Only in Sweden

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Modersmålsundervisning är inte en språkkurs för att man skall klara semestern i "hemlandet".

Man ordnar heller inte kurser i varenda skola så fort det finns en enda elev med ett annat språk.

Modersmålsundervisning är till betydande del stödundervisning på modersmålet där man ser till att stötta eleven i alla andra ämnen. Man kan t.ex gå igenom elevens matteläxor och förklara dem på hemspråket för att på så vis ge eleven bättre förståelse och snabbare inlärning i detta ämne.


Dessutom får många modersmålsstuderande elever gott sätta sig på bussen till en annan skola för att få ta del av utbildningen eftersom det knappast är en rättighet att varje enskild elev får utbildning på plats i den egna skolan.

Men om man är född i Sverige. Är inte svenska modersmål då?

Om den är till för att hjälpa med läxan hoppas jag verkligen inte de får betyg som de får använda för att söka vidare.

På min tid fick de iaf en egen lärare ofta. Ibland var de typ 2-3st. Sjukt koncept.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vilken sinnesjukt dålig undersökning.

Det där är inte någon undersökning. Det där är en löptext där någon sammanfattar slutsatserna i de refererade undersökningarna.

Vilka undersökningar baserar du din bergfasta övertygelse på? Undersökningar av färgen på dina egna sura uppstötningar?


Tror du f.ö. att man skulle komma ens nära publicering av något som ens får liknas vid vetenskaplig undersökning om man inte för en metoddiskussion och där man inte ordentligt går igenom skillnader mellan olika jämförelsegrupper.

Du kan inte publicera en vetenskaplig rapport med slutsatsen att man blir bakis av kräftspad bara för att dina empiriska studier visar att du blivit bakis 100% av gångerna då ätit kräftor dagen innan.

En av de första sakerna du hade fått lära dig om du tänkt knåpa ihop något som du ens kallar vetenskap är att du måste lägga rätt stor kraft på att eliminera alla andra faktorer som kan ha framkalla det slutgiltiga resultatet.

Om den är till för att hjälpa med läxan hoppas jag verkligen inte de får betyg som de får använda för att söka vidare.

För att få betyg oavsett ämne är det väl fullt rimligt att man avlägger någon form av prov som fastslår var man ligger betygsmässigt. Och modersmål innebär ju knappast att alla får femmor, hur många i din klass hade t.ex toppbetyg i svenska av de som är svennebananer?
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vilka undersökningar baserar du din bergfasta övertygelse på?

Haha, går du på allvar omkring och grundar dina åsikter i olika frågor på gamla undersökningar du googlar fram på nätet? Där du inte har den blekaste aning om vad de eg ville bevisa med den och där resultatet är luddigt pga alla hundratals faktorer som spelar in men oftast inte syns i statistiken eller forskningsresultaten. Eller ens tagits i beaktande.

Då tycker jag allvarligt talat väldigt, väldigt synd om dig. :krama

hur många i din klass hade t.ex toppbetyg i svenska av de som är svennebananer?

Näe, det är ju precis det jag säger. Men det hade ofta de med hemspråk trots tvåor i alla andra ämnen. :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Haha, går du på allvar omkring och grundar dina åsikter i olika frågor på gamla undersökningar du googlar fram på nätet?

Givetvis, jag köper inte så mycket som ett par strumpor utan att ha googlat i dagar efter vetenskapliga undersökningar om trådtjocklekar och molekylsammansättningars inverkan på eventuell odör... :rolleyes:


Givetvis är jag måttligt intresserad av undersökningar och lever till 99.8% av mitt liv lyckligt förskonad ifrån dem.

Men när jag däremot börjar raljera och kategoriskt döma ut ett skolämne och dessutom predika hängivet och brinnande för att stryka detta ämne ur läroplanen så brukar jag försöka ha lite mer att komma med en än skvätt magsyra och retorik som jag hittat på ett par, för att underdriva en aning, "vinklade" och ytterst ovetenskapliga bloggar....
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Givetvis, jag köper inte så mycket som ett par strumpor utan att ha googlat i dagar efter vetenskapliga undersökningar om trådtjocklekar och molekylsammansättningars inverkan på eventuell odör... :rolleyes:


Givetvis är jag måttligt intresserad av undersökningar och lever till 99.8% av mitt liv lyckligt förskonad ifrån dem.

