Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Tycker det är synd att det är så få som kör, jag tycker upplägget är kanon som det är nu. Mycket åka hoj, går att komma ner över dagen (=slippa husvagn osv.), och kul racing. Frågan är då varför så få ställer upp? I synnerhet NEC, varför är så många REC-team rädda för att köra 2 timmar till?

Fartskillnaderna är nog inte problemet, hoppas jag i alla fall? Jag har inga problem i NEC, men kör jag ett Rookie 1000 race känner jag mig mest bara ivägen:D

Och uppdelningen i A resp. B-förare blir inte heller särskilt bra, vi är t.ex bara B-förare och ligger 9:a totalt i NEC. Skall vi tvingas åka REC då? För A-förare lär vi inte bli (igen...), eftersom vi bara satsar på ERF:D

Tror också det blir svårt att begränsa kostnaderna genom att strama åt reglementet. Skall en R1 -09 gå som "standard", medan vår R1 -03 med nedflyttat bromsok bak skall gå som "värsting":va

Frågan är ju om det är kostnaderna, tidsschemat, att folk helt enkelt inte vill åka hoj så länge eller något annat som gör att deltagarantalet sjunker? Innan vi vet det är det ju ingen idé att ändra reglemente, tidsschema eller något annat...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1: Två serier i samma race blir utmärkt men skit i rookie vs "pro". Ha istället en "Standard-klass" och en "fri klass", dvs standardklassen är begränsade till vilka modifieringar hojen får ha (ej snabbtank, snabbytargrejer av däck osv). Då kan vi sopor vara med och slåss om äran att komma sist oavsett serien. Och det måste vara 6-timmars rejs.

/Freppa

Låter bra, dessutom borde man få en poäng per körtimme så länge man är med i racet, nu får man ju full målgångspoäng även om man bara kör första och sista varvet.

Har man kört mindre än XX varv så är man out.

Då slipper man dessutom en massa vurpvrak på banan som tourar runt enbart för att ta målflagg dom sista fem minuterna.
 

FC

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
R6
Låter bra, dessutom borde man få en poäng per körtimme så länge man är med i racet, nu får man ju full målgångspoäng även om man bara kör första och sista varvet.

Har man kört mindre än XX varv så är man out.

Då slipper man dessutom en massa vurpvrak på banan som tourar runt enbart för att ta målflagg dom sista fem minuterna.

Ä det blir bara krångligt. funkar bra nu krångla inte till det mer än det är.
Freppas ide med standard o fri klass är lysande.:tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ä det blir bara krångligt. funkar bra nu krångla inte till det mer än det är.
Freppas ide med standard o fri klass är lysande.:tummenupp
Hmmm ja det kanske blir svårt att ha koll på, men målgångspoäng med ett vurplik som knappt är körbart känns inte som racing.
 

FC

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
R6
Hmmm ja det kanske blir svårt att ha koll på, men målgångspoäng med ett vurplik som knappt är körbart känns inte som racing.

Stänger man bara utfarten i god tid innan målgång så är det nog inga problem.
Just att få ihop hojen efter vurpa o ändå komma i mål är ju faktiskt lite av grejen med långlopp:)
 

Alver

#45 REC
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Älvängen
Hoj
Ducati 1198s
Jag tycker verkligen inte det här med fartskillnader är ett problem, så att tvinga in A och B-förare i olika race av den anledningen är fel. Jag menar, även en medioker rookie-förare åker ju under 1.50 på atorp och det duger för att det inte ska bli farligt.

Jag tror iof. att det är en hel del Rookie förare som kör betydligt över 1.50 på A-torp och därför blir "bortskrämda" av dom höga farterna. Vill vi ha in fler anmälningar till racen borde vi kanske göra något för dom så att dom har en rimlig chans att bygga upp fart utan att ideligen bli omkörda, det tär på självförtroendet! Och man kanske av den anledningen inte anmäler sig till nästa race.
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Jag tror iof. att det är en hel del Rookie förare som kör betydligt över 1.50 på A-torp och därför blir "bortskrämda" av dom höga farterna. Vill vi ha in fler anmälningar till racen borde vi kanske göra något för dom så att dom har en rimlig chans att bygga upp fart utan att ideligen bli omkörda, det tär på självförtroendet! Och man kanske av den anledningen inte anmäler sig till nästa race.

Å då är vi ju tillbakas till diskussionen om man verkligen ska träna eller som du skriver "bygga" fart på tävling.
 

lameriders.se

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Skogen
Hoj
Ngt snabbt
Vi ska vara med nästa år.. och de som faktiskt har lockat oss är att de är billigare att köra erf om man delar osv men stafett race låter inte så intressant,då alla måste ha en egen hoj.
Förvisso är vi tre som ska köra och vi kommer att ha en varsin hoj som ser likadana ut,så vi använder en hoj under ett erf race så får de andra stå som reservdels hojjar osv,därmed behövs de inte heller köpas ngra extra fälgar bara att låna från annan hoj om däck behövs bytas..

