Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ånej var tråden slut här, .......

Inte alls, min morsa kom hem efter en höftledsoperation (i onsdags) så jag tillbringade lördagen och kvällen hos henne. Brorsan är där idag och natt.

På vägen hem svarvade jag bort 10mm aluminium.:hihi

1.jpg2.jpg3.jpg

Jag hade tänkt mig ett litet clip här på en roterande transmission men givetvis fattades det lite länkar.

Det är ingen som sitter på en stump Biltema Art. 82-125, 530/FB-ring sådär 11-12 länkar, och vill bli av med den ?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
faktiskt ev har jag de, ska kika när jag får tid.
kommer ej ihåg om jag kasta dom el inte.
isf kostar dom fraktkostnad.

jag vet inte om jag missat men hur spänner du den korta kedjan?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
faktiskt ev har jag de, ska kika när jag får tid.
kommer ej ihåg om jag kasta dom el inte.
isf kostar dom fraktkostnad.

jag vet inte om jag missat men hur spänner du den korta kedjan?


Spännrulle med fjäder har jag tänkt.

Vore toppen om du har. Inte hela världen om jag får köpa en till på Biltema men det känns lite onödigt eftersom det borde finnas stumpar på marknaden :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Avgasrör.

Med feta däck och fet kedja så borde jag även ha ett fett avgasrör.:yoparty

Jag har tänkt mig att köpa krökar på biltema eller liknande och svetsa ihop. Sen mattsvart eller bandage eller möjligen en kombo. ø54 i singelröret och ø45 i cylinderrören.

Skissat lite.
Exhaust-1.jpgExhaust-2.jpg
Exhaust-3.jpgExhaust-4.jpg

Vet inte riktigt om det passar men jag har ju en perfekt "glugg" i svingen (där monochocken satt).Kanske skulle passa bättre med en lowmount på varje sida och sen blir det ju lättare med nummerskylt då.:rolleyes:
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
äsch, kikade men hittar den inte,, hade storstädning i garaget för nån månad sen,, måste ha blitt slängd.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)

Galvade?
De är väl aluminiumiserade så att det går lätt att svetsa och ändå har visst rostskydd?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)

Vikten är inget större problem till mitt bygge däremot böjradierna. Du mätte inte av en händelse ?

Jag har ritat i dimensionerna ø54 och ø45 men det verkar vara ø51 och ø44 det får bli om jag ska handla på BT.

Galvade?
De är väl aluminiumiserade så att det går lätt att svetsa och ändå har visst rostskydd?

Det borde vara så tycker jag, annars får man väl handla upp sig på ett gäng 2L röd mjölk för säkerhets skull.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hm, ..visst fungerar en stödrulle till kortkedjan. Men det hade blivit betydligt cleanare och trevligare att permanentställa avståndet mellan utgående & mellandrev så att det passar kedjan med lagom spänning. Ev kedjeslitage/-sträckning på den korta kedjebiten torde inte göra på sig tillräckligt för att tala mot detta, tycker jag.
Eller motorpositionen är låst i längsled redan?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hm, ..visst fungerar en stödrulle till kortkedjan. Men det hade blivit betydligt cleanare och trevligare att permanentställa avståndet mellan utgående & mellandrev så att det passar kedjan med lagom spänning. Ev kedjeslitage/-sträckning på den korta kedjebiten torde inte göra på sig tillräckligt för att tala mot detta, tycker jag.
Eller motorpositionen är låst i längsled redan?

Inte låst. Dom bakre motofästena är fastsvetsade men fram hänger motorn i snöre. Jag har själv grunnat på att flytta fram motorn lite.

Det slår mig precis just nu att man skulle kunna tilta upp motorn lite och flytta fram dom bakre fästena. Sen ha dom främre som slitsar med "kedjesträckarskruvar" och spänna primärkedjan genom att tilta ner motorn i framkant lagom mycket. Undras vad SBP skulle säga om en sån lösning ?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte låst. Dom bakre motofästena är fastsvetsade men fram hänger motorn i snöre. Jag har själv grunnat på att flytta fram motorn lite.

Det slår mig precis just nu att man skulle kunna tilta upp motorn lite och flytta fram dom bakre fästena. Sen ha dom främre som slitsar med "kedjesträckarskruvar" och spänna primärkedjan genom att tilta ner motorn i framkant lagom mycket. Undras vad SBP skulle säga om en sån lösning ?
Är inte motorn med och jobbar som ram, då?
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Med feta däck och fet kedja så borde jag även ha ett fett avgasrör.:yoparty

Vet inte riktigt om det passar men jag har ju en perfekt "glugg" i svingen (där monochocken satt).Kanske skulle passa bättre med en lowmount på varje sida och sen blir det ju lättare med nummerskylt då.:rolleyes:

Klart du ska ha en FET ljudförstärkare på bygget! Den där hojen blir ju unik ändå iofs, men jag tycker det ser bra ut med 1 rör sådär! Du kan säkert hitta nåt sätt att fästa en skylt/skylthållare under en hög, mittmonterad pipa! :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Svarvat upp kedjesträckarna till ø20,2mm, bachjulsaxeln är ø20mm.

Passade på att slänga dom i tvätten.
StretchWash.JPG

Motorn är justerad så att jag kunde korta primärkedjan 1 dubbellänk så nu kan man justera primärkedjan genom att höja och sänka motorn i framkant.:)

Så här blev sträckarna, svarvade, rengjorda, uppfräshade gängor och nya låsmuttrar.
Stretchers.jpg
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nice!

Kommer faktiskt inte ihåg vad godstjockleken var, kan kika sen i min lilla snickarbod om jag har lite gamla rördelar liggande. Står inte det på fultemas hemsida?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nice!

Kommer faktiskt inte ihåg vad godstjockleken var, kan kika sen i min lilla snickarbod om jag har lite gamla rördelar liggande. Står inte det på fultemas hemsida?


Godstjockleken kan ju vara bra att veta men det jag är mest intresserade av är centrumlinjens krökningsradie på ett ungefär.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top