Men när jag däremot börjar raljera och kategoriskt döma ut ett skolämne och dessutom predika hängivet och brinnande för att stryka detta ämne ur läroplanen så brukar jag försöka ha lite mer att komma med en än skvätt magsyra och retorik som jag hittat på ett par, för att underdriva en aning, "vinklade" och ytterst ovetenskapliga bloggar....

Ok, säger du det så får jag väl tro dig. :5sure

Kjamis igen, det kan du behöva! :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
... där resultatet är luddigt pga alla hundratals faktorer som spelar in men oftast inte syns i statistiken eller forskningsresultaten. Eller ens tagits i beaktande.
:rolleyes:

Ibland parodierar du dig själv i din ovilja att ens försöka sätta dig in i vad som kännetecknar god vetenskaplighet.

Att diskutera kring metodens validitet och alternativa förklaringar är ju en av de viktigaste komponenterna när du tar dina första stapplande steg mot att knåpa ihop något du tänkt kalla för vetenskap.

Men med tanke på din stundtals infantila bild av vetenskap skulle du nog på allvar kunna ta det empiriska utfallet, som visar att du alltid är bakis dagen efter kräftor, som att det därmed är bazookavetenskapligt bevisat att det är sprit i kräftspadet.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
BoSoZoKu... Vill helst inte vara nedlåtande på något sätt, men jag hoppas det bara är du som tänker som du i hela Sverige. Hela din argumentation visar att du har noll och intet att komma med.

Gällande vetenskapliga undersökningar får jag känslan av att du utan svårigheter omfamnar de som förstärker din världsbild, medan du förkastar allt annat. Är man intelligent och lite mer vidsynt förstår man att känslan man har inte alltid måste vara det som faktiskt är rätt.

Leta fram ett par undersökningar, helst gjorda senast igår, som stöder ditt påstående om hemspråksutbildningen.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Ibland parodierar du dig själv i din ovilja att ens försöka sätta dig in i vad som kännetecknar god vetenskaplighet.

Att diskutera kring metodens validitet och alternativa förklaringar är ju en av de viktigaste komponenterna när du tar dina första stapplande steg mot att knåpa ihop något du tänkt kalla för vetenskap.

Men med tanke på din stundtals infantila bild av vetenskap skulle du nog på allvar kunna ta det empiriska utfallet, som visar att du alltid är bakis dagen efter kräftor, som att det därmed är bazookavetenskapligt bevisat att det är sprit i kräftspadet.

Men, vad du tjatar om kräftor. Jag hatar skaldjur.

Du, när du blir sågad. Försök då inte att låtsas att du är nån vetenskapsman(vilket du likställer med smart och mogen) och förkasta folks egenupplevda erfarenheter. Ett mycket osympatiskt drag du har. Erkänn istället att du kanske, kanske, kanske inte har helt rätt.

Ps. Man blir ingen vetenskapsman genom att googla fram 30 år gamla amerikanska undersökningar. Än mindre genom att helt bortse från de totalt olika förhållanden som påverkar utfallet. Du är inte mer vetenskaplig än valfri femåring om du håller på så. Kul då att du klistrar epitet som naiv och infantil hit och dit. Det känns lite som den där mediokre killen i klassen som gärna vill vara smart men inte riktigt kan. Kanske till och med bar du klasspärmen och satt i elevrådet. Själv hade jag toppbetyg trots skolk, festa, brudar och utan att plugga läxor. Tro´t om du vill.

Är man intelligent och lite mer vidsynt förstår man att känslan man har inte alltid måste vara det som faktiskt är rätt.

Då är vi där igen. Är intelligent samma sak som vidsynt och tolerant? Och är vidsynt och tolerant något att eftersträva? För mig är det i mångt och mycket synonymer till osäker, dålig på att bestämma sig och mesig.

