Only in Sweden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
..försvarar att folk har den dåliga smaken att klaga på den. Kan inte nån, snälla, visa mig någon som tackar för gratis hemspråksundervisning istället.

Jag tycker vi inför en lag som innebär att endast de goda medborgare som redan i förväg betalat skatt som täcker den egna samt sina egna barns utbildning har rätt att klaga när de upptäcker brister i olika delar av utbildningen.
Att upprätthålla kvalitén i skolan är av underordnad betydelse. Viktigast är att statuera exempel, i sann "magkänsla-anda" och få gnällspikar, som får gratis utbildning, att hålla käft och inte klaga.

Jag tror inte när det gäller sånt här. Jag vet.

Och mina frireligiösa polare vet att gud finns och att evolutionen bara är vetenskapligt mumbojumbo. Ni kan nog komma bra överens.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skrev att VI blir skrattade åt. Tyvärr drar alla cykelhjälmar med sig oss andra i ner i dyn.

Apropå tror. Jag tror inte när det gäller sånt här. Jag vet. Precis som jag vet att jag tog bilen hit till kontoret idag. Svårare än så är det inte. Tex så VET jag att hemspråksundervisning är fel och att det inte är rättvist gällande tex betyg och förmånen att få lära sig språk.

Hur vet du det?
(Jag har ingen personlig åsikt åt vardera hållet i den här frågan, bara nyfiken.)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur långt sträcker sej hemspråksundervisning ?Alltså andra generationens invandrare eller fler generationer ?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du tycker inte att det är lite, lite mer relevant hur svenskundervisningen fungerar för att som invandrare bli integrerad i ett samhälle där svenska är det dominerande språket?
För att du och bazooka inte skall få ännu högre blodtryck...


Jo, jag tror inte du hittar många som inte tycker svenskan är viktigast. Men även om jag skulle vara av uppfattningen att t.ex matematik är oerhört viktigt så skulle det inte innebära att jag ansåg att folk inte har rätt att lyfta upp och invända mot brister i engelskundervisningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom av mina klasskamrater som hade förmånen av hemspråksundervisning ville helst av allt slippa den.

Både båtflyktingbarnen (från finland) och dom med andra språk.
Jag vet minst en som fick stryk hemma för att hon inte ville lära sig pappans hemspråk.

Men det är säkert jätteviktigt för integrationen att lära sig ett helt främmande språk som inte talas i landet där man bor sedan spädbarnsåldern, för hur ska man annars kunna gå på posten eller göra andra ärenden i sammhället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom av mina klasskamrater som hade förmånen av hemspråksundervisning ville helst av allt slippa den.

Både båtflyktingbarnen (från finland) och dom med andra språk.
Jag vet minst en som fick stryk hemma för att hon inte ville lära sig pappans hemspråk.

Men det är säkert jätteviktigt för integrationen att lära sig ett helt främmande språk som inte talas i landet där man bor sedan spädbarnsåldern, för hur ska man annars kunna gå på posten eller göra andra ärenden i sammhället.

Kan ju vara bra att kunna föräldrarnas modersmål för att faktiskt kunna samtala med släkten när det ska åkas på släktträff på semestern.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag tycker vi inför en lag som innebär att endast de goda medborgare som redan i förväg betalat skatt som täcker den egna samt sina egna barns utbildning har rätt att klaga när de upptäcker brister i olika delar av utbildningen.

Göru? Men kolla inte på mig det var ju du som sa det.


Att upprätthålla kvalitén i skolan är av underordnad betydelse. Viktigast är att statuera exempel, i sann "magkänsla-anda" och få gnällspikar, som får gratis utbildning, att hålla käft och inte klaga.

Jag tycker visserligen att alla ska vara jävligt tacksamma för gratis utbildning. Särskilt de som aldrig går ut skolan för att betala tillbaks utan tragglar kurser som Afrikastudier och Kulturgeografi för sitt eget rödvinsdränkta välbefinnande. Att någon annan faktiskt måste betala för deras självgodhet vill man inte kännas vid.


Och mina frireligiösa polare vet att gud finns och att evolutionen bara är vetenskapligt mumbojumbo. Ni kan nog komma bra överens.

Men sluta umgås med Jehovas om de stör dig. (Vem f-n är polare med såna btw?)

Kan ju vara bra att kunna föräldrarnas modersmål för att faktiskt kunna samtala med släkten när det ska åkas på släktträff på semestern.

Men det är väl inte mitt och ditt ansvar att se till att de kan? Hur kan det vara det? När ska folk i det här landet lära sig att ta eget ansvar? Att sossarna lobotomerat oss så under decennier är djupt tragiskt.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
"There are numerous studies that document the effectiveness of bilingual education. One of the most notable was the eight-year (1984-1991) Longitudinal Study of Structured English Immersion Strategy, Early-Exit and Late-Exit Programs for Language-Minority Children. The findings of this study were later validated by the National Academy of Sciences.
...
The study concluded that those students who received more native language instruction for a longer period not only performed better academically, but also acquired English language skills at the same rate as those students who were taught only in English."


