Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Pris pengar löser många problem.

Vore en kul idé, men vem ska dom pengarna komma ifrån?

Vi kör riktig RR ihop med classic idag. Inget grus å sånt alls.
Jag tror vi kör på ungefär samma tider som SP gör.... (ca 1,13 - 1,20 på Gelleråsen)

OBS! Det här är bara en ide, inget jag har förankrat med dom andra i supermono klassen. Dom flesta trivs nog ganska bra ihop med classic men jag vill köra mer än 5 tävlingar på en säsong.

mer info: http://www.supermono.se/

Nu börjar det ju likna nåt! Om ni kan köra med SP så är ju saken biff! Eller??? Nu har vi ju två bra förslag!
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Vore en kul idé, men vem ska dom pengarna komma ifrån?



Nu börjar det ju likna nåt! Om ni kan köra med SP så är ju saken biff! Eller??? Nu har vi ju två bra förslag!


Sponsorer.

Crossen betalas det ut en liten ersättning som kommer i från anmällningsavgiften.

Tråkigaste är att Roadracing inte är en föreningssport.
Crossen är på en föreningsnivå.

Det är banhyran som gör att det blir så dyrt.
Och ambulanser.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Sponsorer.

Crossen betalas det ut en liten ersättning som kommer i från anmällningsavgiften.

Tråkigaste är att Roadracing inte är en föreningssport.
Crossen är på en föreningsnivå.

Det är banhyran som gör att det blir så dyrt.
Och ambulanser.

Jo, sponsorer i all ära. Vilka sponsrar ERF idag? På riktigt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
I vilken serie ska man köra om man som i vårt lag har både a- och b-förare? Vet att det är ganska många lag som har det på det viset.

Att dela upp i a och b avsåg jag för de som skulle köra "team bike challange" konseptet.

Rec team som placerar sig bra år ett kör ju Nec år två.

För dom som inte vet så var Bike team challange en tävlig som gick i en timme med två förare på två hojar. Man gick in i depå och dunkade polaren i ryggen alternativt flyttade över transpondern.
Jag tror detta skulle vara ett bra sätta att fylla ut tomrummen i rec och nec. Då det
1 är en bra tävlingsform för nybörjare.
2 är en bra tävlingsform för dom som vill ha mera tävlingsträning.
3 kan vara ekonomiskt fördeaktigt då man kan köra men lite begagnade däck som är över från sprintracandet eller liknande.

Som jag ser det är det ju nec och rec som behöver ha fler startande. Då kanske det är bra att ha 2 tävlingar i tävlingen. Det kan vara enklare att få fler deltagare då man inte riskerar att köra sönder någon annans grejer och man väljer från förare till förare vilken ekonomiska nivå man vill ligga på.

Sedan tycker jag att SP skall döpas om till Open Class såsom på anderstorp. Classen är full då man har fått in pengar från så många som banan tar till start.

/Oskar
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.

Absolut, Måste vara rätt väg att gå. Höj priset för Bottarna så ERF åkarna kan åka vidare. Den serien är viktigare än BOTT serien.:va

Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min

16,25 per minut är ett bra pris, vilket skulle ge ett ERF pris på 400*16,25 = 6500 kr :tummenupp
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Japp sant.:yoparty

Det är ju vi förare som gör showen..Utan oss är det bara en asfaltsbana med olika svängar och rakor:banana




Tror han syftade på att det är bott som sponsrar erf.

Dock var det nog menat som ett skämt, så tolkade jag det i alla fall.

Om man ser på hela spektaklet ur en enbart erf synvinkel såskulle man kunna lägga upp det så att 2 vekcor före race så skulle anmälan vara inne betald och klar. Då ser man hur många team som kommer komma. Räcker det till två dagar kör man två dagar. Räcker det bara till en dag. (troligtvis på tex anderstorp där det går att köra 60 team) så kör man en dag.

Således blir övriga klasser lidande så till den grad att dom inte förens 2 veckor innan tävling vet om det blir en eller två dagar.
Men arrangören har både hängslen och livrem. Bott och Sp(alt open) vet i alla fall att lördag är det tävling söndag ev.

Sedan får man ha ett endagars och ett tvådagarsschema.

/Oskar
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tror han syftade på att det är bott som sponsrar erf.

Dock var det nog menat som ett skämt, så tolkade jag det i alla fall.

