Only in Sweden

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Varför då? :va Utveckla gärna.

Hahaha jo så här är det! Jag såg en intressant artikel i DN och tyckte rubriken (Monarki + demokrati = osant ) var intressant och tydligtgörande för de som tvivlat på monarkin ger den ju ett ytterligare självklart uttryck över läget för vår demokratisk författning i Sverige.

Undantaget av demokratisk författningen är ju just den ärftliga monarkin! Vår statschef och vår främste företrädare väljs inte av folket! Därav Monarki + demokrati = osant.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Hahaha jo så här är det! Jag såg en intressant artikel i DN och tyckte rubriken (Monarki + demokrati = osant ) var intressant och tydligtgörande för de som tvivlat på monarkin ger den ju ett ytterligare självklart uttryck över läget för vår demokratisk författning i Sverige.

Undantaget av demokratisk författningen är ju just den ärftliga monarkin! Vår statschef och vår främste företrädare väljs inte av folket! Därav Monarki + demokrati = osant.

Jag köper det resonemanget om vi talar om Saudiarabiens kung. Men för svenskt vidkommande är det inte sant.

Vi kan börja med en enkel fråga: Finns det någon normalt funtad människa som skulle påstå att Sverige inte är ett demokratiskt land? I så fall borde det innebära att Sverige är en diktatur med allt vad det för med sig. Hur många skriver under på det påståendet? Inte särskilt många inbillar jag mig.

Vill man försöka sig på en något mer avancerad analys av påståendet så måste det rimligen ta utgångspunkt i innebörden av vad som är ett demokratiskt styrelseskick. Ordet demokrati betyder - sist jag kollade - folkstyre. Normalt menar man med detta parlamentarisk demokrati, alltså att folket väljer sina representanter till, i vårt fall, riksdagen. De folkvalda har sedan att utöva den lagstiftande makten etc. i riksdagen.

Riksdagen kan med relativt enkla medel avskaffa monarkin när den vill. Krävs två riksdagsbeslut med val emellan så är saken klar. Kungen är alltså inte kung av Guds nåde utan av den folkvalda riksdagens nåde. Detta är väl i högsta grad demokratiskt. Under alla förhållanden är det inte mer odemokratiskt än att riksdagen väljer regeringschef/statsminister.

Jag kan förstå att det finns folk som inte gillar den svenska monarkin, men att påstå att den är odemokratisk har jag svårt för.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag visste det! Jag har alltid tyckt det är nåt fel på honom. Man ska alltid lita på sitt omdöme.

Vad exakt är det han ska ha gjort?
Det är en tjej under 15 år som han har bockat sig med. Han verkar inte ha tjört in kewken, men gjort något som kan jämställas med detta.

Ujuj, det lär bli dryga dagar vilohemmet med (barn)porrsurf, fruktfrosseri och värdegrundsamtal.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad kan jämställas med att tjöra in kewken?:D

Tjöra in annat?

bill2.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inte kollat särskilt mycket, men jag är alltid skeptisk till mediadrevet.
Går man efter kvällstidningarna, så ger det intrycket att han fistat ett spädbarn i röven.
I verkligheten kan han ha hånglat med en kändiskåt tonåring som uppgav att hon var 16, men var 14.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Tjöra in annat?

bill2.jpg

Påminner om en gammal Groucho Marx-historia. Han frågar ett fruntimmer varför hon har så många barn. Hon svarar att hon älskar sin man, varpå Groucho replikerar: "Jag älskar min cigarr, men det betyder inte att jag inte tar ut den då och då".
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Detta anses inte jämställt med samlag. Därmed döms han ej för våldtäkt mot barn utan sexuellt övergrepp mot barn.

Hur går detta ihop?

SVD skrev:
"En man i 20-årsåldern har av Eksjö tingsrätt dömts till två års fängelse för grov våldtäkt mot barn.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-ars-fangelse-for-barnvaldtakt_6534197.svd"

Wikipedia skrev:
"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år."

I artikeln sägs det att han döms för GROV våldtäkt och dessutom mot barn och lik förbannat döms han till ett straff i den absolut lägsta delen av straffskalan för våldtäkt.

Man blir smått illamående.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Hur går detta ihop?





I artikeln sägs det att han döms för GROV våldtäkt och dessutom mot barn och lik förbannat döms han till ett straff i den absolut lägsta delen av straffskalan för våldtäkt.

Man blir smått illamående.

Bara för att tvinga dig att ta fram spypåsen kan jag meddela att straffskalan för grov våldtäkt mot barn är fängelse fyra till tio år.

Av artikeln framgår ej exakt hur gammal gärningsmannen är vare sig vid tidpunkten för dom eller dito för brotten. Han har uppenbarligen fått en kraftig straffrabatt och det mest sannolika skälet för det är att han inte var särskilt gammal när gärningarna begicks. Upp till 21 års ålder får man en s.k. ungdomsrabatt vid straffmätningen.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det finns väl inte fler blockflöjtmelodier att lära ut efter ett par år, så vad ska man göra?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top