Only in Sweden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Flagga heter det.

Får medge att jag inte är helt säker på vad som definierar respektive. Då det på klottret å det blekfeta skinnet såg ut som någon slags för fanviftande avsett standar, valde jag det möjligtvis felaktiga epitetet.

Blygs ej att komma med ett klargörande.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Detta måste vara rätt tråd att ställa frågan.

Får man semesterdagar fast man är hemma och är föräldraledig???
Och i så fall varför??

Man jobbar ju inte, kan man i så fall ändå förtjäna semester.!! Eller tänker jag fel?? :va

//M
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Detta måste vara rätt tråd att ställa frågan.

Får man semesterdagar fast man är hemma och är föräldraledig???
Och i så fall varför??

Man jobbar ju inte, kan man i så fall ändå förtjäna semester.!! Eller tänker jag fel?? :va

//M
Enligt Semesterlagen är 120 dagar av föräldraledigheten semesterlönegrundande. (120 dagar per förälder och barn, ensamstående 180 dagar). Detta gäller dock inte om man har föräldrapenning på lägstanivån då det f r o m 2011 inte längre är semesterlönegrundande.

Reserverar mig för eventuella felaktigheter då jag själv inte har barn. :tungan

Edit: På frågan varför svarar jag att annars blir man krengkt! (dvs jag har inget bra svar).
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enligt Semesterlagen är 120 dagar av föräldraledigheten semesterlönegrundande. (120 dagar per förälder och barn, ensamstående 180 dagar). Detta gäller dock inte om man har föräldrapenning på lägstanivån då det f r o m 2011 inte längre är semesterlönegrundande.

Reserverar mig för eventuella felaktigheter då jag själv inte har barn. :tungan

Edit: På frågan varför svarar jag att annars blir man krengkt! (dvs jag har inget bra svar).

Varför?

För att man som par ska kunna ta semester tillsammans även året efter man har varit hemma och varit barnledig?

Det är väl inte så dumt?

Det här är jättedumt:
http://vk.se/Article.jsp?article=453576

Rumänen som var delaktig i att skimma 130 umeåbors kort och länsa deras konton ska alltså inte utvisas, han ska inte ens låsas in någon längre tid, han ska ut i vårat sammhälle igen, för han tillför ju så mycket bra...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Här har vi en äkta OiS. :lol

:va
På vilket sätt är det OiS? Modersmålsundervisning är ju äldre än mig och redan på tidigt 80:tal hade jag klasskamrater som fick hemspråksundervisning i Thai, Persiska och Arabiska.. Alla undersökningar jag har hört talas om har ju påvisat att modersmålsundervisning ger bättre studieresultat f.ö. och bättre integration. Vad är då OiS med att kritisera bristfällig undervisning i ett ämne som är bevisat viktigt för barn och ungdomar? :va
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
:va
På vilket sätt är det OiS? Modersmålsundervisning är ju äldre än mig och redan på tidigt 80:tal hade jag klasskamrater som fick hemspråksundervisning i Thai, Persiska och Arabiska.. Alla undersökningar jag har hört talas om har ju påvisat att modersmålsundervisning ger bättre studieresultat f.ö. och bättre integration. Vad är då OiS med att kritisera bristfällig undervisning i ett ämne som är bevisat viktigt för barn och ungdomar? :va
Det är inte arabiskan som är mest kritisk för att bli integrerad i svenska samhället om jag säger så.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är inte arabiskan som är mest kritisk för att bli integrerad i svenska samhället om jag säger så.

Nej, varför bry sig om vad forskningen säger när magkänslan säger annat. Även om både svensk och internationell forskning säger att modersmålsundervisning underlättar både integration och förbättrar övriga studieresultat tycker jag att det är viktigare att lyssna på magkänslan och den säger att just arabiska borde exkluderas eftersom det är barbarerna och terroristernas språk! :mad:
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nej, varför bry sig om vad forskningen säger när magkänslan säger annat. Även om både svensk och internationell forskning säger att modersmålsundervisning underlättar både integration och förbättrar övriga studieresultat tycker jag att det är viktigare att lyssna på magkänslan och den säger att just arabiska borde exkluderas eftersom det är barbarerna och terroristernas språk! :mad:
Som vanligt i din iver att vara både PK och kommu försöker du kleta ned din debattmotståndare med någon sorts rasiststämpel, oklart varför.

Du tycker inte att det är lite, lite mer relevant hur svenskundervisningen fungerar för att som invandrare bli integrerad i ett samhälle där svenska är det dominerande språket?
Du tycker alltså att det är bättre att ondgöra sig över att det minsann är fel arabiska som lärs ut, och att alla som har åsikter likt mina är rasister?

Tack för att du bjuder på ytterligare en OiS. Ditt svar, med hänvisning till PK-forskning och rasiststämpling av alla icke-PK:are, är så OiS det bara kan bli.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Nej, varför bry sig om vad forskningen säger när magkänslan säger annat. Även om både svensk och internationell forskning säger att modersmålsundervisning underlättar både integration och förbättrar övriga studieresultat tycker jag att det är viktigare att lyssna på magkänslan och den säger att just arabiska borde exkluderas eftersom det är barbarerna och terroristernas språk! :mad:

Forskning är information framställd av individer. Man kan fundera på hur lätt det är för en forskare att gå emot gängse sanningar och presentera information som inte är politiskt korrekt. Det blir ännu svårare att göra detta i ett forum där majoriteten av de som bestämmer din karriär redan förväntar sig ett visst resultat.
Forskning i all ära men den är inte mindre korrupt än samhället den framställs i.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
.