Om man ser på hela spektaklet ur en enbart erf synvinkel såskulle man kunna lägga upp det så att 2 vekcor före race så skulle anmälan vara inne betald och klar. Då ser man hur många team som kommer komma. Räcker det till två dagar kör man två dagar. Räcker det bara till en dag. (troligtvis på tex anderstorp där det går att köra 60 team) så kör man en dag.

Således blir övriga klasser lidande så till den grad att dom inte förens 2 veckor innan tävling vet om det blir en eller två dagar.
Men arrangören har både hängslen och livrem. Bott och Sp(alt open) vet i alla fall att lördag är det tävling söndag ev.

Sedan får man ha ett endagars och ett tvådagarsschema.

/Oskar

Hur attraktivt blir det för banägaren att 2 veckor innan få en avbokning? Bara att glömma denna idé, det blir omöjligt att boka bana på de premisserna. Här i Anderstorp skulle detta upplägg innebära att vi tappar en eftertraktad uthyrningsdag á 55.000 med 2 veckors varsel. Helt uteslutet. Nej, kom med andra idéer för att locka fler förare, inte ställa till konstiga villkor för arrangören.

16,25 per minut är ett bra pris, vilket skulle ge ett ERF pris på 400*16,25 = 6500 kr :tummenupp

Skillnaden blir inte alls så stor om man istället räknar som en arrangör räknar:
38 ERF-team á 3000 = 114,000 delat på 400 minuter =285 kr per minut
18 BoTT á 1300=23,400 delat på 80 minuter=292,50 per minut
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hur attraktivt blir det för banägaren att 2 veckor innan få en avbokning? Bara att glömma denna idé, det blir omöjligt att boka bana på de premisserna. Här i Anderstorp skulle detta upplägg innebära att vi tappar en eftertraktad uthyrningsdag á 55.000 med 2 veckors varsel. Helt uteslutet. Nej, kom med andra idéer för att locka fler förare, inte ställa till konstiga villkor för arrangören.


Det skulle ju i alla fall vara bättre än falkenbergsupplägget!!

Inte för att vara sådan men Arangören av ERF är ju helt sopig på att marknadsföra sin produkt. Nu kommer det upp en tråd hur vi ska hjälpa honom att tjäna mer pengar?!?!?

Borde han inte tänka lite sjävl?

Ev skulle han kunna göra en kundutvärdering och skicka till repspektive teamchef.

Om det ska lämnas förslag så kanske det vore bra om det framgick vissa regler.

Ex kval skall vara minst 40 min.
Det ska vara minst 10 min mellan passen.

Sedan hade det ju varit intressant att höra hur upplägget ser ut mellan arrangör och banägaren, man har på sedvanligt sporthojsvis fått höra både 3 och 4 olika varianter.

Och vad har du för roll i det hela?

MVH Oskar
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Skillnaden blir inte alls så stor om man istället räknar som en arrangör räknar:
38 ERF-team á 3000 = 114,000 delat på 400 minuter =285 kr per minut
18 BoTT á 1300=23,400 delat på 80 minuter=292,50 per minut

Min beräkning var ironi för att peka på missförståndet i föregående beräkning, men det förstår du givetvis.

Jag med många andra håppas att serien skall överleva och växa. Givevis är det svårt så här i lågkonjukturen att begära tillväxt. Vi kanske måste inrikta oss på att övervintra.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.
Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min
Skillnaden blir inte alls så stor om man istället räknar som en arrangör räknar:
38 ERF-team á 3000 = 114,000 delat på 400 minuter =285 kr per minut
18 BoTT á 1300=23,400 delat på 80 minuter=292,50 per minut
Om det inte blir så stor skillnad för arrangören, varför tycker du då att BoTT ska betala mer i första inlägget :va

På SO/SM i helgen betalar vi ca 20:-/min (2000:-/Ca 100 minuters bantid). Det är alltså billigare att köra BoTT men om man ska utgå från körtiden, som du gör i ditt första inlägg, ska ju REC/NEC betala dubbelt så mycket per team.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Om det inte blir så stor skillnad för arrangören, varför tycker du då att BoTT ska betala mer i första inlägget :va

På SO/SM i helgen betalar vi ca 20:-/min (2000:-/Ca 100 minuters bantid). Det är alltså billigare att köra BoTT men om man ska utgå från körtiden, som du gör i ditt första inlägg, ska ju REC/NEC betala dubbelt så mycket per team.

125 jr har en cylinder och betalar 700

Bott har två och betalar 1300

Det kallas mängdrabatt!
EFF REC kör 4 timar för 2300?

