Sidan 4 av 56 FörstaFörsta 123456789102954 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 1111
  1. #61
    Gasar hellre än bra Q_Ball_Racings avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Liatorp
    Hoj
    2014 stormtrooper 1000
    Inlägg
    1 068
    ska bli väldigt kul att följa denna tråd.
    men för övrigt så var det en otroligt ful kåpa på innan.
    a good friend will bail you out from jail, but a true rider will be sitting next to you and say....damn! that was fun.

  2. #62
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 086
    Citat Ursprungligen postat av sTf_paPs Visa inlägg
    Jag funderar på att besiktiga den nu, vore kul att gasa lite med den innan man börjar ombyggnad.
    Jo, det är inte alls dumt att hinna köra en stund så att eventuella fel hinner visa sig, sedan har du ju hela vintern på dig att bygga, och två år till nästa besiktning tvingar dig att bygga tillbaka
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  3. #63
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Nu har jag ryckt ur tummen och köpt ett par USD gaffelben (CBR 929) så nu fattas det bara ett par bromsok och gärna skivor till dom och helst 2 men minst 1 treekrat bakhjul 5-1/2". Jag tror att många sporthojar hade 3 ekrat på 90 talet, sen släppte man in italienska designers med våta drömmar så allt sket sig.

    Varför 3 ekrat ? - Jo jag gillar att det är mycket "luft" i fälgarna.

    Om det sitter utslitna däck på fälgarna (180 eller 190) gör inget, bra att ha när man skall få det att spåra.

    Har ni något "fungerande skräp" liggande ?

    Edit:

    Gaffelbenen har anlänt
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Gaffelben.jpg
Visningar:	233
Storlek:	156,5 KB
Id:	295283

    Dom är raka, verkar täta och är i helt OK skick förutom justerskruv på vänsterbenet (som säljaren upplyste om innan köp ).
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Justerskruv.jpg
Visningar:	216
Storlek:	117,2 KB
Id:	295284

    Kamikaze kid du hade rätt, hojen verkar ha landat upp och ner någon gång .

    Det ser hyfsat enkelt ut att fixa om man skulle vilja det.

    Nu vet jag också vilken "cliponstorlek" jag behöver och det är ø50. Någon som kan bidra med det till en billig peng ?
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-08 klockan 14:24.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  4. #64
    Inget är omöjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vid en bromsbänk i Uppsala
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Inlägg
    9 460
    Inte helt ovanligt...
    Har ett par set gaffelben med samma sjukdom!
    Näthatad...

  5. #65
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Denna helg går i skruvandets tecken.

    Lag lyckades operera bort det ihoprostade avgassystemet (så nu är det kört med testtur i år )

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	ExhaustOff.jpg
Visningar:	271
Storlek:	238,2 KB
Id:	295580

    Tack vare Kärlek, Värme, och en Vän i nöden så fick jag bort det utan att en enda skruv gick av. Man är ju lite orolig för skruvarna i toppen.

    Tyvärr mobilfoto och dessutom har slutarknappen slutat (kul ) fungera så man får trycka av med en körnare.


    PS: Är det någon som vet hur man får bort sidor ur Sparade sidor på SH ?
    (Råkade klicka spara lite många gånger sent en lördagkväll )
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-12 klockan 11:56.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  6. #66
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557

    Svetsa ihop ett byggstativ

    Så har man meckat vidare och sitter och tar en kaffe och en whisky.

    För att kunna mecka med gaffel, bakhjul, bakswing etc så blir det sog lättast om hojen står på ett stativ. Sagt och gjort.

    Först skall det kapas i 45 grader, jag gör bottenramen 600x400.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kapning.jpg
Visningar:	213
Storlek:	226,1 KB
Id:	295591

    Efter kapning och gradning
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kapat.jpg
Visningar:	184
Storlek:	216,4 KB
Id:	295592

    Sen riktade jag upp första hörnet
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1H.jpg
Visningar:	201
Storlek:	166,8 KB
Id:	295593

    och drog igång svetsen (en trotjänare sen hedenhös) och loppade
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Svetsen.jpg
Visningar:	216
Storlek:	135,4 KB
Id:	295597

    När det var klart riktade jag upp andra hörnet och loppade
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2H.jpg
Visningar:	189
Storlek:	162,6 KB
Id:	295594

    Sen den sista långsidan
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	34H.jpg
Visningar:	191
Storlek:	147,7 KB
Id:	295595

    Efter färdigsvetsning och slipning blev det så här
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	RamKlar.jpg
Visningar:	234
Storlek:	154,8 KB
Id:	295596

    Innan jag gick och fikade så kollade jag oljan som runnit klart.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Oljan.jpg
Visningar:	219
Storlek:	151,0 KB
Id:	295598

    Det var nog bra att byta filter och köra runt en del med ny olja (Biltemas) och skölja ur. Blir nog en sköljning till innan det är dags at ta en provtur.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  7. #67
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Dax att få upp hojen i luften. Hmm.... tippa höger lägg klots, tippa vänster och lägg i klots..etc

