47. Internationalen Frohburger ADAC Dreieckrennen

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ska bli kul! :tummenupp

Var väldigt sugen på att dubblera med 125 jag med. För att sen köra 125, 250 och 500 till nästa år! :) Irländarna kör ju vissa av dom 4:a klasser på en helg.

Joakim förra året på yttern om Michael Dunlop och ex GP-föraren Dirk Heidolf bakom sig här. Joakim satte den 4:de snabbaste tiden på racet i 250cc förra året där.

start-froh.jpg


Några gridgirls som stod utanför vårat tält förra året. Första 4 startleden brukar få gridgirls till racet. I våran klass hade vi 11st startled då vi var 41st i 250cc.

gg-froh.jpg


Vinner man ett race här så får man förutom pokalen, segerkransen och 200 euro i prispengar även en korv! :)

n724682292_1015652_6195.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Startlistor ute nu. http://www.frohburger-dreieck.de/content/Starterlisten.php

Största klassen är 50cc med 48st anmälda där vi har en Svensk anmäld med Roffe. Där finns bl.a även ex 250-GP föraren Ralf Waldman med i denna klassen.

Sen har det varit så många anmälda i 250cc så dom fått dela upp dom till 2st klasser. I den största 250cc-klassen som är International 250ccm ihop med Koenigsklasse 250ccm kommer Stensmo och jag köra i. 38st anmälda där och näst största klassen.

Inga andra Svenskar i någon annan klass på det här racet i år. Däremot kommer några andra förare som kört i 250-SM att komma ner. Finnarna Tuuka, Olav och Aimo och Danskarna Anders Blacha och Martin Johannesson kommerockså att köra i 250ccm.

Olav kommer som sagt även att dubblera med köra i 125ccm klassen.

2st av förarna fortsätter sin turné från SM:et i Kga och reser ut och kör några extra race när dom ändå ska ut i Europa och köra. Blacha kommer att köra denna helgens IG Koenigsklasse 250ccm race på Lausitzring och Olav kommer köra i det Italienska 250 Mästerskapet Trofeo FMI 250 Grand Prix på Misano denna helgen med.

I år är det rekordmånga Irländare anmälda till Frohburg. Hittils är det 18st anmälningar ifrån den ön som inkommit.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett antal tjejer kommer ställa upp på detta racet. I Superbike kommer Marie Hodgson ställa upp. Hon kör även i Supersport och där kommer Diana Spalteholz och Lucy Glöckner också köra i. Lucy Glöckner dubblerar med att även köra i 250ccm där hon får sällskap med Natalie Schuster. I 125ccm kommer Katrin Meyer ställa upp i.

Ett nytt upplägg i år är att man kommer köra ett extra race där dom 19 snabbaste ifrån Superbike kommer möta dom 19 snabbaste ifrån Supersport. Race of Champions kallar man detta racet.

WSBK-och Stiggy-föraren Leon Haslam kommer till detta racet för att ställa upp med att skriva autografer och vara med på intervjuer.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Frohburg !

Det här kommer att bli skitkul :=)
Leif Smedh från Avesta kommer han med.
I classic sammanhang behöver han ingen presentation :=)

Färjan går den 24 september !
Häpp!
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Piet Heubers Leif Smedh Rikard Käll Roffe Heljefors.jpg
    Piet Heubers Leif Smedh Rikard Käll Roffe Heljefors.jpg
    234.6 KB · Visningar: 160

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kul. Lycka till!

Lycka till Anders! :tummenupp

Tackar! För mig är det bara att få komma ut och få en annorlunda upplevelse. Även om detta "bara" är ett klubbrace så överträffar det lätt alla andra arrangemang här hemma och att köra på en helt vanlig landsväg med en hoj som normalt inte får framföras där är lite annorlunda och kul. Mina mål är att ha kul och förhoppningsvist spöa upp några som körde ifrån mig förra året! :)

Det här kommer att bli skitkul :=)
Leif Smedh från Avesta kommer han med.
I classic sammanhang behöver han ingen presentation :=)

Färjan går den 24 september !
Häpp!
Roffe:tummenupp

Ska bli kul att träffa er med! :tummenupp

Vi åker dagen efter då jag inte slutar mitt jobb förens kl 9:00 på fredagen. Tror vi gör som föregående år och chansar på att inte boka någon färja utan se om vi får plats ändå. :) Vi åker dock via Danmark från Gedser.

