Ducati Streetfighter

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Jo det är lite skoj med meck så länge man inte letar efter konstiga fel och inte hittar något.

Jaså, vad fuskade du med då? :)

Hähä, jo det spårar ut rätt fort när man börjar fundera på uppgraderingar ;-)
Men har man en extra motor så kan ju bygget få ta den tid det tar oberoende av tid/ork/pengar :)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jo det är lite skoj med meck så länge man inte letar efter konstiga fel och inte hittar något.

Jaså, vad fuskade du med då? :)

Hähä, jo det spårar ut rätt fort när man börjar fundera på uppgraderingar ;-)
Men har man en extra motor så kan ju bygget få ta den tid det tar oberoende av tid/ork/pengar :)

Jag fuskade med ramlagerna... Köpte motorblock på ebay, och visst såg dom sjyssta ut.

Men det är så otroligt liten tolerans på dom och personen som hade haft dom innan hade troligtvis haft ett vevstakslagerras.

Allt såg faktiskt bra ut till en början, motorn startade utan problem och jag körde väl runt en 200 mil tror jag. Symptomen var dock att det uppstod onormala vibrationer runt 5-7000 rpm där det kändes som att hojen studsade/skuttade.

Pessimistisk som jag var hade jag ändå stenkoll på allt eftersom det var trots allt var första gången jag skruvade på något så vitalt på en mc. Efter nästan varje längre runda skruva jag ur tändstiften och tittade och kollade faktiskt även de oljefilter som ska samla upp små flis. Allt såg bra ut där men mot slutet av de där 200 milen började tändstiftet i bak bli väldigt oljigt och man såg oljeränder på insugsventilerna.

Jag skaffade en endoskopkamera och började smått titta in i cylindrarna där jag tyckte mig se djupa spår i den bakre cylindern på vilket även tändstiftet var oljigt.

Efter en tids funderande så beslutade jag mig för att ställa av den för säsongen och kolla efter vilka alternativ jag hade.

Först förfarade jag det värsta. Att cylinder och kolvar skulle vara helt slut och räknande nog på att det skulle kosta mig runt 20k i ersättningsdelar och sen tid att source:a delar och skruva etc.

Jag har för mig att bara ramlager kostar runt 5000. Sen ny/a cylindrar och kolvar på det. Samt packningar. Ja då drar det iväg fort.

Hittade en annons på blocket där en person ville sälja sin 1198 med rasad motor och denne visste var man kunde få tag på en "hel" 1198 motor, så jag slängde iväg ett mail till honom och frågade var detta var.

Efter lite tur så fick jag faktiskt svar och plockade upp en vad som verkar vara en väldigt fräsch 1198 motor.

Så projektet i vinter har varit att anpassa min 1098 till 1198 motorn i stället, vilket i sig också har varit en resa. :tungan
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Ajdå :-/
Ja det är som fan när man är snål/lat/för positivt inställd och tycker att något "borde" va bra, kan ju straffa sig rätt ordentligt.

Men är det så mycket skillnad på motorerna? Man tycker ju att det borde gå att byta rakt av utan större bekymmer?

Själv har jag fixat ett fäste för indikatorstativet så jag kan tajma in min nya kamm när den dyker upp.
33ff01775183d784548426de25aa29de.jpg
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Det skiljer lite...

1198 har större spjällhus bla. sen diffar det en del i ecu:n. Framför allt bränslemappningen.

Var precis ute på första testrundan och den gick inte bra över 5000 rpm och tvekade när jag vred om rullen så jag misstänker att den går lite snålt på delta (bakre cylindern) just nu. Blev väldigt varm fort när jag stod still och varva. Får se över bränslemappen en gång till... och hoppas att det är den.. haha :crash
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Aha, ja jag tänkte mest på den fysiska skillnaden..
Att mappen skiljer vet jag ju :)
Har meckat en del med mappar och har ett rätt bra bibliotek av dom, har du en 1198 mapp att utgå ifrån?
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Aha, ja jag tänkte mest på den fysiska skillnaden..
Att mappen skiljer vet jag ju :)
Har meckat en del med mappar och har ett rätt bra bibliotek av dom, har du en 1198 mapp att utgå ifrån?