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Upp1.jpg
Visningar:	239
Storlek:	167,5 KB
Id:	295647


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Uppe.jpg
Visningar:	220
Storlek:	180,0 KB
Id:	295648


    För att kunna ta bort centralstödet behöver det stabiliseras, man tar vad man har.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Stabilisering.jpg
Visningar:	238
Storlek:	183,3 KB
Id:	295649


    Så var det bakre fästet klart.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	BakreKlart.jpg
Visningar:	267
Storlek:	165,6 KB
Id:	295650


    Å så står hojen i luften. Bakre är stadigt som faen, det främre kan behöva lite stöttning kanske.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Klart.jpg
Visningar:	293
Storlek:	179,7 KB
Id:	295651
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-13 klockan 13:11.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  8. #68
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Riktigt skönt med ett byggstativ så man kan sitta bekvämt på en stol eller stå rak när man meckar upptill.

    Efter att ha monterat bort lite 80-tals grejer börjar man skönja vad det kan bli.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Rensad.jpg
Visningar:	312
Storlek:	234,0 KB
Id:	295707

    Det får bli en Cafe-Bobber-Flattrack hybrid, eller ?

    Lossade locket på drivsidan med spänning, gick enkelt och inga fjädrar eller andra grejer sprätte iväg.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LockOff.jpg
Visningar:	297
Storlek:	191,2 KB
Id:	295708

    Nej men se på sjutton det verkar som om dom tänkt sig motorn i både kardan och kedje utförande. Hypoidväxeln har ju som ett eget hus.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Gears.jpg
Visningar:	335
Storlek:	157,6 KB
Id:	295709

    Byt ut axel. Köpa, knappast. Svarva till en egen, inga problem . Och sen är det bara att fräsa bort lite Al.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bort.jpg
Visningar:	287
Storlek:	158,2 KB
Id:	295712

    I locket verkar det sitta en oljekanal, ett enkelt oljefilter och utfyllnad (?). Dessutom är hypoidväxelhuset ventilerat till luftburken.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Lock.jpg
Visningar:	290
Storlek:	140,4 KB
Id:	295713

    Undras hur det fungerar. Kommer det olja i oljekanalen upp i hypoidväxelhuset och när nivån är ok så rinner olja tillbaka genom silduken ut i växellådan ? Känns lite sådär, blir kladdigt om vänsterdojan eller börjar ryka rejält om motorn om silduken satt igen. Bra varningssignal för igensatt filter

    Någon som vet ?

    Tar man bort "utfyllnaden" som är skruvad i locket kan man ju tillverka ett stödlager för kedjedrivaxeln och skruva fast där istället. Dessutom verkar axeln som går in i växellådan ha både ett rejäljt centrumhål och en stor invändig sexkant. Man behöver ju bara svarva och fräsa till en axel som kan skjutas i och sen stöds/hålls på plats av locket. På den axeln monterar man kedjedrevet. Tjoho man behöver allstå inte ens dela på växellådan.

    Nu har jag konsulterat Service manualen (tack CPMS).

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LossaG.jpg
Visningar:	208
Storlek:	163,3 KB
Id:	295715Klicka på bilden för en större version

Namn:	GearsSM.jpg
Visningar:	197
Storlek:	184,6 KB
Id:	295714

    Ser ju ut som om man kan plocka bort drivaxel/kugghjulet som ett paket utan att riva lådan, ännu bättre.
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-13 klockan 13:38.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  9. #69
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Svingen borta, lite bök med att få bort bakhjulet. Svingaxelfästena är perfekta för att sätta dit ett riktigt fett bakhjul.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	SvingAway.jpg
Visningar:	269
Storlek:	147,5 KB
Id:	295718

    Lite knöl och svordomar så var "secondary gear" borta
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DriveAway.jpg
Visningar:	265
Storlek:	205,4 KB
Id:	295719

    Någon som vet ? Går det att bara lossa torxskruvarna och dra ur primary gear
    kitet ur lådan utan att något i lådan ramlar ner ? Ser ju ut som om det går i manualen.

    Jag skruvade bort "utfyllnaden" och det jag trodde var ett slags filter. Det verkar bara vara en avancerad oljefälla för vevhus/växellåds ventilation.

    Jupp centrum hål och invändig sexkant.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Primary.jpg
Visningar:	263
Storlek:	137,1 KB
Id:	295720

    Dock måste man byta utgående lagret (15 ovan) mot ett som är tätat och då är det lika bra att svarva en ny axel när man ändå monterat isär.


    Nu vet jag att det går att bygga om till kedja utan större besvär. Jag vet också att det går att få dit ett riktigt fett bakhjul.

    Nästa steg är att cadda gaffel och sving i 3D men för att göra det måste jag köpa fälgar, ok och skivor. Innan jag gjort det kan jag ju börja med att cadda mina USD gaffelben.