...
...
"Virginia Collier and Wayne Thomas, professors in the Graduate School of Education at George Mason University, have conducted one of the largest longitudinal studies ever, with more than 700,000 student records. Their findings document that when students who have had no schooling in their native language are taught exclusively in English, it takes from seven to ten years to reach the age and grade-level norms of their native English-speaking peers. Students who have been taught through both their native language and English, however, reach and surpass the performance of native English-speakers across all subject areas after only four to seven years when tested in English. Furthermore, when tested in their native language, these bilingual education students typically score at or above grade level in all subject areas."

http://education.stateuniversity.com/pages/1788/Bilingual-Education.html#ixzz1QUc1xNZr

Vill först säga att jag går inte in och läser den här tråkiga undersökningen närmare men från det du citerat kan man ju konstatera att du är bra rolig. Du har inga tankar alls att det kanske inte alltid går att applicera hela världens 30 år gamla forskningsresultat direkt på det raserade svenska samhället 2011? Några frågor som dyker upp i min lilla trångsynta skalle är tex följande:

- Vilka har invandrat till Sverige; Vilka får lov att invandra till USA. Då tänker jag både från vilka länder samt vad för slags personer vi/dem tillåter att komma in.

- Hur ser den native language undervisningen ut? Deras morsors vänninor som lär ut (JA, jag har många liknande exempel på det från mina vänner samt min fru) eller är det professionell undervisning med krav på prov etc, kanske liknande nationella prov.

- Är de deltagande där för att de vill studera eller för att det är obligatoriskt mer eller mindre.(Från studiemotiverade familjer som inser det viktiga i att lära sig engelska?) Tvingade av föräldrar eller föräldrar som inser det goda i att kunna språk. Både där man bor och i hemlandet.

- Kostar den utbildningen pengar för den som deltar eller finansieras den av staten? (Studiemotivation)

- Är de som går den tidigare halvanalfabeter eller har de kunskap om språks uppbyggnad. Självklart gynnar flera språkstudier varann om man inte tidigare har fått lära sig språk. DOCK kräver det motivation, vilket är genomgående viktigt för alla andra punkter.

- Är eleverna födda i USA eller i det gamla landet?

- Från vilka typer av områden/samhällsklasser kommer eleverna? Är det viktigt för deras familjer att de "blir" något.

The list goes on. Jag kan fortsätta längre om du vill.

Som du säkert förstår så är förhållandena antagligen så vitt skilda från de svenska att det blir faktiskt löjligt att ta upp en sån här undersökning för de förhållanden som råder här. Så snälla sluta med det. Du bara framstår som Gustav Fridolin när du gör det. Dvs liten lillgammal besserwisser med fel i det mesta.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men det är väl inte mitt och ditt ansvar att se till att de kan? Hur kan det vara det? När ska folk i det här landet lära sig att ta eget ansvar? Att sossarna lobotomerat oss så under decennier är djupt tragiskt.

Det är inte ofta jag tycker du är inne på rätt spår.
Men här håller jag med.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
- Hur ser den native language undervisningen ut? Deras morsors vänninor som lär ut (JA, jag har många liknande exempel på det från mina vänner samt min fru) eller är det professionell undervisning med krav på prov etc, kanske liknande nationella prov.

Nu blir jag förvirrad... Jag argumenterar framförallt för elevers(och deras föräldrars) rätt att kritisera utbildningar med bristande kvalité och att så länge som en utbildning har någon form av vetenskapligt stöd så har den ett existensberättigande....

....Då gastas det om "svenska" fejkade PK-rapporter och jag citerar ett par amerikanska studier för att visa på att motsvarande resultat funnits även där...

...och då blir plötsligt ett av dina argument något i stil med:
"- Ja, där funkar det säkert bara för att de håller högre kvalitet!"

- JA, men hela diskussionen började ju med att någon försökt säkra kvalitén här i Sverige..
... men eftersom de har arabiskt påbrå har de tydligen ingen rätt att gnälla enligt klassisk PI-retorik.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nu blir jag förvirrad... Jag argumenterar framförallt för elevers(och deras föräldrars) rätt att kritisera utbildningar med bristande kvalité och att så länge som en utbildning har någon form av vetenskapligt stöd så har den ett existensberättigande....

....Då gastas det om "svenska" fejkade PK-rapporter och jag citerar ett par amerikanska studier för att visa på att motsvarande resultat funnits även där...

...och då blir plötsligt ett av dina argument något i stil med:
"- Ja, där funkar det säkert bara för att de håller högre kvalitet!"

