Only in Sweden

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
DU vill ta bort en utbildning som erbjudits studenter i årtionden.

Du skrev ovanstående till Göteborgs-Bosse-Koko (Inget ont menat Bosoz, är ett dj*vla nick att stava till bara): ;)

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt Korvis, måste jag invända mot det jag citerar ovan.

Man, läs: Jag, får intrycket av att du, när du skriver som du gör, åberopar "så här har vi alltid gjort och därför ska vi alltid fortsätta med det", vilket inte är ett argument eller åtminstone ett väldigt dåligt sådant. Att hemspråksundervisning har funnits i tio år eller 100 är helt irrelevant. Med det tänket hade kvinnorna inte haft rösträtt idag.

Avslutningsvis måste jag nog ändå säga att jag har förståelse för motståndarna till denna undervisning. Den har och har säkert haft, för somliga enskilda individer, ett visst egenvärde men för samhället i stort och för att stödja integrationen för invandrare hade det i mitt tycke gjort större nytta att lägga dessa pengar på att lära invandrarna svenska så de snabbare och överhuvudtaget kan bli integrerade i samhället. Att inte kunna språket är en stor del av utanförskapet.

Nu kanske någon anser att frågan inte alls hade med integration alls att göra i förstaläget, men vill ändå relatera till detta då situationen ser ut som den gör, dels i skolan, dels i samhället.

När man själv gick i plugget på 80- och 90-talet hade jag inte många invandrarkompisar, då man kommer från en liten ort, men visst fanns de. Det var företrädelsevis finnar och iranier som jag kan dra mig till minnes fick hemspråksundervisning och vad jag kan erinra mig var det ingen av dessa (i min kamratkrets) som direkt uppskattade denna undervisning. Nu vill jag inte på något vis sätta detta i relation till någon undersökning alls, månne den vara publicerad på nätet eller inte, utan blott som en personlig reflektion. Sedan kan man försynt undra om invandrare boendes på andra orter är/varit så mycket annorlunda eller om det är beställaren av diverse undersökningar som valt att presentera statistiken i det ljus vilket passar deras syften bäst.

Ack och ve, nu gav jag mig in i diskussionen trots allt. :brinnerup
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
DU vill ta bort en utbildning som erbjudits studenter i årtionden.
DU hävdar att den är lika mycket värd som navelskådning trots att tidigare undersökningar visar på motsatsen.

Kan du bara förklara en gång för alla vad det är som är så viktigt att bevara något bara för det har funnits i decennier? För det är ditt mest tydliga argument just nu.

Jag ser inte modersmålsundervisning som något självändamål eller som en helig ko. Men om en skvätt magsyra är det mest konkreta argumentet för att ta bort utbildningen så kommer jag ge den mitt fortsatta stöd eftersom min åsikt är att drastiska förändringar i läroplanen bör grundas i mer än bara orolig mage.

Så du propagerar för den av principskäl alltså.

Edit. Fråga: Är du en sån där som vägrar säga dagis också? För det är......nedsättande?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Sedan kan man försynt undra om invandrare boendes på andra orter är/varit så mycket annorlunda eller om det är beställaren av diverse undersökningar som valt att presentera statistiken i det ljus vilket passar deras syften bäst.

:ajjabajja
Ånej, det får man bara undra om statistiken är tagen från PI, där den inte ens är beställd av dem utan gjord av tex BRÅ. Väntar förresten fortfarande på att Bonny och eviln visar var på PI något inte stämmer faktamässigt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Så du propagerar för den av principskäl alltså.

Nej, men jag förstår att du inte förstår. :krama

För att ta det på dagisnivå:

Val:
1. Ta bort modersmålsundervisning.
2. Låta den vara kvar

Argument för att ta bort:
1. - Magkänsla
2. - Sura uppstötningar
3. - Det vet ju alla som bor i verkligheten att det bara är skit!
4. - Vaffan skall vi vika ner oss för araberna för, du skulle ju knappast få läsa svenska för skattebetalarnas pengar i arabien!! :mad::mad::mad::mad:

Mot:
1. Tusentals elever, föräldrar och deras lärare värdesätter utbildningen och det stöd den medför.
2. Utbildningen har funnits i årtionden och tidigare undersökningar visar att den har en positiv funktion för elevens studieresultat m.m.



