Racer for dummies - frågorna du inte vågat ställa

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Ännu en noob-fråga. Jag kör just nu med en cylinder som har en mässingsring längst upp i loppet. Behöver man ta bort den vid omnikasilning? Och om man behöver det, hur gör man?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ännu en noob-fråga. Jag kör just nu med en cylinder som har en mässingsring längst upp i loppet. Behöver man ta bort den vid omnikasilning? Och om man behöver det, hur gör man?

Det måste du alldeles säkert. Till exempel Rolle Rotax vet exakt hur du ska gå tillväga med det hela.
 

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
Hur förvara en racer över vintern?

Hej!

Nu har jag troligtvis kört klart för säsongen och börjat fundera över hur jag ska förvara hojen över vintern..

Jag har endast tillgång till ett kallgarage, så frågan är:

Bör motorn skruvas ur ramen och förvaras inomhus varmt eller klarar det sig bra i minusgrader? (självklart tappas kylarvätskan ur).

Hojen är en Honda RS125:a

// Marcus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den klarar sig i minusgrader om du ser till att den är helt vattenfri. Varför du inte tar in den och ställer i bokhyllan vet jag dock inte, ingen finmekanik mår särskilt bra av att stå kallt och fuktigt...
 

Alfredo

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
03 R1
Detta var en konstig tråd? Åker ni med hojar från 95 och framåt??? Och har mest lika kul med tanke på årsmodell, efter uppdateringar....
Eller är jag helt fel ute:krama
Uj uj uj...:banana
 

Alfredo

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
03 R1
Detta var en konstig tråd? Åker ni med hojar från 95 och framåt??? Och har mest lika kul utan tanke på årsmodell, efter uppdateringar....
Eller är jag helt fel ute:krama
Uj uj uj...:banana man blir supersugen......
 

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
Den klarar sig i minusgrader om du ser till att den är helt vattenfri. Varför du inte tar in den och ställer i bokhyllan vet jag dock inte, ingen finmekanik mår särskilt bra av att stå kallt och fuktigt...

Tackar för svar.
Garaget är ett riktigt garage isolerat och klart för värme men ingen värme indraget. Så så fuktigt blir det inte, men kallt...

Har teamet (hoj, reservdelar, etc.) baserat i morsans garage 10 mil från min lägenhet. Annars hade den helt klart fått stått i lägenheten över vintern! :D
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Funkar en Yamaha YZF-R125 årsmodell 2008 på bana? Eller kommer man bara förnedras varje varv om man inte trimmar upp hojen rejält?

Det kanske låter som en dum fråga men man borde kunna ha roligt på en sån hoj på bana!?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Funkar en Yamaha YZF-R125 årsmodell 2008 på bana? Eller kommer man bara förnedras varje varv om man inte trimmar upp hojen rejält?

Det kanske låter som en dum fråga men man borde kunna ha roligt på en sån hoj på bana!?!

Det är mest plågsamt jag har provat motsvarande 15hk 125or och de är i tröttaste laget för att det skall vara lönt. Du kan åka fullgas så gott som hela varvet runt även på den långsammaste av de svenska banorna. Är det dessutom din gatcykel så är det synd att slå sönder den för marknaden är inte översållad av kraschkåpor och reservdelar till den dagen du kraschar.
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Det är mest plågsamt jag har provat motsvarande 15hk 125or och de är i tröttaste laget för att det skall vara lönt. Du kan åka fullgas så gott som hela varvet runt även på den långsammaste av de svenska banorna. Är det dessutom din gatcykel så är det synd att slå sönder den för marknaden är inte översållad av kraschkåpor och reservdelar till den dagen du kraschar.

Okej, så ingen ide alltså!
Så man ska kanske helt enkelt satsa på en riktig 125 (honda rs125 eller rent av en aprilia rs250)

Och en fråga till Boris, vad brukar man säga är en bra budget-banhoj? Gammal 80-tals racer? 600cc? Gatreggad för tillgång till alla event plus kunna köra till vardags för att spara in en extra slant...?

Eller kan/får man köra med hemmabyggen på bana? (125-chassi + cr500/crf450 motor?)
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Funkar en Yamaha YZF-R125 årsmodell 2008 på bana? Eller kommer man bara förnedras varje varv om man inte trimmar upp hojen rejält?

Det kanske låter som en dum fråga men man borde kunna ha roligt på en sån hoj på bana!?!

satsa på gokartbanor med den! smc har sånna körningar, förekommer även andra bandagar på småbanor
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hej!

Nu har jag troligtvis kört klart för säsongen och börjat fundera över hur jag ska förvara hojen över vintern..

Jag har endast tillgång till ett kallgarage, så frågan är:

Bör motorn skruvas ur ramen och förvaras inomhus varmt eller klarar det sig bra i minusgrader? (självklart tappas kylarvätskan ur).

Hojen är en Honda RS125:a

// Marcus


Bästa är nog att fylla upp kylaren med glykol. Det kommer du spara stålpackningen i vatenpumpen för att rosta bl.a mycket bättre.
Rengöra förgasaren är också ett tips.
Tror manualen säger hur man ska vinterförvara hojen?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sent svar men ändock...

Av en händelse har jag 12-15 liter (obrutna korkar givetvis) med Shell Advance Racing M. (Ricin baserad Kart olja).

Är nån intresserad får ni gärna skicka ett Pm. Pris billigt!

/ M

Motul 800 kostar väl 195 kr om jag inte minns fel.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Är det så att den/de som skrivit RR-reglementet på SVEMO är dyslektiker?

Om dokumentet på något sätt är symptomatiskt för RR-sporten som helhet förstår jag att ni har problem. Det var nog det värsta jag läst det här seklet...
Det snackas just nu mycket om att alla måste hjälpa till för att få svensk RR att fungera. Skicka originalet till mig så kan jag åtminstone hjälpa till med det jag kan - skapa ett läsbart reglemente.
:glömdet
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Om det är regler om 125GP och Moto3 så finns dom här:

125GP
http://www.uem-moto.eu/images/pdf/2...ing/RR028_TEcnical_Rules_FIM_Europe_125GP.pdf

Moto3
http://www.uem-moto.eu/images/pdf/2013/Rules 2013/Road Racing/RR028_3_Technical_Rules_MOTO3_2013.pdf


Skulle gissa att alla som sysslar med dessa klasser både kan sina regler och engelska.

Mjahaja, jag tvivlar inte en sekund på att vissa kan både regler och/eller engelska. Det jag syftade på var snarare att själva grundbulten i verksamheten, reglementet, är skriven på så usel svenska att min son på åtta nog skulle gjort ett bättre jobb. Mängder av stavfel, särskrivningar, meningsbyggnadsfel, syftningsfel - listan kan göras lång. Det ger ett oseriöst intryck av hela verksamheten (vilken verksamhet det nu än må vara) om man inte ens orkar, eller för den delen bryr sig om att, korrekturläsa det mest basala som finns i denna verksamhet - styrdokumenten. Dessa ska ju definiera sporten som sådan och är dokumenten av tvivelaktig kvalitet så blir ju kanske verksamheten därefter...
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Nu kör inte jag på bana med min hoj men har en NSR125R 1991, någon som vet under vilka miltal all service ska göras? Någon som har en "handbok" på internet? Eller om man kan köpa en riktig handbok någonstans?

Vilka olika 125 2takts hojar går det att få tag på på blocket? Har några bevakningar på. Aprilia rs, honda nsr, yamaha tzr, suzuki rg, cagiva mito, aprilia af1. Kan alla dessa hojar byggas om till "racehojar"? Och/eller vilka är bäst och finns det flera modeller?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top