Några fler bilder från andra fotografer från förra året. Lite små men sätter in dom ändå. Ger en viss aning om hur det ser ut runt banan.


2008_1_043%20Dunlop.jpg


2008_1_088%203-Nationen-Cup.jpg


2008_1_083%20Penzkofer.jpg


2008_1_092%20Weynand%2C%20Penzkofer%2C%20Reede.jpg


2008_1_149%20Startaufstellung.jpg


2008_1_188%20Grams.jpg


2008_1_190%20Flemming%2C%20Verleye.jpg


2008_1_359%20Start.jpg


2008_1_458%20Start.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det verkar ju rent löjligt kul! Men i år finns det inte tid... NÄSTA ÅR! (sa jag ifjol också:gnissla)

Axxexx, hur fort kör de? Är hela tyska eliten med eller kan en gubbe vara med utan att vara HELT rökt?

Och är det någon friträning innan eller måste man in och dominera på ett tidskval direckt!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det verkar ju rent löjligt kul! Men i år finns det inte tid... NÄSTA ÅR! (sa jag ifjol också:gnissla)

Axxexx, hur fort kör de? Är hela tyska eliten med eller kan en gubbe vara med utan att vara HELT rökt?

Och är det någon friträning innan eller måste man in och dominera på ett tidskval direckt!

Där är förare från VM, IDM, EM osv ner till dom som tar licens på plats. Så alla får köra här! Dom snabba är väll rätt snabba.

2 kval sen race. så ingen friträning här. Blir ca 1,5 timmes körning. I år har dom höjt startavgiften till 125 euro från att normalt kosta 100 euro. Det pga att dom inte kan ha sitt classicrace veckan efter i år. Så vissa utgifter som tidigare delats mellan dom 2 arrangemangen får detta arrangemenget själva stå för nu i år.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Där är förare från VM, IDM, EM osv ner till dom som tar licens på plats. Så alla får köra här! Dom snabba är väll rätt snabba.

2 kval sen race. så ingen friträning här. Blir ca 1,5 timmes körning. I år har dom höjt startavgiften till 125 euro från att normalt kosta 100 euro. Det pga att dom inte kan ha sitt classicrace veckan efter i år. Så vissa utgifter som tidigare delats mellan dom 2 arrangemangen får detta arrangemenget själva stå för nu i år.

Ingen utkvalning alltså! Bra. Nästa år, jag lovar! Sparka på mig hårt som fanken om jag tvekar!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kanontävling och helg där nere som alltid! :tummenupp

Snabb sammanfattning så redan kl 8:00 första dagen så stod det autografjägare utanför vårat tält. Efter en timme hade Joakim signerat 25 foton till olika personer. Vädret var kanonfint! Som en Svensk sommardag med sol och runt ca 25 grader varmt. Många Irländare kunde inte komma. Bl.a Michael Dunlop fick lämna återbud efter att ha kraschat på tidigare race.

Första kvalen så var det en fröjd att se Olav på sin ex Garry Mc Coy 125:a. Andra gången han satt på en 125:a och han kvalade in som 7:a här. Hojen gick som kulor och krut! Andra kvalet hade han inte riktigt samma fart i hojen och tappade en plats ner till 8:a.