Som jag sa är det ingen helig ko vad mig beträffar och det finns inget ideologiskt i mitt ställningstagande. Mitt ställningstagande grundar sig än så länge i att DU och övriga på motståndarsidan inte kommit med ett enda argument för att ta bort det utöver att det sticker i ögonen på er att arabungar får skattefinansierad utbildning nån timme i veckan som svennebananungar inte får.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
:ajjabajja
Ånej, det får man bara undra om statistiken är tagen från PI, där den inte ens är beställd av dem utan gjord av tex BRÅ. Väntar förresten fortfarande på att Bonny och eviln visar var på PI något inte stämmer faktamässigt.

Utan att lägga mer energi i din och korvis diskussion om undersökningar kan man krasst konstatera att de undersökningar som ligger lägst i kurs är de vilka SD å dylikt patrask hänvisar till i diverse sammanhang.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Avslutningsvis måste jag nog ändå säga att jag har förståelse för motståndarna till denna undervisning. Den har och har säkert haft, för somliga enskilda individer, ett visst egenvärde men för samhället i stort och för att stödja integrationen för invandrare hade det i mitt tycke gjort större nytta att lägga dessa pengar på att lära invandrarna svenska så de snabbare och överhuvudtaget kan bli integrerade i samhället. Att inte kunna språket är en stor del av utanförskapet.
Fast i grund och botten handlar det just om språkinlärning och hur den går till. Hjärnan fungerar ju på sitt eget lilla sätt oavsett vad politiken, massmedia eller åsiktsmaskiner tycker, anser eller känner. Hjärnan har ett inbyggt fönster då vi lär oss språk lätt och effektivt och då har vi inte heller något problem med att lära två språk parallellt. Problemet är att det fönstret stänger rätt tidigt.
Efter det pekar all forskning på att ju bättre du blir på ditt första språk desto lättare har du att lära ett andra språk, plus att ett bra språk är en grund för allt annat lite mer avancerat du ska lära dig.

Jag tror att du skulle få oerhört svårt att finna någon kunnig inom språkforskningen som skulle tycka att hemspråk skulle vara bortkastade pengar, vilket säkert är en bidragande faktor till att så många länder har hemspråksundervisning.

Jag trodde för övrigt att just argumentet att så har det alltid varit var BosseUzis favoritargument. Du vet, bevara kultur och sådant...
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Utan att lägga mer energi i din och korvis diskussion om undersökningar kan man krasst konstatera att de undersökningar som ligger lägst i kurs är de vilka SD å dylikt patrask hänvisar till i diverse sammanhang.

BRÅ:s alltså.

Nej, men jag förstår att du inte förstår. :krama

För att ta det på dagisnivå:

Val:
1. Ta bort modersmålsundervisning.
2. Låta den vara kvar

Argument för att ta bort:
1. - Magkänsla
2. - Sura uppstötningar
3. - Det vet ju alla som bor i verkligheten att det bara är skit!
4. - Vaffan skall vi vika ner oss för araberna för, du skulle ju knappast få läsa svenska för skattebetalarnas pengar i arabien!! :mad::mad::mad::mad:

Mot:
1. Tusentals elever, föräldrar och deras lärare värdesätter utbildningen och det stöd den medför.
2. Utbildningen har funnits i årtionden och tidigare undersökningar visar att den har en positiv funktion för elevens studieresultat m.m.



Som jag sa är det ingen helig ko vad mig beträffar och det finns inget ideologiskt i mitt ställningstagande. Mitt ställningstagande grundar sig än så länge i att DU och övriga på motståndarsidan inte kommit med ett enda argument för att ta bort det utöver att det sticker i ögonen på er att arabungar får skattefinansierad utbildning nån timme i veckan som svennebananungar inte får.