Förmågan att fatta beslut och ha bestämda uppfattningar i saker och ting är för mig en mycket viktigare egenskap. Dock har jag absolut inga problem att ändra mig och lyssna på andras åsikter i de fall där jag vet att den andre faktiskt vet mer om ämnet i fråga eller är en person jag har förtroende för och räknar in som en i övrigt vettig person. När extremister som Korvgubbe som ALDRIG i livet hade kunnat yppa något som inte hade passat sig att ha med i P3:s liberalvänsterprogram yttrar sig så vet man att det med största sannolikhet är mumbojumbo.

Det är lustigt, när såna opponerar sig i verkliga livet slutar det alltid med att de ändå håller med mig. Kanske kan bero på att det inte går att googla sig fram till svar vid en vanlig konversation. :D
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det är ju just det man gör! En elev/en lärare. På vårt dagis är de oftast 2 personal / 16 blöjbärande ungar som alla skiter på sig, smutsar ner sig, ska ha på sig ytterkläder, ska sova, ska äta, ska snytas, ska tröstas, skriker och gråter. Rättvist?

Men det är ju som vanligt. Våra egna ungar är inte vatten värda om man riskerar att stöta sig med de arabisktalande mfl. Herregud man kan ju bli stämplad som rasist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :skrämd:skrämd

Jag håller helt klart med om att det är fel att någon grupp får fördelar som andra inte kan få.

Det där är inte någon undersökning. Det där är en löptext där någon sammanfattar slutsatserna i de refererade undersökningarna.

Håll ordning på vem som sa vad. Det där var inte jag som sa.

Modersmålsundervisning är inte en språkkurs för att man skall klara semestern i "hemlandet".

Man ordnar heller inte kurser i varenda skola så fort det finns en enda elev med ett annat språk.

Modersmålsundervisning är till betydande del stödundervisning på modersmålet där man ser till att stötta eleven i alla andra ämnen. Man kan t.ex gå igenom elevens matteläxor och förklara dem på hemspråket för att på så vis ge eleven bättre förståelse och snabbare inlärning i detta ämne.


Dessutom får många modersmålsstuderande elever gott sätta sig på bussen till en annan skola för att få ta del av utbildningen eftersom det knappast är en rättighet att varje enskild elev får utbildning på plats i den egna skolan.

Tja, stödundervisning låter ju bra.
Får inhemska elever med svårigheter samma möjligheter så är det ju dessutom förstklassigt.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Då är vi där igen. Är intelligent samma sak som vidsynt och tolerant? Och är vidsynt och tolerant något att eftersträva? För mig är det i mångt och mycket synonymer till osäker, dålig på att bestämma sig och mesig.

Förmågan att fatta beslut och ha bestämda uppfattningar i saker och ting är för mig en mycket viktigare egenskap. Dock har jag absolut inga problem att ändra mig och lyssna på andras åsikter i de fall där jag vet att den andre faktiskt vet mer om ämnet i fråga eller är en person jag har förtroende för och räknar in som en i övrigt vettig person. När extremister som Korvgubbe som ALDRIG i livet hade kunnat yppa något som inte hade passat sig att ha med i P3:s liberalvänsterprogram yttrar sig så vet man att det med största sannolikhet är mumbojumbo.

Det är lustigt, när såna opponerar sig i verkliga livet slutar det alltid med att de ändå håller med mig. Kanske kan bero på att det inte går att googla sig fram till svar vid en vanlig konversation. :D

Det finns ett nästan 1:1-samband mellan intelligens och hur pass stor tolerans/vidsynthet en person har. Observera att jag inte tänker sätta likhetstecken mellan intelligens och utbildning.

Du står för din åsikt. Bra! Du står dock fast vid din åsikt så pass att det gränsar till dumhet. Inte bra.

Att kunna ta beslut handlar för övrigt inte om tolerans eller intelligens. Vem som helst kan ta ett. Skillnaden ligger i om det är ett bra eller dåligt. Där kan intelligens ha ett finger med i spelet.

Hur som helst. Vill du vara snäll och ta fram en undersökning, gjord igår, som visar att din magkänsla är rätt?

