Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Härryda
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.[/QUOTE]

Absolut, Måste vara rätt väg att gå. Höj priset för Bottarna så ERF åkarna kan åka vidare. Den serien är viktigare än BOTT serien.:va

Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min

:glömdet
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hur är det med Sp-seriens avtal med ERF eller finns det sådant?

Tycker det är synd och ganska självklart med en klass som alla säger kommer dö i flera år utan något promotande sedan självdör för att ingen vågar köra.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
BoTT har ju haft en positiv trend, till skillnad mot ERF. Varför ska vi betala mer? Vi har ju fortfarande betalat samma summa, men fått mindre körning... ERF, typ rec, har väl fått 2h extra i stället? Visst, höj priset, men då ska vi ha valuta för dom pengarna.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.

Absolut, Måste vara rätt väg att gå. Höj priset för Bottarna så ERF åkarna kan åka vidare. Den serien är viktigare än BOTT serien.:va

Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min

:glömdet[/QUOTE]

Jämför med en vanlig SM helg ist som Humlan skrev.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.

Absolut, Måste vara rätt väg att gå. Höj priset för Bottarna så ERF åkarna kan åka vidare. Den serien är viktigare än BOTT serien.:va

Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min

:glömdet[/QUOTE]

Finns det nåt motsatsförhållande i mitt förslag?
Ja, ERF-serien är viktigare än BoTT på ERF-helgerna. Utan ERF blir det inget öht. Utan BoTT blir det definitivt ERF iallafall. Om man ändå ska jämföra siffror så:
38 ERF lag x 3000=114.000
18 BoTT x 1300=23.400

ERF-serien levde gott innan BoTT. BoTT fick ett klart uppsving i och med ERF-helgerna. Jag menar inte att man ska sparka ut nån klass, men man måste fundera en extra gång på varför vi har den situation vi har just nu. BoTT-förarna lägger skulden på ERF-teamens frånfälle, men faktum är att även BoTT har drabbats av lägre deltagarantal. På premiären var det 25 hojar på gridden, i helgen som var endast 18. Var är de övriga? I ERF har vi i NEC gått från 27->15 under säsongen, i REC från 37->20. Vad är skälet till de vikande siffrorna?
Jag tror det beror på lågkonjunktur/arbetslöshet, inte på att team avstår för att det finns snabba förare som kör i REC. Det resonemanget faller på att NEC också tappat deltagare.

BoTT har ju haft en positiv trend, till skillnad mot ERF. Varför ska vi betala mer? Vi har ju fortfarande betalat samma summa, men fått mindre körning... ERF, typ rec, har väl fått 2h extra i stället? Visst, höj priset, men då ska vi ha valuta för dom pengarna.

Vilken positiv trend talar du om? 25 i Anderstorp, 18 i falkenberg denna helg.....
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tjuren från Bromma har helt rätt. Mycket bra förslag.

Även långsamma förare i (W)REC(K) är betalande kunder som man ska lyssna på.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Absolut, Måste vara rätt väg att gå. Höj priset för Bottarna så ERF åkarna kan åka vidare. Den serien är viktigare än BOTT serien.:va

Bott = ca 80 min 1300:- 16,25:-/ min
ERF = ca 400 min 3000:- 7,50 :- / min

:glömdet

Finns det nåt motsatsförhållande i mitt förslag?
Ja, ERF-serien är viktigare än BoTT på ERF-helgerna. Utan ERF blir det inget öht. Utan BoTT blir det definitivt ERF iallafall. Om man ändå ska jämföra siffror så:
38 ERF lag x 3000=114.000
18 BoTT x 1300=23.400

ERF-serien levde gott innan BoTT. BoTT fick ett klart uppsving i och med ERF-helgerna. Jag menar inte att man ska sparka ut nån klass, men man måste fundera en extra gång på varför vi har den situation vi har just nu. BoTT-förarna lägger skulden på ERF-teamens frånfälle, men faktum är att även BoTT har drabbats av lägre deltagarantal. På premiären var det 25 hojar på gridden, i helgen som var endast 18. Var är de övriga? I ERF har vi i NEC gått från 27->15 under säsongen, i REC från 37->20. Vad är skälet till de vikande siffrorna?
Jag tror det beror på lågkonjunktur/arbetslöshet, inte på att team avstår för att det finns snabba förare som kör i REC. Det resonemanget faller på att NEC också tappat deltagare.