Nice save! Och framförallt väldigt moget. :tummenupp

(not :rolleyes:)

Nu ska jag ut i solen och låter dig sitta och vara förbannad för att alla inte tycker som du och för att du aldrig lyckas vinna en diskussion mot mig. Att du ens ger dig in i dem. :tungan
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Väntar förresten fortfarande på att Bonny och eviln visar var på PI något inte stämmer faktamässigt.
Det har jag redan redogjort för, om du sedan inte tar in det är inte mitt problem.
Jag lägger iofs ärligt talat inte så mycket kraft på att bemöta dina inlägg. Jag har bara en liten, liten aning att det inte behövs... Det enda som ska till är att få dig till att skriva många inlägg, vilket ju inte kräver så mycket, så får folk dra sina egan slutsatser utifrån dem.

Du låter förreten lite som C. Sheen. Han har inte heller föruster som ett alternativ!
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Fast i grund och botten handlar det just om språkinlärning och hur den går till. Hjärnan fungerar ju på sitt eget lilla sätt oavsett vad politiken, massmedia eller åsiktsmaskiner tycker, anser eller känner. Hjärnan har ett inbyggt fönster då vi lär oss språk lätt och effektivt och då har vi inte heller något problem med att lära två språk parallellt. Problemet är att det fönstret stänger rätt tidigt.
Efter det pekar all forskning på att ju bättre du blir på ditt första språk desto lättare har du att lära ett andra språk, plus att ett bra språk är en grund för allt annat lite mer avancerat du ska lära dig.

Jag tror att du skulle få oerhört svårt att finna någon kunnig inom språkforskningen som skulle tycka att hemspråk skulle vara bortkastade pengar, vilket säkert är en bidragande faktor till att så många länder har hemspråksundervisning.

Absolut, om man isolerar enkom språkinlärningsfrågan, är det tveklöst så. Men, att frågan ens dyker upp och särskilt här på SH beror nog delvis på det jag berört.

Nu tillhör jag inte den invandrarfientliga falangen, vilket jag hoppas framgått tidigare med all önskvärd tydlighet. Men att denna tar upp frågan beror nog delvis på hur det ser ut, som sagt, i samhället och i skolan och med det i åtanke kan man oavsett läger ha synpunkter på vad pengarna läggs på. Det är sålunda en fråga att plocka lätta poäng i, gentemot väljarna.

Med detta i åtanke så vet jag själv vad mina invandrarkompisar tyckte och gjorde på hemspråksundervisningen, som mer var en fruktstund, för att nyttja ett (im)populärt uttryck på forat. Detta gör ju att även om jag har förtroende för vad du skriver så är det olika förutsättningar som råder och i den bästa av världar går det givetvis alltid till som du skriver, men många andra faktorer spelar så klart roll, som motivation, läraren etc.

Avslutningsvis hör jag vad du säger, bildligt talat, men oavsett vad man tycker om hemspråksundervisningen tror jag alla (?) är överens om att invandrare oavsett ålder, bör ges mer tid och resurser till att lära sig svenska i första rummet.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu tillhör jag inte den invandrarfientliga falangen, vilket jag hoppas framgått tidigare med all önskvärd tydlighet. Men att denna tar upp frågan beror nog delvis på hur det ser ut, som sagt, i samhället och i skolan och med det i åtanke kan man oavsett läger ha synpunkter på vad pengarna läggs på. Det är sålunda en fråga att plocka lätta poäng i, gentemot väljarna.