Jag hoppas du förstår att ingen tar dig riktigt på allvar, när du träffat på 10 st som upplevt en sak, samtidigt som andra undersökningar, med ett underlag om tusentals personer, säger något annat?

Lusläser du en sådan undersökning kan du alldeles säkert också vaska fram 10 st som visar att du har rätt. Att 990 st visar att du har fel, det verkar du bortse ifrån, så länge de tio stämmer överens med din egen uppfattning.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det finns ett nästan 1:1-samband mellan intelligens och hur pass stor tolerans/vidsynthet en person har. Observera att jag inte tänker sätta likhetstecken mellan intelligens och utbildning.

Du står för din åsikt. Bra! Du står dock fast vid din åsikt så pass att det gränsar till dumhet. Inte bra.

Att kunna ta beslut handlar för övrigt inte om tolerans eller intelligens. Vem som helst kan ta ett. Skillnaden ligger i om det är ett bra eller dåligt. Där kan intelligens ha ett finger med i spelet.

Hur som helst. Vill du vara snäll och ta fram en undersökning, gjord igår, som visar att din magkänsla är rätt?

Jag hoppas du förstår att ingen tar dig riktigt på allvar, när du träffat på 10 st som upplevt en sak, samtidigt som andra undersökningar, med ett underlag om tusentals personer, säger något annat?

Lusläser du en sådan undersökning kan du alldeles säkert också vaska fram 10 st som visar att du har rätt. Att 990 st visar att du har fel, det verkar du bortse ifrån, så länge de tio stämmer överens med din egen uppfattning.


Vad vill du mig egentligen? Ska jag helt sonika ändra min åsikt menar du pga det som korvgubbe lägger fram och för att ni säger att jag ska det? Vad säger min magkänsla mig då som tydligen är så hemskt? För det är bara ni som pratar om magkänsla. Att korvgubbe har fel? Det är ju han som har lagt fram ett påstående att hemspråksundervisning gynnar integration, då är det väl upp till honom att bevisa det. Det har han ju inte gjort eller kan du visa mig var?

Det är ju ett rätt konstigt resonemang du har där faktiskt. Anser du även att jag kan gå fram till vem som helst på stan och från ingenstans anklaga personen för mord, och om han inte kan motbevisa det så är han skyldig? :confused:

Jag anser att hemspråksundevisningen är fel av andra anledningar. Bland annat att det ger fördelar som inte alla kan ta del av och av rena principskäl. Är det det du menar jag ska bevisa?


Och detta tjat om undersökningar. Gör ni inte annat än att sitter och googlar fram såna? Gärna gamla och från andra länder. Och just det, med helt andra förutsättningar höll jag på att glömma.

Till sist. Angående beslut har du helt fel. Jag skriver förmågan att fatta beslut. Kanske lite luddigt men jag menar väl att man på egen hand, under press, med risk för konsekvenser vara beslutsam. Och det viktigaste av allt - att stå för det.

Det gör inte alls vem som helst. Det tror jag nog du vet också. Det är där tex våra politiker, socialtjänster och annat är så pinsamt dåliga. Att ta ett tveksamt beslut efter 5 år efter att ha velat, rådfrågat och tillsatt utredningar är inte att vara beslutsam. Men det är eg en annan diskussion. Ganska så OIS förvisso, så det är inte helt off topic.

För mycket vidsynthet och tolerans (pretto-ord :zpy) gynnar definitivt inte beslutsamhet. Naturligtvis beroende till vad man visar ex tolerans. Jag är nog tolerantare än de flesta mot barn. De är små och vet helt enkelt inte bättre. Men "ni" har ju gång på gång visat att ni gärna visar det både till syrakastare och peddon och det är där "ni" tänker fel. (Ursäkta om jag klumpar ihop dig med den vanliga tolerans/brist-på-empati-för-brottofferfalangen här men du brukar hålla med dem så den här gången åker du med på ett bananskal ;))

Men som sagt, du får gärna speca vad det är jag ska bevisa med hjälp av forskningsrapporter. Hänger inte riktigt med där. Men så är jag ju ointelligent också. Du får ha lite överseende.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vad vill du mig egentligen? Ska jag helt sonika ändra min åsikt menar du pga det som korvgubbe lägger fram och för att ni säger att jag ska det? Vad säger min magkänsla mig då som tydligen är så hemskt? För det är bara ni som pratar om magkänsla. Att korvgubbe har fel? Det är ju han som har lagt fram ett påstående att hemspråksundervisning gynnar integration, då är det väl upp till honom att bevisa det. Det har han ju inte gjort eller kan du visa mig var?