Vilken positiv trend talar du om? 25 i Anderstorp, 18 i falkenberg denna helg.....[/QUOTE]

Sant, BoTT tappar också deltagare. Inte så konstigt kanske när man får en dags mindre körande men betalar för 2.. Vi är fler sen föregående år, det jag syftar på med positiv trend. Visst är det ERF som drar in dom stora kulorna. Går ju att bryta ner i vilka som kostar mest, och bringar in mest osv. Men nu sitter vi i samma båt. Jag tycker det har funkat klockrent med upplägget att BoTT fått vara med under ERF-helgerna. Och det jag är ute efter är att ha någonstans att åka nästa år.
Klart som fan att lågkonjunkturen är bidragande, men vi måste ju blicka framåt!
Att sitta här på SH ger ingenting konkret, vi behöver förarrepresentanter som kan lägga fram ett konkret förslag i knäet på Hans. Händer inget nu så kommer ingen att få köra, varken b(l)ottare eller erf-are. :tungan

Hade vi fört en diskussion under första falkenträffen så hade vi säkert kunna få till ett B-race till a-torpsfinalen och få två dagar i stället för en. Även banorna måste ju vara intresserade av att få hyra ut banan 2 dagar, eller? Du sitter ju själv på en bana :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Finns det nåt motsatsförhållande i mitt förslag?
Ja, ERF-serien är viktigare än BoTT på ERF-helgerna. Utan ERF blir det inget öht. Utan BoTT blir det definitivt ERF iallafall. Om man ändå ska jämföra siffror så:
38 ERF lag x 3000=114.000
18 BoTT x 1300=23.400

ERF-serien levde gott innan BoTT. BoTT fick ett klart uppsving i och med ERF-helgerna. Jag menar inte att man ska sparka ut nån klass, men man måste fundera en extra gång på varför vi har den situation vi har just nu. BoTT-förarna lägger skulden på ERF-teamens frånfälle, men faktum är att även BoTT har drabbats av lägre deltagarantal. På premiären var det 25 hojar på gridden, i helgen som var endast 18. Var är de övriga? I ERF har vi i NEC gått från 27->15 under säsongen, i REC från 37->20. Vad är skälet till de vikande siffrorna?
Jag tror det beror på lågkonjunktur/arbetslöshet, inte på att team avstår för att det finns snabba förare som kör i REC. Det resonemanget faller på att NEC också tappat deltagare.



Vilken positiv trend talar du om? 25 i Anderstorp, 18 i falkenberg denna helg.....

Sant, BoTT tappar också deltagare. Inte så konstigt kanske när man får en dags mindre körande men betalar för 2.. Vi är fler sen föregående år, det jag syftar på med positiv trend. Visst är det ERF som drar in dom stora kulorna. Går ju att bryta ner i vilka som kostar mest, och bringar in mest osv. Men nu sitter vi i samma båt. Jag tycker det har funkat klockrent med upplägget att BoTT fått vara med under ERF-helgerna. Och det jag är ute efter är att ha någonstans att åka nästa år.
Klart som fan att lågkonjunkturen är bidragande, men vi måste ju blicka framåt!
Att sitta här på SH ger ingenting konkret, vi behöver förarrepresentanter som kan lägga fram ett konkret förslag i knäet på Hans. Händer inget nu så kommer ingen att få köra, varken b(l)ottare eller erf-are. :tungan

Hade vi fört en diskussion under första falkenträffen så hade vi säkert kunna få till et b-race till a-torpsfinalen och få två dagear i stället för en. Även banorna måste ju vara intresserade av att få hyra ut banan 2 dagar, eller? Du sitter ju själv på en bana :tummenupp[/QUOTE]

Vi behöver ha in ca 100K på söndagen om det ska gå ihop sej.Kan du ordna det?
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Vi behöver ha in ca 100K på söndagen om det ska gå ihop sej.Kan du ordna det?

