Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Alkylatbensin klarar i alla fall kraven på kompression, vilket Grön 98 inte gör (fråga Nyteknik…). Eventuella skillnader mot s k racebränslen spekuleras det om. Jag har aldrig hört talas om eller sett några vetenskapligt utförda studier i ämnet även om jag är övertygad om att det finns, men tillverkarna håller väl resultaten av sin R&D för sig själva. Alkylat finns på 5l dunk på alla Statoil och OKQ8 stationer men då är literpriset cirka 25 kr. Det finns även på pump på utvalda Statoil och OKQ8 stationer, info finns på deras hemsidor. Aspen och Granngården säljer Alkylat på 25l dunk.

Min vev som gått uppskattningsvis dubbla den av Honda rekommenderade livslängden har levt på Q8 RS Extreme (ca 25%), OK Speed Bio TT (ca 25%) och Biltema Tvåkatksolja helsystetisk (ca 50%).

Växellådan går för det mesta på Biltema MC-olja Racing 10W-40.

Låt bu-ropen hagla…:död
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Rent allmant, och inte som ett direkt svar pa nan fraga maste jag sla ett slag for INSTRUKTIONSBOKEN, som finns till alla hojar. Har man den inte, skicka efter en, eller ladda ner. Dar star ju faktiskt svaret pa alla fragor, om man orkar lasa noga.

Problematiskt blir det tyvarr anda, nar man koper en gammal racer i fjarde-femte hand, och ingen har nan direkt koll pa hur motorn ar byggd langre (vilka kolvar passar, "KIT" eller std, vilken soppa passar mm.mm)

I det laget far man nog ta rad fran nan man har fortroende for i fragan, och "ta det sakra fore det osakra" pa alla punkter, tills man har lart kanna sin hoj och vet vad den vill ha. Eller skaffa nya std-grejer och folja boken.

Min hoj funkar bra med V-power och ELF HTX, men jag har ingen aning om ifall den gar "bra" jamfort med andra RS125or.

Jag har inte lagt ner de pengar som en detonationsraknare kostar, utan snikar med en laptimer som haller koll pa avgastempen, samt loggar den. Med ett kikande pa kolvtopp, stift och max uppnadda avgastemp tycker jag det kanns som att jag har hyfsad koll pa hur bestyckningen har varit.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Rent allmant, och inte som ett direkt svar pa nan fraga maste jag sla ett slag for INSTRUKTIONSBOKEN, som finns till alla hojar. Har man den inte, skicka efter en, eller ladda ner. Dar star ju faktiskt svaret pa alla fragor, om man orkar lasa noga.

Problematiskt blir det tyvarr anda, nar man koper en gammal racer i fjarde-femte hand, och ingen har nan direkt koll pa hur motorn ar byggd langre (vilka kolvar passar, "KIT" eller std, vilken soppa passar mm.mm)

I det laget far man nog ta rad fran nan man har fortroende for i fragan, och "ta det sakra fore det osakra" pa alla punkter, tills man har lart kanna sin hoj och vet vad den vill ha. Eller skaffa nya std-grejer och folja boken.

Min hoj funkar bra med V-power och ELF HTX, men jag har ingen aning om ifall den gar "bra" jamfort med andra RS125or.

Jag har inte lagt ner de pengar som en detonationsraknare kostar, utan snikar med en laptimer som haller koll pa avgastempen, samt loggar den. Med ett kikande pa kolvtopp, stift och max uppnadda avgastemp tycker jag det kanns som att jag har hyfsad koll pa hur bestyckningen har varit.

Jo, jag har kikat i seges instruktionsbok och den verkar väldigt utförlig. Men precis som du säger så är det ju sällan allt är som gud avsåg med tanke på pipor, tändning och toppar osv. Då är det ju bra att ha nån sorts hum om hur det ska se ut/låta/kännas när allt är som det ska. Du får gärna visa bilder och skriva mer om hur du har lärt dig det hela. Om det nu inte är direkt ur instruktionsboken, vill säga. ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Really? Jag googlade lite, och det verkar ju vara en ricinbaserad olja för premix? Jag behöver second opinion här!
Det är det Yamaha specar för sina växellådor och eftersom Fredde har givit tummen upp och jag inte haft några problem med den så kör jag vidare på det. Vad jag kan se med mina lekmannaögon verkar den göra sitt jobb mycket bra.