För Joakim och jag gick det hyffsat ok första kvalet. Joakim 6:a och jag 19 av 32 kvalande. Andra kvalet så var jag nära mitt personbästa tid men tappade ner till plats 21 på dom sammanlagda tiderna och det blev min startplacering till racet. Joakim hade också varit nära sin personbästa tid från förra året och borde då fått stå som 3:a eller 4:a på gridden. Väl inne i depån så upptäcker han dock att han glömt sätta tillbaka traspondern efter att ha satt den på laddning igen!! :gnissla

Joakim fick därför starta som 14:de man med sin tid från första kvalet.. Lite nervös såg han ut för detta. Målet var att kvala in i första led. Pole tog tjejjen Lucy Glöckner. Hon tog även pole i 125 och 8:a i 600, trotts att hon där bara körde ett kval. Olav har dock problem med sin hoj och hans tid gör att han får starta 32:a i 250.

På racedagen var det ännu varmare och massor med publik på plats. Såg nästan ut som det kunde vara rekord i år? Olav tog en 4:de plats i 125 där Lucy vann.

På vårat race så på andra eller tredje varvet så highsidar Shweizaren Andreas Götti ut ur chikanen på baksidan av banan. Tysken Henrik Voit hinner inte väja och kör på Andreas. Racet rödflaggades. Joakim hade gjort en kanonstart och legat 4:a från sin 14:de plats. Nytt race på 7 varv istället blev det nu. Men efter 2 varv så highsidar Lucy också på samma ställe! Rödflagg igen! Joakim hade legat 2:a från att startat på sin 14:de startruta. Jag hade själv också gjort bra starter på båda starterna och legat bra till. Nytt race för tredje gången på bara 4 varv denna gången! Joakim tar starten denna gången leder ut ur första svängen och själv gör jag sämsta starten för denna helgen. Joakim tappar ner till 3:dje plats men i sista kurvan gör han en toksen inbromsning och blir 2:a med 9 hundradels marginal! :yoparty Joakim körde upp sig 12 platser i racet!

Själv kom jag på plats 17. Förbättrade min eget bästa varvtid med drygt 1,5 sek på denna banan. Finnarna Olav kom 8:a och körde därmed upp sig 24 platser!! Tuukka 16 och Aimo 20 plats. Danske föraren Anders Blacha kom 4:a! :tummenupp Så våra Svenska och Nordiska förare visade att vi håller bra klass även mot Internationellt motstånd! I vårat race var vi förare från 8 nationer och på hela tävlingen var det förare från 13 eller 14 nationer.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Joakim pratar med en autografjägare/fotograf. Han hade alla GP-förares autografer utom en förare sen "pre war". Den föraren var från 50-talet och vägrade ge autografer..
DSCN1105.jpg


Aimo fick signera foton ifrån när han körde Imatras GP 1969!
DSCN1110.jpg


50cc kubikarna hade sin egen gata! Schnapsglas stase efter sin storlek på motorn som är i storlek som ett snappsglas! :)
DSCN1114.jpg


Ex GP-föraren Ralf Waldman bestyckar om sin 50cc racer.
DSCN1113.jpg


Ralf hade köpt mc-märket MZ och dom byggde bl.a denna 250:in.
DSCN1112.jpg


Olav på väg ut på andra kvalet.
DSCN1122.jpg


Har man en 500cc så måste man som Tysk visa det med sin nummerskylt på trailern. :tungan
DSCN1136.jpg


Bike-promotion hade nog haft lite bråttom när dom skulle packa däck? :näsblod
DSCN1142.jpg


Vinnaren i 500cc blev en med årets nya kit från ROLL som är på 400cc. Ger 115 bakhjulshästar.
DSCN1155.jpg


Joakim och Markus söker skugga undan solen bakom grannens trailer.
DSCN1167.jpg


Ett tv-team kom och filmade våra hojar för årets dvd för detta racet.
DSCN1169.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Värsta hojarna i 600 och 1000cc hade Marie Hodgson. Med Öhlins gasgafflar, Brembo bromsok och kolfiber på allt inkl fälgarna mm.
DSCN1170.jpg


En polis som patrullerade depån som man hoppade till inför lite. Men han var hur snäll som helst! :)
DSCN1173.jpg


