Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Editerar mitt tidigare inlägg, BoTT ökade med i snitt 3 förare till säsongen 2009. Nöjd nu, Generic?
Rett skal være rett:) Forøvrig, takk for nok en sesong - og satser på at du og Hans fikser så at vi får tilbake 2-dagers race:tummenupp Har sikkert foreslått dette tidligere, men hva med en betydelig høyere seriepåmeldingsvagift? Typ kr 2000,- Samt strengere regime mht avmelding - i Norge får vi ikke delta i neste race uten å betale for forrige race - dersom man ikke meldte avbud iht regleverket. Alt dreier seg jo om risikoreduksjon!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Rett skal være rett:) Forøvrig, takk for nok en sesong - og satser på at du og Hans fikser så at vi får tilbake 2-dagers race:tummenupp Har sikkert foreslått dette tidligere, men hva med en betydelig høyere seriepåmeldingsvagift? Typ kr 2000,- Samt strengere regime mht avmelding - i Norge får vi ikke delta i neste race uten å betale for forrige race - dersom man ikke meldte avbud iht regleverket. Alt dreier seg jo om risikoreduksjon!

Serieanmälningavgiften går till Hans, inte till arrangören. Det är arrangören som inte får ihop ekonomin, inte Hans. Jämför med att din granne får löneförhöjning, det hjälper väl inte din ekonomi?
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Serieanmälningavgiften går till Hans, inte till arrangören. Det är arrangören som inte får ihop ekonomin, inte Hans. Jämför med att din granne får löneförhöjning, det hjälper väl inte din ekonomi?

Litt ufulstendig fra min side, poenget med forhøyet avgift er at den skal benyttes til en arrangørpott, slik at alle arrangørene utfra antall seriepåmeldte vil tildeles en på forhånd garantert inntekt. Vi drodler med samme tanken her nå, nettopp pga skjev fordeling mellom NMF og arrangørens inntekter:tummenupp
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Jaså? Varför då? Startavgiften kommer inte att sänkas såvitt jag vet. Har du mer koll på ekonomin, så att du kan göra den bedömningen?

Om så är fallet så förstår jag att det blir trevligare för de som håller i det
att köra endagars, då det generar större vinst...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om så är fallet så förstår jag att det blir trevligare för de som håller i det
att köra endagars, då det generar större vinst...

Självklart blir det större vinst om man har hälften av kostnaden. Klassiskt fall av downscaling. Man slimmar kostnadsbilden för att optimera arrangemanget.
Det blir dock inte dubbla vinsten om du tror det, intäkten blir ju också mindre.
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Jag har ingen åsikt om staffetrace "vara eller icke vara" annat än att tankning måste ske under race, direkt när man kommer in efter sitt körpass, dvs ingen teamhoj får vara på banan när tankning sker - då tävlar REC och NEC nästan under samma villkor (Däcksbyten är givetvis ännu svårare att övervaka).

Ballou, du är ju skitsnabb, glöm inte bort det! (För annars hamnar även jag i sämre dager)

Ang. hemsidan. Enda problemet är väl att de mesta nyheter/skvaller som rör ERF presenteras först på sporthoj.com forumet och inte på officiella hemsidan. Men å andra sidan är det bra att Brånalt väljer kärnverksamheten om det är så att han tvingas prioritera.

Till alla som funderar på att börja i ERF, gör inte det! Det kostar en förmögenhet och tar alldeles för mycket tid. ART#88 började -04, vi skulle bara testa lite på skoj och har kört alla race sedan dess, vi kan inte sluta hur gärna än vi vill (och borde)....:banana

Kan vi skylla på Humlan o Skalman?
Det verkar alla andra göra...

AM
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Hur mycket vill du ha för det smickret :krama, herregud nu kan man dö lycklig någon har kallat mig snabb:Bugar (Vilket konto var det du ville ha pengarna på?)
Jag har ingen åsikt om staffetrace "vara eller icke vara" annat än att tankning måste ske under race, direkt när man kommer in efter sitt körpass, dvs ingen teamhoj får vara på banan när tankning sker - då tävlar REC och NEC nästan under samma villkor (Däcksbyten är givetvis ännu svårare att övervaka).

Ballou, du är ju skitsnabb, glöm inte bort det! (För annars hamnar även jag i sämre dager)

Ang. hemsidan. Enda problemet är väl att de mesta nyheter/skvaller som rör ERF presenteras först på sporthoj.com forumet och inte på officiella hemsidan. Men å andra sidan är det bra att Brånalt väljer kärnverksamheten om det är så att han tvingas prioritera.