Ja, jag har ett biblotek med en massa mappar till olika Ducati :)

Fysiskt är det ingen skillnad förutom mer cc (och spjäll/insug/avgasportar). Samma fästen osv.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
17622573_10154248466101345_752753227_o.jpg

Vårens premiärtur avklarad. nu vård av drivpaket och genomgång av resten av hojen. Ni vet, skruvar och Ducati :fakta

Hoppas ni andra får en fin start på säsongen också.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Mumsig hoj!

Diggar Austin pipan... måste låta nå jävulskt! :rock

pipan låter riktigt trevligt och alls inte öppet som vissa korta kan göra där det bara låter fel. Hade klassiska termi innan och skillnaden är rätt stor. åt det bra hållet :tungan

Blir nog nytt framdäck. vad rekommenderar ni? Har för mig att jag har dunlop sportmax bak :glömdet:va . Kanske lika bra att sätta dit samma modell fram som bak så det håller likvärdig temp. Kör väl inte bombar-repor men drar väl ett å annat knäskrap på fina vägar där det passar sig. så vill ha ett pålitligt däck för den typen av körning. :fyllisar
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
pipan låter riktigt trevligt och alls inte öppet som vissa korta kan göra där det bara låter fel. Hade klassiska termi innan och skillnaden är rätt stor. åt det bra hållet :tungan

Blir nog nytt framdäck. vad rekommenderar ni? Har för mig att jag har dunlop sportmax bak :glömdet:va . Kanske lika bra att sätta dit samma modell fram som bak så det håller likvärdig temp. Kör väl inte bombar-repor men drar väl ett å annat knäskrap på fina vägar där det passar sig. så vill ha ett pålitligt däck för den typen av körning. :fyllisar

Jag kör själv sportmax sportsmart 2 på min 1098S. Inge knäskrap på gata direkt för min del men en del på bana och jag gillar att däcken har en stomme som stödjer ett lägre däckstryck så att man kan sänka när man ska köra bana. Sen tror jag dom klarar värmecyklar väldigt bra också (men ren gissning från min sida).

Om jag ska säga något negativt om sportmax sportsmart 2 är det väl att jag inte har kommit helt överens med den nya skuldran på framdäcket som jag tycker kan kännas lite läbbig mot förra generationen.

... Men jag är verkligen ingen fartdemon så... detta är bara amatörmässiga subjektiva åsiker :tungan

Har ingen erfarenhet av Michelin eller Pirellis supersport däck.. men tror inte dessa har lika bra hållbarhet/mil och regnegenskaper som Dunlop:arna
 
Last edited:

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Kör sportsmart 2 på min 1098s med. Gick till ett 180/60 bak som 848an har, svänger bra mycket bättre :)
Körde nästan 1000mil på förra bakdäcket, 7 bandagar och en liten tripp på 600mil ner till Österrike sen var det bra slitet på alla sidor :p

Har inget att klaga på, har dock gått över till slicks på bana då dom här går att elda upp ett rätt fort då man ökar farten.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag kör själv sportmax sportsmart 2 på min 1098S. Inge knäskrap på gata direkt för min del men en del på bana och jag gillar att däcken har en stomme som stödjer ett lägre däckstryck så att man kan sänka när man ska köra bana. Sen tror jag dom klarar värmecyklar väldigt bra också (men ren gissning från min sida).

Om jag ska säga något negativt om sportmax sportsmart 2 är det väl att jag inte har kommit helt överens med den nya skuldran på framdäcket som jag tycker kan kännas lite läbbig mot förra generationen.

... Men jag är verkligen ingen fartdemon så... detta är bara amatörmässiga subjektiva åsiker :tungan

Har ingen erfarenhet av Michelin eller Pirellis supersport däck.. men tror inte dessa har lika bra hållbarhet/mil och regnegenskaper som Dunlop:arna

Man tackar för ett utförligt svar! jag är väl heller ingen demon på vägarna. Feg och talanglös som man är :banana. har kollat runt lite nu och det är andra med SF på andra forum som verkar rekommendera sportmax för gata och bana, likt det du sa. Kaanske blir att man kränger på både fram och bak sportsmart nu. anledningen till att jag också valde det lite extra greppiga är ju att min vanliga SF saknar det elektriska hjälpmedel S-modellen har. Dock kan jag tycka däcken jag har nu blir alldeles för kalla när det är blött. blir som att åka på tvål.