- JA, men hela diskussionen började ju med att någon försökt säkra kvalitén här i Sverige..
... men eftersom de har arabiskt påbrå har de tydligen ingen rätt att gnälla enligt klassisk PI-retorik.

Försök inte korvgubben.

Du snackar en massa dårskaper om att det är så himla viktigt för integrationen i Sverige att araber får lära sig arabiska. För att bevisa detta langar du med en drygt 25år gammal studie från USA. Du vet precis som jag att det enda jag gör med mitt inlägg är påvisar skillnader, eller snarare ifrågasätter likheten, i situationen mellan USA för 25år sedan och Sverige idag. Läs igen och kom med svar istället om vad du själv tror om hur relevant den rapporten eg kan vara. Inte alls, eller hur?

Men det är som vanligt, när du blir sågad längs med fotknölarna börjar du köra fulspel. Fortsätt du. Både du och jag vet att du aldrig lyckats "vinna" en argumentation mot mig. Varken med eller utan dammiga rapporter som du har nördat fram i nåt gammalt arkiv. :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Både du och jag vet att du aldrig lyckats "vinna" en argumentation mot mig.

Nej, fakta, vetenskap och saklig argumentation har sällan någon effekt på djupt troende eftersom deras övertygelse alltid kommer väga tyngst, även om magkänslan som styr denna övertygelse endast beror på dålig kosthållning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, fakta, vetenskap och saklig argumentation har sällan någon effekt på djupt troende eftersom deras övertygelse alltid kommer väga tyngst, även om magkänslan som styr denna övertygelse endast beror på dålig kosthållning.

Fakta om hur det var i USA för 25 år sedan är ju inte speciellt relevant, eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det är väl inte mitt och ditt ansvar att se till att de kan? Hur kan det vara det? När ska folk i det här landet lära sig att ta eget ansvar? Att sossarna lobotomerat oss så under decennier är djupt tragiskt.

Med tanke på att föräldrarna också är skattebetalande vuxna (nåja...) så kan vi ju tillhandahålla en kvalitetssäkrad (nåja...) språkutbildning vid behov och möjlighet?

Sedan borde ju samma språkkurs vara tillgänglig för samtliga elever med intresse, inte bara de som har det som modersmål.

Det gör det inte på något sätt till vare sig ditt eller mitt ansvar att se till att de kan.

Sedan tycker jag att skolan är det absolut bästa sättet att lära någon att kunskap är tråkigt, så som den är utformad (eller iaf VAR utformad när jag plågade mig igenom skiten)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Med tanke på att föräldrarna också är skattebetalande vuxna (nåja...) så kan vi ju tillhandahålla en kvalitetssäkrad (nåja...) språkutbildning vid behov och möjlighet?

Ja, du skriver det själv: Nåja. Det spelar väl ändå ingen roll. Ska jag kräva korgflätning i grundskolan för mina barn trots att det inte ligger på schemat, tillgängligt för alla, bara för att jag älskar att fläta korgar och det hjälper dem att umgås med mig och min släkt, vilka alla älskar att fläta korgar? Då får jag väl för FAN se till att lära dem det själv?

Hur var det nu med lika inför lagen, blabla och allt annat tjafs?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, du skriver det själv: Nåja. Det spelar väl ändå ingen roll. Ska jag kräva korgflätning i grundskolan för mina barn trots att det inte ligger på schemat, tillgängligt för alla, bara för att jag älskar att fläta korgar och det hjälper dem att umgås med mig och min släkt, vilka alla älskar att fläta korgar? Då får jag väl för FAN se till att lära dem det själv?

Hur var det nu med lika inför lagen, blabla och allt annat tjafs?

Ja, med vid behov och möjlighet menade jag ju då att man inte ska hålla en språkkurs för någon ensam unge bara för att det är modersmål. Finns det tillräckliga elevunderlag så kan man ha kursen, annars får föräldrarna anställa privatlärare.
Samma sak gäller för korgflätning. Finns det tillräckligt intresse för att gå kursen ska den hållas, annars är det privata resurser som ska läggas på det.

Sedan är det ju helt fritt för dig att kräva det, däremot borde orimliga krav ignoreras. :)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej, fakta, vetenskap och saklig argumentation har sällan någon effekt på djupt troende eftersom deras övertygelse alltid kommer väga tyngst, även om magkänslan som styr denna övertygelse endast beror på dålig kosthållning.

Svara på frågan istället. Att det ska vara så svårt :D Tycker du verkligen den rapporten är relevant för vår situation?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fakta om hur det var i USA för 25 år sedan är ju inte speciellt relevant, eller?