Till alla som funderar på att börja i ERF, gör inte det! Det kostar en förmögenhet och tar alldeles för mycket tid. ART#88 började -04, vi skulle bara testa lite på skoj och har kört alla race sedan dess, vi kan inte sluta hur gärna än vi vill (och borde)....:banana

Kan vi skylla på Humlan o Skalman?
Det verkar alla andra göra...

AM
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Om så är fallet så förstår jag att det blir trevligare för de som håller i det
att köra endagars, då det generar större vinst...

:tummenupp

EDIT:
MASSA borttaget tjaffs om vinstdrivande serier eller ej. Mest elakt skitsnack.

Jag ger upp, kommer ialla fall att köra vad som erbjuds & betala det som krävs.
Dock ruggigt tacksam för de eldsjälar som gör detta möjligt öht.
//
Benny
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Eller så dör Bottklassen ut med och så har 3 klasser försvunnit på 2 år!

Varför ha Nec och Rec om det ändå körs samtidigt? Då borde det ju vara olika regelementen i de olika serierna? Typ att man bara får ha tankutrustning i Nec eller någon annan regel. Annars är det två klasser med samma reglemente som kör samma tävling samtidigt? Verkar krångligt och dumt.

MVH Oskar
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Hej!

Finns det någon bra hemsida för reglemente & allt runt omkring för att börja köra endurance el liknade.... vi är några som är lite sugna på 2011..... bygga en hoj alt köpa färdig... vad är det som krävs & vad är bra att tänka på... tips & trix .....

messa mig gärna om all info som går att uppbringa... tack på för hand....

Magnus // Motala...... =)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hej!

Finns det någon bra hemsida för reglemente & allt runt omkring för att börja köra endurance el liknade.... vi är några som är lite sugna på 2011..... bygga en hoj alt köpa färdig... vad är det som krävs & vad är bra att tänka på... tips & trix .....

messa mig gärna om all info som går att uppbringa... tack på för hand....

Magnus // Motala...... =)

Reglementet finns på www.erf.nu
Tips och tricks kan du få redan i helgen om du dyker upp i A-torp på finalen.
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Jag tror det hade varit bättre och lagt race 4 i augusti och race 5 i början av sep, då folk fortfarande har kvar lusten samt att det vädermässigt känns säkrare.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
de borde vara något i stil med
stortank endast i nec likaså snabbbyts prylar till hjulen
och sen som det är idag att man endast får ha max 1 elit förare.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
de borde vara något i stil med
stortank endast i nec likaså snabbbyts prylar till hjulen
och sen som det är idag att man endast får ha max 1 elit förare.

Vad ligger logiken i att man inte ska få ha stor tank eller smarta lösningar för hjulbyten bara för att man inte kör i NEC? Rent praktiskt så skulle det väl vara helt omöjligt att skriva ett sånt reglemente? Sen jag började köra så har vi spenderat åtskilliga timmar, dagar och nätter i garaget med att förfina småsaker för hjulbyten etc... ska man inte ha glädje av det om man inte kör NEC?

Låt reglementeten rent tekniskt vara orört mellan klasserna. Det ökar ju inte direkt anledningen att gå från en klass till en annan om man inte skulle köra på samma villkor rent materialmässigt?

Enda anledningen till att det finns två serier idag är väl att man enkelt ska kunna klyva dem om antalet team blir för många? I praktiken så är det väl ingen skillnad idag om man kör NEC eller REC bara att man har mer att kämpa för om det räknas poäng i två tabeller.

/Urban #129
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
........ text ... stor tank eller smarta lösningar för hjulbyten bara för att man inte kör i NEC? Rent praktiskt så skulle det väl vara helt omöjligt att skriva ett sånt reglemente? ...... text ..... /Urban #129

I VM körs det 2 klasser samtidigt. EWC ( endurace world championship ) och superstock klassen.

Båda klasserna får ha 24 liters tank + snabb tankning. I superstock klassen måste man ha original bromsar, får ha cartridge, byta bakdämpare + annat. Medans man i EWC klassen får byta i stort sett allt.

Enligt mitt tycke är bäst att ha 2 klasser, oavsett om man är elit eller inte. Jag anser att man ska få köra REC även om det bara är förare med elit licens i laget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top