Du tycker inte att det är lite, lite mer relevant hur svenskundervisningen fungerar för att som invandrare bli integrerad i ett samhälle där svenska är det dominerande språket?

Förklara gärna på vilket sätt det ena omöjliggör det andra?!
Framförallt förstår jag inte hur du tycker att det är fel att vilja kvalitetssäkra något ämne som undervisas i skolan. Jag trodde du ogillade flum.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag tycker det är OIS att vissa på fullt allvar sitter och försvarar en sån idioti som skattefinansierad hemspråksundervisning och även försvarar att folk har den dåliga smaken att klaga på den. Kan inte nån, snälla, visa mig någon som tackar för gratis hemspråksundervisning istället. Dessutom vet alla att de alltid får bättre betyg än de är värda eftersom det är morsans väninna som är lärare.

Integration.... :rofl

Fyfan vad "vi" blir skrattade åt tack vare personer som dig korvis. :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
samma trams som alltid

Kan vi inte få höra lite argumentation från din sida istället för samma gamla påhopp som alltid?!

Fy fan för politiskt korrekta, rädhågsna djävla amerikaner...

"There are numerous studies that document the effectiveness of bilingual education. One of the most notable was the eight-year (1984-1991) Longitudinal Study of Structured English Immersion Strategy, Early-Exit and Late-Exit Programs for Language-Minority Children. The findings of this study were later validated by the National Academy of Sciences.
...
The study concluded that those students who received more native language instruction for a longer period not only performed better academically, but also acquired English language skills at the same rate as those students who were taught only in English."


...
...
"Virginia Collier and Wayne Thomas, professors in the Graduate School of Education at George Mason University, have conducted one of the largest longitudinal studies ever, with more than 700,000 student records. Their findings document that when students who have had no schooling in their native language are taught exclusively in English, it takes from seven to ten years to reach the age and grade-level norms of their native English-speaking peers. Students who have been taught through both their native language and English, however, reach and surpass the performance of native English-speakers across all subject areas after only four to seven years when tested in English. Furthermore, when tested in their native language, these bilingual education students typically score at or above grade level in all subject areas."

http://education.stateuniversity.com/pages/1788/Bilingual-Education.html#ixzz1QUc1xNZr
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Kan vi inte få höra lite argumentation från din sida istället för samma gamla påhopp som alltid?!

Vad är det som är påhopp? Då är väl ditt svar minst lika mycket påhopp. :confused:

Argumentation ja. Jag anser det INTE vara en mänsklig rättighet att få lära sig sina föräldrars modersmål när de har flyttat till ett annat land. Jag hade ALDRIG krävt det eller ens yppat nåt om det om jag hade flyttat till annat land. Och jag hade DEFINITIVT aldrig gnällt och klagat om jag hade fått det. Tvärtom hade jag självklart tackat dem.

Att det hjälper integration tror jag inte ett skit på. Var det det du ville ha en argumentation på? Forskningsrapport antar jag? :hihi Det är lustigt, så fort nån med lite vett presenterar en rapport så avfärdas den av "er" ändå. Men era rapporter som oftast har beställts från fluminstitut med en särskild önskan om utgången ses som absolut sanning. Hur var det nu med den där rapporten om att svenskar inte ville ha hårdare straff, eller att Avesta(?) gick mest plus av alla kommuner. :D

Självklart ska man inte ens diskutera nåt hemspråk eller liknande förrän svenska språket är fullt fungerande. Lägg ner skiten.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Att det hjälper integration tror jag inte ett skit på. .

Nej, och där har vi problemet, du TROR med väldigt övertygelse om väldigt mycket men är helt ointresserad av att någonsin försöka läsa något som ens kan liknas vid vetenskap eftersom du är så uppfylld av din tro.

Men å andra sidan tar jag heller inte särskilt illa vid mig när djupt troende skrattar åt mig så fortsätt skratta du för all del. :krama
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej, och där har vi problemet, du TROR med väldigt övertygelse om väldigt mycket men är helt ointresserad av att någonsin försöka läsa något som ens kan liknas vid vetenskap eftersom du är så uppfylld av din tro.

Men å andra sidan tar jag heller inte särskilt illa vid mig när djupt troende skrattar åt mig så fortsätt skratta du för all del. :krama

Jag skrev att VI blir skrattade åt. Tyvärr drar alla cykelhjälmar med sig oss andra i ner i dyn.

Apropå tror. Jag tror inte när det gäller sånt här. Jag vet. Precis som jag vet att jag tog bilen hit till kontoret idag. Svårare än så är det inte. Tex så VET jag att hemspråksundervisning är fel och att det inte är rättvist gällande tex betyg och förmånen att få lära sig språk.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top