ERF NEC kör 6 timmar för 3000 det är en annan form av mängdrabbat!

Skillnaden blir inte alls så stor om man istället räknar som en arrangör räknar:
38 ERF-team á 3000 = 114,000 delat på 400 minuter =285 kr per minut
18 BoTT á 1300=23,400 delat på 80 minuter=292,50 per minut

Hur ofta är det minst 38 erf team?
Hur ofta är det max 18 Bottare?

DÅLIGT EXEMPEL!
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro


Jo där var det mycket rec förare...... Detta är de två första Rec Racen som gick. Vart har alla teamen tagit vägen? Har dom lagt av för att dom blev uppklassade till NEC eller vad hände? Eller var det skandalracet på Mantorp som fick folk att tappa lusten?

Sedan har du inte jämfört samma race! Det är alltid mer förare på våren Här har du visat upp Bästa REC mot sämsta BOTT

Dock hittade du bara ett race med färre än 18 Bott och då var det 17 st!

Problemet ligger fortfarande inte i Bott eller Sp´s antal förare utan det låga deltagaranatalet i ERF. Det hade visserligen varit enkla pengar att köra sp som open såsom på anderstorp då det med största sannorlikhet hade genererat mer pengar utan att inkräkta på någon klass!

Det fanns ett bra underlag men nu är en vädligt stor andel team borta vad beror det på? Borde inte ERF göra en undersökning och förslagsvis kolla med respektive Teamchef varför teamen inte kör längre?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Och vad har du för roll i det hela?

MVH Oskar

Jag sitter på flera stolar. Dels driver jag ett team i serien, dels jobbar jag på Anderstorp Raceway med att arrangera race. Det är därför jag ställer frågan här på hur vi ska göra serien mer attraktiv för de som kör. Vissa har kommit med konstruktiva förslag, något som uppskattas, medan andra letar problem istället. Ge konkreta förslag som jag kan servera Hans som alternativ när vi diskuterar nästa säsong. Det handlar i grund och botten om att det måste vara attraktivt för team/förare att köra, samtidigt som det ska vara vettig ekonomi för arrangören. Dealen mellan Hans och arrangörerna har ingen med att göra, men jag kan säga så mycket att det i dagsläget inte tjänas många ören på att köra en tävling. Varken för Hans eller för arrangören.


Jo!

Det fanns ett bra underlag men nu är en vädligt stor andel team borta vad beror det på? Borde inte ERF göra en undersökning och förslagsvis kolla med respektive Teamchef varför teamen inte kör längre?

Jo, det skulle man kunna göra, om bara teamcheferna behagade svara på mail. Det har skickats ut ett par utskick under året som gått, främst med den lilla uppmaningen att avanmäla sej i tid om man tänkt att avstå att racea, men svarsprocenten är pinsamt låg.
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Att vi ska sätta oss ner på ett möte efter sesongen typ okt.
Hans Kan maila över inbjudan till alla teamchefer

Alla som har ngt konkret att säga ska vara där!.
Dom som inte är där har inget att gnälla över.

SH forumet är intet sägande för det är bara ett fåtal som kör ERF hänger här.
Och de flesta som hänger här verkar vara missnöjda.
.
Jag säger att det är få förunat att kunna känna en slant på racingen. Om nu Hans c/o gör det. Det finns andra som vill ha del av kakan..typ Persson..aj fan det är ju Raijnfelt som leder skutan nu.Skatt kallas det

Det är faktiskt tur att vi har Humlan å c/o som orkar stångas med alla tangentbords hulliganer.

1.FIM reglemente rakt av.
2.Cup pengar. vinst prylar etc.
Fiver gjorde en fin sak när dom lotta ut en bandag till ett REC lag. Värde flera tusen lappar.
3.Bättre hemsida
4.Nyheter på förenklad svenska så ALLA förstår hur.var.när.varför.

Jag vill passa på tacka
alla som jobbar och sliter med ERF
Hans Odd Patrik med familj och inte minst Siv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SH forumet är intet sägande för det är bara ett fåtal som kör ERF hänger här.
Och de flesta som hänger här verkar vara missnöjda.
Ett typiskt fenomen är att det är oftast dom missnöjda som hörs mest, dom som är nöjda säger inte så mycket, dom flesta som jag snackar med är nöjda med ERF, visst finns det utrymme för förbättring av hemsidan och så men i det stora hela så funkar det bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top