Avslutningsvis hör jag vad du säger, bildligt talat, men oavsett vad man tycker om hemspråksundervisningen tror jag alla (?) är överens om att invandrare oavsett ålder, bör ges mer tid och resurser till att lära sig svenska i första rummet.
Du har alltid gett ett intryck av att vara klok och vettig och fortsätter med det. Min kommentar var nog lite otydlig.
Jag anser att det alltid är bra att ha lite koll på fakta och teorier kring olika frågor, såsom denna. T.ex. är ju Korvis undersökningar vettiga och nödvändiga.
Men, vilket du lyfter fram och jag är helt enig med dig om, är att fakta är bara en sak, de personliga värderingar kommer ju in som en egen krydda på toppen av det.
Så för mig är det ingen tvekan om att hemspråk har många teoretiska fördelar som man kan tycka vad man vill om, de finns där ändå. Men det betyder inte att man måste vara för att hemspråksundervisning finns. Fast att man är emot något ger än inte rätten att på osakliga grunder kritisera forskningen som finns.

För mig är forskning ofta bra för att kunna värdera vilka insatser som är kostnadseffektiva och så stöttar jag i allmänhet dem. Finns ingen anledning att slå huvudet i väggen med insatser som man vill ska fungera av något personligt eller ideologsikt skäl. Så den dagen BosseUzi, eller någon annan, kan visa upp ett vettig studie som visar att de negativa effekterna av hemspåksundervisning överväger de positiva, enligt mina värderingar, så kommer jag att stötta att vi tar bort den. Är det bara magkänsla eller "andra ska f-n inte ha några fördelar som jag inte har" så kommer jag nog inte att stötta det...

Vi är också eniga om att det är bra, dock knappst ett krav, att invandrare lär sig svenska. Men om nu den vägen blir enklare via hemspråket så är det väl bara att köra på. Trots allt så mår jag inte dåligt om någon inte kan svenska, skapar nog mest problem för den individen och om de problemen är stora nog så finns det säkert egenmotivation till att lära sig. Men finns den ska de också ha hjälp. Tycker jag!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi är också eniga om att det är bra, dock knappst ett krav, att invandrare lär sig svenska.

Hur i helvetet kan det inte vara ett krav?

Det borde absolut vara det första kravet, att inom två år klara vardagssvenska så att man kan kommunicera med omvärlden utan tolk.

Annars blir det ju invandrarghetton med turkbutik där man inte behöver kunna svenska istället för integrering, och sen ska det gnällas över att dom stackars invandrarna har det så dåligt ställt och tvingas att bo i invandrarghetton och därföör har svårt att integreras i samhället.

Dessutom kräver dom flesta någorlunda jobben att man behärskar språket, annars ska det gnällas över att invandrarna hänvisas till skitjobben som ingen annan vill ha.

Hur lätt är det för invandrarkvinnorna att lära sig att i Sverige får inte männen spöa sina fruar, om fruarna aldrig tar sig ur lägenheterna i invandrarghettona där man inte behöver kunna svenska

Hur lätt är det för invandrarmännen att lära sig att man inte i Sverige får bestämma vem döttrarna ska gifta sig med, och att det inte är acceptabelt att kasta döttrarna från balkongen om dom vill välja själva om deras sociala nätverk sträcker sig till det lokala turre-fiket där dom spelar brädspel och röker kamelbajs (det uktar IAF så) med landsmännen?

Döttrarna lär sig dom svenska reglerna i skolan och bland kompisar, dom vet att man inte behöver dölja ansiktet för alla pojkar, för i sverige blir inte alla tjejer som visar ansiktet våldtagna, det är bland andraa kulturer gruppvåldtäkt i det fria är nationalsporten.

Döttrarna lär sig att använda smink på skolorna, av sina kompisar, för att dom får lära sig att i sverige är inte alla sminkade tjejer horor, trots att deras manliga släktingar påstår det.

Vill dom bara prata sitt forna hemspråk hade dom inte behövt komma hit.
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Vi är också eniga om att det är bra, dock knappst ett krav, att invandrare lär sig svenska.
Nu är ju vi sällan överens om egentligen någonting (förutom möjligen att man kan/bör/ska köra onykter för att rädda liv). Men det här var ett mycket underligt uttalande ens för att komma från dig. Möjligen kan jag köpa det med reservationen att om man gör valet att inte lära sig språket, och därmed ställer sig utanför arbetsmarknaden, ska man heller inte vara berättigad till bidrag för sin försörjning. Men om jag känner dig rätt tänker du inte så...
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det har jag redan redogjort för, om du sedan inte tar in det är inte mitt problem.