- - - Updated - - -

Kör sportsmart 2 på min 1098s med. Gick till ett 180/60 bak som 848an har, svänger bra mycket bättre :)
Körde nästan 1000mil på förra bakdäcket, 7 bandagar och en liten tripp på 600mil ner till Österrike sen var det bra slitet på alla sidor :p

Har inget att klaga på, har dock gått över till slicks på bana då dom här går att elda upp ett rätt fort då man ökar farten.

Underbart, tack för hjälpen!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Kör sportsmart 2 på min 1098s med. Gick till ett 180/60 bak som 848an har, svänger bra mycket bättre :)
Körde nästan 1000mil på förra bakdäcket, 7 bandagar och en liten tripp på 600mil ner till Österrike sen var det bra slitet på alla sidor :p

Har inget att klaga på, har dock gått över till slicks på bana då dom här går att elda upp ett rätt fort då man ökar farten.

180/60 spännande!

Visste inte ens att dom hade 60 profil tillgängligt??

Själv kör jag 190/55 :brynad
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
180/60 spännande!

Visste inte ens att dom hade 60 profil tillgängligt??

Själv kör jag 190/55 :brynad
Jopp, är ju standard på 848an som sagt, fast då äre ju pirelli förstås.
Skillnaden är rätt markant.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vi borde ta en repa nån dag alla vi dårar med SF. en lugn runda och bara skrämma livet på omgivningen nånstans i det avlånga landet. :yoparty
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
"Ny" kamm införskaffad från ebay för 750:-
2a976ebcbe2581a81e1b1fb8805cf623.jpg


Dock har inte vippan dykt upp än så det blev ingen montering :-(

Men jag passade på att ställa in tajmingen på den hela toppen i brist på annat att göra, landade på 111(111.5) insug och 110.5 (110) avgas i lobcenter.
642c324846b6de1d60143f3fcda5b5d2.jpg
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
"Ny" kamm införskaffad från ebay för 750:-
2a976ebcbe2581a81e1b1fb8805cf623.jpg


Dock har inte vippan dykt upp än så det blev ingen montering :-(

Men jag passade på att ställa in tajmingen på den hela toppen i brist på annat att göra, landade på 111(111.5) insug och 110.5 (110) avgas i lobcenter.
642c324846b6de1d60143f3fcda5b5d2.jpg

Snyggt!

Den nya kammen ser i alla fall bättre ut!:tungan

Var hittade du fästet/armen för indikatorklockan? Ska väl själv ge mig på att ställa timingen nån gång tänkte jag!
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Snyggt!

Den nya kammen ser i alla fall bättre ut!:tungan

Var hittade du fästet/armen för indikatorklockan? Ska väl själv ge mig på att ställa timingen nån gång tänkte jag!
Den gör ju det ;-)
Hoppas vippan dyker upp imorron, då borde man hinna få ihop motorn i helgen :)

150:- från Kina på ebay
Typ en sån
http://www.ebay.com/itm/192122726788
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Nuså!
Vippan dök upp en vecka sent (tack postmord, man kan alltid lita på att ni gör en besviken :p)

Passade på att shimsa om ventilen under sagda vippa, var ju lättare än vad jag trodde :)
27ec861747c16bf3118935eb985625ba.jpg

0fd54b9179127300815cac1de6d3cded.jpg

Sen var det bara att justera in dom andra två kammarna.
137d348d61900231990ba262964fea9c.jpg

39395d9d07e84a8b78eab10669b933da.jpg


Färdig motor!
Nu behöver jag bara lite lyfthjälp att få tillbaka den i ramen, sen är man ju nästan klar.
fbf06520035560b2518081454ea08342.jpg


Blev inga skruvar över men den där gnagande känslan att man har glömt något infinner sig som alltid :p
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top