Det är ju ett rätt konstigt resonemang du har där faktiskt. Anser du även att jag kan gå fram till vem som helst på stan och från ingenstans anklaga personen för mord, och om han inte kan motbevisa det så är han skyldig? :confused:

Jag anser att hemspråksundevisningen är fel av andra anledningar. Bland annat att det ger fördelar som inte alla kan ta del av och av rena principskäl. Är det det du menar jag ska bevisa?


Och detta tjat om undersökningar. Gör ni inte annat än att sitter och googlar fram såna? Gärna gamla och från andra länder. Och just det, med helt andra förutsättningar höll jag på att glömma.

Till sist. Angående beslut har du helt fel. Jag skriver förmågan att fatta beslut. Kanske lite luddigt men jag menar väl att man på egen hand, under press, med risk för konsekvenser vara beslutsam. Och det viktigaste av allt - att stå för det.

Det gör inte alls vem som helst. Det tror jag nog du vet också. Det är där tex våra politiker, socialtjänster och annat är så pinsamt dåliga. Att ta ett tveksamt beslut efter 5 år efter att ha velat, rådfrågat och tillsatt utredningar är inte att vara beslutsam. Men det är eg en annan diskussion. Ganska så OIS förvisso, så det är inte helt off topic.

För mycket vidsynthet och tolerans (pretto-ord :zpy) gynnar definitivt inte beslutsamhet. Naturligtvis beroende till vad man visar ex tolerans. Jag är nog tolerantare än de flesta mot barn. De är små och vet helt enkelt inte bättre. Men "ni" har ju gång på gång visat att ni gärna visar det både till syrakastare och peddon och det är där "ni" tänker fel. (Ursäkta om jag klumpar ihop dig med den vanliga tolerans/brist-på-empati-för-brottofferfalangen här men du brukar hålla med dem så den här gången åker du med på ett bananskal ;))

Men som sagt, du får gärna speca vad det är jag ska bevisa med hjälp av forskningsrapporter. Hänger inte riktigt med där. Men så är jag ju ointelligent också. Du får ha lite överseende.

Ursäkten godtagen och självklart har jag överseende. Jag är ju tolerant och vidsynt. :tungan

Nej, man kan inte gå fram till vem som helst och anklaga personen för mord och sedan lägga bevisbördan på denne. Men du anklagar ju Korvgubbe för att ha fel, men har inget annat att gå efter än ditt personliga tyckande.

Korvgubbe har trots allt lagt fram undersökningar - kanske inte rakt av 100% relevanta, men inte heller 100% irrelevanta - medan du häcklar honom utan att komma med något konkret. Åtminstone tycker inte jag att det tillför diskussionen speciellt mycket. Därmed inte sagt att personligt tyckande är fel. Sunt förnuft kan man komma långt med, men inte alltid hela vägen.

Undersökningar... Ja, de kan vara vinklade, men läser man hela undersökningen (vilket få orkar, inte ens jag) så kan man se om så är fallet. Hur som så kan man inte alltid avfärda dem då forskning sällan är taget rakt ur luften.

Alla har förmågan att fatta beslut. Alla gör det dagligen. ;) Men riktigt stora beslut, som påverkar många, det är det färre som tar. Stora beslut som kan få stora konsekvenser, de vill åtminstone helst inte jag ska tas på en kafferast.

