Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Hudik

Guest
Fått många frågor om det inte finns nån K9 tråd, så här är en..:D

Skriv i den nu...:tummenupp

Jag börjar med spec på hojen saxat från suzuki.se :fakta

GSX-R1000 kommer 2009 som en helt ny maskin med ännu mer extrema egenskaper för ännu snabbare tider på banan. Den helt nya motorn har förminskats med nästan 6 cm sedan förra året vilket medför plats för en längre sving och kortad hjulbas till 1405 mm. Att motorn förminskats har möjliggjort betydande förändringar av chassit och en viktminskning av motorcykeln på fem kilo. Motorn har också fått kortare slaglängd och högre kompression för att skapa bättre motoregenskaper. Mer effektiv förbränning innebär att 2009 års version av GSX-R1000 också är mer miljövänlig än sin föregångare.

GSX-R1000 är ett skolboksexempel på applicering av avancerad högprestandateknologi. Den är mer än en motorcykel! GSX-R1000 är den grymmaste av våra GSX-R modeller, en vinnare utan motstycke!

Här hittar du kompakta bränsleinsprutningsmunstycken med 12 mindre hål i stället för de fyra större som användes på tidigare modeller. Det ger en finare ”dusch” för bättre förbränning av bränslet. Genom den kompakta och finfördelade ”duschen” av bränsle kan de primära insprutningsmunstyckena placeras i en brantare 30° vinkel riktad rakt ner i insugsportarna som då ger bättre gasrespons.

GSX-R1000 har ett kraftfullt datasystem för att styra
motorsystemet. All denna datorkraft styr inte bara bränsleinsprutningen och avgassystemet, utan gör det samtidigt möjligt för föraren att välja mellan tre körlägen som passar körtillfället. De olika körlägena ändras snabbt och enkelt genom en trelägesbrytare på vänster sida av styret. Mappningen av motorn varierar för varje läge. Mappningen är konstruerad efter experters körning på regniga, mixade, eller torra underlag.

På högra sidan av styret sitter nu en knapp för att du skall kunna ta dina egna varvtider. Där sitter även ett tidtagarur.

En elektronisk styrdämpare ger det bästa av två världar, nämligen mindre dämpning för lättare styrning vid lägre hastigheter, och mer dämpning vid högre hastigheter.

GSX-R1000 har justerbara fotpinnar som kan justeras i tre olika lägen inom en 14 mm horisontell och vertikal riktning. Bakbroms- och växelreglaget flyttas samtidigt i samma bana som fotpinnarna.

Titanventiler minskar vikten jämfört med andra traditionella ventiler. De lätta titanventilerna gör att man kan använda lättare ventilfjädrar.

Bra förbränningskapacitet är nyckeln till mer effekt. Det förbättrar gasresponsen och reducerar samtidigt avgasmängden. GSX-R1000 mäter givetvis upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.

GSX-R1000 mäter upp mot Euro3 och Tier2 emissionskraven.
 

mephisto

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Trondheim/Norge
Hoj
2009 Suzuki GSXR 1000
Har en kamerat som har benket sykkelen sin, og som får ut mindre effekt på
k9'en enn k7'en han hadde før, med samme modifikasjoner... (Eksosanlegg/motty AFR tuner)

Har selv problemer med lakken på min egen, og er ikke alene om det, matting på tank, lakken slitt igjennom på deksler under tank, vasket av lakken på felgen bak...
 

mephisto

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Trondheim/Norge
Hoj
2009 Suzuki GSXR 1000
Händer inte mycket här inte :va

Er det solgt mange slike i Sverige da?

I Norge er det solgt 49 stk pr 31 juli, og en til jeg vet om kjøpte forrige uke. Han tok kontakt via gixxer.com, der jeg har en tråd om k9. Han hadde falmet/matt lakk etter 30 mil...Han var rimelig fortvilet...

(Det var vel ikke det du ville høre tenker jeg...)
 

Nicotin

Guest
det är väl så vad jag sett att motorn inte är lika extrem som kanske 2005-2006 modellerna men det har ett mycket bättre chassie ?

Hur är dämparna på -09 ?


Testade nya kwacken mot hondan och sen en väldigt kort tur på -09 och tyckte att jag satt skumt jämfört med min gamla -05 på alla ovan.

Men mest på sukkin.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Var lite tråkigt att det inte var någon uppdatering här inte:(
Köper inom kort min egna -09:)
Skulle vara kul att höra lite tips,råd samt bra affärer för avgassystem,kåpa m.m:tummenupp

Mvh
Nille
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Någon som slängt på ett helsystem med yoshi?
Tänkte ge mig på och lämna in hojjen hos Avamc för steg 2(helsystem,kn filter,bänk&mapp) :yoparty
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
här var det inte mycket till skriveri.. :huvet
någon som lagt in sin k9 på 600mila service ännu, vad gick det på?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var ganska dött här så jag får väl skriva en rad:)

Det står en flång ny K9:a i garaget nu, 0 mil på mätaren. Osålda K9:eek:r måste vara den mest prisvärda 1000 kubikaren på marknaden just nu. Man får massor av hoj för pengarna. 5 års garanti, vagnskadan betald första året... riktigt bra ekonomi på det hela:)

Det första som gjordes var att börja riva hojen, riktigt roligt med nya, rena grejer:tummenupp

Hojen kommer att optimeras för bankörning så grejer som skall göras, och redan gjorts:

Förhöjt kåpglas, Suzuki original, lätt rökfärgat
LeoVince kolfiber slipon med linkpipe, ett mycket billigt helsystem:)
Dessutom fick jag bort den blytunga klumpen med kat och dubbla, fula originalpipor. Viktbesparing drygt 7 kg.
EN PCV skall på för att fixa ny mappning.