    Vilken ytterdiameter har framskivorna på en Honda 929 -91 a ?
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-13 klockan 17:09.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  10. #70
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 402
    Spännande bygge, bra jobbat, ska följas!
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  11. #71
    Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Inlägg
    2 989
    Varför inte rem istället för kedja när du ändå skall konvertera?
    Du sparar runt 370 kg på det och slipper kladdet.
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

  12. #72
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 086
    Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Varför inte rem istället för kedja när du ändå skall konvertera?
    Du sparar runt 370 kg på det och slipper kladdet.
    Jävlar vad tung kedja du har på din hoj, är den extraförstärkt?

    Jag tycker också att du ska köra rem och smalare bakhjul (det måste du om du har rem)
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  13. #73
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
    Inlägg
    5 203
    Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Varför inte rem istället för kedja när du ändå skall konvertera?
    Du sparar runt 370 kg på det och slipper kladdet.
    å bli kallad remjohan? de tror jag inte han vill

    nä men de är snyggare med kedja på en cafe räser.
    Personlig utrustning 4 Sale -> http://www.sporthoj.com/annonser/?id=70164

    Söker efter dessa nedan för vettigt pris.
    Förstahand: Honda supermotard FMX 650
    Andrahand: Yamaha Xt660x SM 660
    Tredjehand: Husaberg ombyggd FE650 till FS650e då FE är reggade på 9kw.

  14. #74
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Varför inte rem istället för kedja när du ändå skall konvertera?
    Du sparar runt 370 kg på det och slipper kladdet.
    Av flera anledningar

    Kedja klarar ganska stora vinkel och sido fel tandrem är mycket känsligt mot det.

    Kedja klarar skititig miljö, tandrem är känslig mot det.

    Kedja klarar olja mycket bra, tandrem gillar det inge vidare

    Kedja = billigt / Tandrem = dyrt

    Kedja = Rock 'n' Roll / Tandrem = Tvättmaskin (jo jag vet dom har ofta multi V-rem)

    Jovisst HD har haft rem länge men så har ju också Carola och Lasse Berghagen HD.


    Jo jag har erfarenhet av tandremmar. Kör Gates PolyChain på hydrokopter.

    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jävlar vad tung kedja du har på din hoj, är den extraförstärkt?

    Jag tycker också att du ska köra rem och smalare bakhjul (det måste du om du har rem)
    Men nu är det så att jag alltid har gillat feta bakhjul

    Citat Ursprungligen postat av wdac Visa inlägg
    å bli kallad remjohan? de tror jag inte han vill

    nä men de är snyggare med kedja på en cafe räser.
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-14 klockan 07:59. Anledning: Dubbelt inlägg
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  15. #75
    Gränsfall BlöjRäserns avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Behövs inte
    Inlägg
    7 511
    Är det inte snyggt med kardan på en caféracer menas det?
    Jag bjuder den kommentaren ett indignerat: HMH!
    Coolt projekt hur som. Diggas.
    Citat Ursprungligen postat av Barf Visa inlägg
    When you're right, you're right and you're always right!

  16. #76
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 086
    Citat Ursprungligen postat av BlöjRäsern Visa inlägg
    Är det inte snyggt med kardan på en caféracer menas det?
    Jag bjuder den kommentaren ett indignerat: HMH!
    Coolt projekt hur som. Diggas.
    Kardan är inte coolt på någonting, allra minst på något som kallas något med "racer"

    Det är sjukt praktiskt, visst, men jag får ju inte direkt ribba då jag kollar in kardanröret på en BMW...

    Rem skulle vara lite coolt bara för att det är relativt ovanligt, relativt ljudlöst och relativt underhållsfritt.

    Men stilmässigt ska det ju vara kedja, det är sant...
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  17. #77
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av BlöjRäsern Visa inlägg
    Är det inte snyggt med kardan på en caféracer menas det?
    Jag bjuder den kommentaren ett indignerat: HMH!
    Coolt projekt hur som. Diggas.
    Som sagt, skitpraktiskt men snyggt NÄH !

    Dessutom "omöjligt" om man vill rodda med feta bakdäck och utväxling.

    Baksvingen sitter djävilgt smart på XJn. På svingen är det ett "rör" med ett tätat kullager i varje ände. Sen hålls den fast med två gängade tappar en från varje sida, alltså ingen axel. Detta gör ju att man i princip inte behöver ha något ivägen för kedjan eller en liten cool ide.

    Ha en kort kedja från växellådan till ett rör som är lagrat i svingaxelcentrum med 2 drev på . Dra en kedja från det andra drevet till bakhjulet. Man slipper då detta med att kedjan spänns när det fjädrar ner.

    Detta måste ritas lite på.
    Senast redigerat av sTf_paPs den 2009-12-14 klockan 19:27.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  18. #78
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 341
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Kardan är inte coolt på någonting, allra minst på något som kallas något med "racer"


    Brun utan sol, tändkulesot

  19. #79
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg


    Som tur är så är kardanen maskerad av ljuddämpare, fotpinnar, bromspedal, etc. Sen är ju hojarna så cool i övrigt att man lägger inte märke till att dom saknar kedja.
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  20. #80
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 086
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Caferacerbilder
    Men dom skulle inte bli mindre coola om dom var kedjedrivna, eller hur?
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Sidan 4 av 56 FörstaFörsta 123456789102954 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här