddsbehov och möjlighet till egen försörjning att återvända till sina hemländer.

Återgå till den assimileringspolitik som gällde fram till mitten av 1970-talet och som innebär att det är invandrarna som skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom.

Avskaffa alla former av särrättigheter och etnisk kvotering.

Skärpa villkoren för svenskt medborgarskap. Ett grundkrav ska vara att man levt i Sverige permanent och laglydigt under lång tid, att man behärskar svenska språket i tal och skrift, samt har tagit till sig den svenska kulturen.
 
Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
hur kan sverigedemokraterna ligga #2 på listan? hur tänker ni som röstar på dom?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Riskerar KD ramla ur får man väl stödrösta på Göran.

Vad gör det om KD, faller bort? Om man istället röstar på ett annat parti i alliansen. Det enda som händer är väl att något av de andra allianspartierna får fler mandat, eller? Jag fattar inte poängen.... :va

Nee, jag tycker inte om KD... religion och politik hör inte ihop.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Din analys är säkert korrekt. Dock tror jag tyvär en mycket stor del väljer att rösta på piratpartiet av betydligt mer egoistiska skäl än att de värnar sin integritet, läs de vill ladda ner allt gratis.


jag vill ladda ner allt gratis :) är 18 år ung (man) och röstade på piratpartiet. Nu laddar jag självklart ner allt gratis även om det inte är lagligt, men att veta att man kommer vara hårt skuldsatt resten av livet om man åker fast gör att jag ändå skulle känna en viss säkerhet om piratpartiet skulle få lite större makt i riksdagen. sen så finns det ju självklart 100-tals viktigare frågor att reda ut, tex miljön.

men jag vill inte att piratpartiet ska vara störst, bara att dom är med och bestämmer.

Nee, jag tycker inte om KD... religion och politik hör inte ihop.


religion passar inte ihop...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad gör det om KD, faller bort? Om man istället röstar på ett annat parti i alliansen. Det enda som händer är väl att något av de andra allianspartierna får fler mandat, eller? Jag fattar inte poängen.... :va

Nee, jag tycker inte om KD... religion och politik hör inte ihop.
Hamnar KD under 4% gränser så förlorar ju Alliansen alla de rösterna och oppositionen blir procentuellt starkare.

jag vill ladda ner allt gratis :) är 18 år ung (man) och röstade på piratpartiet. Nu laddar jag självklart ner allt gratis även om det inte är lagligt, men att veta att man kommer vara hårt skuldsatt resten av livet om man åker fast gör att jag ändå skulle känna en viss säkerhet om piratpartiet skulle få lite större makt i riksdagen. sen så finns det ju självklart 100-tals viktigare frågor att reda ut, tex miljön.

men jag vill inte att piratpartiet ska vara störst, bara att dom är med och bestämmer.
Hur kan du rösta på ett parti som bara har en fråga där de har en uttalad linje när du själv skriver att det finns 100 saker som är viktigare än den frågan. I de hundra viktigare sakerna har du ingen aning om hur Piratpartiet kommer att rösta - dvs hur de kommer att använda din röst.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det blir nog KD för första gången. Enbart för att borgarna inte ska tappa 4% bara sådär.

hur kan sverigedemokraterna ligga #2 på listan? hur tänker ni som röstar på dom?

Jag röstar inte på dem men varför undrar du inte hur de som röstar på Ohly tänker? Mig veterligen har iaf inte SD stöttat folkmord och våldsregimer.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Invandringspolitiken lär bli het fråga under nästa val. Politikerna kan inte längre köra huvudet i sanden. Folk kommer antagligen i större utsträckning att rösta på Sverige Demokraterna ifall man inte öppnar ögonen från politiskt håll. Personligen är riksdagsvalet mycket större än en misstroendeförklaring mot invandrarpolitiken. Min röst kommer aldrig att hamna hos Sverige Demokraterna.

Socialdemokraterna tror jag får svårt att vinna nästa val. Främsta anledningen är nog inte sakfrågor utan personerna som företräder partiet. Det var ett stort misstag att välja fram Mona Sahlin som partiledare. Hon saknar helt enkelt de egenskaper som en statsman bör ha. Att Per Nuder försvann är det nog ingen som beklagar. Frågan är om Thomas Östros som ekonomisk talesman var en klar förbättring. Jag tycker inte det. Båda framstår som patetiska när de kritiserar nuvarande regeringen för dess politik. I huvudtaget har jag inte sett vad Socialdemokraterna har att erbjuda väljarna under nästkommande val. Få vill nog ha en återgång till hur det varit under de senaste årtionden under Socialdemokratiskt styrande av landet. Inte sällan har det rört sig om en minoritetsregering som varit beroende av vänster och/eller miljöpartiet. Som att välja mellan pest eller kolera.

Föredrar helt klart nuvarande majoritetsregering. Bara att hoppas att de borgerliga partierna kan hålla ihop under och över nästkommande val. Givetvis finns det fläckar i den politik som förts av nuvarande regering, men jag kan inte se att alternativet lockar särskilt mycket. De har haft sin chans att bevisa vad de går för under väldigt många år utan att nämnvärt ha förändrat sin politik med tiden. Samhällsutvecklingen har inte stått still sedan 20-talet. Socialdemokraterna borde verkligen ta tillfälle i akt att rensa ut i sina led och fundera över vilken politik man vill föra. Att titta i backspegeln är knappast lösningen för framtiden.

Kan mycket väl tänka mig att taktik rösta på det parti inom alliansen som riskerar att falla under spärren. Om det är Kristdemokraterna får de min röst helt enkelt. Allt för att hålla Mona & Co borta från regeringsställning.

Tycker det är väldigt synd att politiker idag ofta är skolade i sina respektive ungdomspartier. Det märks tydligt i debatterna. Få av dem har nog format en politisk tanke på egen hand som inte har förankring i partiet.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hamnar KD under 4% gränser så förlorar ju Alliansen alla de rösterna och oppositionen blir procentuellt starkare.

Ah då är jag med, tack. Skulle ju vara trevligare om de 4% insåg att deras röster kommer gå till spillo om de inte röstar på något annat, förhoppningsvis bättre parti :rolleyes:
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
hur kan sverigedemokraterna ligga #2 på listan? hur tänker ni som röstar på dom?

Märkligt parti. Läser man deras eget material på hemsidan så är det mest positivt värdeladdade ord som familjen, kulturen, frihet, trygghet, folkhem o s v. Väldigt lite konkret politik, väldigt lite resonemang om vad dessa begrepp innebär.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Är rätt säker på att Linda kan göra ett lika bra jobb som Fredrik eller Mona. :)

Är så trött på blockpolitik, vänster eller högersnack och gamla elitpolitiker. Nej fram med nya unga krafter som har fräscha idéer och som inte bryr sig om att sätta vänster- eller högerbeteckning på allting. Fram för SBF partiet. (Sunt Bond Förnuft)

Jag är skeptisk. Linda Rosing är i en liga för sig, och den är inte i närheten av politik :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte fan är det mest invandrare som sitter i häktet, i finkan eller blir dömda för något brott.. har hört fler som säger att det flesta är svenskar av andra som känner folk inom
häktet.

Få se nu, om det bor 10 miljoner människor i ett fiktivt land, av dom 10 miljonerna är en miljon lila i ansiktet.

Om man sedan tittar i ett fängelse som har 100 fångar i det fiktiva landet och 47 fångar är lila i ansiktet, då betyder det att dom som är lila i ansiktet är mindre brottsbenägna, eftersom dom är tre färre?

Jag vet inte, jag läste aldrig så avancerad matte....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top