Ett mindre framdrev ligger på bänken, minus en kugge. Bredvid detta ligger att AFAM 44 kuggars bakdrev (+2). Lägre utväxling och kortare hjulbas.

Originaldäcket skall användas för inkörningen i början för att sedan bytas mot 190/55 profil sportdäck. Snabbare insvängning och bättre fäste vid nedlägg. Samma sak fram med ett spetsigare däck än original.

Fjädringen skall justeras. Dels efter min vikt för hänget men också för att få till den där "snuset i väggen" känslan på dämpningen. Kommer förmodligen att ta en stor del av sommaren

Ett 6mm shims kommer att monteras uppe på stötdämparfästet för att höja rideheight och få snabbare instyrning. Detta kanske ändras under säsongen beroende på hur snabbstyrd hojen bli och hur mycket detta påverkar fästet ut ur kurvor negativt. Fram kommer gaffeln att få sitta i sin nuvarande höjd tillsvidare för att sedan kanske höjas eller sänkas.

Någon form av klisterplast på sidan av tanken, vet inte riktigt vad det blir för märke.

Fotpinnar skall förmodligen bytas till fasta sådana. Jag skall testa med original först eftersom de kan flyttas en aning.

Kraschpuckar och kanske kinakåpor såsmåningom men det får bli en senare fråga, kanske nästa säsong.

Ja, det fula regplåtsarrangemanget är redan borta som synes. Det var ett litet h-vete med alla små plastbitar som bakkutsen består av så att kabeln till skyltlyset kunde lossas.
 

Bifogat

  • IMG_0216 f.jpg
    IMG_0216 f.jpg
    167 KB · Visningar: 253
  • IMG_0219 f.jpg
    IMG_0219 f.jpg
    212.6 KB · Visningar: 400
Last edited:

Hudik

Guest
Ja, det fula regplåtsarrangemanget är redan borta som synes. Det var ett litet h-vete med alla små plastbitar som bakkutsen består av så att kabeln till skyltlyset kunde lossas.

Snyggt.. :tummenupp

Men för att komma åt kabeln behöver man bara släppa på dom två plastpluggarna på vänster under kutsen så kan man pilla fram kabeln, c:a 5 minuters jobb....

Så gjorde jag.. :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snyggt.. :tummenupp

Men för att komma åt kabeln behöver man bara släppa på dom två plastpluggarna på vänster under kutsen så kan man pilla fram kabeln, c:a 5 minuters jobb....

Så gjorde jag.. :yoparty

Det satt dödstrångt bakom vänster kutskåpa. Jag lossade sadlar plus alla små plastclips som håller kutsåpan så jag kunde vinkla ut den och lossade kontakten. Nu skall jag tillverka en metallbit som kan hålla skylten. Det är skönt att blinkersena sitter integrerat.

Jag har inte börjat kolla på hur kontakterna sitter till backspeglarna än, det ser lite krångligt ut där också...:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Krattis Niklas, roligt att Du moddar lite rejälare med denna hoj:) Det behövs lite liv i denna stackars tråd så jag lovar att titta in och komma med lite muntra tillrop och korkade frågor lite nu och då.

För övrigt får jag väl börja fundera lite mer intensivt över vad jag ska frakta häcken på nästa säsong, Jesper hade lite vilda ideer... Du har inte ångrat Dig och följer med jag och Hoppe ned till människobyn nästa helg? Mässan, Du vet...?

...Jag har inte börjat kolla på hur kontakterna sitter till backspeglarna än, det ser lite krångligt ut där också...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Krattis Niklas, roligt att Du moddar lite rejälare med denna hoj:) Det behövs lite liv i denna stackars tråd så jag lovar att titta in och komma med lite muntra tillrop och korkade frågor lite nu och då.

För övrigt får jag väl börja fundera lite mer intensivt över vad jag ska frakta häcken på nästa säsong, Jesper hade lite vilda ideer... Du har inte ångrat Dig och följer med jag och Hoppe ned till människobyn nästa helg? Mässan, Du vet...?

SMR:en var ju liksom färdig med värstingbromsar, stålomspunnet, värstingfjädring, pipor och map, det fanns ju inte så mycket att modda:)

Gixxern är ju japansk så där finns det mycket att göra. Jag fattar inte att japsarna bygger sina sporthojar som europeerna med mer sportrelaterat redan i original. Nå, det är ju kul att byta lite grejer också:tummenupp

Du får väl titta på 675R som jag tror är en riktigt fin hoj! Eller så kanske du har helt andra planer?
Jag hörde någonstans att 675R skulle bli betydligt dyrare att försäkra? Iofs sa samma källa att den vanliga 675:an också skulle upp i samma försäkringsklass...

Mässan funkar inte eftersom min mor och hennes man kommer upp, vi har inte setts på ett par år så då får mässan vänta:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis:) Nu tror jag inte det är problem med försäkringsklassen, som jag förstår det är det IF:s bedömning av märkesförsäkringen, fanns ett svar från dom i 675-tråden...

Problemet är att Du ju kommer att åka åttor runt mig innan Du är klar:mad: Och så varken vill eller kan vi ju ha det...:D Det lär väl sluta med att Trajjan blir kvar ännu en säsong, den är ju hyfsat välmoddad vid det här laget.

Du väljer definitivt rätt som stannar hemma, det blir förmodligen rena hästhandlarfasonerna i de montrar där vi drar fram...

...Nå, det är ju kul att byta lite grejer också:tummenupp

Du får väl titta på 675R som jag tror är en riktigt fin hoj! Eller så kanske du har helt andra planer?...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top