Det är ju ni som påstår att modersmålsundervisning är lika meningsfullt som att elda skattepengar i lammspettsgrillen, så bevisbördan borde ju ligga hos er. Än så länge kommer ju inget mer konkret än "magkänsla" och vanlig PI-galla från ditt håll så varför inte presentera något med en aning mer substans än bara gammal magsyra..


Lite svenskare undersökningar nämns här:
http://tuppela.se/varfor.html

"Hyltenstam & Tuomela (1996, 12) redovisar forskning om modersmålsundervisning som stöd för:

* utveckling i modersmålet
* som stöd i inlärning av svenska
* som stöd för övrigt kunskapsinhämtande
* som utveckling av etnisk identitet
* som stöd i uppfostran

I samma rapport (1996, 14) finns följande redovisningar från svensk forskning:

* Betyg i svenska, engelska och snitt är högre hos elever med kontinuerlig hemspråks-
undervisning än hos dem som avbrutit hemspråksundervisningen tidigt (Hill 19951).

* Elever med modersmålsundervisning behärskar svenska bättre än andra invandrarelever (Hill 1995).
* Elever med modersmålsundervisning behärskar abstrakta begrepp bättre än andra invandrarelever (Hill 1995).
* Invandrarelever som får hjälp av modersmålsundervisningen i matematik och SO får bättre betyg i dessa ämnen invandrarelever som inte får det (Özerk 19932)."
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Ja, med vid behov och möjlighet menade jag ju då att man inte ska hålla en språkkurs för någon ensam unge bara för att det är modersmål.

Men det är ju just det man gör! En elev/en lärare. På vårt dagis är de oftast 2 personal / 16 blöjbärande ungar som alla skiter på sig, smutsar ner sig, ska ha på sig ytterkläder, ska sova, ska äta, ska snytas, ska tröstas, skriker och gråter. Rättvist?

Men det är ju som vanligt. Våra egna ungar är inte vatten värda om man riskerar att stöta sig med de arabisktalande mfl. Herregud man kan ju bli stämplad som rasist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :skrämd:skrämd

Det är ju ni som påstår att modersmålsundervisning är lika meningsfullt som att elda skattepengar i lammspettsgrillen, så bevisbördan borde ju ligga hos er. Än så länge kommer ju inget mer konkret än "magkänsla" och vanlig PI-galla från ditt håll så varför inte presentera något med en aning mer substans än bara gammal magsyra..


Lite svenskare undersökningar nämns här:
http://tuppela.se/varfor.html

"Hyltenstam & Tuomela (1996, 12) redovisar forskning om modersmålsundervisning som stöd för:

* utveckling i modersmålet
* som stöd i inlärning av svenska
* som stöd för övrigt kunskapsinhämtande
* som utveckling av etnisk identitet
* som stöd i uppfostran

I samma rapport (1996, 14) finns följande redovisningar från svensk forskning:

* Betyg i svenska, engelska och snitt är högre hos elever med kontinuerlig hemspråks-
undervisning än hos dem som avbrutit hemspråksundervisningen tidigt (Hill 19951).

* Elever med modersmålsundervisning behärskar svenska bättre än andra invandrarelever (Hill 1995).
* Elever med modersmålsundervisning behärskar abstrakta begrepp bättre än andra invandrarelever (Hill 1995).
* Invandrarelever som får hjälp av modersmålsundervisningen i matematik och SO får bättre betyg i dessa ämnen invandrarelever som inte får det (Özerk 19932)."

Men snälla. Det är naturligtvis så att det är en viss typ av elever som hoppar av undervisningen där precis som det är i all annan undervisning. Tror du de svenska elever som hoppade av efter nian eller halva gymnasiet kan mer svenska än de som läste vidare?

Vilken sinnesjukt dålig undersökning. Den bevisar verkligen INGENTING och framförallt inte det du började svamla om - Integration. Bara för att de får en starkare *blank* identitet gör väl inte att de integreras bättre?

Dessutom är den 15 år gammal. Det rör sig om andra språk i majoritet nu. Det kanske du känner till?
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Sedan borde ju samma språkkurs vara tillgänglig för samtliga elever med intresse, inte bara de som har det som modersmål.

Modersmålsundervisning är inte en språkkurs för att man skall klara semestern i "hemlandet".

Man ordnar heller inte kurser i varenda skola så fort det finns en enda elev med ett annat språk.

Modersmålsundervisning är till betydande del stödundervisning på modersmålet där man ser till att stötta eleven i alla andra ämnen. Man kan t.ex gå igenom elevens matteläxor och förklara dem på hemspråket för att på så vis ge eleven bättre förståelse och snabbare inlärning i detta ämne.


Dessutom får många modersmålsstuderande elever gott sätta sig på bussen till en annan skola för att få ta del av utbildningen eftersom det knappast är en rättighet att varje enskild elev får utbildning på plats i den egna skolan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top