Rent allmant, och inte som ett direkt svar pa nan fraga maste jag sla ett slag for INSTRUKTIONSBOKEN, som finns till alla hojar. Har man den inte, skicka efter en, eller ladda ner. Dar star ju faktiskt svaret pa alla fragor, om man orkar lasa noga.
Absolut. De är oftast väldigt bra.
www.tz250racing.com finns dessutom massor av olika "parts catalouges" som man kan ladda ner om man registrera sig. Otroligt praktiskt då du ska beställa delar.


Jag har inte lagt ner de pengar som en detonationsraknare kostar, utan snikar med en laptimer som haller koll pa avgastempen, samt loggar den. Med ett kikande pa kolvtopp, stift och max uppnadda avgastemp tycker jag det kanns som att jag har hyfsad koll pa hur bestyckningen har varit.
Jag kör också med avgastempmätare men har för lite erfarenhet av den men det känns som man har nytta av det.
Dock skulle jag väldigt gärna ha en detonationssensor för att kunna hålla koll på spikningarna, jag hade en men monterade aldrig den innan jag var tvungen att sälja den.
 
Last edited by a moderator:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Q: Hur många starter/pass/race håller en koppling på 125 resp 250? Bör man alltid ha en fräsch kopplingssats liggande i en låda redo för byte?

Q: Var handlar man reservdelar? Lokala shoppen runt hörnet eller superspecialsiten.com?

Q: hur ställer nollar man allt dämperi för de olika varianterna. I mitt fall WP. Gör man precis som vanligt eller gäller mystiska racerregler för racers?


Jag har i nuläget över 150 racestarter på min koppling, då började jag med allting nytt utom centrummuttern. Något race tillbaka hade jag lite kopplingslir men det var eget klanteri. Med klanteriet fixat gör kopplingen sitt jobb återigen.
Har fått byta en av stålplattorna till en tjockare för att ha rätt tjocklek på hela lamellpaketet.

Smyger fint iväg på warmupen, kopplingen vill man ha kall och fin för den riktiga starten.

PROVSTARTER gör man efter träning/tidsträning. Inte på warmupvarvet! :va En uppsättning extra stålskivor, lameller och i rotaxens fall (tidiga aprilia också) en kopplingskorg. Dessa delar behöver inte vara nya, utan kan vara de gamla slitna.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det är det Yamaha specar för sina växellådor och eftersom Fredde har givit tummen upp och jag inte haft några problem med den så kör jag vidare på det. Vad jag kan se med mina lekmannaögon verkar den göra sitt jobb mycket bra.

Men Gustav, det är ju en tvåtaktsolja för bensininblandning...?:va

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420#params:nid=312443&p=1&t=Info

Själv kör jag på en vanlig bilolja, men då har jag ju torrkoppling på 250:n. På 125:an körde jag med castrol MTX, en ren växellådsolja för MC.

Som dom andra skriver så kan jag varmt rekommendera orginalmanualen. Honda har inte fel:fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Här är filen med däkkoder för Dunlop, inte komplett men ganska bra.
Om någon kan förklara om det finns ngt system i hur de anger hårdhet på sina däck så är jag idel öra...
 

Bifogat

  • Dunlop-dackkoder.jpg
    Dunlop-dackkoder.jpg
    143.3 KB · Visningar: 245

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Här är filen med däkkoder för Dunlop, inte komplett men ganska bra.
Om någon kan förklara om det finns ngt system i hur de anger hårdhet på sina däck så är jag idel öra...

På 125 slicksen är det ju rätt logiskt, men på 250 slicksen verkar dom byta sifferkombo varje år.
Gör som vinnarna, jag och Rossi, kör på bridgestone. ;)

För att gå topic igen. Bra initiativ Mattias. Jag ska någon dag skriva ner min väg ifrån nyfiken amatör till fullfjädrad 125/250GP förare/mekaniker. Har Johan bråttom med att veta så är det bara att ringa.
 
Last edited by a moderator:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Mer fråga!

Om man inte vill låta så örona blö'r, vad kan man göra åt det? Kan man bygga längre ljuddämpare utan att rubba balansen vad gäller bestyckning och sådant? Eller kommer det att funka med en "originalljuddämpare" så länge den är hyfsat nystoppad?
En airbox dödar det mesta insugsljudet, har jag förstått, men om man har airbox och nystuffad ljuddämpare och ändå inte klarar kraven, vad gör man då?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När det gäller bestyckningen är det ju många olika faktorer som ska fungera beroende på vid vilket vartal det är, huvudmunstycke, nål, power-jet, nålmunstycke etc.
Det man skulle vilja ha är ju en heldag med öppen depå där man systematiskt ändrar på bestyckningen och går in i depån och kollar ändringarnas resultat på motorn tillsammans med hur det känns på banan.