Nej det har du inte. Däremot har du hävdat att du gått igenom samtliga rapporter på PI som det länkats till och att de inte har tagit med hela rapporterna. Stor skillnad.

Jag lägger iofs ärligt talat inte så mycket kraft på att bemöta dina inlägg. Jag har bara en liten, liten aning att det inte behövs...

Jo, det är ju just det du gör. Och dessutom ska du stötta korvgubbe i alla diskussioner han ger sig in i med mig och andra. Hur kommer det sig om han nu är så duktig debattör och vi andra så trångsynta och ointelligenta? :hihi



Du låter förreten lite som C. Sheen. Han har inte heller föruster som ett alternativ!

Jaha, var det inte du som var så trött på personangrepp så att du på fullaste allvar hotade med att dra folk inför rätta för att de tyckte att du påminner om en pedofil?


Ett råd: Sluta vara otrevlig mot folk så ska du nog se att du slipper bli sammankopplad med att stötta pedofili. Då slipper du hota med polisanmälan. Jag tänker inte sjunka till din nivå, hur mycket du än vill det, och försvarar inte att andra anklagar dig för att ha en pedofil läggning, men du borde seriöst tänka över hur du själv uttrycker dig mot meningsmotståndare innan du kastar skit åt alla håll.

Med detta i åtanke så vet jag själv vad mina invandrarkompisar tyckte och gjorde på hemspråksundervisningen, som mer var en fruktstund, för att nyttja ett (im)populärt uttryck på forat. Detta gör ju att även om jag har förtroende för vad du skriver så är det olika förutsättningar som råder och i den bästa av världar går det givetvis alltid till som du skriver, men många andra faktorer spelar så klart roll, som motivation, läraren etc.


Mää hallååå! fUSK! Du kan ju inte börja snacka om vad du själv har upplevt. Är du dum och intolerant ellä? :dummer
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Nej det har du inte. Däremot har du hävdat att du gått igenom samtliga rapporter på PI som det länkats till och att de inte har tagit med hela rapporterna. Stor skillnad.
Ok, PI är jättebra på att klippa och klistra snuttar av rapporter som de sen helt utan kontext drar egna slutsatser av, om det är det du kallar fakta.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hur är det med SVD då?

Har du förtroende för Norsk TV?

http://www.youtube.com/watch?v=K1HfizG16lg

Men de har ju tagit saker ur sin kontext. Löjligt! :fakta



Ursprungsländer med högst procentandel gärningsmän var Marocko (18,1), Iran (19,4), Somalia (21,8) och Irak (23,6 procent). På andra sidan spektret finns ursprungsländer som Kina (5,9) och Filippinerna (4,7 procent).

Fan, jag som trodde det var kineserna som sprang runt och våldtog folk. :va
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan, jag som trodde det var kineserna som sprang runt och våldtog folk. :va

Jo, man har ju ofta trott det när signalementet utlämnats och bilderna har vitpixlats men det ändå har slunkit igenom att personen har talat "svenska med brytning" eller haft "utomnordiskt utseende"...

Direkt har man ju tänkt att det är en sån där kines, dom tittar ju dessutom snett på alla...
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Hur är det med SVD då?

Har du förtroende för Norsk TV?
De känns lite mer förtroendeingivande, men jag har inte fullt förtroende för någon medial nyhetskälla. :)
Att siffrorna visar att brottsligheten är större bland invandrare är väl ingen nyhet för någon? Skulle vara chockerande om det var annorlunda, med tanke på våra fina sociala skyddsnät, vårt välstånd och vår kramgoa grundskola.

Att folk litar blint på det som skrivs på PI och ser det som "bevis" tyder dock på att vi måste förbättra grundskolan.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top