E de nån som har en bra lista på saker som behövs ha med till ett ERF??(de jag tänker på är typ saker till tankpersonal och miljömattor osv)

Mr E
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Jag tycker verkligen inte det här med fartskillnader är ett problem, så att tvinga in A och B-förare i olika race av den anledningen är fel. Jag menar, även en medioker rookie-förare åker ju under 1.50 på atorp och det duger för att det inte ska bli farligt.

Skriv om det här efter helgens ihopslagna race på Falken...
Men då lägger jag inget värde i A o B-förare. Många B-förare är snabbare än A-förare!
 
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Vi körde ett 2-timmars mini-endurance på Mo i Rana vid classic tävlingen där.
Ca 14 team var med och det var görsköj ! Allt från classic till norska national och supermono var med och körde.
Iom att det bara var 2 timmar och man fick köra på 2 hojar så behövde vi inte tanka heller.
Enda reglerna var minst 3 byten och 2 förare.
En perfekt "prova på" grej :tummenupp
 

Seaknight

Kan inte hjälpa att jag är så långsam
Gick med
25 Jun 2005
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati 748 -96
Bygga fart

Det handlar inte om att bygga fart under tävling, det handlar om att väldigt snabba förare tycker det är kul att köra om nybörjare i REC istället för att bli omkörda i NEC tror jag.
Eller varför kör de REC annars ???
Hur som, så länge folk i REC kan acceptera att det finns långsamma förare i den klassen och att tycker man det går sakta kan man alltid gå upp till NEC så är det inget problem…
Jag började med REC för jag trodde det var rookieklass, inte att det skulle ligga förare under 1,45 på torpet där…
Rookie är enligt mig helt missvisande, det borde heta ERF 4-timmars och ERF 6-timmars.
Förstår inte varför snabba förare tycker det är så kul att köra i REC ???
Om man vill ha nån återväxt inom MC-racing och att folk skall tycka det är kul så måste man komma åt det problemet. Vet folk som inte börjar pga. att varvtiderna i REC inte är så dåliga, tvärtom det finns många riktigt snabba där.
Kanske ”tvångsuppflyttning” under säsongen om man går under vissa tider ?
Plats finns väl i NEC som jag ser det…
Eller så blir det inga nya team…
Då blir det svårt med ekonomin på sikt tror jag…
Tack för ordet
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det handlar inte om att bygga fart under tävling, det handlar om att väldigt snabba förare tycker det är kul att köra om nybörjare i REC istället för att bli omkörda i NEC tror jag.
Eller varför kör de REC annars ???
Hur som, så länge folk i REC kan acceptera att det finns långsamma förare i den klassen och att tycker man det går sakta kan man alltid gå upp till NEC så är det inget problem…
Jag började med REC för jag trodde det var rookieklass, inte att det skulle ligga förare under 1,45 på torpet där…
Rookie är enligt mig helt missvisande, det borde heta ERF 4-timmars och ERF 6-timmars.
Förstår inte varför snabba förare tycker det är så kul att köra i REC ???
Om man vill ha nån återväxt inom MC-racing och att folk skall tycka det är kul så måste man komma åt det problemet. Vet folk som inte börjar pga. att varvtiderna i REC inte är så dåliga, tvärtom det finns många riktigt snabba där.
Kanske ”tvångsuppflyttning” under säsongen om man går under vissa tider ?
Plats finns väl i NEC som jag ser det…
Eller så blir det inga nya team…
Då blir det svårt med ekonomin på sikt tror jag…
Tack för ordet


Ganska vanligt att snabbaste varvtiden på ett NEC är långsammare än snabbaste varvtiden i ett rookie sprint race.
2007 körde jag 1.45 på torpet och startade på 20 plats.(R600) En R1000 hoj med lika sopig förare bör köra 2 sec snabbare på ren effekt. med andra ord är en 1.43 tid rätt så medelmåttigt i R1000 och inte alls snabbt.

MVH Oskar
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Stefan

En eller två dagar, vilket blir ekonomiskt bäst för arrangören?
under förutsättning att det finns klasser/deltagare alltså.

Skala av, eller skala upp..
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag är sjukt sugen på o köra ERF, men svårt o få ihop ett "team".
Nån som har en plats ledig o behöver fylla ut så hör gärna av er!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En eller två dagar, vilket blir ekonomiskt bäst för arrangören?
under förutsättning att det finns klasser/deltagare alltså.

Skala av, eller skala upp..

Ingen skillnad, förutsatt att man har rimligt stora startfält. Man tjänar inget på kostnadsbiten på 2-dagars, i stort sett alla kostnader blir dubbla med 2 dagar.

På anderstorp kommer vi i höst att köra endagars, med samma upplägg som falkenberg.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Det måste bli 2 dagar. Vi i BoTT har lidit klart av ERF´s taskiga deltagarantal. Nu till Anderstorp ska vi köra ihop med 250SP, det är ju rena livsfaran. Fartskillnaderna på raksträckorna kommer ju vara enorm! varken bra för en bott-förare eller en 250SP dito.

