Ducati Streetfighter

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Jag är på jakt efter en uppsättning verktyg till min Streetfighter, 1098. Någon som vet vart man kan få tag på det till en schysst peng?

Finns det någon i Sverige som säljer dem eller ska man satsa på ebay direkt?

Är på jakt efter, hylsan för att lossa bakhjulet, samt kedjespännarverktyget, oljefilterverktyget är nog med bra att ha. Sen finns det något verktyg för att se till så framhjulet är rakt. Är det något man behöver?

Lite länkar:
Hylsa:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ducati-1098-Wheel-nut-tool-55mm-30mm-/261874989864?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf8f73b28
Oljefilter:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-996-1098-748-848-999-749-OIL-FILTER-TOOL-/261853069661?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf7a8c15d
Kedjespännare:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-1098-1198-CHAIN-TENSION-TOOL-/261861242312?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf82575c8
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag är på jakt efter en uppsättning verktyg till min Streetfighter, 1098. Någon som vet vart man kan få tag på det till en schysst peng?

Finns det någon i Sverige som säljer dem eller ska man satsa på ebay direkt?

Är på jakt efter, hylsan för att lossa bakhjulet, samt kedjespännarverktyget, oljefilterverktyget är nog med bra att ha. Sen finns det något verktyg för att se till så framhjulet är rakt. Är det något man behöver?

Lite länkar:
Hylsa:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ducati-1098-Wheel-nut-tool-55mm-30mm-/261874989864?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf8f73b28
Oljefilter:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-996-1098-748-848-999-749-OIL-FILTER-TOOL-/261853069661?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf7a8c15d
Kedjespännare:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-1098-1198-CHAIN-TENSION-TOOL-/261861242312?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf82575c8

Behövs det ett särskilt verktyg för att lossa filtret? Jag brukar använda K&N med skalle - enkla att lossa med vanlig hylsa.

Bakhjulet drog jag med fingrarna senast. Körde sen bort till Ducce-verkstan och fick det draget. :)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Om du ska köpa en hylsa för bakhjulet, lägg några extra kronor på en stryktålig en.

Bakhjulet ska nämligen sitta med 230nm och när du ska ha av muttern kommer du få kämpa, speciellt om du använder spärrskaft. Det går, men det blir svettigt om den har ärjat fast. :hihi

Har svurit och spottat några gånger på den nu... och min hylsa visar tecken på att den börjar ledsna på misshandeln. :crash
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Jag är på jakt efter en uppsättning verktyg till min Streetfighter, 1098. Någon som vet vart man kan få tag på det till en schysst peng?

Finns det någon i Sverige som säljer dem eller ska man satsa på ebay direkt?

Är på jakt efter, hylsan för att lossa bakhjulet, samt kedjespännarverktyget, oljefilterverktyget är nog med bra att ha. Sen finns det något verktyg för att se till så framhjulet är rakt. Är det något man behöver?

Lite länkar:
Hylsa:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ducati-1098-Wheel-nut-tool-55mm-30mm-/261874989864?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf8f73b28
Oljefilter:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-996-1098-748-848-999-749-OIL-FILTER-TOOL-/261853069661?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf7a8c15d
Kedjespännare:
http://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-1098-1198-CHAIN-TENSION-TOOL-/261861242312?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cf82575c8

Som sagt, när det gäller hysla till bakhjulet, köp ingen i aluminium dom ger upp fort.
Jag använder en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Block--och-lednyckel/Jumbo-blocknyckel-2000016788/, storlek 55 då, svårslaget =P
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Sådär, nu har jag servat båda mina gaffelben idag. Tog kanske 2 timmar totalt när jag väl hade dom på bänken. Pris ca 500:- för nya tätningar och olja. Att serva en gaffel är inte mycket att vara rädd för om man vet vad som är fram och bak på ett spärrskaft och Öhlinsgaffeln var faktiskt enklare än WP-gaffeln på enduron.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sådär, nu har jag servat båda mina gaffelben idag. Tog kanske 2 timmar totalt när jag väl hade dom på bänken. Pris ca 500:- för nya tätningar och olja. Att serva en gaffel är inte mycket att vara rädd för om man vet vad som är fram och bak på ett spärrskaft och Öhlinsgaffeln var faktiskt enklare än WP-gaffeln på enduron.

Behövdes några särskilda verktyg?
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Behövdes några särskilda verktyg?

Det enda som egentligen krävs är en "pin wrench" för att lossa översta delen, den ska passa i hålen runt den blå förspänningsmuttern på toppen. En sån kan man köpa på biltema för 29:90, artikel 20840. Jag fick iofs fila lite på ena pinnen för att få den att passa.

I övrigt behövs fasta nycklar och spärrskaft upp till 19 mm och några mejslar etc för att få ur dom gamla tätningarna. Dom nya var enkla att montera med handkraft (och använda dom gamla tätningarna att trycka med.