At det ble så få BoTT´ere på Falken nå i helgen har lite eller ingeting med økonomi å gjøre. Jeg vet om minst 5 førere som trakk seg kun pga været, husk vi er mange gamle menn som får giktproblemer i fuktig vær. Og minimum 2 som ikke orket å kjøre så langt for så lite. Hadde det ikke vært for at jeg fryktet at serien kan bli nedlagt dersom vi ikke stiller opp ville jeg aldri dukket på Falken denne helgen (noe som kanskje ville vært like greit tatt i betraktning hvor dårlig jeg kjørte):huvet

Uansett, få med flere klasser, diffrensier påmeldingsavgiften - dvs lav ved forhåndsbetaling, noe høyre ved betaling på plass! Poenget er at en racehelg skal være over 2 dager:yoparty
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Kanske kunde vara läge att släppa in Supermono som egen klass ? Vi var ca 25 st anmälda på sista rejset för 2 veckor sedan....
Några av oss kör dessutom i rec/nec...
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Kval för ERF är 45 minuter. Annars ser det bra ut.

Jag tror inte ett dugg på att man ska vara "tuff" mot de snabba förarna. Tvång har aldrig funkat sålänge man dessutom ska betala. Istället ska man göra det lockande att vara med. Man måste se deltagarna som kunder. Om kunderna är nöjda spenderar dom sina slantar, annars drar kunderna vidare. En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.

Problemet kvarstår det är för få förare. Det känns lite som att det försöks rädda två serier i ERF med hjälp av andra klasser samt att höja startavgiften för bott?

Ok bott är sjukt billigt om man jämför med en sm tävling 700 kr men 700 x ca 15 förare = 10 500 Är ju inte direkt det som kommer rädda det ekonomiska!

Tycker som flera andra att det är synd att sp har under 10 deltagare men den klassen är väll död nu? Man kan ju köra den som open såsom på anderstorp.
På anderstorp är det väll knappast som Alex skriver problem med den stora fartskillnaden? Samtliga bottförare kommer ju starta före sp förarna. ev blir det en eller ett par varvningar efter 8-10 varv men det är väll inget problem?

Jag skulle kunna tänka mig att ett en delserie innom NEC och eller REC skulle kunna köras likt mike luffs bike team challange. Där man kör varsin hoj och bara byter transponder. Förslagsvis kör a-förare i Nec och b-förare i Rec.

Och så ta bort serieavgiften och höj startavgiften med en hundring eller två i stället.

/OSkar
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Problemet kvarstår det är för få förare. Det känns lite som att det försöks rädda två serier i ERF med hjälp av andra klasser samt att höja startavgiften för bott?

Ok bott är sjukt billigt om man jämför med en sm tävling 700 kr men 700 x ca 15 förare = 10 500 Är ju inte direkt det som kommer rädda det ekonomiska!

Tycker som flera andra att det är synd att sp har under 10 deltagare men den klassen är väll död nu? Man kan ju köra den som open såsom på anderstorp.
På anderstorp är det väll knappast som Alex skriver problem med den stora fartskillnaden? Samtliga bottförare kommer ju starta före sp förarna. ev blir det en eller ett par varvningar efter 8-10 varv men det är väll inget problem?

Jag skulle kunna tänka mig att ett en delserie innom NEC och eller REC skulle kunna köras likt mike luffs bike team challange. Där man kör varsin hoj och bara byter transponder. Förslagsvis kör a-förare i Nec och b-förare i Rec.

Och så ta bort serieavgiften och höj startavgiften med en hundring eller två i stället.