Det är ju en ond cirkel i ERF, REC teamen är förbannade på dom snabba förarna som vägrar köra NEC för att dom jagar toppresultat. Sabbar ju bara för alla andra genom det tänket.
Hans måste bli hårdare mot team som är för snabba. Låter elakt att säga så, och motsägelsefullt, men det är nog en stor faktor som dragit ner deltagandet och hindrat seriens utveckling.
Tycker även att kommunikationen i ren allmänhet är tunn inom ERF, man måste handla direkt. Sätt ihop en grupp ERF-representanter som kan bolla idéer med Hans och göra det i tid.

Jag tycker vi ska ta in en klass till. Åtminstone till söndagen. Där kan man köra typ B-race (kanske till och med öppet för både A-B till en början, beror på deltagarantalet). Blanda 600 & 1000. Bort med SP (förlåt, men den serien har ju inte haft gott om deltagare på ett par år). Om inte annat så kan dom väl få köra i B-racet med!? Kan dom köra med BoTT så...

Detta ger ju även ERF-förarna möjlighet att få köra ett extra race om man vill/har tid/råd.

Alltså, Lördag,

Kval ERF NEC 09.00-09.20
Kval BoTT 09.40-10.00
NEC RACE 10.20-16.20
BoTT Race 16.40-17.00
Kval/träning b-race 17.10-17.30

Brukar ERF ha längre kval? Går att lösa, har räknat på 20 min mellan heaten, istället för 10 min, just in case ;) (förutom efter Bottarna då)

Söndag

Kval REC 09.00-09.20
Kval BoTT 09.40-10.00
Kval/race B-race 10.20-10.40
Race REC 11.00-15.00
Race BoTT 15.20-15.40
Race B-race 16.00-16.20

Söndag finns också tid för längre kval åt REC.

Kör man B-racekval på lördag så får dom köra två race på söndag, där första racets snabbaste tid ger kvalposition till andra racet, som vi gjorde i BoTT...

Varsågoda, nu är vi redo för 2010! :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det måste bli 2 dagar. Vi i BoTT har lidit klart av ERF´s taskiga deltagarantal. Nu till Anderstorp ska vi köra ihop med 250SP, det är ju rena livsfaran. Fartskillnaderna på raksträckorna kommer ju vara enorm! varken bra för en bott-förare eller en 250SP dito.

Det är ju en ond cirkel i ERF, REC teamen är förbannade på dom snabba förarna som vägrar köra NEC för att dom jagar toppresultat. Sabbar ju bara för alla andra genom det tänket.
Hans måste bli hårdare mot team som är för snabba. Låter elakt att säga så, och motsägelsefullt, men det är nog en stor faktor som dragit ner deltagandet och hindrat seriens utveckling.
Tycker även att kommunikationen i ren allmänhet är tunn inom ERF, man måste handla direkt. Sätt ihop en grupp ERF-representanter som kan bolla idéer med Hans och göra det i tid.

Jag tycker vi ska ta in en klass till. Åtminstone till söndagen. Där kan man köra typ B-race (kanske till och med öppet för både A-B till en början, beror på deltagarantalet). Blanda 600 & 1000. Bort med SP (förlåt, men den serien har ju inte haft gott om deltagare på ett par år). Om inte annat så kan dom väl få köra i B-racet med!? Kan dom köra med BoTT så...

Detta ger ju även ERF-förarna möjlighet att få köra ett extra race om man vill/har tid/råd.

Alltså, Lördag,

Kval ERF NEC 09.00-09.20
Kval BoTT 09.40-10.00
NEC RACE 10.20-16.20
BoTT Race 16.40-17.00
Kval/träning b-race 17.10-17.30

Brukar ERF ha längre kval? Går att lösa, har räknat på 20 min mellan heaten, istället för 10 min, just in case ;) (förutom efter Bottarna då)

Söndag

Kval REC 09.00-09.20
Kval BoTT 09.40-10.00
Kval/race B-race 10.20-10.40
Race REC 11.00-15.00
Race BoTT 15.20-15.40
Race B-race 16.00-16.20

Söndag finns också tid för längre kval åt REC.

Kör man B-racekval på lördag så får dom köra två race på söndag, där första racets snabbaste tid ger kvalposition till andra racet, som vi gjorde i BoTT...

Varsågoda, nu är vi redo för 2010! :)

Kval för ERF är 45 minuter. Annars ser det bra ut.

Jag tror inte ett dugg på att man ska vara "tuff" mot de snabba förarna. Tvång har aldrig funkat sålänge man dessutom ska betala. Istället ska man göra det lockande att vara med. Man måste se deltagarna som kunder. Om kunderna är nöjda spenderar dom sina slantar, annars drar kunderna vidare. En grej man kanske skulle se över är de 1300 som BoTT betalar i startavgift? Man får nästan lika mycket körtid som på en SM-helg, men för väsentligt mindre avgift.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top