Korvgubbe har gjort försök att ta fram fakta, så det vore ju klädsamt ifall du gjorde detsamma och inte bara förlöjligade hans försök att visa, att hemspråksundervisning ger samhället fördelar, genom att de klarar av sina studier bättre.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Försök då inte att låtsas att du är nån vetenskapsman(vilket du likställer med smart och mogen) och förkasta folks egenupplevda erfarenheter. Ett mycket osympatiskt drag du har. Erkänn istället att du kanske, kanske, kanske inte har helt rätt.
Jag kan hjälpa dig med den vetenskapliga biten! Du kan ju använda den där lite äldre norska undersökningen som du ville peta på Ankan med en gång. Den som du påståd visade en hög grad av kriminalitet bland invandrare!

Tänk så kul det var att få vara vetenskaplig en gång!
(Nu fick vi ju bortse från att du inte hade läst den eller kontrollerat siffrorna så den gav ju Ankan ännu mer rätt än vad du påstod. Så du använde alltså en par år gammal, utländsk stuide som bevisade att du hade fel för att förstärka din poäng. Tur att du verkligen förstår och kan den vetenskapliga processen så att du kan lära upp oss andra!)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag kan hjälpa dig med den vetenskapliga biten! Du kan ju använda den där lite äldre norska undersökningen som du ville peta på Ankan med en gång. Den som du påståd visade en hög grad av kriminalitet bland invandrare!

:hej Tänkte väl att du inte skulle kunna hålla dig borta. ;)

Nu hittar du på lite. Den undersökningen lades fram för att visa att i andra länder spec:ar man upp exakt varifrån förövare kommer. Något som inte görs i Sverige. Alltså en jämförelse med svenska halvmessyrer. Det kan du inte jämföra med korvgubbes försök att bevisa något med hjälp av en antik undersökning från andra sidan atlanten. En kvalificerad gissning är att vi som land har något mer gemensamt med Norge.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej, man kan inte gå fram till vem som helst och anklaga personen för mord och sedan lägga bevisbördan på denne. Men du anklagar ju Korvgubbe för att ha fel, men har inget annat att gå efter än ditt personliga tyckande.

Men du har fortfarande fel i ditt tänk. För att återgå till exemplet är det som om den mordanklagade säger att rätten har fel och krävs på att bevisa det fast rätten inte har lagt fram något eget bevis utan fortfarande är den som hävdar en sak och därmed bör bevisa detta.

Korvgubbe har trots allt lagt fram undersökningar - kanske inte rakt av 100% relevanta, men inte heller 100% irrelevanta - medan du häcklar honom utan att komma med något konkret. Åtminstone tycker inte jag att det tillför diskussionen speciellt mycket.

Häcklar? Jag listar en massa parametrar som definitivt bör tas i beaktande. Dessutom klargör jag tydligt att jag inte läst undersökning och ställer dessa punkter frågande till korvgubbe. Man får ju förutsätta att åtminstone han läst undersökningen han använder som bevis och då borde han kunna svara på hur förhållandena såg ut jämfört med Sverige.

Hur kan detta vara häckla? När korvgubbe på sedvanligt manér inte svarade på frågorna, för att han inte kunde eller iddes, utan istället valde att börja häckla mig för att vara ovetenskaplig som inte köpte hans "fakta" rakt av så kan jag väl få vara likadan tillbaks?

Här har du inlägget som korvgubbe fortf inte besvarat eller reflekterat över: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5254306



Undersökningar... Ja, de kan vara vinklade, men läser man hela undersökningen (vilket få orkar, inte ens jag) så kan man se om så är fallet. Hur som så kan man inte alltid avfärda dem då forskning sällan är taget rakt ur luften.

Som jag skrev, jag har heller inte läst den och ämnar inte offra tid på det heller. Fan, jag borde inte ens sitta och skriva inlägg utan jobba:mad:. Men jag förutsatte att den som langade fram den åtminstone hade gjort det och gav honom därför ett antal skillnader(som jag misstänker skiljer sig åt iaf)som han gärna får förklara för mig.


Korvgubbe har gjort försök att ta fram fakta, så det vore ju klädsamt ifall du gjorde detsamma och inte bara förlöjligade hans försök att visa, att hemspråksundervisning ger samhället fördelar, genom att de klarar av sina studier bättre.