Årets läkarbil var en cab från Porsche.
DSCN1189.jpg


Wolfgan Schusters gaffelkrona på sin 500cc. Han fick tyvär bryta racet från en andraplats för motorn gick upp i 80 grader.
DSCN1188.jpg


Pirate-Racing fans som var där för att hejja på Lucy. Ett stort sorl hördes i publiken och massa applåder när hon gick ut som ledare på första varvet i 125cc.
DSCN1194.jpg


Bild på ett publikområde runt banan där olika stånd med GP-prylar, Öl-tält, korvstånd mm som trängdes med publiken.
DSCN1196.jpg
'

Joakim, Tuukka och Olav pratar med Irländaren Emlyn Huges. Han körde 250 för han hade inte råd att köra 600 och det var bättre med prispengar i det Irlänska 250cc Mästerskapet än det var i 600cc.
DSCN1199.jpg


Pirate Racing hade en ledsen Burning Blood 250cc efter Lucys highsider.
DSCN1203.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Arai-service trailern på plats i år med.
DSCN1174.jpg


Alla funktionärerna hade nya fina kläder för detta året.
DSCN1176.jpg


Racets arrangör Torsten själv ute på plattan och intervjuar förarna inför racet. Här Rico Penzkofer i 600cc där han kom 2:a efter förra årets vinnare i 250cc Thomas Walter. I SBK vann Rico sen med en BMW.
DSCN1182.jpg


Gatrace gör så att däcken blir väldigt slitna på mitten! :rolleyes:
Båda hojarna med officiella fabriks HRC bakdelar som skulle göra en extra 4km/h toppfart.
DSCN1198.jpg


Marcel Beckers mekaniker putsade varenda pass så hojen var i bättre utställningsskick.
DSCN1200.jpg


Griden i 600cc.
DSCN1179.jpg


Några grannar i depån hade alltid tävling sa dom. Armbrytning och fingerkrok fick pappa Stensmo ställa upp på första kvällen där.
DSCN1104.jpg


Ett foto vi signerade från förra årets race.
DSCN1108.jpg


Pga dimma tidigt på morgonen fick 500cc starta sitt race 30min senare. Många valde intermediate då.
DSCN1116.jpg


Full fart i ett av öltälten. Anders Blacha med co tar sig en öl efter kvalen.
DSCN1149.jpg
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Läckert värre, en av de racen som gör mig sugen på att börja rejsa igen.

Berätta mer om 400cc hojen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ser ut att vara lika kul varje gång. :)

Det där 400 cc kitet verkar intressant så man kanske kan spöa Teddy på B-racet nästa år. :D
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Läckert värre, en av de racen som gör mig sugen på att börja rejsa igen.

Berätta mer om 400cc hojen.

Ett av racen som gör att man själv kör faktiskt! :)

Vet inte såå mycket om ROLL. Joakim pratade mest med dom. Men jag tog iaf några spionbilder på lite delar.

Skillnaden mellan en orginalkolv och en ROLL-kolv. Liite större bara.
DSCN1158-1.jpg


En ROLL 360 cylinder.
DSCN1156-1.jpg


En topp. Både cylindrar och topparna gjöt och bearbetade dom fram helt själva!
DSCN1160.jpg


Avgassystem och ljuddämparna gjorde dom också själva.
DSCN1162.jpg


Joakim har 100 frågor till vinnaren i 500cc med sin ROLL 400.
DSCN1163-1.jpg


Ser ut att vara lika kul varje gång. :)

Det där 400 cc kitet verkar intressant så man kanske kan spöa Teddy på B-racet nästa år. :D

Som jag fattade det så var ROLL 400 kitet till den nyare TZ:an från 2000 och framåt. Den gamla ROLL 360 kitet bygger dock på det äldre kortslagiga blocket. Mycket moddat iof!

I år var det 3st ROLL i 500cc klassen.
DSCN1117.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top