Det som tog längst tid var nog att hänga upp framänden på hojen på ett bra och säkert sätt.

Höll på att glömma, du behöver även nivåverktyget från biltema, artikel 82399, som kostar en hundring.
 

Nicklas.Myrgart

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 939 SP
Tjena!

Nu har jag äntligen fått tag på en vacker Ducati, oerhört rolig hoj :tungan:lol
Ser fram emot den här sommaren!

Jag vill sätta dit en öppen kopplingskåpa och en annan tryckplatta, någon som har gjort det och är det nåt särskilt att tänka på då?

1098.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det enda som egentligen krävs är en "pin wrench" för att lossa översta delen, den ska passa i hålen runt den blå förspänningsmuttern på toppen. En sån kan man köpa på biltema för 29:90, artikel 20840. Jag fick iofs fila lite på ena pinnen för att få den att passa.

I övrigt behövs fasta nycklar och spärrskaft upp till 19 mm och några mejslar etc för att få ur dom gamla tätningarna. Dom nya var enkla att montera med handkraft (och använda dom gamla tätningarna att trycka med.

Det som tog längst tid var nog att hänga upp framänden på hojen på ett bra och säkert sätt.

Höll på att glömma, du behöver även nivåverktyget från biltema, artikel 82399, som kostar en hundring.

Tackar! Var mer orolig för om det behövdes specialverktyg för att hantera fjädern. Blir ett bra vinterprojekt :)
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Någon som vart med om nått liknande?? Är vevhusventilationen.uploadfromtaptalk1431799806894.JPG
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Mjo, står ute om nätterna och det blir väl int så många mil per pass, har strul med tändningen med så det har blivit extermt mycket korta sträckor..
 

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Behövs det ett särskilt verktyg för att lossa filtret? Jag brukar använda K&N med skalle - enkla att lossa med vanlig hylsa.

Bakhjulet drog jag med fingrarna senast. Körde sen bort till Ducce-verkstan och fick det draget. :)

Lite oklart.. Jag har inte behövt serva den än så jag vet inte hur oljefiltret ser ut. :) Får väl ta en kik nästa gång man är ute och kör. Ah, har ingen ducce-verkstad i närheten så blir att köpa någon hylsa.

Om du ska köpa en hylsa för bakhjulet, lägg några extra kronor på en stryktålig en.

Bakhjulet ska nämligen sitta med 230nm och när du ska ha av muttern kommer du få kämpa, speciellt om du använder spärrskaft. Det går, men det blir svettigt om den har ärjat fast. :hihi

Har svurit och spottat några gånger på den nu... och min hylsa visar tecken på att den börjar ledsna på misshandeln. :crash

Som sagt, när det gäller hysla till bakhjulet, köp ingen i aluminium dom ger upp fort.
Jag använder en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Block--och-lednyckel/Jumbo-blocknyckel-2000016788/, storlek 55 då, svårslaget =P

Tack, ingen i aluminium alltså.. :) Tror jag satsar på en blocknyckel från Biltema! Hur gör du med momentet som det ska dras med? Har svårt att avgöra hur mycket 230nm är... :)
 
Last edited:

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Man drar hårt och sen justerar man så låsclipset går dit :p
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Är det någon som har en hypertrick map till orginalsystemet eller något slipon som dela med sig av den?
Har gjort ett hemmabygge av orginalrören och behöver något att utgå ifrån tills man får tillfälle att mappa.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Vad har du för serviceintervall på din? O vad går en service på? Alltså på riktigt - inte ducatis fingervisningar om vad det borde kosta.
Kan man få låna ditt regnummer o slå på en försäkring?

Edit: Såg nu att du eventuellt skulle avyttra din, vad tänkte du för prisbild? Vill du berätta lite mer om den?


Hittade ett inlägg lite längre bak i tråden som omhandlar 848. Är precis som du intresserad :D

Tjena! Jag är starkt intresserad av en SF 848 och tycker service kostnader är överkomliga:

100 milsservicen kostar 2122:-
År 1 2107:-
År 2 2107:-
År 3 4028:-
1200 mils service 2107:-
sedan håller det på så till 2400 mil och då kostar det 9612:-

Men hur är den att äga förutom detta? Om jag går på halvförsäkring (Ca 8000 halv/hel 21år) och råkar ut för singelolycka, vad kostar då kåpdelar och diverse grejor generellt jämfört med ska vi säga fz1n eller z1000?:va

Och annars är det värt att gå på Hel/Hel för ca 15000?

Skriv också gärna hur ni upplever 848an generellt jämfört med andra hojar ni har ägt innan (För/nack)!:)

Mvh Tobbe
 

R1Tege

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Letar..
Om det är någon som går i tankar på att sälja sin Streetfighter 1098 så har ni en intressent här!.
Loggar inte in så ofta men skriv gärna något i tråden istället så tar jag kontakt:hej
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top