Ngt för LMS att ordna nästa år eller vad säger ni? ;)
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mer fråga!

Om man inte vill låta så örona blö'r, vad kan man göra åt det? Kan man bygga längre ljuddämpare utan att rubba balansen vad gäller bestyckning och sådant? Eller kommer det att funka med en "originalljuddämpare" så länge den är hyfsat nystoppad?
En airbox dödar det mesta insugsljudet, har jag förstått, men om man har airbox och nystuffad ljuddämpare och ändå inte klarar kraven, vad gör man då?

Våra gamla RS250 lät ju löjligt lite.. Större "termos" längst bak på röret så går ljudet säkert ner

/J
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Naturligtvis är boken strålande bra, jag har den på sängbordet och kikar varje kväll. Många av frågorna är dock av sorten så jag gärna skulle läst och fått bort mystiken långt innan. Då hade jag kanske köpt racer för flera år sen och jag misstänker att det är fler där ute som är inne på samma spår.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag blir riktigt sugen på en 250. Jämfört med en relativt ny R1a, vad kostar det. Jag kan ju lägga en kväll på att räkna med det kommer säkert bli fel ändå. Säg t.ex. några bandagar och kanske ett rejs.

Inköp?
Hur länge håller däcken?
Soppaförbrukning?
Vevar, kolvar och annat?

Lite rädd är jag dock att fastna i RR träsket igen, men övertala mig!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag blir riktigt sugen på en 250. Jämfört med en relativt ny R1a, vad kostar det. Jag kan ju lägga en kväll på att räkna med det kommer säkert bli fel ändå. Säg t.ex. några bandagar och kanske ett rejs.

Inköp?
Hur länge håller däcken?
Soppaförbrukning?
Vevar, kolvar och annat?

Lite rädd är jag dock att fastna i RR träsket igen, men övertala mig!


Inköp beror på hur nytt och hur mycket extramaterial du vill ha. Går väl att hitta lite äldre hojar för under 50' och sedan uppåt.

Siktar du på att kulköra kan du snudd på köra hela säsongen på ett par däck, de kommer bli lite halare mot slutet men det blir inga överraskningar. Så nåt däcksbyte inplanerat kan vara fint.

Bränsleförbrukning 1,25-1,5liter milen ungefär.

En nyrenoverad vev ska hålla +120 mil upp mot 200 beroende på märke och modell. Säg 50 mil på kolvar, 70-80 kan också gå finfint men märke/modell etc spelar in.
Bromsbelägg räcker länge då det är ganska låg ekipagevikt.
Byta packboxar/olja i framgaffeln kan man ju göra över vintern, bör man göra med ALLA hojar :tummenupp men hobbykör man kan man ju göra det vartannat år om det känns för jobbigt varje.


Lätt hoj innebär att de oftast klarar krascher bra, kanske kopplingsgrepp, skrapad kåpa och kåpglas.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mer fråga!

Om man inte vill låta så örona blö'r, vad kan man göra åt det? Kan man bygga längre ljuddämpare utan att rubba balansen vad gäller bestyckning och sådant? Eller kommer det att funka med en "originalljuddämpare" så länge den är hyfsat nystoppad?
En airbox dödar det mesta insugsljudet, har jag förstått, men om man har airbox och nystuffad ljuddämpare och ändå inte klarar kraven, vad gör man då?

Till B-racet på Linköping bytte jag ljuddämpare på min Aprilia från original till racer utan någon som helst skillnad. Mycket förvånad blev jag. Av det drar jag den högst ovetenskapliga slutsatsen att racerljuddämparen är förhållandevis effektiv och inte lätt kan förbättras och att den stora skillnaden i ljudutsläpp mellan racern och gat-Aprilian beror i första hand på på luftburk, i andra hand på avgasrör. Jag har sedan flera år tillbaka funderat kring möjligheterna att dämpa ljudutsläppen på racern av den enkla anledningen att jag finner den höga volymen störande, trots att jag använder öronproppar. Både från förarplats och vid sidan av hojen är den sujektiva uppfattningen att källan till de största ljudutsläppen är insuget, även med luftburken monterad. Jag har många gånger tänkt montera ljuddämpningsmattor inne i luftburken bara för att se om det skulle göra någon skillnad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top