Så länge han genom att vara en google-scientist försöker förlöjliga andra så får han nog finna sig i att få samma behandling tillbaks. Jag har aldrig gillat besserwissrar med dålig attityd och kommer aldrig göra det heller.

Dessutom är det ju "fakta" som verkligen behöver sig ifrågasättas då de vid en första anblick inte är relevanta för ämnet för fem öre. Jag orkar inte, därför är det (återigen) upp till den som använder den som bevis.


Alla har förmågan att fatta beslut. Alla gör det dagligen. ;) Men riktigt stora beslut, som påverkar många, det är det färre som tar. Stora beslut som kan få stora konsekvenser, de vill åtminstone helst inte jag ska tas på en kafferast.

Kafferast och kafferast. Klart det behövs att man tänker igenom det men det fattas alltid för långsamma beslut i Sverige. Kolla bara på SAAB-cirkusen. Antonov vill gå in och "rädda" SAAB. Reinfeldt tvekar och velar osv. Fatta ett beslut för i h-e så att de anställda, underleverantörer mfl får veta domen nån gång. Flathet kallas det. OIS! (eller i alla fall extra mycket här)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skulle du fortsätta var dryg eller svara på frågorna angående dina sk bevis?


http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5254306

Vad skall jag bevisa?! Det är du som skriker dig hes över hur bortkastade pengar och hur värdelös utbildningen är. Det är dessutom du som vill ta bort en utbildning som erbjudits elever i årtionden.
Eftersom det är du som skriker om hur värdelös utbildningen är, trots att genomförda undersökningar visar på motsatsen och dessutom DU som vill ta bort en etablerad utbildning borde det väl vara just du som borde visa något mer konkret som stödjer din hållning.

Om jag skulle börja gasta om hur farligt det är med Corn Flakes och börja propagera för att förbjuda Corn Flakes skulle det faktiskt vara jag som fick lägga fram något som stödjer detta. Det är knappast så att Kellogs skulle lägga ner tid och resurser på att motvisa mig efter ett par årtionden av Corn Flakes på frukostborden särskillt om det under dessa årtionden redan genomförsts en rad undersökningar som visat att Corn Flakes var ofarligt.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vad skall jag bevisa?! Det är du som skriker dig hes över hur bortkastade pengar och hur värdelös utbildningen är. Det är dessutom du som vill ta bort en utbildning som erbjudits elever i årtionden.
Eftersom det är du som skriker om hur värdelös utbildningen är, trots att genomförda undersökningar visar på motsatsen och dessutom DU som vill ta bort en etablerad utbildning borde det väl vara just du som borde visa något mer konkret som stödjer din hållning.

Om jag skulle börja gasta om hur farligt det är med Corn Flakes och börja propagera för att förbjuda Corn Flakes skulle det faktiskt vara jag som fick lägga fram något som stödjer detta. Det är knappast så att Kellogs skulle lägga ner tid och resurser på att motvisa mig efter ett par årtionden av Corn Flakes på frukostborden särskillt om det under dessa årtionden redan genomförsts en rad undersökningar som visat att Corn Flakes var ofarligt.

Ok, du kör den gamla vanliga. Duckar och låtsas som det regnar. Jag tror inte vi kommer längre.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Duckar och låtsas som det regnar.

Ja, det är precis det du gör när du inte har något att backa upp din magsyra med.

DU vill ta bort en utbildning som erbjudits studenter i årtionden.
DU hävdar att den är lika mycket värd som navelskådning trots att tidigare undersökningar visar på motsatsen.

Eftersom det är du som vill genomföra en förändring och kommer med påståenden som går emot tidigare undersökningar är det väl rätt självklart att det också är DU som bör komma med något som backar upp dina påståenden och dina förändringskrav...

Jag ser inte modersmålsundervisning som något självändamål eller som en helig ko. Men om en skvätt magsyra är det mest konkreta argumentet för att ta bort utbildningen så kommer jag ge den mitt fortsatta stöd eftersom min åsikt är att drastiska förändringar i läroplanen bör grundas i mer än bara orolig mage.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top