/OSkar

I vilken serie ska man köra om man som i vårt lag har både a- och b-förare? Vet att det är ganska många lag som har det på det viset.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Sant, BoTT tappar också deltagare. Inte så konstigt kanske när man får en dags mindre körande men betalar för 2.. Vi är fler sen föregående år, det jag syftar på med positiv trend. Visst är det ERF som drar in dom stora kulorna. Går ju att bryta ner i vilka som kostar mest, och bringar in mest osv. Men nu sitter vi i samma båt. Jag tycker det har funkat klockrent med upplägget att BoTT fått vara med under ERF-helgerna. Och det jag är ute efter är att ha någonstans att åka nästa år.
Klart som fan att lågkonjunkturen är bidragande, men vi måste ju blicka framåt!
Att sitta här på SH ger ingenting konkret, vi behöver förarrepresentanter som kan lägga fram ett konkret förslag i knäet på Hans. Händer inget nu så kommer ingen att få köra, varken b(l)ottare eller erf-are. :tungan

Hade vi fört en diskussion under första falkenträffen så hade vi säkert kunna få till et b-race till a-torpsfinalen och få två dagear i stället för en. Även banorna måste ju vara intresserade av att få hyra ut banan 2 dagar, eller? Du sitter ju själv på en bana :tummenupp

Vi behöver ha in ca 100K på söndagen om det ska gå ihop sej.Kan du ordna det?[/QUOTE]

Javisst, jag tar det ur mitt :arsele

Nej, men kom igen nu, trodde vi jobbade för att få ihop det!? Eller vill du bara ha en dag?

Kanske kunde vara läge att släppa in Supermono som egen klass ? Vi var ca 25 st anmälda på sista rejset för 2 veckor sedan....
Några av oss kör dessutom i rec/nec...

Ingen dum idé ju, vilka kör Ni med idag? Men ska inte ni hålla på och köra grus å skit, eller är det supermotard? samma namn?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi behöver ha in ca 100K på söndagen om det ska gå ihop sej.Kan du ordna det?

Javisst, jag tar det ur mitt :arsele

Nej, men kom igen nu, trodde vi jobbade för att få ihop det!? Eller vill du bara ha en dag?



Ingen dum idé ju, vilka kör Ni med idag? Men ska inte ni hålla på och köra grus å skit, eller är det supermotard? samma namn?[/QUOTE]

För min egen del spelar det ingen roll med en eller 2 dagar sålänge arrangemanget går ihop. Vi kör hellre en dag med bra ekonomi än 2 dagar med dålig ekonomi.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Javisst, jag tar det ur mitt :arsele

Nej, men kom igen nu, trodde vi jobbade för att få ihop det!? Eller vill du bara ha en dag?



Ingen dum idé ju, vilka kör Ni med idag? Men ska inte ni hålla på och köra grus å skit, eller är det supermotard? samma namn?

För min egen del spelar det ingen roll med en eller 2 dagar sålänge arrangemanget går ihop. Vi kör hellre en dag med bra ekonomi än 2 dagar med dålig ekonomi.[/QUOTE]

men hur ska båda dina team då få tillfälle att köra?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
o det behövs en webkille som kan updatera hemsidan + lägga in uplysning om hur vart o när man anmäller sej, regler o allt sånt infon är under al kritik. kolla bara så noncelant sp blev behandlad i vinter-vår av hans, vet flera som satt o väntade på besked köra eller inte o inte ett ljud kom o ärligt jag har inte fået något mail än ifrån hans om det ska köras eller ej. vet flera som sket i att köra pga detta bland annat jag själv
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Ingen dum idé ju, vilka kör Ni med idag? Men ska inte ni hålla på och köra grus å skit, eller är det supermotard? samma namn?


Vi kör riktig RR ihop med classic idag. Inget grus å sånt alls.
Jag tror vi kör på ungefär samma tider som SP gör.... (ca 1,13 - 1,20 på Gelleråsen)

OBS! Det här är bara en ide, inget jag har förankrat med dom andra i supermono klassen. Dom flesta trivs nog ganska bra ihop med classic men jag vill köra mer än 5 tävlingar på en säsong.

mer info: http://www.supermono.se/
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Vi kör riktig RR ihop med classic idag. Inget grus å sånt alls.
Jag tror vi kör på ungefär samma tider som SP gör.... (ca 1,13 - 1,20 på Gelleråsen)

OBS! Det här är bara en ide, inget jag har förankrat med dom andra i supermono klassen. Dom flesta trivs nog ganska bra ihop med classic men jag vill köra mer än 5 tävlingar på en säsong.

mer info: http://www.supermono.se/


Varför inte i så fall köra SP och supermono i en klass med delad resultatlista?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top